http://youtu.be/LfgV2B4yBxk
Scriitorul zilei: Petre Pandrea, n. 26 iunie 1904 - d. 8 iulie 1968
S-a născut în oraşul Balş de pe râul Olteţ
(numele din acte: Petre Ioan Marcu), ca al nouălea copil din cei 12 ai unei
familii modeste însă ambiţioasă, care şi-a trimis toţi fiii la învăţătură. După
şcoala primară din Balş, terminată cu cunună, a urmat ca bursier la Liceul
Militar Nicolae Filipescu de la Mânăstirea Dealu, unde l-a avut ca profesor de
filosofie şi germană pe Nae Ionescu. Bacalaureatul luat cu Magna cum Laude la
Craiova. Se înscrie la nu mai puţin de 6 facultăţi din Bucureşti, dar urmează
consecvent Dreptul, Literele, Filosofia şi Istoria antică, avându-l profesor pe
Vasile Pârvan. Primeşte o bursă de studii de 7 ani la Berlin, unde audiază mari
profesori. Se căsătoreşte cu Eliza Pătrăşcanu, sora lui Lucreţiu Pătrăşcanu.
Ca avocat va fi un pledant strălucit,
chiar şi fără onorariu, mai întâi al comuniştilor şi israeliţilor, în perioada
1933-1944, apoi al PNŢ-ului, între 1947-1948, iar între 1953 şi 1958 al unor
grupări de călugări ostracizaţi (periodizarea este stabilită chiar de Pandrea.)
A publicat câteva lucrări de specialitate în domeniul juridic, dar şi eseuri şi
texte memorialistice sau de călătorii.
Între 1940 şi 1944 a fost arestat de 4
ori, în timpul dictaturii antonesciene, însă pentru perioade scurte, de maxim 8
zile. În 1946 a fost arestat şi deţinut până în 1952, deşi prieten cu Dej şi
Groza; rearestat în 1958, în lotul Pătrăşcanu, eliberat cu ultimii deţinuţi
poliitici, în 1964. Cu sănătatea ruinată, a mai trăit doar 4 ani, scriind
necontenit, fără teamă, despre drama sa şi a întregii intelectualităţi, victimă
a tăvălugului bolşevic. Nu a reuşit să publice decât un eseu despre Constantin
Brâncuşi, pe care l-a cunoscut îndeaproape şi cu care se revedea periodic, la
Paris sau la venirile în ţară ale sculptorului-pandur. Să-şi fi potrivit Petre
Marcu pseudonimul Pandrea pe acest cuvând de mândrie oltenească?. Manuscrisele
lui Petre Pandrea au fost ridicate de securitate şi abia spre anul 2000 fiica
acestuia a reuşit să recupereze şi să publice lucrările, se crede că doar o
parte dintre manuscrisele-fluviu, memorialistice-evocatoare şi analitice ale
Mandarinului valah. La o lansare găzduită chiar de CNSAS a Documentaţiei în
cazul arestării unor Dinu Pillat-C. Noica-N. Steinhardt şi a celorlalţi vreo 20
de intelectuali din lot, dna Monica Pillat, fiica lui Dinu Pillat a reclamat
faptul că a dispărut fără urmă însăşi piesa de bază a acuzării: romanul
aşa-zicând pro-legionar Aşteptând
ziua de pe urmă, pe care "complicii" îl citiseră etc. (Între timp
romanul a fost editat - şi s-a putut convinge toată lumea că nu era nicidecum o
abordare pro-legionară, ba dimpotrivă. Dar avea asta vreo relevanţă, în cazul
când Securitatea dorea să te/să vă condamne?!). Atunci din sală s-a ridicat o
tânără cercetătoare, şi-a spus numele şi a declarat că dânsa găsise cu vreo 2
ani în urmă, în cu totul alt dosar, manuscrisul dactilo al romanului în cauză.
A spus că făcuse cunoscut acest lucru în publicaţia periodică a CNSAS. Totuşi,
nimeni din sală nu conoştea acest aspect (se pare că nici colegii din sală!).
Iar familia, tot în mod inexplicabil, nu fusese anunţată, necum repusă în
posesia manuscrisului confiscat de Securitate şi dispărut cu jumătate de veac
în urmă. În acest context, tot din sală s-a ridicat fiica lui Petre Pandrea,
dna Nadia Pandrea şi ne-a adus la cunoştinţă faptul foarte grav că din dosarele
confiscate de Securitate au dispărut fără urmă un număr de 36 scrisori olografe
ale lui Constantin Brâncuşi adresate lui Petre Pandrea. Nu este greu să ne
imaginăm că oameni de nădejde, care au manevrat aceste dosare cu manuscrise
confiscate, dând de setul de corespondenţă semnată C. Brâncuşi se vor fi gândit
să le valorifice pe căi lăturalnice-mănoase...
Spunea despre sine Petre Pandrea, în linie
brâncuşiană, că el "nu este român, ci oltean şi european". Asemenea
eroilor săi sociali, Tudor Vladimirescu şi Iancu Jianu, el însuşi "boier
şi haiduc", Pandrea a avut totdeauna o superbie şi o demnitate pe
care măciucile din anchete şi din închisori sau truda din minele Ocnele Mari,
unde a stat nu mai puţin de 7 ani nu i-au frânt cerbicia. La Aiud reuşea să
ţină cursuri la nivel universitar. Să scrie în condiţii incredibile, fie că
manuscrisele îi erau confiscate, distruse, etc. În 1944 îşi cumpărase o vilă în
zona Periş, se certase definitiv cu cumnatul comunist Lucreţiu Pătrăşcanu,
devenit ministru - orgolios, hotărât să părăsească scena luptelor sociale şi
arena politică, să se dedice în exclusivitate scrisului. Vremurile au vrut
altfel...
Debutase la doar 19 ani şi apoi a
colaborat cu fervoare la marile reviste ale vremii, pe unele iniţiindu-le el
însuşi. În Gândirea a publicat Manifestul Crinului alb, ce a stârnit vii
dispute, căci echivala cu un program al noii generaţii, ce se desolidariza de
mai vechile grupări, ce nu mai făceau faţă imperativelor istoriei.
Opera: Germania hitleristă,
1933.; Psihanaliza judiciară,
1934.; Beiträge zu Montesquieus
deutschen Rechtsquellen (Eine Untersuhung der 2 hinterlassenen Manuskripte),
1934; Filosofie
politico-juridică a lui Simion Bărnuţiu,(teza sa de doctorat) 1935; Procedura penală, 1939; Criminologia dialectică, 1945; Portrete şi controverse, vol. I,
1945, vol. II, 1946; Pomul vieţii.
Jurnal intim, 1944, 1945; Brâncuşi.
Amintiri şi exegeze. 1967; Memoriile
Mandarinului valah, 2000; Reeducarea
de la Aiud. Jurnal penitenciar 1961-1964.
2000;Garda de Fier. Jurnal de filosofie politică. 2001; Helvetizarea României. 2001; Crugul Mandarinului. Jurnal intim 1952-1958. 2002; Călugărul alb, 2003
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Petre_Pandrea
http://www.romlit.ro/petre_pandrea
http://www.romanialibera.ro/cultura/aldine/petre-pandrea-un-haiduc-al-cuvantului-130405.html
Alţi scriitori:
Al. Simion, n. 1925
Vasile Pârvan, m.
1927
C. Stere, m. 1936
Ion V. Strătescu, n.
1940
din punctul în care mi s-a căţărat sufletul
din punctul în care
mi s-a căţărat sufletul,
se vede viaţa ca-n palmă.
recunosc cât se poate de clar
cucuiele de la cele zece porunci -
sunt colinele înverzite.
recunosc văile plângerii scăldând
aşteptări în zadar, victorioase eşecuri.
sunt la locul lor vânătăile,
cicatricele arse de soare
care au făcut din mine
un învingător.
cum ştiţi,
învingătorul ia tot:
tot praful stelar de pe tobă.
(din volumul Ţara bolnavă, Antologie lirică, eLiteratura, 2014)
O pagină de Jurnal, 2001
24 02.
Veneticii 2: Mama, în ce constă marea
ei putere? În devotament. În faptul că niciodată nu se plîngea de tata, în vreme
ce acesta făcea atîta caz de sacrificiile lui pentru Aurel, pentru Anişoara… În
chiar faptul ca atare că ne iubea fără să o spună explicit vreodată.
Deci tata să fie un impostor (drag), un uzurpator impenitent, căutînd să
ocupe cît mai mult loc în atenţia, în conştiinţa şi în sufletele noastre, chit
că nu neapărat în dauna mamei? Mama, mult mai puternică decît el, ins dependent de ceilalţi şi care simţea
nevoia să-şi clameze calităţile, gesturile de generozitate. Contrarietăţile. Aleanul neistovit.
Va urma
În lupta cu vicisitudinile viaţii (iar lupta cu arma în mână nu este decât un caz special, incidental), erou nu e cel ce
învinge – succesele sunt rare şi neconcludente – ci este erou cel care rezistă moral,
precum mama. Tata nu este decît un personaj foarte pregnant, simpatic, duduind
de viaţă. Tata e cum e viaţa, mama e cum am dori noi să fie.
Altceva: în proză eroul nu este povestitorul, oricît
s-ar strădui el să ocupe prim-planul.
Cele două insule mari din faţa portului: Sapienţa şi Schiza; şi insuliţa Sf. Marina |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu