Scriitorul zilei: I. D. Sârbu, n. 28 iunie 1919 - d. 17 septembrie 1989
Poezia zilei
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2001
Fotografii din Grecia... Biserica Profet Ilias, din Nea Penteli, Atena.
Fiul unui miner
din Petrila, urmează Literele şi Filosofia la Universitatea din Cluj, fiind
discipolul lui Lucian Blaga, care îi va conduce doctoratul în filosofie. În
refugiul universitar de la Sibiu, este unul dintre principalii actanţi ai
Cercului Literar, împreună cu Ion Negoiţescu, Radu Stanca, Şt. Aug. Doinaş,
Cornel Regman, Ovidiu Cotruş, Eugen Todoran. Participă ca soldat pe frontul
antisovietic, este luat prizonier, dar izbuteşte să evadeze şi să revină în
clandestinitate, cale de 2000 km, până în ţară.
La absolvirea
Universităţii, acest "atlet al mizeriei" după cum îl numise marele
Blaga, devine asistentul lui Liviu Rusu şi în curând cel mai tânăr
conferenţiar; este epurat din universitate, probabil refuzând să semneze
delaţiuni împotriva lui Blaga. Este pentru o vreme profesor de liceu, apoi
lucrează în redacţia revistei Teatru şi ulterior la Revista de pedagogie.
În toamna lui 1956, legat de
evenimentele din Ungaria, este arestat şi condamnat la un an de detenţie,
pentru "omisiune de denunţ", deoarece poetul Doinaş, arestat el
însuşi mărturisise că printre cei prezenţi la discuţia "duşmănoasă"
despre revoluţia ungară fusese de faţă şi I. D. Sârbu; în preajma eliberării,
la ordinul direct al lui Nokolschi, care nu uitase că fostul miner scrisese o
comedie Sovrom Cărbune, în
care satiriza exploatarea de către sovietici a bogăţiilor subsolului nostru, I.
D. Sârbu este rejudecat şi pedeapsa mărită la 7 ani. La ieşirea din închisoare,
va lucra o scurtă vreme în mină; va primi Domiciliu obligatoriu la Craiova,
unde va locui până la sfârşitul vieţii; a lucrat ca maşinist la teatrul din
urbe, reuşind să devină secretar literar la Teatrul Naţional craiovean. Publică
diverse cărţi de teatru, povestiri pentru copii, două romane, fără a avea ecoul
covenit în presă. Se consideră că romanul Cel
mai iubit dintre pământeni ar
fi fost inspirat din experienţa carcerală a lui I. D. Sârbu. Legătura semantică
este la îndemână: Petrini-Petrila. Alţi comentatori vorbesc de Ion Caraion ca
prototip, iar alţii de Traian Chelariu, angajat la ecarisaj, după eliberare.
Acest simplu fapt ar trebui să dea de gândit. Trei scriitori mari, inspiratori
ai unui personaj devenit celebru. Nu e deajuns? Dar de ce nu mai mulţi, căci au
pătimit în închisori peste 300 de scriitori?!
I. D. Sârbu
reprezintă la noi cazul scriitorul tipic pentru literatura de sertar. Cărţile
lui importante au început să apară imediat după 1989: Traversarea cortinei (corespondenţa sa cu Ion Negoiţescu,
Virgil Nemoianu şi Mariana Şora); Iarna
bolnavă de cancer, 2 volume (corespondenţa cu familiile Petroiu, Maxim şi
Cotruş); Adio, Europa,
roman; Europa mea; Jurnalul
unui jurnalist fără jurnal... Urmate de exegeze, de monografii despre
năpăstuitul dârz scriitor, precum cele ale lui Nicolae Oprea şi Daniel Cristea
Enache... Culegerea Zidul
de sticlă, a cercetătoarei Clara Mareş, despre cei 32 de ani de urmărire de
către securitate a obiectivului I. D. Sârbu.
O casă memorială
în Petrila, un teatru de dramă în Petroşani, purtându-i numele, o placă
memorială în Craiova...Opera puternică a unui mare scriitor, disident adevărat,
dârz, incoruptibil, cu care am putea să ne mândrim realmente. Securiştilor şi
politrucilor nu le venea să creadă că un fost comunist ilegalist refuză cu
obstinaţie să devină colaboratorul regimului, fie şi din umbră, un performer al
turnătoriilor, de ce nu?, un abil profitor, sau de-adreptul un carierist eclatant...
Opera: Teatru: La o piatră de hotar (1967); Frunze care ard (1968); Arca bunei speranţe (1970); Întoarcerea tatălui risipitor (1972); Sâmbăta amăgirilor (197; A doua faţă a medaliei (1973); Teatru (1976). Povestiri: Şoarecele B. şi alte
povestiri; Povestiri Petrilene;
Opere publicate
postum: Jurnalul unui jurnalist fără jurnal ; Adio, Europa!; D e ce plânge mama? (1973); roman pentru copii Dansul ursului, roman
pentru copii şi bătrâni; Lupul şi catedrala, roman distopic.
Citeşte mai mult:
http://atelier.liternet.ro/articol.php?art=2212
http://ro.wikipedia.org/wiki/Ion_Desideriu_S%C3%AErbu
http://grupareaaproape.wordpress.com/2007/01/04/id-sirbu-jurnalist-fara-jurnal-2005/
http://www.romanialibera.ro/cultura/carte/dosarul-de-urmarire-al-lui-i-d-sirbu-devenit-literatura-252519.html
Casa memorială I. D. Sârbu din Petrila, jud.
Hunedoara
|
Alţi scriitori:
Andriana Fianu, m.
2000
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2001
22 iunie. Ieri, cu o mică strîngere de
inimă, mi-am zis: iar începe să se scurteze ziua, iar ni se ia puţin cîte puţin
din lumina şi căldura de zi cu zi, limitele se strîng milimetru cu milimetru.
Înţeleg cultul soarelui, poate chiar mai bine ca egiptenii, la ei niciodată
soarele nu apune la ora 17…
De dimineaţă,
la metrou Izvor mă văd cu Găbiţu lui Petrică Lungu: mai să nu-l recunosc;
fusese un adolescent filiform, aproape neverosimil, acum s-a mai “format” – dar
ce tînăr reuşit! Costum, cravată, bărbuţă şatenă, obraz luminos, ochi curaţi,
vorbă blajină, acel mod de a te privi direct în ochi şi de a spune cuvintele,
ca fostul meu coleg. Mariana a sosit de 10 zile, cu Ilinca se văd rar, ar pleca
tranzitoriu în Canada, însă nu suportă frigul… O mare plăcere să am în faţa
ochilor acest tînăr foarte special, delicat, stilat, fără morgă, cu nimic
prefăcut, agresiv, ne-tupeist. M-am gîndit la Petrică, dus deja de 4-5 ani.
Oare cui ar fi dăunat dacă el ar mai fi trăit 10-15 ani, măcar cît să se bucure
de fiul lui?! Un minunat tînăr aici, pe trotuar – şi colegul meu sub pămînt, de
parcă nu ar exista nici o legătură, decît în mintea mea, între cei doi: tată şi
fiu…
29 iulie.
Eu gîndesc în ritmul în care scriu – şi scriu încet, trudit, iar
nicidecum năvalnic, inspirat, - după ce ideea s-a prezentat, cu o întîrziere
oricît de mare şi asupra căreia nu am nici o putere…
6 aug. Mă văd la metrou cu Mariana L. şi
o invit pe la noi, sâmbătă. M. vine cu albumul foto de la
New York, vorbim de-ale noastre, la plecare îi dau fragmentele de jurnal cu
Mircea C. şi Petrică L., promite să le citească acasă, în tihnă. Spre seară dă
telefon, emoţionată: Poetule, am învăţat textul pe dinafară etc. Tot ea,
oarecum mirată: Nu ne-am văzut de ani şi vorbim de parcă am fi fost mereu
împreună. Cam aşa e, zic. Gabi a renunţat la “plecarea în USA pe Pufi” (Pufi e
pisoiul lor), vrea să înveţe. Ilinca traduce la o firmă de construcţii,
engleză, toată ziua cu ochii în ecran. M. a schimbat tactica cu Gabi, nu-l mai
contrazice, doar spune: părerea mea este că…, după care părăseşte camera. E mai
eficient. O întreabă pe Lidia dacă mai scrie poezii la bucătărie. Nu, e prea
obosită. Dar eu? Nu mă las, la Venetici
e mereu ceva de migălit. Şi într-adevăr!
(din Gîndirea înceată, jurnal 2000-2005)
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu