Surprizele posterităţii sau
Lista de marmoră
Hotărît lucru, spre osebire de
cei ce văd doar suboameni în români şi-n scriitori doar hahalere, păcătoşi
patenţi, „pragmatii”, caractere deformate de comunism (nu că n-ar fi destui şi
din ăştia), Ion Lazu, spirit independent, dar şi idealist, nu suferă de
depresie naţională, nici de indiferenţă la martiriu, ba chiar taxează apăsat
aceste maladii, vrînd să le vindece. Cum? Luptînd pentru aducere aminte
corectă, rememorînd eliticidul
(Virgil Nemoianu îi spune astfel) din vremi de coşmar social-politic.
Lazu are „o părere înaltă”
(sintagma sa) despre scris şi scriitori. Şi nu se întreabă, ca atîţia alţii,
cum e posibil să ai o satisfacţie etică atunci cînd eşti scriitor român. Conu Ionu
face parte din categoria condeierului modest-orgolios (ca Mircea Ivănescu,
neezitînd să spună despre un cobreslaş, Marin Sorescu: „Oricum, era un poet mai
bun decît mine”). Deloc lipsit de ceea ce s-ar putea numi gust afectiv, are vocaţia rară a prieteniei (ca Breban, Alec Ivasiuc
şi Nini Stănescu, Ioan Lăcustă şi Costi Stan, Adrian Alui Gheorghe şi Aurel
Dumitraşcu...). Recomand Himera
literaturii, scrisă la două mîini de cărţarii parteneri de dialog, Ion Lazu
;i Ion Murgeanu, ce-şi ţin himera
aproape, ca pe un animal de casă.
Poetul Ion Lazu nu este „un fel
de spirit pedepsitor în lumea scriitorilor” ca poetul Cezar Ivănescu; îi vede
pe ceilalţi cum trebuie să-i vadă şi ne ajută şi pe noi s-o facem: cu
înţelegere, stimă, respect, cu preţuire colegială. Recunoaşte harul înaintaşilor
de scenă naţională ca Arghezi, dar ţine cu victimizaţii de soartă; pune accent,
în jurnale, pe cei care n-au cedat doctrinei roşii, nu pe fricoşi, laşi, adaptaţi,
oportunişti.
Vă avertizez: Odiseea plăcilor memoriale (Ed.
Biblioteca Bucureştilor, 2012), aşezată sub un motto din Mircea Vulcănescu:
„Vreau să mă devotez, nu să poruncesc”, nu-i carte reconfortantă. Gib I. Mihăiescu,
mort la 41 de ani, a fost dus pe umeri la groapă de „greii” Cezar Petrescu, Pamfil
Şeicaru, Nichifor Crainic, Ovidiu Papadima, fapt ce-l provoacă pe Lazu să
întrebe: „solidaritate de breaslă. Unde mai întîlneşti aşa ceva?” La
înmormîntarea Hortensiei Papadat-Bengescu, stinsă în mizerie, n-au ajuns decît
N. Balotă şi Ion Negoiţescu. Iar placa în memoria marii doamne a prozei e
nefinalizată: zonă în renovare. Nefericitul N. Caradino a trăit (altă
închisoare decît cea politică) sechestrat în apartament cam trei ani, pînă-n
moarte, de „o nebună”. Postum, e nedreptăţit, ca şi-n viaţă. Măcar Victor
Kernbach a fost dăruit cu un subit: a murit în seara cînd a încheiat cea de-a
şaptea corectură la Dicţionar mitologic;
a mers la fereastră, a respirat adînc de două ori şi s-a stins. Subitul dorit
de Şerban Cioculescu. V. Nicorovici, însă, a făcut atac de cord în baie; opărit, l-au scos într-un sac... Ioan
Lăcustă n-a apucat să ofere ultima carte cu dedicaţie. Exemplarele din Luminare au rămas pe rafturile ticsite,
în apartamentul pustiu.
Şi cîte surprize nu face
posteritatea! Placa ştiută a lui Perpessicius de pe strada M. Eminescu (sublinierea îmi aparţine) a fost dată jos
în schimbătorul april 2007. Doamna Gopo
a vîndut casa lui Fane Spoitoru, care a înlăturat iute placa lui Ion
Popescu Gopo. Ce-i păsa lui de premiul de la Cannes? Alţi ghinionişti: bunul Al.
Vlahuţă (casă demolată, placă dispărută); nici vechea casă a lui Ioan Alexandru
nu mai există. La Teatrul „Victor Ion Popa” din Bîrlad nu se ştie cînd a murit
patronul spiritual. Proprietarii actuali ai casei lui Mihail Sorbul se
răzgîndesc după ce aprobaseră şi neagă că ar fi aprobat. Medicul care a
cumpărat casa lui Sorin Titel „zice de la început NU”. Tot doctori, dar deloc
fără de arginţi, sunt şi cei care se opun să se fixeze dreptunghiul de marmoră
pe casa unde a locuit 44 de ani Mircea Ştefănescu, fiu de erou în primul Război
Mondial. Fiica nu putuse recupera locuinţa, devenită policlinică, desigur, cu
plată. Placa Cellei Delavrancea se află pe peretele unui restaurant chinezesc.
Proprietarul casei lui Păstorel e un turc; „vine din SUA la sfîrşitul lunii”.
Ce epigramă ar fi compus Teodoreanul! Nici Banu Rădulescu (1924-'98), fondatorul
revistei „Memoria”, n-are parte de placă: locuinţă în renovare.
Ion Lazu dă seamă despre o
adevărată campanie de front pentru realizarea proiectului aprobat de USR. À rebours, pune plăci comemorative într-o
vreme cînd se demolează valori, cînd unii visează la placa tombală a întregii
literaturi române. Lazu luptă cu reaua credinţă şi voinţă, cu ingratitudinea
cobreslaşilor. Poate din pricina asta Al. Kiriţescu, mult timp funcţionar SSR,
nu s-a vrut şi membru, sătul de „gaiţele” din bestiarul scriitoricesc. Vasile
Nicolescu, paralizat după un accident cerebral, 7 ani în scaun cu rotile,
într-o casă revendicată, a fost părăsit de cei pe care-i ajutase. Căzuse în
stradă după ce se topise romanul lui Romulus Zaharia, cu B.T.-ul său; în altă
variantă, după ce i se imputase costul unui film (7 mil., cînd o maşină Dacia
era 70.000 de lei). Proprietăreasa casei lui Mihail Dragomirescu refuză placa,
aşa cum refuză şi „criptocomuniştii şi securiştii” din cartierul Primăverii să
aprobe placa pentru Nae Ionescu. N-au dat ei accept nici pentru George
Macovescu, de altfel, care i-a închis gura disidentului C. Pârvulescu la
congres. „Putem să vorbim? întreabă Lazu, la interfon. Răspuns sec: Nu putem!”.
Pricep invidia lui M.R.P. pe
Tudor Arghezi, pica lui Marino pe Călinescu, ciuda lui Beniuc pe Blaga, dar
de-a dreptul incriminantă e nepăsarea urmaşilor. Soţia supravieţuitoare se
ocupă de ale ei, la fel fiul, fiica...; sunt
chiar plictisiţi ori agasaţi de proiectul USR. Soarta bibliotecilor e şi ea
tragică: volumele cărturarului Eugeniu Speranţia, refuzate de biblioteca
universităţii din Cluj, au ajuns în saci (ah, doamnă Speranţia!), la gunoi;
Leontina Niţelea vrea să scape de biblioteca lui Beniuc; postdecembrist,
preţioasa bibliotecă-donaţie a lui Traian Chelariu din Casa cu Absidă s-a
risipit.
Ion Lazu nu se vaietă din cauza
piedicilor enorme întîmpinate. Efortul său cotidian în folosul obştei, i se
pare „semn al normalităţii”. Normalitate? Cînd Asociaţia din Bucureşti nu
deţine nici adresa fostului preşedinte, Zaharia Stancu, „ceea ce pare
incredibil”? Nu se ştie la USR unde a stat Lucian Raicu; lipsesc adresele lui
A.E. Baconsky, Ivasiuc, Velea, Al. Dima şi cîte altele. Nu se cunoaşte la
Uniune unde au vieţuit, măcar după închisoare, D. Caracostea sau Romulus Dianu.
Dosarele au dispărut la Revoluţie (majuscula aparţine lui Ion Lazu, eu prefer
sintagma lui Mircea Iorgulescu: „lovitură de stat revoluţionară”).
„Nici USR, nici Muzeul
Literaturii Române, ne aduce la cunoştinţă I. Lazu, nu au un control asupra a
ceea ce s-a făcut deja pentru memoria scriitorilor dispăruţi”. Cît despre
exilaţi, ei rămîn exilaţi. À propos: ICR, că nu ştiu, o fi realizat plăcile
pentru diasporă?
Cum secretara n-are agendă, necum
electronică, Ion Lazu depistează adresele nu la Uniune, cum ar fi fost firesc
(nici la Copyro lista nu-i completă), ci în ghidul Paginilor aurii; le vînează
prin cărţi vechi de telefon, la Biblioteca Academiei, pe Internet... Cooperanţi
sunt tot cărţarii ca editoarea Elis Buşneag, ca Pan Izverna ori ca Nicolae
Ţone. Nestorul „Scînteii”, Ignat, nu ştie nici o adresă. Rîde de victima sa,
Ben Corlaciu, pe care l-a întîlnit la Paris, în rasă de călugăr. Aşa i-l
„pictează” lui Lazu, în uitarea vinei proprii.
USR n-are nici bani, nici oameni
pentru proiectul început în 2007. La fel, Asociaţia Bucureşti, la fel Muzeul
Naţional al Literaturii Române. Deşi o placă (după calculul Lazu) ar costa mai
puţin decît o coroană de flori; şi cîte nu se risipesc, cu sutele.
Patetic spus de prozatorul Lazu,
în luptă cu boala uitării scriitorului: „fila de piatră marmoreeană pe tîmpla
casei în care a trudit neştiut, nesperînd nimic de la nimeni”. Ba sperînd în
cernerea sitei istoriei literaturii, care să-i aducă postum şi această lumină –
lumînare: placa in memoriam.
Confraţii se fofilează să dea o
adresă, din invidie, dispreţ, ură, dar şi din indiferenţă. Pe Viola Vancea, din
Apolodor, o deranjează zgomotul; Lazu aşteaptă „pînă ce va da colţul la bloc cu
întreaga ei pălărie”, sătul de „discuţii agasante şi sclifosite cu ea”. Amara
constatare a autismului generalizat o
face în „săptămîna patimilor” plăcilor memoriale. În fapt, anul patimilor,
2007. Maladia scriitorului, trudind solitar
asupra hîrtiei, cînd ar trebui să fie solidar,
să-şi cultive spiritul de comuniune, comunitarul. De-asta au şi ajuns (unii)
precum cîinii comunitari. Vorba lui Tudor Muşatescu rămîne actuală: „confraţii
se cunosc, dar nu se recunosc”.
Dificultăţi enorme întîmpină „pe
teren”. Geologul prospector, antrenat să citească hărţi şi să uzeze de busolă,
caută şi caută adrese. Muncă titanică. Gestul nobil de a umple cu dreptunghiul
alb „golul ce se cască în urma celor plecaţi” se izbeşte de spaima de
„recuperatori” a locatarilor prea prudenţi. Discuţii, pertractări prin uşi
întredeschise sau închise. Modestul omagiu nu primeşte aprobarea preşedinţilor
de scară inepţi, de o ignoranţă vastă.
Ca să ştim cum stăm: pe strada
lui N. Cartojan nu s-a auzit de Cartojan. De Paul Zarifopol locatarii n-au
auzit şi refuză. Habar n-au cei din Cîmpia Turzii că ar fi locuit acolo Noica.
În Schitu Măgureanu, greu găseşti pe cineva ştiutor de Brunea-Fox. De Iorgu
Iordan, „amic URSS”, posesor a trei apartamente la etajul II, s-a auzit, cum să
nu?
Un colocatar „l-a cunoscut pe
Sorin Titel, dar n-a citit. De ce să exagerăm?” Iosif Naghiu? Nu cunoaştem.
Habar n-are nimeni de Iordan Chimet în blocul lui. Eugen Botez (Jean Bart) e
nume de stradă şi de parc, dar un colocatar crede că era actor şi „i-o trăgea
Licăi Gheorghiu”. Placa lui Bart, comandorul, a fost pusă nu de USR, ci de Liga
navală română, în 2003. Proprietarii naţionalizaţi nu vor placa mateinului Radu
Albala pe faţada casei lor, spre mirarea doamnei Albala: veniseră prin schimb
de locuinţă.
Cu unii posteritatea e
neîndurătoare, nu destul că au fost arşi de vii ca Nessus. Cei ce stau în casa
de unde Pandrea a fost scos în stradă, în '48 şi condamnat la 10 ani de închisoare
spun nu. Refuzat, notează Lazu în jurnal, „fără explicaţii”. O soacră a cuiva
dintr-un bloc n-a auzit de poetul Dumitru Alexandru, mort la 62 de ani, care a
făcut şi puşcărie pentru omisiune de denunţ. Se repede să înţepe ca o muscă
tze-tze şi ameninţă să arunce placa „în bălării”. Şi pe Ion Lazu îl
desconsideră. Cică nu-l citeşte nimeni, nici ea! Într-o marţi, Ion Lazu
primeşte vestea că s-a dat jos placa lui Vasile Băncilă. Sancta simplicitas!
Istoricului literar (de Veche)
Ştefan Ciobanu (1883-1960), nepotul Ion Lazu i-a fixat, pios, o placă în B-dul
Ghica Tei. Şi pentru că se trage din marele unionist, care s-a opus, alături de
Iorga, Inculeţ, Pelivan, semnării Ultimatumului, fost ministru al Culturii şi
Cultelor, Lazu i-a moştenit stofa de debateur.
Se zbate, insistă, nu cedează neam. „Mă credeau geamgiu”, mi-a spus odată
bonomul, cu autoironie fină.
Pe vreme închisă sau pe arşiţă, conu Ionu sare în 135, coboară în
metrou, urcă în troleu; exasperat de RATB şi de autobuzele arhipline, de
traficul imposibil face pe jos drumuri nesfîrşite; traversează, dă ocoale,
merge înainte şi înapoi, se rătăceşte printre blocuri numerotate fantezist,
bîjbîie după vreo scară intruveră... Nedumerit de o indicaţie greşită, se
dumireşte şi găseşte. După 5-6 ore de alergătură, identifică, dacă are noroc de
zi bună, 5-6 adrese. Serile? Este retezat. El spune „desnodat”. O notaţie a diaristului
m-a cutremurat: vede iniţialele R.A.R. pe sonerie şi pe cutia de tablă, dar
nimeni nu răspunde. Dus prea devreme, Radu Anton Roman; ca şi George Pruteanu,
ca şi Mircea Dinutz.
Cu obstinaţie, Ion Lazu
explorează ganguri, intră în pasaje subterane infecte, în curţi sordide, cu
cîini neprietenoşi şi cu locatari mai agresivi decît zăvozii, isterici, senili,
proşti. „Cine e acest Ion Iuga? Nu l-am găsit în Călinescu”, face reprezentanta
comitetului de bloc, profă de română. Ce să-i mai explici că Istoria... s-a oprit la 1941? O cucoană
opinează că „Uniunea ar face mai bine să-i ajute pe scriitorii în viaţă [...]
Să-l ajute pe Cărtărescu, care de 20 de ani trăieşte numai din burse în Europa
şi America şi s-a tradus în nenumărate
limbi străine”. „Poate că dimpotrivă, el ar trebui să înceapă să-i ajute pe
colegii săi din Uniune”, se enervează cumsecadele domn Lazu.
În cartierul Primăverii,
„high-life-ul comunist”, e mai uşor să descoperi vilele în care au stat Beniuc,
Stancu, Ivaşcu (acum, instalat senatorul Triţă Făniţă), Jebeleanu: „altfel îţi
vin ideile roşii sub condei, după ce te-ai încuibat în ditamai viloiul”,
oftează Lazu, după ce s-a rătăcit pe Calea Socialismului ca să afle adresa lui
Labiş, pe o stradă amărîtă, Miletin, nr. 14. Să locuieşti la vilă, bine hrănit
de Gospodăria de Partid, bine păzit (de clasa muncitoare?) şi să militezi
pentru crezul egalitarist! Elita conducătoare? Ba elita condusă, oportun
staliniza(n)tă. Cînd cucul din ceas n-a mai strigat, ca-n celebrul banc
anticomunist, Le-nin, a strigat Gor-ba-ciov; cînd nu mai striga Dej, striga
Ceau-şes-cu şi strigă acum Băses-cu-cu. „Intelectualii publici” (cu termenul
lui Richard Postner) n-au rămas independenţi înregimentării în partide; s-au
supus comenzii politice contra cost(uri): poziţie socială, profit bănesc,
celebritate, măcar gloriolă... Şi ce spirit critic tacit are Radu F. Alexandru,
de-o pildă, cînd e vorba de preşedintele-jucător! Îmi aduc aminte cum combătea
pe vremea cealaltă: în Iubiri,
activistul-personaj era ros, mîncat de îndoiala dacă acţionase conform normelor
„democraţiei muncitoreşti”. Doar trebuia intensificată activitatea
politico-educativă, iar literatura, ridicată „la o calitate superioară”.
Nu m-aş omorî să pun plăci pentru
Violeta Zamfirescu, care a tot oglindit realitatea „noastră” socialistă fără a
fi o clipită refractară „indicaţiilor”, pentru Veronica Porumbacu (turnător e vocabulă introdusă în poezia
de tip nou de fosta „măiastră” a Şcolii de literatură) ori pentru Nic. Ţic,
prozatorul ilegaliştilor, mereu în/pe linie. Un Ignea bucureştean. Cît timp
Traian Chelariu are parte de o placă pe casă
nelocuită (Casa pe nisip e titlul
„iconarului”, volum publicat în Ed. Glasul Bucovinei, Cernăuţi, 1940) şi-n
Pitar Moş, în casa marelui exilat care ar face cinste oricărei literaturi,
Vintilă Horia, nu este muzeul meritat ci reprezentanţa firmei Renault, atunci
şi lista lapidară a lui Ion Lazu să fie mai selectivă cu „toboşarii timpurilor noi”;
nu mă pot agăţa de poala poeziei Mariei Banuş, după ce, în şcoală, am fost
obligată să învăţ pe de rost Ţie-ţi
vorbesc, Americă!, pamfletul anticapitalist versificat simplist. Şi dacă sunteţi
dispus să-i eliminaţi din Muzeul figurilor de ceară pe toţi dictatorii bruni
ori roşii, de ce nu i-aţi elimina dintr-o istorie literară în piatră pe toţi
proletcultiştii, fără menajamente, fără indulgenţe?
Cenzura morală e mai necesară decît oricînd. Altfel, după atîtea mistificări şi
re-mistificări, o să dăm numele Sorin Toma unei străzi de pe lîngă Mărţişor, o
să sărbătorim centenarul lui Nikalai Moraru, iepurator al ielitei (în
pronunţie proprie) în cumpliţii ani cincizeci. Ne vom plimba în continuare pe
Nikos Beloiannis şi pe Dimitrov (în Paris, mai este strada Stalin). Oare acad.
C.I. Gulian, poreclit Nulian, duşman declarat al filosofilor „decadenţi” Ion
Petrovici, Blaga, Mircea Florian, P.P. Negulescu are placă? Şi-o fi făcut,
postsocialist, mea culpa? Şi dacă
şi-o fi făcut nu-i aceeaşi nimicarniţă? Ca şi Paul Georgescu, şef de „Gazeta
literară”, „trăgînd al lui picior” spre disidenţă cînd ceauşismul n-a mai fost
atît de profitabil ca dejismul.
„Uitarea e sora mai mică a morţii
însăşi”, avertizează diaristul Ion Lazu, împărtăşindu-ne odiseea românească a
plăcilor memoriale.
(va urma)
Scriitorul zilei: Eta Boeriu
http://ilazu.blogspot.ro/2012/02/scriitorul-zilei-eta-boieriu-poezii.html
ion lazu, cărţile prietenilor mei: Gheorghe Istrate, Ritualuri/Rites, Ed. Rafet, 2007,117 pagini
(va urma)
Scriitorul zilei: Eta Boeriu
http://ilazu.blogspot.ro/2012/02/scriitorul-zilei-eta-boieriu-poezii.html
ion lazu, cărţile prietenilor mei: Gheorghe Istrate, Ritualuri/Rites, Ed. Rafet, 2007,117 pagini
Cronică scrisă cu ardei iute, ori stilou înmuiat în boia? Aşa da! Aşteptăm numerele viitoare... Din provincie, iată soarele răsare şi la Bucureşti. Numai să se audă!
RăspundețiȘtergereIeri, nu mai ştiu cît de tîrziu în noapte, am cetit cu sufletul la gură acest eseu antologic, despre una din muncile sisifice la care s-a angajat în a sa viaţă acest om unicat pe care am avut şi eu norocul a-l cunoaşte. Chiar îndeaproape!
RăspundețiȘtergereŞi am trecut în imperiul somnului cu regretul că eu nu voi putea niciodată scrie atît de necruţător despre cei cărora nu le pasă de oamenii pe lîngă care au trăit şi încă bine-mersi, chiar cu profit...
Azi m-am trezit cam năuc şi de mohorala de-afară... Şi m-am întors la ce am cetit cu atîta jind. Părerea s-a cimentat: Magda Ursache scrie de parcă ar dăltui-n stîncă. Lasă luminii ce-i de lăsat, accentuînd umbrele care ne împrsoară. În aceste basoreliefuri, Ion Lazu are profil de efigie. Meritorie.
Culai
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereDa, prietene Culai, ale cărui comentarii le tot aşteptăm aici... Ai găsit de minune tonul potrivit pentru a discuta despre... Cronica dnei Magda Ursache este magistrală, în cel mai deplin înţeles al cuvântului. Inscripţionată în marmora limbii române, privilegiu de care nu se bucură decât prea puţini dintre condeierii acestor vremuri, oricât ne-am mira sau ne-am întrista... Un adevărat regal, ce merită cetic şi reluat, pentru stilul scăpărător, pentru acuitatea observaţiilor, pentru larga cuprindere a lucrurilor din literatura noastră şi din viaţa societăţii acestor ultime vreo 5-6 decenii. Nu e doar o figură de stil să declar că m-aş fi simţit onorat şi ca pretext al acestor desfăşurări eseistice, darmite când Odiseea... mea face obiectul strict al scrierii dnei Magda Ursache. Şi, ţine-te bine: urmează o parte a doua a acestui eseu, probabil pe tema Memorialul scriitorilor încarceraţi...
RăspundețiȘtergereQue viva, Magda U.!
Dumitrtu Augustin Doman a scris:
RăspundețiȘtergereDomnilor scriitori, vitrege vremi mai trăim. Un condeier altruist pre numele lui Ion Lazu vrea să nu lase scriitorii să moară definitiv după ieşirea sufletului lor. Ei bine, IL face o muncă gratuită dar ingrată căutând adresele scriitorilor duşi în lumea drepţilor, iar după ce le găseşte, le cere acordul actualilor locatari să-i dea voie să pună o placă de marmură comemorativă pe peretele casei sau blocului. Şi, de cele mai multe ori, locatarii sau preşedinţii asociaţiilor de locatari refuză: din răutate pur şi simplu, din prostie, din prostie şi răutate la un loc. Magda Ursache scrie o cronică la odiseea lui IL şi, cu extraordinara sa putere de sintetizare, face un tablou cvasicomplet a ceea ce scriam mai sus. Şi zice, la un moment dat: "Ion Lazu nu se vaietă din cauza piedicilor enorme întâmpinate". Nu se vaită, dragul de el, dar ar trebui să ne văităm noi, scriitorii încă în viaţă. Peste zece-cincisprezece-cincizeci-o sută de ani sigur nu va mai exista un Ion Lazu să încerce să ne pună plăci memoriale pe casele noastre. Iar USR va fi oale şi ulcele, după vitregiile prin care trece acum. Ion Lazu, luna viitoare Casa Monteoru nu va mai fi sediu al USR. Încearcă să pui o placă memorială pe imobilul de pe Calea Victoriei 115 măcar cu numele preşedinţilor de după 1949 ai Uniunii şi să-mi spui dacă reuşeşti. Doamne ajută!
Augustin Doman
Lucia Negoiţă a scris:
RăspundețiȘtergereAm citit cu interes un articol de excepţie, semnat Magda Ursache, scriitor al verbului scânteietor,despre cartea specială, apărută recent, a poetului şi prozatorului Ion Lazu, şi dedicată memoriei caselor în care au locuit scriitorii. Lazu nu doar că scrie un roman picaresc inedit, dar devine el însuşi personaj al căutărilor insistente, neobosite,pe urmele lăsate de scriitori,o dată cu trecerea lor prin viaţă. În ciuda unor incredibile obstacole, puse chiar de autorităţi, de colegii din breaslă, de un sistem osificat şi indiferent, de păguboase şi prea omeneşti mentalităţi de care nu ne dezicem...nici măcar in zona gingaşă, poate desuetă, pentru unii, a respectului pentru cei care au trudit cu migală asupra paginii scrise.
Sunt scriitori care au trăit până ieri/alaltăieri,(Chimet, Tudor Topa, Radu Anton Roman...). Alţii au trecut dincolo, mulţi, foarte mulţi, după 1989... Au trăit până aproape de noi, mari scriitori interbelici, care se bucurau de câte o masă la Cantina scriitorilor, sau de un mic ajutor de la Fondul Literar, ducându-şi modest existenţa, in locuinţele lor friguroase, fără confortul minim necesar unei vieţuiri normale... Păstrarea memoriei scriitorilor,ne-o spune Magda Ursache intrând in hăţişurile pasionantelor investigaţii ale lui Ion Lazu, prin comentariul său amănunţit, dens, aplicat, ar fi un act elementar de afirmare a demnităţii noastre. De recunoştinţă pentru cei ce ne-au dăruit atâtea dintre cărţile la care ne întoarcem.
Lucia Negoiţa
Andana Călinescu a scris:
RăspundețiȘtergereGând la gând cu bucurie:
Citind pe blogul scriitorului I. Lazu prima parte a cronicii trimise de distinsa şi cunoscuta eseistă din dulcele târg al Ieşilor, doamna Magda Ursache, exact după ce trecând azi prin urbe am încercat din goana troleibuzuluiului...mă rog, eufemism afirmaţia că un vehicul din urbe mai circulă în goană, oricare ar fi ceasurile..., am încercat, aşadar să citesc plăcuţa de pe una din casele care-şi etala ceva glorii trecute, cu gândul la demersul mai mult decât meritoriu al scriitorului Ion Lazu de a nemuri încă o dată memoria confraţilor care au vieţuit în anumite etape ale vieţii în casele pe lângă care trecem deobicei fără să le acordăm o privire, darmite o pioasă aducere aminte pentru cei care ne-au bucurat prin darurile operelor lor.
Comentariile doamnei Magda Ursache asupra cărţii sunt vii şi antrenante, incitând la lecturarea avatarurilor pline de generozitate, răbdare de săpător în straturile nepăsărilor omeneşti ale celui care, deşi impătimit al scriiturilor proprii şi-a rupt din timpul atât de preţios pentru un literat pentru a se dedica cu îndărătnicie, umor şi insistenţă îndeplinirii unui proiect generos şi care proiect, odată adus la îndeplinire, constituie o reparaţie imperios necesară, făcută peste ani, multor confraţi cu deosebire merituoşi, însă nedreptăţiţi de vicistitudinile vremurilor şi împinşi în uitare chiar de cei care sunt obligaţi să păstreze şi să administreze istoria unui oraş.
După cum, pe drept cuvânt atrage atenţia distinsa comentatoare: numai cineva cu adevărat generos şi de certă valoare umană şi literară poate face aşa ceva, asumându-şi cu umor, nu de multe ori dus la disperare, efortul spargerii indiferenţei noastre cea de toate zilele.
O carte frumoasă scrisă alert, un adevărat document de istorie literară din care nu lipsesc peripeţiile, cronica întâlnirilor cu personaje savuroase - dacă nu chiar odioase, caracterizate succint... mereu viaţa bate filmul..
Important mi se pare a fi rezultatul alchimiei prin care un metal banal aureşte bornele culturale ale dragului, eclecticului, fermecătorului oraş Bucureşti, care de multe ori, din ingratitudine, din nepăsare, din goana după nicăieri, se lasă copleşit de uitare şi nepăsare faţă de elitele sale, după cum atrage atenţia pe drept cuvânt Magda Ursache.
Poate avem norocul să ne cadă ochii pe o plăcuţă pusă sus pe un zid - cu respect, dragoste, simţ al valorilor şi cu pioşenie, pusă acea plăcuţă de un confrate care din preplinul iubirii şi recunoaşterii valorii celor ce s-au dus, ne-a oferit un dar întru imbogăţirea celei mai valoroase zestre care poate fi lăsată urmaşilor - memoria culturală.
Ca una care am străbătut în vară străzile bătrânului Blaj căutând urmele lui Mihai Eminescu, nu pot decât să mă bucur de apariţia unei cărţi care este o cronică a unei reparaţii necesare şi să aştept continuarea demersului critic al doamnei Magda Ursache.
Andana Călinescu
Petru Solonaru a scris:
RăspundețiȘtergereAsemeni mişcării, scriitorul este, dar nu-l vedem; nici în viaţă, nici după. Să fie din pricina că semnele (cuvintele) se rotesc şi translează, iar din liniaritatea noastră cotidiană pierdem a lor atracţie?.... Şi totuşi, din iluzoriul ,,cavernei obşteşti'', un confrate de grafie, Ion Lazu, sprijinit de muza Prieteniei, scoate la iveală o pânză firavă a limpezirii chestiunii prin aşezarea Alethe(iei) în faţa Lethei. În fapt şi într-o Carte: ,,Odiseea plăcilor memoriale''.
Despre acestea face binevenite însemnări aici şi acum Magda Ursache în ,,Surprizele posterităţii sau Lista de marmură'', unde conturează strădania folositoare a autorului ,,Veneticilor'' pe două direcţii:
1) Iubirea - prietenie, a ,,philiei'' care uneşte în frumos şi bine pe cei ce se aseamănă în virtute. Contrariul nepăsării, sugerează Magda Ursache, prietenia ca mistică a sufletului, este o religie a cultivării senine a valorilor fiinţiale peste timp întru zei.
2) Abnegaţia, căci Ion Lazu înţelege preceptul biblic (Iacov 2:14) după care: ,,credinţa fără fapte e zădărnicie''. Tot el depăşeşe orientarea savuroasei istorioare unde patru persoane numite: Fiecare, Cineva, Oricine şi Nimeni au fost însărcinate cu o operă importantă, iar acestea încep (neîncepând) şi sfârşesc (nesfîrşind), adică astfel: Fiecare a fost sigur că Cineva o va împlini, în timp ce Oricine ar fi fost în stare să o înfăptuiască, însă Nimeni nu a realizat-o.
Nu întrebăm cine-s cei patru, atâta vreme cât Ion Lazu, iată, a făcut-o!
Apropiaţi-vă de El, spune Magda Ursache, neuitând de ei, de Scriitori....
Petru Solonaru
George Anca a scris:
RăspundețiȘtergereAntropologie literară - Magda Ursache, în marginea geologiei (odiseice a) plăcilor memoriale de scriitori - Ion Lazu (care "nu cedează neam"). Vervă empatică a evocării numelor de "cărțari", de "cobreslași" (că nepomenit Breslașu?). Plăci date jos, plăci pe case nelocuite, plăcile diasporei..."Etica (in)satisfacției"? Mulțumesc, doamnă Magda, mulțumesc, Ioane.
Ion Catrina a scris:
RăspundețiȘtergerePlăci de marmoră fierbinţi
Extrem de dens şi de bine pigmentat cu citate edificatoare, articolul doamnei Magda Ursache, Surprizele posterităţii sau Lista de marmoră, referitor la cartea poetului Ion Lazu, "Odiseea Plăcilor memoriale", se recomandă a fi o pledoarie ardentă de susţinere a unei idei generoase a lui Ion Lazu.
Într-un moment în care breasla e mai divizată ca oricând, Ion Lazu a avut puterea să se ridice, pentru a opri trecerea în uitare a marilor creatori de frumos din limba română. El nu solicită onoruri deosebite, ci doar obligaţia morală a celor rămaşi, de a-şi rememora trecerea prin această lume a marilor scriitori.
Eseista Magda Ursache reliefează cu vervă şi talent elementele de dezbinare ale breslei din care face parte, de cele mai multe ori din motive meschine şi imorale, şi atrage atenţia asupra pericolului căderii în derizoriu a activităţii marilor noştri scriitori.
Plin de vervă, articolul ne recomandă un talent scriitoricesc deosebit.
ION CATRINA
Victoria Milescu a scris: Stimate domnule Ion Lazu,
RăspundețiȘtergereMunca dv. eroică de identificare şi aşezare a plăcilor pe clădirile unde au locuit scriitorii noştri, rememorată în cartea dv., "Odiseea plăcilor memoriale", are, după cum observ, un ecou pe măsură. Şi mă refer la articolul distinsei scriitoare Magda Ursache, a cărei semnătură o întâlnesc atât de des în presa culturală sub articole pe cât de laborioase, pe atât de incitante. Dânsa vă citeşte extrem de atent, cu creionul în mână, cu inima strânsă şi o lacrimă nevăzută. Fiindcă nu înţelege de ce un om de bună credinţă şi cu cele mai nobile intenţii trebuie să treacă prin atâtea dificultăţi pentru a restaura amintirea unor scriitori uitaţi de prieteni, de forurile culturale, ba chiar de propriile familii. Exemplele sunt numeroase şi brutale vorbind despre lipsa de înţelegere, de preţuire nu numai din timpul vieţii, ci şi după ea. Indignarea autoarei este când sobră, când ironică în faţa ignoranţei, ori a refuzului, în unele cazuri, de a monta o placă pe peretele unei clădiri unde a locuit şi a creat un scriitor. O atât de atentă şi empatică analiză a cărţii cred că este o răsplată meritată, domnule Ion Lazu, pentru efortul, pentru dedicarea şi respectul dv. faţă de înaintaşi. Cartea, ca şi acest articol, sunt documente ce păstrează nume de creatori pe care istoriile literare de până acum le-au omis. Poate că o viitoare istorie literară completă le va folosi. Puţini mai sunt acum, într-o perioadă a confuziei valorilor, cei care mai au resurse fizice şi sufleteşti pentru a se bate pentru alţii, pentru a scoate din neuitare, cu dârzenie şi competenţă, munca unor confraţi pe care timpul i-a învins. Dar nu pentru totdeauna. Mulţumiri din suflet.
Victoria Milescu
Mulţumesc din inimă, dragă Victoria Milescu, pentru foarte pertinentele idei prilejuite de cronica Magdei Ursache la cartea mea despre împrejurările în care am reuşit să pun, pe case din Bucureştiul zilelor noastre, plăci inscripţionate întru memoria unor importanţi scriitori, deja plecaţi dintre noi, dar continuând să fiinţeze în corpusul literaturii române.
RăspundețiȘtergereŞi, da, aveţi perfectă dreptate: din păcate sunt destui dintre aceşti mucenici ai scrisului care nu au răzbătut în sumarul istoriilor literare recente... tot aşa cum, vă rog să observaţi, destui scriitori de pe "Lista lui Lazu" (aşa cum a numit-o cu mărinimie tot Magda Ursache), fuseseră interzişi sub regimul comunist, de nu cumva fuseseră chiar întemniţaţi, în imposibilitate fizică de a-şi urma vocaţia... S-ar putea deci spune că împingerea în nedreaptă uitare a acestor truditori ai spiritului şi ai condeiului reprezintă o a doua lor interdicţie sau a treia... "Dar nu pentru totdeauna!", cum atât de bine spuneţi.
Sunt deosebit de bucuros că "Odiseea plăcilor memoriale" stârneşte un viu interes şi o receptare emoţională, semnul cel mai sigur că la noi mai există adevăraţi iubitori ai literelor române, oameni devotaţi valorilor culturale naţionale. Ce-i drept, caracterul insolit al acţiunii pe care am luat-o pe cont propriu stârneşte simpatie retroactivă şi calde aprecieri. Poate ar trebui să mire faptul că, deşi Proiectul a fost însuşit de USR în 2007 şi susţinut financiar, chiar cu generozitate, în niciuna dintre cele câteva zeci de reviste literare pe care le girează Uniunea nu a apărut, în tot acest răstimp, sub semnătura confraţilor supravieţuitori, măcar un rând despre acţiunea ca atare.
Până la editorialul foarte favorabil subsemnatului, semnat de Nicolae Manolescu în România literară de acum două numere, unde se precizează inclusiv faptul că mi-am "scos cartea pe speze proprii". De ce nu a făcut-o Uniunea, în tot acest răstimp, de ce MNLR mi-a blocat cartea timp de trei ani, asta deja este altă poveste. Cartea a apărut, în sfârşit! - cu atât mai bine! - şi, învăţat cu nesfârşitele amânări ale precedentelor mele cărţi, nu mai fac caz de asta. Această măgulitoare primire critică din partea doamnei Magda Ursache, aceste reacţii simpatetice din partea atâtor prieteni-scriitori, între care vă prenumăr la loc de frunte, vin pe aclaşi făgaş al binelui din care se adună binele cel mare.
Şi, da, aveţi dreptate o dată în plus: în cauză, de data asta nu se află numai punerea plăcilor memoriale, ci se află şi acest "jurnal de front", pe care cititorii mărturisesc a-l fi parcurs ca pe un roman palpitant. Însă dv, stimată prietenă, care aţi citit unele cărţi ale mele şi mi-aţi luat un interviu mai detaliat, ştiţi că şi alte scrieri ale mele au structură de jurnal: "Capcana de piatră"(1987), "Veneticii, II-Scribul familiei" (2002), "Sălbaticul"(2005), "Scene din viaţa literară" (2007) - toate aceste scrieri şi-au făcut drum spre cititor sub diverse titluri, din cauza faptului că Jurnalul meu de scriitor din anii 1979-1989, intitulat "Vreme închisă"(cum altfel?, pe care neuitatul prieten editor Mircea Ciobanu se arătase bucuros să-l publice la editura Vitruviu,încă în 1995, n-a mai apucat să apară...
Vreau să clarific un lucru: am pus acele plăci memoriale, am scris această "Odisee..." a lor...dând seamă despre toate piedicile ce mi-au ieşit în cale, din cele mai neaşteptate direcţii... Însă, ţin să se ştie: în această acţiune nu a fost vorba doar de perseverenţa-îndărătnicia mea, ci trebuie neapărat spus că încurajarea dătătoare de puteri mi-a venit din partea prietenilor, din simplul fapt că atâţia oameni necunoscuţi mie s-au arătat favorabili şi m-au sprijinit, cu suflet, cu bunăvoinţă, inducându-mi sentimentul că nu mă aflu în eroare. Căci nu se poate face binele fără încurajare din partea oamenilor de bine.
Ion Lazu
Viorel Dianu a scris:
RăspundețiȘtergereLa Cronica Doamnei Magda Ursache
Doamna Magda Ursache scrie o cronică zguduitoare despre cartea, la fel de zguduitoare, a lui Ion Lazu, "Odiseea plăcilor memoriale", recent apărută. Autoarea este revoltată de indiferenţa, reaua-credinţă şi dispreţul suveran cu care sunt tratate valorile din cultura noastră de astăzi şi dintotdeauna. Acest lucru îl exemplifică prin opreliştile de tot felul pe care le-a întâmpinat Ion Lazu în proiectul său de a le monta plăci memoriale scriitorilor români, pe casele în care au locuit şi au creat ei. Generozitatea fără margini a lui Ion Lazu, efortul lui sisific, adeseori sacrifiul de sine sunt întâmpinate cu obrăznicie, refuz sau răceală de o serie de indivizi ignoranţi, nepăsători şi obtuzi, care îi fac în numeroase cazuri imposibil demersul. Nimic nu justifică această atitudine şi totuşi ea se manifestă din plin...
Am fi copleşiţi de o tristeţe fără leac, dacă nu am şti că, prin tenacitatea lui de neînvins, Ion Lazu a reuşit până la urmă destul de mult: datorită lui, sute de locuri în care au vieţuit truditori ai scrisului şi-au dobândit însemnul cuvenit.
Viorel Dianu
Leo Butnaru a scris (şi a postat pe blogul său de scriitor cronica dnei Magda Ursache: leo-butnaru.blogspot.com :
RăspundețiȘtergereDragă domnule Ion Lazu,
e cutremurător ce am înţeles eu din recenzia colegei Magda Ursache. Dramtic, strigător la cer! Sunt sigur că strădania - de aploare incredibilă! - a unui coleg, a unui Om-instituţie! de care daţi dovadă pentru păstrarea Memoriei vă va fi răsplătită. Asta vreau să cred. Cu toate că, precum reiese din cartea domniei voastre, nu putem conta prea mult pe reciprocitate... Din păcate, în spaţiile noastre nihilismul e la el acasă...
Sunteţi demn de recunoştinţa tuturor celor care mai cred că Memoria este liantul de bază în constituirea şi dăinuirea unei naţiuni.
Să vă aibă Domnul în pază!
Leo Butnaru
Valentina Bărbieru a scris (din Londra):
RăspundețiȘtergereDomnule Ionu,
Multumesc pentru cronica trimisa. Mi-a facut mare placere s-o citesc. Inchegata, foarte explicita, plina de o gratitudine sincera.
Pot sa intuiesc astfel ca doamna Magda Ursache a inteles si a ales sa cinsteasca acest efort uriesesc al dumneavoastra, 'Odiseea placilor memoriale'.
La fel ca si dumneaei, nu pot decat sa-mi arat si eu admiratia fata de aceasta incercare a dumneavoastra de a pastra si a valoriza memoria confratilor intru scriitura.
Poate ca atunci cand vremurile, institutiile, oamenii,si chiar si colegii breslasi sunt potrivnici, nepasatori, foarte ingnoranti, trebuie sa se ridice o voce mai iscusita si mai curajoasa decat oricare alta si sa incerce sa faca auzit un mesaj de un firesc netagaduit, acela de ai pastra in amintire pe cei care au construit o literatura, care de fapt ne apartine.
Sunt constienta ca cine se angajeaza la o asa lucrare, are multe de infruntat, multe de auzit, si poate oricand sa se lase batut...
Nu a fost si cazul dumneavoastra. Idealistii cuteaza si au incredere.
Este de foarte bun augur pentru cei ce s-au dus, ca cineva a luptat pana la capat si in final a reusit, incununarea fiind publicarea unui volum intitulat chiar asa, 'Odiseea placilor memoriale'.
Poate ca aceasta initiativa valoroasa va avea norocul sa trezesca constiinte, sa disperseze ignoranta si scriitorii sa-si capete locul lor bine meritat in memoria colectiva romaneasca.
La fel ca si blogul pe care il redactati si conduceti, aceasta Odisee este un pas important in aprofundarea literaturii noastre ca intreg si merita tot respectul tuturor care citesc si celor care ar trebui sa citeasca.
Cu bine, Valentina Barbieru
Dan Tipuriţă a scris (din New York):
RăspundețiȘtergereTinereţea sufletească nu este un stadiu al vârstei, este o stare a existentei, pentru unii dintre noi starea perpetuă.
"Am vârsta sufletului meu /un dar divin sub huma dermei" spunea un poet.
La scriitorul şi poetul Ion Lazu această tinereţe nu se termină niciodată.
Cum altfel se explică energia exceptională necesară punerii in practică a proiectului (non-geologic) pe care el insuşi l-a elaborat, autoimpus şi indeplinit pas cu pas, şi atât de frumos denumit în cartea sa: "Odiseea plăcilor memoriale"!
Doamna Magda Ursache a punctat atât de pertinent "obstacolele' acestei alergări fara sfarşit: indiferenţa, răutate, reaua voinţă pe care "Conu Ionu" le-a sărit.
Când iubesti si doresti - totul este posibil!
Impotriva tuturor celor care piaptănă timpul cu nepăsare si il mânjesc tot mai des cu murdăria orgoliilor, părintele minunatului
roman "Veneticii" are tăria de a "cunoaşte" şi "recunoaşte" valorile confraţilor de condei, iar jurnalul său "Odiseea plăcilor memoriale", a confirmat-o.
In această lume de ingropare a valorilor naţionale, iată-l pe Ion Lazu iubitorul de ŢARĂ si de neuitare a comorilor românesti.
Dan Tipuriţă
Felix Sima a scris:
RăspundețiȘtergere(...)Magda Ursache „vede, priveşte, scanează” interiorul scriitorului Ion Lazu. Îi simte mai ales calitatea, pierdută de mulţi scriitori de „spirit independent, dar şi idealist”, îl simte că „nu suferă de depresie naţională, nici de indiferenţă la martiriu, ba chiar taxează apăsat aceste maladii, vrând să le vindece”. Îi citeşte lui Ion Lazu „vocaţia rară a prieteniei, el îi vede pe ceilalţi cum trebuie să-i vadă şi ne ajută şi pe noi s-o facem: cu înţelegere, stimă, respect, cu preţuire colegială”. Lucrarea doamnei Magda Ursache foloseşte tehnica lui Ion Lazu în prezentarea importanţei ce s-ar cuveni dată nu numai însemnării pentru posteritate a locului în care un artist, un scriitor, un poet şi-a scos sufletul prin peniţă pe coala de hârtie prin scris, însingurându-se sau sacrificându-şi sănătate, viaţă, iubiri şi trăiri în parte lumeşti pentru a descoperi, a simţi adevărul sau imaginarul trecut prin simţirea-i proprie, cât rămânerea, încrustarea acestora în conştiinţa neamului. Este important să fie marcat locul martiriului, este o datorie de onoare să păstrăm arătând turnuri sau celule în care s-a creat, important este să ne aducem aminte, să nu uităm sau să învăţăm, numai că, indicatorii de timp au azi alte dimensiuni. Peste tot sau aproape peste tot, buretele prezentului şterge trecutul, lobii noştri temporali îşi fac loc să încapă în ei alte valori, majoritatea perisabile şi încercările noastre de păstrare, de aducere-aminte sunt biciuite fie de locuri „cu gust, cu aromă şi culoare, fie cu obiceiuri, locuri exotice”. Plimbatul, trevelul chiar pe distanţe mici caută vechiul drept iniţiator al noului, dar pe arii restrânse de valoare şi cognoscibilitate. Un raport de forţe este schimbat, postamentul, în loc să rămână bază, se transformă în notiţă alăturată sau dispare cu totul. Plăcile de marmură, plăcile nemuririi sunt înlocuite cu plăcile aurii sau inox ale unui prezent ce ne-ndeamnă să vedem, să gustăm sau să alergăm mai repede. Am văzut mii… Am văzut sute de astfel de plăci acoperite în nuanţele unui Burano mediteranean care avea drept scop să înveselească sau să ascundă paragina, nicicum să evidenţieze esenţialul. Rămâne placa de marmură deocamdată – am dreptul să sper – simbolul unui stimul prezent. Am dori să rămână simbolul trăiniciei şi al respectului nostru întru nemurire. Magda Ursache parcurge drumul anevoios al căutării de stele alături de Ion Lazu, mergătorul, căutătorul, descoperitorul civilizaţiei româneşti în întregul ei. S-au şters urme, s-au dărâmat imobile, s-au vândut multe, au dispărut multe, dar, simţirea şi timpul, reînvierea, nu dorm. Şoapte, fantome, scârţâituri de podele marcate de paşii grăbiţi ai unor minţi înfierbântate sau obosite, extenuate, vor începe să fie auzite aievea, vor începe să bântuie. Au început deja prin opera concepută şi realizată de Ion Lazu, înţeleasă bine şi scrisă de Magda Ursache, un tot îndrăzneţ de încercare a recuperării metodice a unei lumi ce nu trebuie uitată. „Cenzura morală e mai necesară decât oricând” spune criticul.” „Uitarea e sora mai mică a morţii însăşi” avertizează scriitorul. Împreună ne-au împărtăşit „odiseea românească a plăcilor memoriale”. Ne închinăm ambilor.
Felix Sima
Florin Costinescu a scris:
RăspundețiȘtergereUn succes- nu numai al autorului…
Între aparițiile editoriale ale acestei perioade, cartea prozatorului și poetului Ion Lazu Odiseea plăcilor memoriale face o figură aparte prin insolitul subiectului abordat și anume, posteritatea scriitorului român și proiecția acesteia în conștiința publică. A te dedica, astăzi, acestei problematici, ca scriitor, înseamnă, pur și simplu, manifestarea deschisă a unei forme de altruism, pe cale de dispariție din spațiul breslei. Cuvântul odisee exprimă -și în acest domeniu al realitatilor României actuale - o stare de fapt, cea a unei anormalități pe cale de generalizare. Individul, cât și instituțiile, se află azi la noi într-o derivă evidentă, orice gest ce nu se aliniază acestei situații, devenind eroic și demn de salutat cu respect. Ion Lazu a intrat în această odisee în baza acelui sentiment al generozității, propriu creatorului adevărat, asumându-și riscul escaladării unui teren accidentat, minat de pasiuni, indiferențe, amânări, promisiuni regizate, refuzuri directe sau acceptări obținute cu mare greutate - toate acestea în legătura cu fixarea pe zidurile unor clădiri a acelor însemne având funcţia de a consemna, pentru posteritate - locul unde a trăit și a creat un scriitor sau altul. E o problemă de memorie culturală, de perpetuarea acestui valoros patrimoniu … Și de un anumit standard al civilizației spirituale a unui popor… Cartea lui Ion Lazu reprezintă un succes nu numai al autorului, dar și al scriitorului român, în general. Obștea, în folosul căreia a lucrat, trebuie să-i multumească…
Florin Costinescu
N-am avut ocazia de a citi sau măcar răsfoi cartea dvs., dar, citind acest articol, mi-am dat seama că „Odiseea plăcilor memoriale” nu e deloc un titlu hiperbolic. Absolut neverosimil felul în care eforturile pe care le-ați depus și obstacolele întâlnite se întrec în proporții, dar mai mult decât îmbucurător faptul că balanța a înclinat în favoarea dvs., că ați reușiți să puneți 200 de plăci - mai vizibile decât dicționarele de literatură, rareori explorate, în cel mai bun caz consultate... Îmi pare rău că aceste fraze palide pe care l-am scris și rescris deja de câteva ori nu pot spune mare lucru. Mulțumirile mele nu pot fi suficient de mari. Tot ce pot să fac este să duc mai departe (acolo unde și cum pot) această lecție de curaj, răbdare și, nu în ultimul rând, iubire.
RăspundețiȘtergereÎn rest, entropia înflorește... dar nu peste tot.
Cu bine,
Yigru Zeltil
Mulţumesc, domnule literat constănţean, pentru vorbele bune. Nu sunteţi pentru prima dată pe acest blog de scriitor...
RăspundețiȘtergereCe-i drept, cartea a apărut la o editură cu regim aparte, care nu trimite exemplare decât în bibliotecile bucureştene, neavând voie să comercializeze. Şi tot adevăr este că la lansare a oferit-o gratuit tuturor participanţilor la eveniment - şi celor trimişi de mine, în următoarele zile ale Târgului. ÎNSĂ, deja cartea se află pe internet şi poate fi descărcată de pe www.bibliotecaeuropeană.ro
Cam o treime din text a apărut în serial, timp de doi ani în revista focşeneană Oglinda literară; unele fragmente le-am postat pe acest blog, când a venit vorba, la rubrica Scriitorul zilei, de vreunul dintre cei cărora le-am pus plăci...
O veste şi mai îmbucurătoare este că o altă editură s-a oferit să scoată o nouă ediţie din această Odisee... Iniţial se numise: "Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale", dar editorul mi-a scurtat titlul...
Un gând bun, Ion Lazu
Ce "cădere" poate avea un terţ, ca să decidă asupra intitulării, formei, cuprinsului unei creaţii?
RăspundețiȘtergereSe crede acela mai inteligent decît autorul?... Ori, nu-i decît reminiscenţa unei cenzuri de care nu numai securiştii regimului dus au abuzat... Motivaţiile tehnice nu-şi au rostul, de vreme ce, de la alţii, editorul, tipograful primeşte orice..., dacă primeşte cît vrea.
Din păcate, autorul se vede silit să înghită atari compromisuri, din dorinţa de a scoate la lumină un manuscris care, altfel, ar fi zăcut îngropat ca Venus-Afrodite în ogorul ţăranului grec. Aşa, măcar că amputat, manuscrisul devine carte. Iar cartea îi bucură pe cititori.
Desigur, aceste consideraţii critice sunt valabile numai dacă şi titlul şi modificările s-au operat la constrîngere, nu în amiabilitate - indiferent de numele autorului şi, respectiv, al editorului.
Culai, care se bucură sincer de acest succes al Odiseii laziene.
Monica Mureşan a scris:Odisee sau thriller ?
RăspundețiȘtergereCitind pe blogul lui Ion Lazu (www.ilazu.blogspot.com) cronica pe care, sub titlul „Surprizele posterităţii sau Lista de marmoră”, doamna Magda Ursache o face la cartea acestuia „Odiseea plăcilor memoriale”(ed. Biblioteca Bucureştilor, 1012), îmi dau seama cât de uşor poate face fiara timpului ce-l trăim actualmente dintr-o odisee un thriller.
Mă gândesc: de luat, nu putem lua nimic cu noi când plecăm de pe faţa pământului dar de lăsat, da – deşi poate uneori prea puţin, o mână de amintiri ce se vor deşira şi o memorie ce se va decolora...
... Ca un buzdugan, textul acesta a redeschis larg o poartă prin care se pare că mare parte a optimismului meu a ieşit, făcându-se nevăzut! Cu cât a mai rămas, simt nevoia să continui. Doamna Magda Ursache pomeneşte despre un eliticid. Iar de curând circula pe internet un material reprodus din massmedia referitor la „cheltuielile” cu pensiile suplimentare ale scriitorilor membri USR.
(...)
De cuvântat, cuvântăm toţi dar destinul de a crea cuvinte nu-i e dat oricui. Şi dacă le este dat numai unora, înseamnă că acest dar-har-calitate-însuşire pentru unii, blestem pentru alţii nu se poate să fi apărut întâmplător, ci toate fac parte dintr-o ordine a lucrurilor pe pământ. Şi nu dintr-un haos. Altfel am fi fost cu toţii atât de asemăntori încât nu ne-am fi putut dezvolta şi nu am mai fi existat de mult. Frumuseţea lumii noastre stă în frumuseţea diversităţii noastre. Când aceasta e tulburată, ar trebui să ne unim cu toţii strigând că e pericol, exprimându-ne în aşa fel încât însuşi Universul să ne audă cuvintele. De ce oare nu putem să ne alăturăm micul nostru strigăt făcându-l mai puternic şi mai eficace pe acela al fratelui nostru întru cuvânt. De ce lăsăm doar în seama unuia sau a unora dintre noi ceea ce am putea face toţi?! Pentru că ştim şi chiar ne recunoaştem în sinea noastră că acela a fost hărăzit să facă mai bine asta, aşadar îl lăsăm singur considerând că e de datoria lui să strige tare şi pentru noi, ceilalţi, că asta e datoria lui pe pământ. Aproape nimeni nu se gândeşte că mai e o datorie şi în cer şi că, de fapt, cuvântul e al cerului şi abia apoi al pământului. Iar un creator are datoria de a păzi cuvintele. El este un paznic... (va urma)
Monica Mureşan
Monica Mureşan, II
RăspundețiȘtergere(...)Este cel ce păzeşte armonia. Arma sa este pana pe care cărturarul a ţinut-o mereu ascuţită tot aşa cum şi conştiinţa – trează. Plata lui de obicei e postumă, prin reverberaţia în memoria omenirii a numelui său, numele fiind singurul ce rămâne în urma sa. Nume, deci cuvânt. Acesta are o energie indestructibilă. Desigur, atacabilă. A înmormânta un nume, a căuta să demonstrezi că nu există viaţă după moartea fizică, a da morţii un renume contrazice un principiu după care s-a clădit lumea numelor noastre. Tot astfel a şterge din memorie amintirea... Dar a transforma o odisee într-un thriller, nu-i acelaşi lucru ca în cazul visului frumos devenit coşmar - visele nu se supun nici unei autorităţi ori instituţii, regulamente ori norme. Un vis nu poate fi ucis, ci doar întrerupt.
Doamna Magda Ursache este, alături de Ion Lazu, unul dintre acei paznici veghetori ce strigă cuvintelor noastre să se trezească din tăcere, amorţeală sau indiferenţă spre a nu fi ucise puţin câte puţin fie din nebăgare de seamă, fie dintr-o inexplicabilă amorţire a minţii. Când ceva din ascuţimea minţii s-a tocit. Pentru că acum şi aici nu numai tagma scriitoricească poate pierde o luptă cu timpul ci şi întreaga omenire. Acel tot care se numeşte OM, a fi OM ŞI A CONSIDERA ACEST LUCRU DREPT O DATORIE ŞI FAŢĂ DE VIAŢĂ DAR ŞI FAŢĂ DE MOARTE.
Este nevoie ca din când în când paznicul să strige. Aflăm astfel dacă totul merge bine ori nu. Putem spune atunci oamenilor să ia seamă la pericol. Şi să-i rugăm: oameni buni, nu mai omorâţi numele, din ele v-aţi născut, din ele v-aţi hrănit, ele v-au vegheat, v-au cântat, v-au sprijinit şi întărit, v-au mângâiat în momente de boală, teamă sau singurătate, frig sau catastrofe, şi v-au privegheat durerea. Ele sunt voi, aşa cum voi aţi devenit cu timpul – ele. Şi dacă vreţi să le ucideţi veţi fi ucişi şi voi. V-aţi gândit vreodată că poetul de care poate că râdeţi plânge în locul vostru când sunteţi prea ocupaţi cu altele, şi tot el vă aduce un zâmbet, că el vă aduce propriile sale cuvinte în dar când nu mai aveţi cuvinte. La un singur lucru are dreptul: la numele său. Chiar dacă sublimul posterităţii se mută paradoxal într-o banală placă de marmoră.
Cel mai bun cuvânt de rostit în acest caz ar fi un „mulţumesc!"
Monica Mureşan