ion lazu, O pagină de jurnal, 1991
Cărţile orietenilor mei: Constantin Abăluţă, Totul despre nimic, ed. Limes, 2010, 148 pagini
ion lazu: fotografii cu scriitori...
23
04. Aşadar îl găsesc pe amicul C. instalat în zona răspunsurilor cinice, dar
care, mie cel puţin, din cauza perplexităţii, îmi par în primul moment:
inteligente. Ele mi se arată apoi ca fiind cinice. E în stare să se
solidarizeze cu afirmaţii ticăloase de genul: procesul de la Timişoara s-a
mutat la Bucureşti ca să li se asigure celor implicaţi asistenţa medicală: Măi
să fie! Nu se suflă un cuvînt despre faptul că aceşti “bolnavi” au ucis sute de
oameni. Dai o explicaţie mincinoasă, sfidînd pe toată lumea, care ştie cum stau
lucrurile. N-au venit ieri timişorenii, n-au vărsat lacrimi de obidă? Pentru
alde Putere asta nu înseamnă nimic. Lume slabă! Lacrimi ce vor fi uitate… Sunt
alte lucruri mai importante…(Să-i ascundem pe criminali, să preluăm fondurile
pe care le deţinea Securitatea, etc.)
Azi, la
Gabriela N., să-i dau romanul franţuzesc, după o amînare cam prea lungă. Mi se
plînge că o ustură ochii, că după vreo trei luni în care a tradus 800 pagini şi
ar mai avea cam un an de muncă, o să cîştige vreun milion. Aşa că abandonează
această muncă, o enervează. După Revoluţie a avut propuneri pentru Dimineaţa, apoi pentru Teatrul Mic, dar după 2 săptămîni nu l-a
mai suportat pe Romulus Vulpescu; o tentativă la România liberă. Vrea să scrie
poezii şi un roman, necum să buchisească pe operele altora. A mai scris un
roman la 14 ani, două caiete cu creionul, ultimele pagini cu chibritul ars. Îl
mai are. Altul l-a început, 85 de pagini, apoi n-a mai mers, ieşeau scîntei în
casă. În familia ei premoniţiile sale sunt cunoscute; multe lucruri pe care
le-a scris s-au întîmplat după aceea, chiar la distanţă de 8 ani, ca în cazul
tentativei de spînzurare a lui N. Stănescu; după care o colegă chiar s-a
sinucis. Etc. Cu poezia aceste aspecte parapsihologice sunt mai scurte, pot fi
întrerupte, însă cînd scrie la roman toată casa e într-o tensiune
insuportabilă. Reiese că în aceşti 20 de ani de cînd e redactor, a avut
realizări etc, însă în fapt a fost vorba despre o perioadă kafkiană, între
oameni incompetenţi sau corupţi, greu de suportat de ea, nevoită să buchisească
pe manuscrisele unor veleitari, grafomani sau inşi susţinuţi din umbră, prin
pile. Acum vrea să scrie un roman. Dintre persoanele cunoscute nu ştie pe cine
ar conta, cu cine ar merge, numai în acest roman şi-ar putea exprima liber
punctul de vedere. Ar vrea să aibă un ziar al ei, sau o editură unde să nu fie
influenţată de nimeni. De N. M. spune că nu are încredere îl el, că ar fi
adversar al lui Iliescu, de fapt se pupă în bot. Ba nu, zic, l-a atacat fără
milă. După ce a primit vilă, zice. Şi ce mare lucru să-l ataci pe I., că tot va
pica în curînd. Mi-i face praf şi pe ceilalţi disidenţi: întîi pe M. Dinescu,
despre care aflu că i se aranjaseră toate întîlnirile în Apus, deşi nu ştie o
iotă, în nici o limbă străină; că interviul cu pricina a fost aranjat din ‘88
şi publicat de Liberation atunci cînd
au considerat de cuviinţă. Deci poruncă de foarte sus. O. este o poetă
mediocră, iar parte din textele ei
sunt de prin străini, prelucrate. Nici o noutate în acest sens, căci şi Nichita
pare să se fi nutrit din George A., prelucrînd în ‘78 ceea ce acela publicase
în ‘72; cum şi Adrian P. s-a luat după acelaşi în poeziile cu accent
protestatar. Pe G. A. l-a cunoscut la Paris, a stat la el opt zile dar nu-mi
poate spune o părere definitivă, i-a părut că se autoproclamă un ins de mare
succes, dacă nu cumva e vorba de un succes căznit, obţinut prin insistenţă
personală. Îi spun că-l cunosc de prin ‘66-‘72, în compania lui Ludovic Antal
şi a celorlalţi. Vorbim cîte ceva de Paris, unde Marius T., sosit între timp în
vizită, a văzut prostituate jalnice la poarta St. Denis. Apoi T., venit să o
consulte în privinţa unui roman prea gros, pe care ar vrea să-l reducă la 400
pagini, îmi confirmă că majoritatea publicaţiilor sunt în scădere de tiraj, practic
în pragul falimentului. Ar vrea să se privatizeze cu un nou ziar Amor şi umor. Spune că Nichita a fost
excrocat şi bătut de proxeneţi în Place Pigalle; şi trebuie să-l apăr eu pe N.
S. în faţa celor doi buni amici ai lui, ceea ce dă de gîndit.
Dar ca să n-o
mai lungesc, a fost o întîlnire tensionată, în care G. mi-a şi spus că sunt
“cam iritat”. Lasă să se înţeleagă că am vrut să o cumpăr cu pietrele; acum îmi
explic de ce, în acel context, m-a cadorisit cu Istoria lui Călinescu! Să ne ierte Dumnezeu pe noi, scriitorii
acestei ţări! Cele mai grave hibe în cazul celor despre care am notat mai sus
sunt: aroganţa, desfiinţarea tuturor celorlalte valori şi abisala încredere în
ce au ei de spus. Ei şi numai ei – un abis de orgoliu. Îi las înde ei, plec indispus,
cu manuscrisul nedeschis. Nervi scăpaţi din mînă, sau doar fiţe din partea ei, ca să plec, renunţînd la ce-i cerusem?
Spre casă mă
gîndeam: Nu vreau să se spună despre mine că sunt frumos, deştept, talentat,
plin de succes, ci să se recunoască faptul că sunt un om cumsecade, onest şi
demn. Or, cu oameni ca poeta G.N. nu ai nici o şansă, de cum ieşi pe uşă, te
desfiinţează una-două…
Azi, la birou, vine Anca B. de la Institut, declară:
M-am hotărît să te vorbesc numai de bine. Implicit recunoaşte că mai înainte a
procedat altfel.
Andrei: Eu nu
mai ştiu ce-am să mă fac cînd voi fi mare – simt o avalanşă de pasiuni; să
desenez, să construiesc nave şi multe asemenea pasiuni. (15 apr.’91).
(va urma)Cărţile orietenilor mei: Constantin Abăluţă, Totul despre nimic, ed. Limes, 2010, 148 pagini
ion lazu: fotografii cu scriitori...
N. Breban, Mihai Şora, Barbu Cioculescu,Eugen Simion,Dan Hăulică, Radu Beligan |
N. Breban, Mihai Şora, Barbu Cioculescu,Eugen Simion,Dan Hăulică |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu