ANUNŢ: Pentru comentarii, folosiţi acest fost al meu blog, pe care l-am re-activat, în imposibilitatea de a reface rubrica de Comentarii de pe blogul curent...
http://lazuion.blogspot.ro/2014/04/scriitorul-zilei-poezia-zilei-o-pagina.html
Iar dacă vi se pare peste mână, trimiteţi comentariile dvs pe mailul ion.lazu@gmail.com. Un gând bun. L.
Scriitorul zilei: Ştefan Augustin Doinaş, n. 26 aprilie 1922 - d.25 mai 2002
S-a născut
în com. Sântana, jud. Arad, într-o familie de ţărani înstăriţi (numele la
naştere Ştefan Popa). A urmat şcoala primară în satul natal, apoi liceul Moise
Nicoară din Arad, iar în 1944 a mers la Universitatea clujeană, (strămutată la
Sibiu după cedarea Ardealului de Nord), înscriindu-se la Medicină, dar
frecventând în paralel Literele şi Filosofia, unde se transferă în 1948,
avându-i ca profesori pe Lucian Blaga, Liviu Rusu şi D.D. Roşca. Participă la
şedinţele Cercului literar,
împreună cu Ion Negoiţescu, Radu Stanca, I.D. Sârbu, Cornel Regman, Ovidiu
Cotruş, Radu Enescu, Eugen Todoran şi alţii. În 1948, absolvind facultatea,
revine în satul natal ca profesor, apoi în alte localităţi arădene, vreme de 7
ani. Din 1955 se mută la Bucureşti, dedicându-se scrisului. A fost redactor la
revista Teatru, la Lumea,
la Secolul XX, unde a
devenit redactor-şef, apoi director, în 1992. În acelaşi an devine academician.
Îndrăgise poezia
încă din liceu, citind lirica românească dar şi franceză. În vremea
profesoratului, scrie o piesă de teatru şi un ciclu de poeme: Sonete mâniei.
A fost arestat
în 3 februarie 1957, pentru "omisiune de denunţ" (nu-l denunţase pe Marcel
Petrişor care vorbea despre situaţia din Ungaria...), făcând un an de
detenţie. Primul volum de poezii Alfabet
poetic, din 1947, deşi premiat, nu a mai fost difuzat. Re-debutează abia în
1964 şi treptat devine unul dintre cei mai apreciaţi poeţi, eseişti şi
traducători (din Holderlin, Malarme, Valery dar şi din lirici germani, inclusiv
o nouă traducere a lui Faust de Goethe, după cea realizată de
Lucian Blaga (1956)
Opera poetică: Cartea
mareelor, 1964; Omul
cu compasul, 1966; Seminţia
lui Laokoon, 1966; Ipostaze,
1967; Alter ego,
1970; Ce mi s-a
întâmplat cu două cuvinte, 1972; Papirus,1974; Anotimpul discret, 1975; Hesperia, 1979, Poeme, 1983; Vânătoare cu şoim, 1985; Interiorul unui poem,
1990; Arie şi ecou, 1991; Lamentaţii, 1993; Aventurile lui Proteu,
1995; Alexandru
refuzind apa.
Critică literară, eseuri: Lampa lui Diogene, 1970; Poezie şi modă poetică,
1972; Orfeu şi tentaţia
realului, 1974; Lectura
poeziei, 1980; Măştile
adevărului poetic, 1992; Poeţi
români, 1999.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/%C8%98tefan_Augustin_Doina%C8%99
http://www.revista22.ro/in-memoriam--stefan-augustin-doinas-108.html
http://www.humanitas.ro/stefan-augustin-doinas
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale:
4 aprilie 2007: (...) Ies de la
familia Nicolae Ioana, cobor aleea Patriarhiei, traversez Piaţa Unirii şi
iată-mă la Piaţa de Flori, căutând adresa lui Şt. Aug. Doinaş, pe bd. 1848,
apoi prin spatele clădirii, loc unde cândva am dat peste poet, umblând la
maşina personală. Un salut stânjenit. Nu cred să fi vorbit vreodată cu autorul Mistreţului cu colţi de argint,
mereu abstras, ca într-o mantie protectoare. (După evenimente, lucrurile s-au
schimbat cât de cât, vorba poetului "însă foarte puţin". Ne vedeam la
acţiunile Alianţei Civice. Cândva, i-am smuls un autograf...). Dar în stradelă
nu sunt intrări la bloc, cum sperasem, problema gravă fiind că faţada
imobilului este improprie pentru fixarea unei plăci, arhiplină de firme, de....
Revin la bulevard, încerc să găsesc un loc unde ar încăpea o placă de marmoră
40/60 cm, însă intrarea este supraîncărcată cu firme: turism, schimb valutar
etc, nu e loc pentru placa memorială. Ce-i de făcut?
(P.S.: Am convenit cu asociaţia de
proprietari din imobilul unde a locuit poetul că placa memorială poate fi
făcută, căci se vor îngriji de fixarea ei; le-am predat placa memorială la
începutul lui decembrie 2007, dar nici până astăzi nu au fixat-o...)
Alţi scriitori:
Al. Husar, n. 1920
Vasile Voiculescu, m. 1963
Poezia zilei, Ştefan
Augustin Doinaş
Mistreţul cu colţi de argint
Un prinţ din
Levant îndrăgind vânătoarea
prin inimă
neagră de codru trecea.
Croindu-şi cu
greu prin haţişuri cărarea,
cântă dintr-un
flaut de os şi zicea:
- Veniţi să
vânăm în păduri nepătrunse
mistreţul cu
colţi de argint, fioros,
ce zilnic îşi
schimbă în scorburi ascunse
copita şi blana
şi ochiul sticlos...
- Stăpâne,
ziceau servitorii cu goarne,
mistreţul acela
nu vine pe-aici.
Mai bine
s-abatem vânatul cu coarne,
ori vulpile
roşii, ori iepurii mici ...
Dar prinţul
trecea zâmbitor înainte
privea printre
arbori atent la culori,
lăsând în culcuş
căprioara cuminte
şi linxul ce
râde cu ochi sclipitori.
Sub fagi el
dădea buruiana-ntr-o parte:
- Priviţi cum
se-nvârte făcându-ne semn
mistreţul cu
colţi de argint, nu departe:
veniţi să-l
lovim cu săgeată de lemn!...
- Stăpâne, e apa
jucând sub copaci,
zicea servitorul
privindu-l isteţ.
Dar el răspundea
întorcându-se: - Taci...
Şi apa sclipea
ca un colţ de mistreţ.
Sub ulmi, el
zorea risipite alaiuri:
- Priviţi cum
pufneşte şi scurmă stingher,
mistreţul cu colţi
de argint, peste plaiuri:
veniţi să-l
lovim cu săgeată de fier!...
- Stăpâne, e
iarba foşnind sub copaci,
zicea servitorul
zâmbind îndrăzneţ.
Dar el răspundea
întorcându-se: - Taci...
Şi iarba sclipea
ca un colţ de mistreţ.
Sub brazi, el
strigă îndemnându-i spre creste:
- Priviţi
unde-şi află odihnă şi loc
mistreţul cu
colţi de argint, din poveste:
veniţi să-l
lovim cu săgeată de foc!...
- Stăpâne, e
luna lucind prin copaci,
zicea servitorul
râzând cu dispreţ.
Dar el răspunde
întorcându-se: - Taci...
Şi luna sclipea
ca un colţ de mistreţ.
Dar vai! sub
luceferii palizi ai bolţii
cum stă în
amurg, la izvor aplecat,
veni un mistreţ
uriaş, şi cu colţii
îl trase
sălbatic prin colbul roşcat.
- Ce fiară
ciudată mă umple de sânge,
oprind
vânătoarea mistreţului meu?
Ce pasăre neagră
stă-n lună şi plânge?
Ce veştedă
frunză mă bate mereu?...
- Stăpâne,
mistreţul cu colţi ca argintul,
chiar el te-a
cuprins, grohăind, sub copaci.
Ascultă cum
latră copoii gonindu-l...
Dar prinţul
răspunse-ntorcându-se. - Taci.
Mai bine ia
cornul şi sună întruna.
Să suni până
mor, către cerul senin...
Atunci asfinţi
după creste luna
şi cornul sună,
însă foarte puţin.
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 1998
16 aug. Bălţăteşti-Tg.Neamţ. Mi-am schimbat reşedinţa la
Bălţăteşti, ca să acopăr partea suducă a perimetrului. Cei doi colegi au rămas
la Voroneţ. A trecut Sfîntă Mărie… Ieri, ca păgînul, mare sărbătoare fiind, am
plecat pe teren, căci am rămas în urmă cu lucrul, din motive pluvioase. Abia
după ce urcasem în autobuz, înghesuiala fiind extremă, îmi dau seama de ce:
toată lumea pleacă la Văratec, la hramul cel mare! Acolo: înghesuială, maşini
îmbîrligate, seminţe, tuciuri, mititei… De la Agapia pe jos lucrând până la
Agapia Veche şi peste deal la Secu, cu o mică abatere spre şaua nordică,
conform indicaţiilor unei măicuţe cu ochi dulci ca mura coaptă. Apoi, orbecăind
prin hugeacuri spăimoase, greu de imaginat pe-aici, în căutare de aflorimente, mă
gîndeam la o proză cu ispita care te duce la pierzanie, chiar venit la
mânăstire cu gînduri ultra-cucernice. E o idee care vine după cea cu Sara pe deal, un text în care aş analiza
poezia respectivă în cadrul natural de la Bălţăteşti-Vătaric (pădurea de
argint)-Vînători Neamţ, cadru ciudat şi în poezie, ciudat şi în realitate, unde
te izbeşte un decalaj grozav, dramatic între frumuseţea măreaţă a zonei montane
şi aspectul golaş, deprimant al reliefului din depresiune. Dacă stai pe creasta
dealului Osoiu (nume semnificativ în sine) la est de Bălţăteşti, sesezezi că ai
a face cu o covată-scoc, prelungă şi încadrată pe laturi de culmi împădurite;
în zona Cacova-Dealul Înalt realizezi că eşti oarecum ca în depresiunea
Transilvaniei – şi este realmente vorba şi aici de acelaşi substrat cu sare şi
domuri. În zona asta avem a face cu un pastoral etanş, închis într-o arie mult
mai mică decît îndeobşte, aici el se reduce la teritoriul despădurit al
chiuvetei, nu se poate extinde peste munţi, căci sunt cu deosebire împăduriţi,
fără poiene şi căi de acces.
Stau în gazdă la o familie ing. agronom Răşcănescu, ea
profesoară, fiul inginer în Roman; bătrîna a fost ea însăşi învăţătoare, soţul
ei tot învăţător, ridicîndu-şi casa pe locul cumpărat de la un Adam (trei
fraţi), căruia îi arsese casa de două ori şi, superstiţios, s-a mutat pe pîrîu
în jos. Bătrîna învăţătoare Iosefina, m. 1991, se trăgea dintr-o familie cu
nume polone, au fost trei sau patru fete, o Otilia, rămasă cu numele de fată, o
Maria (Mimi), soţia poetului Constantin Nisipeanu, nume ce mi-a atras atenţia
printre plicurile cu care sunt înţesate sertarele biroului din hol, unde m-am
instalat cu scrisul. Casă frumoasă, cu verandă şi coloane spre stradă, camerele
mari, înalte, luminoase, salubre, curte largă, cu iarbă, în faţa casei o
grădină cu ronduri de flori, grădina din spate e o livadă cu meri, peri, pruni,
coborînd lin pînă în pîrîiaş – îl treci dintr-o săritură – iar dincolo, o
coastă mai abruptă, cu alte livezi pînă la jumătatea pantei, unde urc în grabă
după masa de seară, ca să prind în întregime spactacolul apusului: Sara pe deal…
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu