Scriitorul zilei: Ovidiu Cotruş
http://ilazu.blogspot.ro/2012/02/scriitorul-zilei-ovidiu-cotrus-poezii.html
http://ilazu.blogspot.ro/2012/02/scriitorul-zilei-ovidiu-cotrus-poezii.html
Conferinţa
Dan C. Mihăilescu, II
Dar erau la
Filologia bucureşteană a acelor ani şi profesori care l-au impresionat: Ioan
Alexandru, întors de la studii în Germania, cu Heidegger în braţe, Zoe
Dumitrescu Buşulenga, care le vorbea la cursuri despre Psalmii lui Arghezi, aducând şi Psalmii biblici... Era şi Romul
Munteanu, cel care le-a deschis ochii asupra mişcărilor înnoitoare în
literatura europeană, chit că era general de securitate, nu contează...
...În
studenţie, mereu activ, implicat partinic, era responsabil cu munca patriotică,
se punea problema colectării de sticle goale, el venea de acasă cu plasa plină
de sticle, îi îmboldea pe colegi, pe căminişlti, dar colinda şi catedrele, unde
ştia că se adună sticle după sindrofii...
La o
întrebare din sală: se ştie că nu a urmat o carieră didactică, însă de-ar fi
fost să fie, ce domeniu i-ar fi plăcut să predea? Răspunde: de-ar fi fost să
aleagă între universitate şi liceu, ar fi ales fără ezitare liceul, un mediu
pentru el irezistibil; dar pe de altă partre, trebuie să le spună acestor
studenţi că, din păcate, învăţământul care îi aşteaptă le va aduce prea puţine
împliniri şi în schimb foarte multe umilinţe din partea sistemului şi desigur: plafonarea,
sărăcia. Acum, după absolvire, trebuie să-ţi găseşti un post, te descurci
singur; pe vremuri erai repartizat undeva, în ţară, era obligatoriu să te prezinţi
acolo. A avut colegi eminenţi, unii publicaseră deja cărţi de poezie până să
termine facultatea, dar odată repartizaţi prin provincie, în 2-3-4 ani s-au
stins ca scriitori: s-au lovit de umilinţe, de sărăcie, de invidie; s-au
căsătorit, au dispărut din viaţa literară... Ce-i drept, nu mai e cum a fost.
Acum i s-a spus că în licee, la 15 ani, perechile sunt deja constituite,
consimţite, părinţii şi profesorii s-au împăcat cu situaţia... Ca să nu se
spună că, în entuziasta prezentare a juneţii sale, conferenţiarul a uitat de
marile frustrări ale ceauşismului, povesteşte cu haz cum eram nevoiţi să ne sculăm la 6 dimineaţa şi
curentul electric lipsea; că apa caldă
se distribuia parcimonios, iar el nu prea avea parte de băi la cadă,
căci mai întâi se îmbăia fiica lor, cu părul lung de 1 metru, îi lua destul
timp, apoi urma soţia, iar pentru el nu mai rămâneau decât câteva minute,
pentru un duş sumar. Că era o mare victorie să găseşti la vreun magazin hârtie
igienică, plecai de acolo în triumf, cu o ghirlandă întreagă, însă asta nu
înseamnă că ajungeai cu trofeul întreg acasă, căci te întâlneai cu amicul X sau
Y, care făcuseră rost de unt, ori de brânză, de cafea – şi se făcea un troc,. În
natură...Spune toate astea spre hazul dezlănţuit al sălii, care gustă din plin
stupizenia situaţiiei, în vreme ce eu însumi ascult fără să-mi pot reprima
amărăciunea acelor vremuri hâde... Da, e de tot hazul ce spune DCM-ul, are
succes sigur la aceşti tineri născuţi toţi după Revoluţie şi deci dispuşi să
guste latura comică a discursului.
Mă duc cu
gândul la problema dezastrului din învăţământul liceal, din facultăţi:
dezinteresul cras pentru a învăţa, dispreţul faţă de profesori, sfidarea,
faptul că sunt licee unde nimeni nu trece la absolvire; faptul că Universitatea
Bucureşti a căzut pe locul 500 în lume...
Aflăm că până
la vârsta de 24 de ani DCM nu avea idee ce e aceea "69"! Şi în general, DCM spune
lucruri de viaţă cu o totală
dezinhibiţie - , la el problema pare să fie nu a curajului de a spune ceva,
chiar scandalos, ci dacă va reuşi de data asta să-şi învingă bâlbâiala. (Un curaj ce pentru un pudibond ca mine pare
înmărmuritor...) Poate nici nu e curaj
propriu-zis, ci DCM şi-a dat seama că aceşti tineri anume astfel de chestiuni
truculente, fără perdea, doresc să audă. Asta le menţine traz interesul pentru
vorbitor. Nu mă pot opri să mi-l închipui pe profesorul Vianu pus într-o
situaţie similară. Dar, deh, au trecut aproape 50 de ani de la moartea acestui
faimos profesor de modă veche. Observ la DCM o remarcabilă uşurinţă de a frunzări idei
la rând şi de a găsi pe loc cuvântul, expresia plastică pentru a se exprima. În
totul, un discurs eminamente postmodernist, acroşant la nivelul de aşteptare al
studenţilor de astăzi. Mă îndoiesc că alţi profesori de filologie dintre câţi
cunosc ar fi în stare de o prestaţie precum a lui DCM. Şi mai observ că
DCM n-a prea vorbit despre „Valorile
noastre”, cum sună tema conferinţelor, ci a vorbit despre sine însuşi, ca una
dintre valorile noastre actuale. (Titlul e interpretabil eu particip la prima conferinţă de acest gen)..
Am mai
reţinut: La un moment dat, l-a chemat Adrian Sârbu la televiziunea lui, i-a dat
o emisiune şi i-a spus. Bâlbâieşte-pe cât vrei!
Nu e uşor să
rămâi credincios ţie însuţi, spune DCM.. Or, asta înseamnă să te cunoşti, să-ţi
înţelegi ADN-ul: resorturile, direcţiile, disponibilităţile, limitele; în primul rând să-ţi
cunoşti antecesorii, datul genetic; să ai un tirbuşon mental cu care să-i scoţi
din tine pe strămoşi, cei care ţi-au transmis codul lor, firea, felul de a
fi... Şi rosteşte DCM-ul acest sfat: Nu lăsaţi simţurile să adoarmă, ţineţi-le
tot timpul treze, în freamăt – ca să simţiţi trăiri intense. Dacă eşti atent cu
toate simţurile, lumea îşi transmite mesajele ei, ispitirile. La el în cartier
de trei zile au sosit mierloii – şi ce cântece îi trag, dimineaţa, seara, peste
zi...
A fi scriitor, chiar a fi în miezul evenimentelor, acolo unde se fac
jocurile, dă de înţeles DCM, nu asigură nici pe departe gloria eternă. În ce-l
priveşte, a publicat până acum 30 de cărţi, dar la noi, în aceste vremuri, o
carte apare în 300-500 de exemplare, unele cărţi de-ale sale au avut tiraje de 1.000-2.000 de
exemplare; se pare că volumul despre călătoria la Athos e cea mai căutată carte a sa, a
trecut de 3000 de exemplare. Pe de altă parte, această carte de succes
editorial, nu i-a adus decât amărăciune sufletească: nici un cuvânt de
apreciere din partea clerului, dar niciunul! Idem din partea laicilor. L-a întrebau un preot de la noi: Dar cu călugărul XY te-ai văzut. NU, a fost răspunsul. De unde concluzia ecleziastului. Degegaba ai fost la Athos...Da, schimbă DCM tonul, a
merge printre coloanele unei mănăstiri e cum ai trece printre înalţii arbori ai
unei păduri – ca să ajungi în altar, precum în luminişul unei poiene...
Povesteşte
diverse scene cu călugări greci de la Athos (a făcut aluzie la unele ascendenţe
greceşti ale sale) , înalţi ca brazii, făcând absolut toate muncile pentru femei:
măturat, spălat de rufe, dereticat, bucătărit; l-au pus să cureţe la cartofi preţ de
câteva ore... Şi, ca la un semn, cei
vreo 300 de călugări-vlăjgani, auzind clopotele, au căzut în genunchi; el
singur, printre ei, a rămas popândău, nu a putut să îngenuncheze... La fel,
când a fost să sărute icoana, după liturghie: a trecut pe alături; ca pe vremea
liceului, la sport, cînd ajungea în fugă până la aparat, dar nu sărea, ci îl
ocolea. Inhibiţii imposibil de controlat. Pe care, însă, ar dori să înţelegem, musai
să ţi le respecţi, iar nu să-i imiţi pe semeni, ca un robot, fără a fi pătruns de credinţă,
de exemplu. A vrut să repete experienţa cu Muntele Atos, dar până acum nu s-a
decis.
La o altă
întrebare, aceasta din partea tatălui de student (cei doi stăteau pe scaunele din faţa mea), despre plăcerea lecturii, DCM
atrage atenţia: Pe vremuri, plăcerea a fost prohibită, ea a fost condamnată în
toate dictaturile, erai învinovăţit pentru asta, nu trebuia să mărturiseşti
bucuria şi plăcerea, erau considerate neproductive: numai devotamentul pentru
cauză, abnegaţia în muncă etc. Plăcerea
de a te locui pe tine însuţi era o vinovăţie, căci era incontrolabilă! Puteai
fi acuzat de sustragere de la îndatoririle obşteşti... Or, este esenţial, de
exemplu, să ştii să mergi armonios prin lume; să faci din prezenţa ta ceva
muzical...
Nouă,
românilor de la acest început de mileniu, ne lipseşte cel mai mult ştiinţa de a
construi, noi ne înverşunăm să de-construim. Suntem maniheişti, mereu somaţi să
alegem între şi între, să optăm ori-ori. Dar asta ni se trage din toată
dezvoltarea noastră istorică. Am avut în societatea noastră o orientare pro-franceză, aceea a fost de
stânga; am avut una de dreapta, germanică, monarhistă, masonică. Lucruri care
ar trebui să ne unească, pe noi românii, ne despart ca naţiune: moldovenii se conjugă
cu vinurile dulci de Cotnar, ardelenii se acomodează cu pălinca, muntenii se dedau
la berea conului Iancu... Dar imediat după chestiunea cu maniheiştii, spune că
el are încredere în carte, nu în internet, nici în operele postate acolo, în reţelele
de comunicare virtuală. Deci el însuşi se prezintă ca un maniheist feroce, ce respinge unele forme şi le
cultivă pe altele.
La
întrebarea privind perioada din cultura noastră care îl atrage cel mai mult,
răspunde: Până de curând a fost nedesminţit un admirator al Generaţiei 27, a
studiat perioada, personalităţile, realizările, le-a editat lucrările. Le-a
admirat seriozitatea pregătirii, lipsa de complexe faţă de Apus, dorinţa de
construcţie culturală, enciclopedismul.. Acum însă, simte că ar fi îmboldit să
se întoarcă spre perioada Carol I, îl pasionează vocaţia de constructor a unei
Românii moderne. Probabil, privind sala doar pe jumătate plină şi amintindu-şi
situaţii similare, îl va fi cuprins un fel de jale gândindu-se la succesele
eclatante de la conferinţele Kriterion, unde veneau mii de ascultători...
Este
întrebat, cum s-a construit pe sine, pentru a deveni un critic şi istoric
literar de cursă lungă. A dat toate aceste detalii într-un foarte lung interviu
luat de Daniel Cristea Enache, care a reuşit să-l stoarcă precum pe o lămâie; a
ieşit o carte de 400 pagini, ce va fi lansată la Târgul Gaudeamus. În critica
literară de la noi, distinge un eşalon de critici-amanţi, gen Călinescu, Raicu,
aceştia se entuziasmează de text precum Emil Codreanu la vederea unei mici porţiuni
de piele în susul mănuşii Adelei - persdonajul lui Ibrăileanu simţea o jubilaţie, o ejaculare mintală...; sunt apoi criticii ginecologi, cei care
printr-un tuşeu pun fără graş diagnosticul operei, gen Pompiliu Constantinescu,
gen Nicolae Manolescu. Ei nu iubesc textul, în schimb dau totdeauna diagnostice
imbatabile...
Despre sine:
a avut o magmă temperamentală greu de gestionat, el nu poate înţelege şi
discuta un text decât dacă ştie ceva despre autor, dacă îi e clar contextul şi
subtextul cărţii – dosarul ei; deci pune autorul în faţa operei.
DCM nu spune din prudenţă diplomatică, cine cîştigă de pe urma succesului său la public. Că, de se scapă, rămîne la cele 30 deja publicate cărţi. Că, ori fi ei editorii aparent la concurenţiale cuţite, dar se pot alia să dea de pămînt cu oricare "indezirabil". La fel ca între partidele con-ducătoare, alianţele din dos nu au nimic a face cu alea pe faţă.
RăspundețiȘtergereStan Păţitu'