Scriitorul zilei: Ion Murgeanu, n. 7 iunie 1940
Din tezaurul mării
Din tezaurul mării am scos
Fericirile drepţilor.
Mergeam lângă Domnul supus.
Pe drum treceau vameşi.
Atunci am întrebat şi El mi-a răspuns.
Întâi de toate învaţă răbdarea.
Munţi nu s-au clintit încă din loc.
Nu am trecut cu paşii mei marea.
Deci am repetat întrebarea mirat.
Caută singur răspuns. Mi-a răspuns.
Nu vezi fericiţii acestui veac?
Toţi au ales disperarea.
Rana
Nici strălucirea nu este de mine nici fala
Nici mirarea nici flinta eternei erori
Dar frumuseţea rămâne o rană deschisă
Nici dimineaţa acestei fântâni murmurate
Nici plopul nici râpa ce am trecut-o
Zărind umbrei tale piciorul ei luminos
Dar frumuseţea rămâne o rana deschisă
Atunci m-aş întoarce să-mi pun gura pe ea
Atunci aş simţi ce fel se-nfioară durerea
Bujorii aprinşi din cana lăsând să cadă
Trupul petalelor de căldură şi teamă
În noaptea păcatuui în eterna fântână
Nici amintirea nici gloria nu rămân
Buzele reci caută încă buze fierbinţi
Dar frumuseţea rămâne o rană deschisă
Un spaţiu deschis al imaginarului
Strălucirea gloria ei mirarea şi spaima
Timp fără timp ecou fără paşi paşi fără
drum.
***
S-a născut în comuna Zorleni, din
proximitatea Bârladului; a făcut şcoala primară în comuna natală, liceul la
Bârlad, continuat la Vaslui, după care a urmat Filologia bucureşteană. A fost
profesor de provincie în judeţele Vaslui şi Galaţi, oarecum pe urmele
revizorului şcolar Eminescu. Angajat la Cinematografia Suceava, apoi redactor
la Clopotul-Botoşani,
corespondent la România liberă, redactor
la Tribuna României 1970-1990, iar din 1990 la Curierul românesc. În paralel a fost redactor la revista
californiană Meridianul românesc,
unde a susţinut şapte rubrici lunare, pe teme din actualitatea
culturală-literară românească. Practic o revistă literară lunară într-o
revistă-magazin. Pensionat, colaborează la mai multe reviste literare, fie pe
hârtie, fie online şi deţine un blog de scriitor: absentul.blog.com.
A debutat cu poezii în Contemporanul,
martie 1962, sub cuvintele de încurajare, echivalând cu o consacrare, ale lui
G. Călinescu. Din 1970 este membru al USR, cu recomandări de la Geo Bogza, A. E.
Baconski şi N. Manolescu. O prezenţă de prestigiu în presa literară a vremii.
Influenţat la început de drum de Lucian Valea şi Traian Chelariu. Prieten din
vremea liceului cu Cezar Ivănescu, iar mai apoi cu Mircea Ciobanu, Gheorghe
Istrate, Daniel Turcea, Ştefan Ioanid. Discipol al părintelui Sofian Boghiu, al
părintelui Constantin Galeriu.
Opera: 10 volume de versuri, 1969-1999. 3 romane:
Edenul, , 1980; Via,1984; Carla în decembrie, 2002. Autor al unui eseu: Iisus,
1999, reeditat cu titlul Viaţa lui iisus, EuroPress Group, 2007.Postfaţă:
Pr.Dr.Theodor Damian, New York. Ediţii de autor: Turnul onoarei, 294 p.,prefaţă
de Miron Blaga; Metafizica practică, 285 p., cu o postfaţă de Gheorghe
Grigurcu: o severă selecţie din opera poetică de peste 40 de ani, Editura Vinea,
vol.I, 2004; vol II, 2005. Himera literaturii, - dialog epistolar-, Ion
Lazu-Ion Murgeanu, 388 p. Ed. Curtea Veche, 2007, Septuagenare, versuri, 2011,
Chipul şi asemănarea, Ed. TipoMoldova, 2013., O sticlă în mare, Ed.
TipoMoldova, 2013
Alte cărţi de eseuri şi critică literară
se află în curs de editare: Clasicii
noştri moderni; Excelsior,
medalioane literare şi eseuri culturale.
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Ion_Murgeanu
http://www.pasi.ro/revista/interviu-cu-scriitorul-ion-murgeanu-%E2%80%93-partea-i.html
http://ro.scribd.com/doc/57240100/ION-MURGEANU-EXCELSIOR
ion lazu: Glorie de Râmnic...
Poetului Ion Murgeanu, la lansarea Poemelor
septuagenare
Vai, Gloria de
Râmnic nu-ţi ajunse...?
Visaşi
planeta-ntreagă să exulte:
Firitiseli,
ovaţii, imnuri multe
Şi-autografe
mii din mână smulse?
(Ori poate
nişte coterii oculte
Ţi-au subminat
triumfu-apoteotic
Şi-au deturnat
acel efect hipnotic
Ce-l
simte-oricine stă să Te asculte?)
Dar tot la
Râmnic, după cât se pare,
În renovate
teascuri brâncovene
Se pregătesc
ediţii giorgiene
În
"n" tiraje de Septuagenare -
(Şi-atunci să
vezi lecturi ionmurgene!)
Abia
aceasta-i, deci, suprema şansă
Ca mapamondul
să-l citească-n transă!
14 august
2011
Ion Murgeanu: Zorleni - prima pagină din Himera
literaturii, ed. Curtea Veche, 2007
DESTINE RĂSĂRITENE
Impactul cu Dvs., Dle Ion
Lazu, s-a produs pe un text despre A. E Baconsky. Trebuie să recunoaştem că
suntem suma unor oameni ce ne-au intersectat până la un moment dat. Vă
închipuiţi ce ar fi fost ca Dvs., alături de care participasem până atunci la
întâmplări nesemnificative biografic vorbind, mi-aţi fi telefonat în acea zi
să mă felicitaţi pentru orice altceva decât articolul meu despre Baconsky
apărut în Ziua literară.
Aşadar, Baconsky, unul din “seniorii” mei tutelari de la tinereţe, şi-a
trimis un nou Mesager (de-a lungul vremii au mai fost câţiva), să mă scoată
din apatie, sau chiar şi din prea neagra visare. Oricând putem face legături
magice cu noii oameni din viaţa noastră. Pe Dvs.v-am legat de A. E. Baconsky
într-un anume fel şi cu o motivaţie anume. Veneaţi ca o continuare, sau cel
puţin ca un supliment. Provenienţa basarabeană, prezenţa discretă,
invulnerabilă, în viaţa noastră literară, atât de colorată de nu chiar
pestriţă, şi eleganţa omului ca specie rară şi specială între ceilalţi oameni
atât de amestecaţi în coloritul nostru balcanic. O anume detaşare de
contingent chiar în toiul celor mai insistente implicări. Căci, orice s-ar
spune, sunteţi un monden construit după chipul aristocratului de album, dacă
pot zice aşa. Acest lucru induce la unii erori impardonabile; mă refer,
desigur, la simpaticul critic, care citindu-vă nu de mult timp subtilul roman Ruptura în cheie “postmodernă”, ajungea la
concluzia (comică pentru noi), cum că ar fi un foarte bun roman de
iubire din sec. XIX.
Mie, cel puţin, mi-ar fi
plăcut să rămân înapoi în timp şi mai departe; în “întunecatul ev mediu”, cum
spunea undeva G. Călinescu gelos pe acel “timp” drapat în catifele violete şi
recomandat de ranguri nobiliare sigure, de cutumă, le-aş zice; fără
paşapoarte şi zeci de ştampile pe toţi omoplaţii drumeţului călător de
plăcere sau de aventură; de aceea, probabil, după o tinereţe vagantă, de la
un capăt la altul al ţării, m-am aşezat: mi-am strâns drumurile şi mi-am
asumat inaptitudinea de a mai fi prezent; mi-am sufocat orice ubicuitate,
chiar şi a numelui, publicând, după 1989 puţin, şi mereu în
aceleaşi pagini de serviciu, ale unei reviste la care am şi lucrat, ca
întotdeauna de altfel, pentru un salariu aproape simbolic.
Ca individ sunt urmărit
de tot felul de scrupule, căci iubesc devotamentul până-n ultimile lui
consecinţe şi orarele exacte “nemţeşti”; sufăr şi mă simt trădat la orice
întâlnire la care preopinentul întârzie sau amână pe drum, sărind de la una
la alta; procedeele acestea “pragmatice şi moderne” îmi par de-a dreptul
barbare; omul devotat pentru mine e omul cu adevărat religios, pot
zice. De aceea nu mă mut dintr-un loc într-altul pentru ceva mai bun.
Îmi închipui că oriunde mă aflu am fost trimis să fiu, chiar dacă cel mai
cumplit stress trăit a fost dintotdeauna aşteptarea. Dar rămânerea într-un
loc (inclusiv la cutremurele de pământ!) e o metodă a viului. Una din
metodele Sfântului Duh. Nu treci de la una la alta până ce minunea sau
nenorocul nu se petrec aici. Nu am procedat altfel niciodată. Cred că am
găsit lucrul acesta şi-n Pateric: a sta locului, sau într-un singur loc, zice
Avva Antonie, mi se pare; pentru ca rugăciunea şi meditaţia să
odrăslească, iar îngerii Domnului să se obişnuiască mai bine cu locul, cu
adresa ta, în schimnicia ta, fie şi laică. Nu-mi place nestatornicia şi
nu ador schimbările de decor şi nici călătoriile fără a fi bine puse la punct
şi având un rost precis. Deşi incomodat de ea, nu am alungat nicodată cu bice
din viaţa mea singurătatea. Şi nu am forţat lucrurile să aibă loc altfel
decât au fost să fie. Comoditatea mea e o fereastră lângă cer şi în fereastră
un plop undeva mai departe de ea şi din când în cînd zborul unei păsări,
mişcarea metafizică a unui nor pe cerul care, astfel, îmi încoronează fruntea
tot timpul. Da, sunt cu acestea de până acum răsăritean, sau chiar “estic”,
deci tot mai caut încă un dialog Est/Est, după toată hârjoana acesta
de-a Vestul numit Occident. M-am înşelat poate găsind la Dvs. o
predispoziţie “răsăriteană” , într-un rafinament de subtext al unei
naraţiuni răsfrânte-n oglinzi şi decupaje colorate-n vitralii de asfinţit,
dintr-un Răsărit perpetuu rodind din substraturi “atavice”?…
|
ion lazu: fotografii (Lecturi cu public
- Gâlceava sonetelor de la Neptun,
Teatrul studenţesc Podul, 23 martie 2007)
Gh. Istrate, I. Murgeanu, vorbeşte N. Ţone
|
Citeşte Gh. Istrate;
I. Murgeanu, N. Ţone, I. Lazu
|
Gh. Istrate, I.Murgeanu, N. Ţone; citeşte Ion Lazu
|
Gh. Istrate, I. Murgeanu (citeşte), N. Ţone, I. Lazu
|
Alţi scriitori:
Constantin
Cantacuzino, m. 1716
George Drumur, m.
1992
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2000
12 aug. Sîmbătă spre seară.
Din vecini, gălăgie insuporabilă - ţipete isterice” spune Lidia, probabil o nuntă, un botez.
Eu: Nu sunt isterice, ci pre-istorice, primitive. Aminteşte-ţi de maimuţele urlătoare, acelaşi
ţipăt visceral, cu bătăi de pumn în piept.
La prînz merg la aeroportul Otopeni, îi întîmpinăm pe
cei veniţi de la Los Angeles. Noi aliniaţi pe două rînduri, în aşteptarea
avionului care întîrzie. O văd pe Geta P. pupînd-o pe Gabriela Szabo. Vreo doi
cameramani o fixau. Mă îndrept spre grup şi o felicit pe sportiva noastră, apoi
regret că nu am dat tonul la nişte aplauze, deplin meritate. Ăştia suntem, stăm
şi ne uităm, fără iniţiativă, stupizi, cu capul gol de gînduri, la cei pe care ar trebui să-i
ovaţionăm. Sigur, printre cei din sala de aşteptare sunt mulţi care ştiu că
Gabi Szabo este cea mai bună atletă a noastră din toate timpurile, au văzut-o
chiar aseară cîştigînd cursa, au avut emoţii pentru succesul ei, s-au bucurat
din plin. Dar suntem perplecşii, nespontani, necivilizaţi, nu ştim să comunicăm
impresii, să-i răsplătim pe cei ce ne reprezintă la cel mai înalt nivel, ca
popor. Diseară la tv oamenii vor privi secvenţe de la sosirea atletei, poate
nici nu vor sesiza că nu a fost întîmpinată cum se cuvine. Iar blegii de
cameramani, hîrşiţi în atîtea, ce lipsă de tact să nu şoptească celor din jur:
Vine Gabriela Szabo! Să o întîmpinăm cum se cuvine! Mi-a fost ruşine, cînd m-am
dezmeticit şi-mi mai este şi acum cînd notez toate astea.
Confucius: Este ruşinos să fii sărac într-o
ţară unde lucrurile merg bine. De pe mal e greu să înveţi înotul, musai să te
arunci în apă. Să terminăm cu atitudinea contemplativă, salariile sunt pentru
cei care nu doresc nimic mai mult decît să supravieţuiască. Şi mai trebuie să
ne amintim: destinul omului este caracterul lui.
O boală (psihică?) poate fi şi bunătarea-cumsecădenia.
Colegul de facultate Rişa era foarte bun, blajin şi tolerant şi iute a înnebunit. La mine
lucrurile stau în limitele decenţei. Pînă astăzi mă urmăreşte drama fratelui
lui Virgil, Gheorghe, cel mai mare dintre copiii lui nenea Minică, băiat foarte
deştept, dar care nu a putut termina liceul şi repede a ajuns la casa de
nebuni, iar după cîţiva ani am auzit că ar fi murit. Ar trebui să privesc mai
de aproape această prea veche poveste tristă. Nenea Minică, flăcău frumos, în
dragoste cu viitoarea nevastă a lui Găină, o trădează şi se însoară cu alta, probabil mai
înstărită; neconsolată, fata se mărită cu un ins şters (Găină) sărac pe
deasupra; tînăra femeie îşi lua cîmpii periodic, trecea ca o nebună pe la
poarta lui Minică. S-ar putea să existe o legătură misterioasă între acestă
trădare şi faptul că primul născut al lui Minică a înnebunit? Fapt ciudat, căci
“blestemul” nu a trecut la ceilalţi şase copii ce au urmat. Ce-i drept, nevasta
lui Minică a rămas beteagă după o naştere, ruptă de şale, se tăra, biata. Şi a
trebit să fie faţă la pierderea minţilor fiului cel mare, apoi la moartea lui
Virgil, colegul meu de şcoală, la numai 37 de ani…
Nenea Minică, fost flăcău frumos, fire ironică, tăios
la vorbă, harnic, nu se îndemna la băutură, deci nu era clientul tatei, îl
vedeam doar întîmplător, prin sat. Bun gospodar, însă cu prea mulţi copii, pe
care îi punea la treabă nu glumă, fără ca totuşi să poată scăpa de sărăcie.
Curtea prea mare, zisa bătătură, parcă în risipă, un salcîm bătrîn înspre
Flocea, de crengile lui uscate atîrna lanţul pentru ţest. Dormeau pe paturi de
scîndură, cu cergi pe ele şi doar atît. Şi îmi dau seama că mai degrabă înţeleg
sărăcia săteanului decât înapoierea.
(din Gândirea înceată, în manuscris)
Va urma(din Gândirea înceată, în manuscris)
Din surprizele Domnului GOOGLE:
Gasesc
pe Google, o poezie de P. Cichirdan, datată 2009 !!!
STARE DE VEGHE
POEZIA
Motto:
timpul nostru
e timp cuminte
un pas înainte
doi înapoi
VALENTIN
ION ŞI RATCO
caut şi nu găsesc cartea de poezii
a poetului din govora valentin dolfi
oameni de ipsos şi am în faţă cartea
poetului din bucureşti ion lazu
cuvinte lângă zid – elegii şi cartea
de poeme actuale poetică cotidiană
a poetului din serbia
românul
ratco golesân vlah din timoc
am în faţă
zadarnic caut în biblioteca
imensă-mi pentru un nespecialist
în literatura postbelică cartea lui
valentin dolfi care ar fi trebuit să
stea lângă cărţile altor doi mari
6
poeţi ion lazu şi ratco golesân
ultimul căruia nicolae manolescu
nu i-a făcut prefaţa şi ratco a
lăsat o pagină goală şi liberă
pentru ca să o scrie criticul
român mai târziu el românul din
a scris o nouă istorie a literaturii
române foarte groasă neavând
timp de prefeţe şi stă mai mult
la paris
cu o nouă nevastă foarte
tânără şi frumoasă ce să vrea
mai mult criticul de la viaţă decât
să râzi întruna să ajungi ca el
am în faţă
zadarnic caut cartea oameni de
ipsos a lui valentin dolfi carte
pierdută prin bibliotecă dar
cunoscută de mine foarte bine
şi care a depăşit natura
sculpturilor italianului giacometti
şi ale sculptorului englez henry
sculpturi de george segal şi care
îmi trebuie pentru a scrie un
articol în revista culturavâlceană
personală despre ratco golesân
şi despre valentin dolfi şi despre
ion lazu cei trei care scriu o
poezie mai mult decât specifică
timpului de astăzi…
pcickirdan
21-07-09
Fotografii... LIDIA LAZU într-un recital Stéphane Mallarmé, la Sala Calderon, 6 iunie 2014.
.
Lidia Lazu în recital Mallarme la sala Calderon |
Petru Solonaru încântat de propria traducere din Mallarme. |
Lidia Lazu recită Mallarme |
Lidia Lazu în recital |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu