Scriitorul zilei: George Bălăiţă, n. 17 aprilie 1935
Steaua
somnului
În adânc unde uitare nu e
şi doar în vis pătrunzi
prin al somnului fără de fund abis,
tu mă aştepţi în lacrămile de altădată.
Palidă reîntâlnire, singură clipă
vie
în trena lacrămilor de altădată,
ţi-ai însemnat locul pentru vecie
în adânc, unde uitare nu e.
E mult de atunci şi eşti mereu
aproape
lângă izvorul limpede şi mut
pe care-l sorbi cu setea de altădată
şi învii priviri în tristele pleoape.
Topită-n tremurul de aşteptare,
eşti steaua somnului unde-mi dorm
apele
şi veghea ta căinţă-n mine suie.
Ziua e de prisos, noaptea e de lumină
în adânc, unde uitare nu e.
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1998
Se naşte la
Bacău (tatăl său a fost funcţionar, mama sa a murit pe când el avea doar 13
ani), face liceul în oraşul lui Bacovia, performanţele sportive îl îndreaptă
către Institutul de Educaţie Fizică din Bucureşti, dar după 2 ani abandonează;
urmează 5 ani de viaţă nesigură, haotică, schimbând multe îndeletniciri:
antrenor, profesor-suplinitor, desenator tehnic, metodist etc, însă de fapt continuându-şi
lecturile acaparante şi încercările literare. Debutează în 1962 cu proză
scurtă în Luceafărul lui Eugen Barbu, iar în volum, doi ani mai târziu: Călătoria, 1964. În 1960 se
înscrisese la Filologia ieşeană, fără frecvenţă, o va absolvi în 1967. Tot în
1964 este angajat redactor la revista nou înfiinţată Ateneu, unde va fi redactor
şef-adjunct până în 1978, când se mută la Bucureşti. Între timp îi apăruseră
alte culegeri de proză scurtă: Conversând
despre Ionescu, 1966 şi altele, dar în 1975 apăruse romanul Lumea în două zile, care a
schimbat din temelie percepţia asupra scriitorului. Primise premiul Uniunii
Scriitorilor, apoi Premiul Academiei, devine secretar al Uniunii, primeşte o
bursă la Yowa University.. În 1980 este numit directorul Editurii Cartea
românească, urmându-i lui Marin Preda şi tot atunci este numit vicepreşedinte
al Uniunii Scriitorilor. După Evenimente, se retrage la revista trimestrială Arc a Fundaţiei Culturale, condusă de Aug.
Buzura. Un alt roman performant este Ucenicul
neascultător, 1977. Nopţile
unui provincial, 1983, reuneşte tabletele publicate ani la rând în România
liberă.
Mare stilist,
cum prea puţini au existat în literatura ultimelor cinci-şase decenii, iar
într-altfel, un contemplativ şi un fin ironist, cu neobişnuită capacitate de a
vedea, de a descrie amănuntele semnificative din spectacolul lumii.
Opera: • Călătoria, Bucureşti, 1964; • Conversând despre Ionescu, Bucureşti, 1966; • Întâmplări din noaptea soarelui de lapte, Bucureşti, 1967; ediţia II, Bucureşti, 1999; • Lumea în două zile, Bucureşti, 1975; ediţia II, Bucureşti, 1985; ediţia V, Bucureşti, 1998; • Ucenicul neascultător, Bucureşti, 1977; • Nopţile unui provincial, Iaşi, 1983; • Gulliver în ţara nimănui, Bucureşti, 1994.
Opera: • Călătoria, Bucureşti, 1964; • Conversând despre Ionescu, Bucureşti, 1966; • Întâmplări din noaptea soarelui de lapte, Bucureşti, 1967; ediţia II, Bucureşti, 1999; • Lumea în două zile, Bucureşti, 1975; ediţia II, Bucureşti, 1985; ediţia V, Bucureşti, 1998; • Ucenicul neascultător, Bucureşti, 1977; • Nopţile unui provincial, Iaşi, 1983; • Gulliver în ţara nimănui, Bucureşti, 1994.
Citeşte mai mult:
http://www.romlit.ro/george_blia2
http://www.autorii.com/scriitori/george-balaita/
georgebălăiţă crispedia
georgebălăiţă crispedia
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor
memoriale:
(Preumblare
cu George B., după ce convenisem ora şi locul întâlnirii. Se declară mare
admirator de vechi clădiri. Admirator al lui Ion
Ghica. Îi spun că în
schimbul epistolar se dovedeşte deasupra lui Alecsandri. E de acord. Am asistat
la dezvelirea noului monument I.G. din faţa palatului, zic. Prea puţină lume.
El n-a ştiut, ar fi venit.)
Vreo două ore şi
jumătate, de la Sf. Constantin, unde identificăm imobilul lui Paul Georgescu, pe care îl vizita. Intelectual
interesant. Pe G.B. l-a apreciat mai mult cu mintea decât cu inima. Oare nu a
stat şi Cella Serghi pe strada asta?, întreb. Nu-mi dă un
răspuns clar. Vrea să afle dacă agreez proza tip Cella Serghi. Da, am şi
cunoscut-o, am stat de câteva ori la aceeaşi masă, la restaurantul
scriitorilor; e o scriitoare, i-am citit cu interes cele două cărţi: Pânza de păianjen şi Cartea
Mironei. Aceşti autori de cărţi mai lesnicioase la lectură atrag în lumea
cititului un număr foarte mare de oameni, care după aceea citesc şi literatură
mai subtilă, zic. A lansat-o Camil Petrescu - şi doar nu era un scriitor care
să semneze bilete în alb pentru orice aspirant fără talent. Şi mă gândesc chiar
la faptul că eu însumi am început cu lecturi uşoare, întâmplătoare şi m-am
ataşat definitiv de literatură. Dar câţi alţii nu au traversat aceeaşi
experienţă! Câţi dintre noi am avut un cicerone în formarea gustului pentru
lectură? El şi Ovidiu G. au fost gimnaşti de performanţă. A fost coleg la un
moment dat cu geologul Matei Vasile, amicul meu. Nu ştia că a murit acum câţiva
ani. A avut un unchi închis 8 ani. Despre papa Ioan Paul al II-lea. Suportăm o
intensă manipulare, nu neapărat prin minciuni sadea, ci chiar prin filmele
documentare, inclusiv despre Hitler şi Stalin. Dărâmarea unor biserici, a
asistat, a plâns împreună cu Ioan Alexandru, opriţi de cordoane de securişti.
Un loc sfânt, unde mergea şi punea lumânări. Norman M. primeşte un sprijin de
tip stea de Hollywood. Prietenul care l-a păcălit cel mai mult.
Repet
spusa lui Eugen N.: "Natura nu mai are de lucru până la toamnă!"
G.B. comentează: Un om deştept şi legat de natură, ca oricare vânător. I
se pare că fac o faptă generoasă, de inimă. Cunoaşte foarte bine cartierul unde
este acum Casa Poporului, aici se afla fostul stadion unde se antrenau în
perioada 54-55. Pornim spre Drept, trecem Dâmboviţa, mergem prin parcul Casei
Poporului. Povesteşte despre câinele lui, cu care l-am văzut în câteva seri
prin zona Romană, negru, înalt, viguros, dresat. E o rasă adusă de însuşi Cezar
din Anglia, aclimatizată în Italia, acest câine a apărut lângă centurion la
defilarea prin Roma. Apoi intrăm în vorbă cu o doamnă, despre câinele ei prea
gras. Nu poate rezista la plăcerea câinelui de a mânca. Nu-i poate refuza. –
Dar plăcerea lui de a alerga, de a se zbengui prin iarbă?! – iar al dvs abia de
se târăşte, zic... Îl chinuiţi. Ea: Plăcerilor mele le ţin frâu, dar nu pot eu
decide ce e mai important pentru câine. Nu-mi pot lua această răspundere. Eu,
ca să tranşez lucrurile. Dacă ţineţi la animal, menţineţi-l sănătos. Or,
obezitatea este o boală gravă, la om şi la animal.
Vorbim despre N.
B., după ce vorbisem despre N.Ţ., de apreciat ca editor. Îi spun că N.B.. a
fost în Italia, unde a terminat încă o cărămidă. El: Ultimele vreo cinci mii de
pagini de-ale lui N.B. sunt ilizibile. Eu: sunt foarte lizibile, în tranşe de
3-4 pagini, apoi constaţi că e redundant, se repetă, îşi proliferează textul.
El: Are şi cărţi care rămân. Eu: Nu-l omologhez pe prozator ca valabil decât
dacă surprind la el intuiţii poetice. (Mă întreb dacă îşi aminteşte schimbul
nostru epistolar din perioada Ateneu, de pildă despre Oameni de porumb, despre Domnul general guvernează şi tot ce era pentru noi
literatura latino-americană prin anii 60?) Oricum, văd că nu-şi amintea vizita
noastră la atelierul lui C. Popovici. Îmi spune că Oroveanu îl clasează printre
primii cinci sculptori români ai secolului XX. Apoi C.P. i-a venit acasă,
de ziua lui de naştere, cu bustul în ghips al lui Bacovia. Nu are bani să-l
tragă în bronz. Îi spun de bustul lui Ionel Perlea – se bucură că şi Perlea are
o străduţă ce-i poartă numele - şi atunci i-am spus de monumentul de la
Slobozia. Apoi despre bustul lui G. Călinescu şi i-am indicat locul dinspre
televiziune.
În parcul din
faţa Academiei, căci revenisem pe jos spre Victoriei, discuţie despre jurnale,
după el doar minciuni dulci; îşi face însemnări, dar nu le-a pus niciodată în
ordine. Vine el timpul, îmi spuneam. Şi mi l-am amintit pe G.B. la redacţia
Ateneu, notându-şi ceva pe-o hârtiuţă cât un timbru şi strecurând-o în
buzunarul hainei. Vorbise la telefon, s-a uitat pe geam şi a spus cuvântul:
aploaie. Probabil i s-a părut un bun nume de personaj. Dacă i-aş spune acest
amănunt cred că ar rămâne perplex, nu alta. G.B. nu ştia ce s-a întîmplat cu
statuia lui Carol I din Piaţa Palatului: calul ajungând sub Suvorov de la
Focşani. Vedem amândoi pentru prima oară faţada teatrului care a ars lângă
Poşta mare, acum piesă ataşată pe faţada unui hotel abia ridicat. Îi spun că am
văzut imagini în Albumul Bucureşti, 3 volume, premiat de U.S.R. La Ideea
Europeană lucrez corectură, pentru un mic câştig. Despre B., omul care a citit
toate cărţile. Încerc să găsesc o paralelă între Pandrea şi B., ambii deţinuţi
politici, oameni care nu au vrut să-şi abjure ideile. Şi G.B. spune că sunt
totuşi foarte diferiţi. P.P. a gândit liber încă din tinereţe, a fost de stânga
şi a devenit de dreapta, pe când B. este un om ascuns, un iezuit şi de fapt
necreativ. A stat un an la asumpţionişti, la Blaj, zic. Da, dar are fire
ascunsă şi e mereu cu acelaşi zâmbet prefăcut. Îl cunosc bine, zice. Îi spun
impresionanta poveste a caietului albastru: în preajma sărbătorilor fusese la
ai lui în Cluj, acum se întorcea la Bucureşti. În tren îl înhaţă agenţii care
îl urmăriseră. El lasă valiza din plasa de sus, în speranţa că un student de pe
banca vecină, vag cunoscut, o va recupera. Acela o predă la bagaje găsite, apoi
o previne pe mama lui B care recuperează valiza, cunoscându-i conţinutul. Apoi
„caietul albastru” ajunge la Nego şi în urmă la Regman, zăcând ani de zile în
garajul acestuia. Recuperat mult mai târziu de B.. De ce nu şi-a publicat Caietul Albastru în 90-91, de ce abia în 97-98? se
întreabă G.B., suspicios. În ideea că şi le-ar fi prelucrat în acest răstimp.
Ceea ce ar fi o notă rea. Zic: Are vreo 10-12 inserturi din actualitate în jurnalul
lui datat riguros 1954-1955, toate cu menţiunea „remember 96-97” – şi în care
urmăreşte destinele câtorva personaje menţionate în perioada 55. Dar sunt în
acest jurnal de tinereţe câteva mici proze de sine stătătoare, de foarte înaltă
calitate, mici bijuterii, capodopere. Şi ca să-l conving: Nu am scris eu însumi
textul romanului Ruptura în 1991-92, l-am bătut pe calculator
la Ţone şi iată că volumul a apărut abia în 2004, deci cu 12 ani întârziere,
timp în care nu m-am mai atins de manuscris. Din lipsă de bani, de relaţii, de
oportunităţi. Cum nici el nu are bani pentru bustul lui Bacovia. Îi spun toate
astea, dar l-am şi convins?
Rămânând în zona bacoviană, îi spun despre
recitalul Lidiei cu Amurg
violet, împreună cu Ilinca Dumitrescu, etc. G.B.: Nu cunoaşte un alt caz
mai odios de trădare şi prostie precum cel al intelectualilor români.
Precizează: eu nu sunt intelectual, sunt artist. Când îi spun că am avut
prudenţa să nu trăiesc din scris, zice: Nici eu n-am trăit din scris. Dar de pe
urma scrisului, aş fi adăugat. Mirându-mă că nu vede deosebirea, destul de
mare, totuşi. Despre Gigi A., a auzit că ar trăi în Bucureşti. Dar din ce
trăieşte? Acest om există? E pipăibil? E prietenul meu, zic, de dinainte de
plecarea în exil. A fost campion de fond, a făcut rugby cu Ahoe, acum trăieşte
în Bucureşti, are un apartament somptuos în blocul Spicul, unde l-am vizitat de
câteva ori, cu mari colecţii de artă; din ce? din hotelurile pe care le are
soţia lui, Helene. Se miră. Se miră când îi spun că evreii se ajută între ei,
ce-i drept, dar nu se preocupă de posteritatea scriitorilor evrei, şi îi spun
că am dat telefoane la Comunitate şi nu au fost cooperanţi. Ţi-ai notat
numele?, mă întreabă. Dar pe cine interesează, mă gândeam... Şi: Mă ocup eu cu
pâre? Câţi oameni, atâtea abordări, îmi spun...
***
George Bălăiţă a fost redactorul care, la
recomandarea poetului Radu Cârneci, mi-a publicat primele poezii în revista
Ateneu, în nr. 5, din decembrie 1964 (de câţiva ani lucram ca prospector în
Moldova, zona Subcarpatică); apoi mi-au apărut şi alte grupaje de poezii. Am
rămas în corespondenţă cu G.B., care m-a îndemnat să scriu şi proză. Mi-a şi
publicat primele 2-3 proze, probabil în anul 1967 sau 1968. Fapt este că deşi
mă consideram în continuare poet, am debutat în volum cu proze scurte: Ningea în ochii ei albaştri,
1970. Cînd G.B. a devenit director la Cartea românească, unde cu Mircea Ciobanu
ca redactor publicasem volumul Blana
de viezure-povestiri, am mai scos împreună două romane: Rămăşagul, 1982 şi Capcana de piatră, 1987.
Referiri din acea etapă, în volumul Scene
din viaţa literară, Ed. Ideea europeană, 2007.
Poezia zilei, Ion
Vinea, n. 1895
şi doar în vis pătrunzi
prin al somnului fără de fund abis,
tu mă aştepţi în lacrămile de altădată.
în trena lacrămilor de altădată,
ţi-ai însemnat locul pentru vecie
în adânc, unde uitare nu e.
lângă izvorul limpede şi mut
pe care-l sorbi cu setea de altădată
şi învii priviri în tristele pleoape.
şi veghea ta căinţă-n mine suie.
Ziua e de prisos, noaptea e de lumină
în adânc, unde uitare nu e.
Alţi scriitori:
Traian Demetrescu,
m. 1896
Magda Isanos, n.
1916
Ion Pillat, m. 1945
Paul Miron, m. 2008
13 iunie. Sîmbătă,
mohorît-mohorît, nori plumburii pe tot cerul. La şase deja ieşisem pe teren, căci
vremea mă sabotează straşnic, dar peste numai zece minute dă o ploaie
puternică, suficientă numai ea pentru vreo săptămînă M-am dus cu gîndul la posibile inundaţii.
Ion Lazu: Un comentariu despre moartea lui Nicolae Labiş
Vis frumos cu Leopoldina B., Olga T. şi Fory E. plus alţi mari actori,
iar Lidia şi încă o tînără făceau figuraţie, cu multă mişcare scenică şi
asigurînd un continuu comentariu sonor, cealaltă monologînd iar Lidia
improvizînd cîntece de-ale ei. Totul la cel mai înalt nivel artistic; bucuros
peste măsură pentru Lidia, îmi ziceam: Uite, a ajuns să joace pe scenă în
compania celor mai mari actori români ai timpului. Iar Lidia, cînta, foarte
fericită...
Am recitit Venetici pînă la scena cu Colonelul şi mi s-a părut că e bine,
scenele cu alăptatul, cu Anişoara sub căruţă şi cu avioanele chiar
impresionante.
Fapt ciudat: uitîndu-mă la pozele
lăsate de gazdă printre pahare şi ceşti, în vitrină, constat că ei sunt naşii
fetei lui Bîrsan, din Cîmpulung Moldovenesc. Asta chiar că e curios. Totuşi,
aduc vorba despre Bîrsani unde am stat în gazdă acum un an şi aflu că Ileana e
sora mai mică a lui Vasile B. Mă întreabă: Ea nu era cam nervoasă, de la
picior? Nu, avea chiar haz. Par să fie în duşmănie, ca fraţi buni, ca rude
foarte apropiate, care au ce împărţi, ce să-şi reproşeze.
(din Lamentaţiile Uitucului, în manuscris)
Va urma
(din Lamentaţiile Uitucului, în manuscris)
Va urma
"Aurel Covaci: - Evenimentele s-au
desfăşurat aşa: în ziua aceea, la facultatea de filologie din Bucureşti, unde
Labiş era student împreună cu noi, a avut loc o şedinţă U.T.M., în care au
fost excluşi o groază de oameni. Labiş trebuia să fie şi el prezent, dar n-a
venit. Eu am fost şi şedinţa a ţinut de la 8 dimineaţa pînă la 10 seara. După
10 seara eu am ajuns acasă. Labiş dormea, întîmplător nu aveam nimic de mîncare
în casă. Dacă aş fi avut o bucată de pîine, Labiş nu murea. Intrînd eu, el s-a
trezit şi a zis: “Mi-e foame. Eu dau un telefon la Casa Scriitorilor să-mi
pregătească doamna Candrea o friptură, mă duc, o mănînc şi vin acasă.” Eu eram
frînt de oboseală după acele 12 ore de şedinţă furtunoasă, şi am adormit pe
loc. Pe la ora 3 dimineaţa, am primit un telefon. O voce absolut necunoscută
mie – am aflat mai pe urmă că era un fel de balerină, Maria Polevoi (în cartea
lui Tomozei găsiţi toate amănuntele acestea) – care mi-a spus: “Îl cunoaşteţi
pe unul Labeş?” Dacă ar fi spus Labiş aş fi avut oarecari îndoieli, pentru că
noi obişnuiam să ne facem şi farse destul de crunte – sînt chestii de-ale
tinereţii. Zic:”Ce-i cu el?” “A fost accidentat – zice – este la spitalul
Colţea”. Cred că dacă ar fi zis Labiş, corect, nu m-aş fi dus. Aşa, am crezut-o
imediat, am alergat la Spitalul Colţea, Labiş era la camera de gardă – i se
furase deja ceasul – şi acolo n-au putut să-i facă nimic. Ne-am dus la Spitalul
nr. 9, la neurologie. Pe urmă a trebuit să fie trambalat prin tot Bucureştiul,
fiindcă nici la neurologie n-au vrut să-l primească. Au spus că nu pot să-i facă nimic şi am fost trimişi la Spitalul de urgenţă. Acolo mi-a dictat acea
ultimă poezie Pasărea cu clonţ de rubin despre care, cînd s-a publicat volumul
lui, nici măcar nu s-a scris că mi-a fost dictată mie – pentru că eu am
înmînat-o presei. Cînd a apărut volumul,
eu eram în închisoare. Aşa că, mă mir că a apărut numele meu, totuşi printre
îngrijitorii de ediţie. Dimineaţa următoare la spital lucra doamna Rohan, care
îl cunoştea pe Labiş şi erau chiar prieteni. Şi dînsa este cea care m-a făcut
să mă cutremur, pentru că mi-a spus: “Ştii, este vorba chiar de viaţă şi de
moarte.”
*
Pornesc de la acest citat dintr-o carte a Stelei Covaci (Persecuţia) despre moartea lui Labiş pentru a spune câteva cuvinte cu privire la emisiunea lui Florin Iaru de acum câteva seri. M-au nedumerit atunci câteva afirmaţii ale invitaţilor săi, am comentat cu Lidia, însă lucrurile s-ar fi oprit aici dacă n-aş fi avut astă-noapte un lung vis cu Stelian Tănase, vis în care îi spuneam ce cred eu despre emisiunea respectivă. Iată nedumeririle şi precizările mele:
Mai întâi că invitaţii nu păreau foarte informaţi cu privire la tema în discuţie, ci au venit cu observaţii de ordin general, (despre Şcoala de literatură, despre zicerea lui Sadoveanu "din această Şocală vor ieşi exact atâţia scriitori câţi au intret etc", despre grija pentru junele Labiş, favoritul său etc...) în afară poate de Grigore Ilisei, care însă nu a avut timpul şi abilitatea să pună lucrurile în adevărata lumină. Nu s-a reuşit risipirea imaginii cu osârdie cultivată de regimul comunist, precum că Labiş a fost un cântăreţ entuziast al noii ere socialiste, ceea ce a şi fost, în primii ani. Prezentările din critica literară, concursurile de poezie ce-i purtau numele, structurarea casei memoriale de la Mălini (care expune cu deosebire poezia proletcultistă, gen "Fii dârz şi luptă, Nicolae!"), alte infinitezimale au contribuit la această imagine, de poet al comunismului...
Pe de altă parte, discuţia a fost cumva abătută de pe făgaşul ei prin faptul că Ion Bogdan Lefter a ţinut să precizeze că Labiş nu a fost totuşi un mare poet, cum ar vrea să acrediteze unii, ci în cel mai bun caz el ar fi putut să devină un poet adevărat, în timp, prin maturizarea talentului său, care la cei 21 de ani ai poetului n-avea cum să-şi dea întreaga măsură. (Dar nu sunt exemple celebre în acest sens?) Se întâmplă acest lucru ciudat: în vreme ce Nichita Stănescu îi recunoştea lui Labiş marele talent şi declara că s-a abţinut/sfiit să publice cât timp a trăit Labiş, actanţii generaţiei optzeci nu au făcut nimic pentru a-l pune pe Labiş în valoare ca poet autentic, ci dimpotrivă, s-a accentuat faptul că Şcoala de literatură adunase laolaltă pe junii cântăreţi ai socialismului din toată ţara, lucru în fond adevărat, asta neînseamnând însă că printre ei nu se aflau tineri cu adevărat talentaţi - şi se poate da o listă de cel puţin 20 de viitori scriitori de marcă. "Capcana comunismului", după o exprimare de-a lui Aurel Covaci îi păcălise pe mulţi tineri, însă pe la mijlocul anilor cincizeci unii şi-au dat seama cum stăteau lucrurile şi au părăsit rândurile lăudătorilor. Contextul "dezertării" lui Labiş este cel al evenimentelor din Ungaria - 1956, care au fost discutate cu seriozitate în cercurile studenţeşti din Timişoara şi Bucureşti. Susţinerile lui Hrusciov din raportul său (demascarea marilor vini şi crime ale stalinismului, ocultate de presa din ţară), ajunse tot pe filieră vestică în lumea studenţească, au avut şi ele urmări. Au fost luări de atitudine ale mediului universitar împotriva regimului din ţară, în primul rând împotriva colectivizării forţate a agriculturii, au fost, în contra-partidă, pentru stoparea lor, numeroase manevre ale puternicilor zilei şi ale Securităţii, de la deturnări şi ameninţări, la ademeniri şi recompense. Au fost şedinţe de demascări, urmate de exmatriculări, au fost anchete, arestări, sinucideri în închisoare. Paul Goma, Marcel Petrişor, Aurel Covaci atâţia alţii au suferit detenţie politică.
Labiş era nu doar un poet afirmat, simpatizat, carismatic ci şi un lider de opinie în lumea studenţimii bucureştene. S-a pronunţat în repetate rânduri împotriva situaţiei din ţară, a cerut condiţii de viaţă mai bune; a cântat Trăiască regele; a propus suprimarea lui Gh. Gh. Dej, - sunt multe de spus în această privinţă, a opoziţiei lui Labiş faţă de Regim. Sami Damian, Lucian Raicu luau parte le aceste discuţii împotriva Regimului. Nu pot uita insistenţa cu care Ion Băieşu, la o întâlnire cu cititorii din Întreprinderea geologică unde îl invitasem, a subliniat că "la momentul dispariţiei sale, Labiş era un poet interzis". Din mai multe surse am avut apoi confirmarea că în ultimele sale luni de viaţă nicio redacţie nu i-a mai acceptat poeziile.
S-a subliniat în emisiune, chiar de Florin Iaru, că dosarul de la Securitate al lui Labiş era... subţire, nu avea multe pagini. Cum să fi avut, când urmărirea lui informativă începuse doar cu câteva luni în urmă?!. Însă ce fel de urmărire? Povestea în emisiune şi sora poetului, Margareta Labiş: umbra sa îl însoţea peste tot, de la deşteptare până la revenirea acasă, în crucea nopţii - căci poetul se afla în derută, în degringoladă chiar, se abandonase boemei. (Iar pe de altă parte ar fi vrut să se retragă la Mălini, să se purifice de comunism, să scrie în cu totul altă manieră...). Urmăritorul îl întâmpina dimineaţa la ieşirea în stradă, îl însoţea în tramvai la Facultate, îl aştepta să iasă de la cursuri sau seminarii, îl urma la căminul de fete, unde Labiş o căuta pe sora lui sau vreo colegă-iubită: îl urmărea la cantina din Matei Voevod, cu tramvaiul înapoi până la adresa din Miletin 14 - şi urmărirea informativă a poetului disident, în 2-3 schimburi, era necurmată, zi-noapte, ca să se ştie ce face, cu cine se întâlneşte, ce pune la cale, dar ca să ştie şi Labiş că este urmărit, că atitudinea lui comportă riscuri. La fel de profesionist s-a procedat cu lansarea veştii că Labiş ar fi murit în timpul excursiei sale în Deltă, împreună cu Lucian Pintilie. Erau forme de intimidare, de atenţionare, de ameninţare: vezi ce poţi să păţeşti?! (În fapt, constatând că poetul a părăsit barca regimului, doreau să-l determine să revină, iar până una-alta să nu se implice în acţiuni duşmănoase...Nu există nicio dovadă sigură şi incontestabilă că s-ar fi pus la cale suprimarea sa fizică. Rămâne totuşi întrebarea: Ce s-a întâmplat în noaptea de 9 decembrie în staţia tramvaiului 13 este un simplu accident?. )
Emisiunea nu a reuşit să evidenţieze faptul că în anul morţii sale, lui Labiş îi apăruseră primele sale două cărţi: Primele iubiri fiind o culegere din poeziile de început ale poetului, pe când poemele din Lupta cu inerţia, cele scrise în ultima vreme, sub presiunea schimbării sale profunde, erau blocate în redacţiile revistelor dar şi la editură.
Va urma...
Fotografii...Pe de altă parte, discuţia a fost cumva abătută de pe făgaşul ei prin faptul că Ion Bogdan Lefter a ţinut să precizeze că Labiş nu a fost totuşi un mare poet, cum ar vrea să acrediteze unii, ci în cel mai bun caz el ar fi putut să devină un poet adevărat, în timp, prin maturizarea talentului său, care la cei 21 de ani ai poetului n-avea cum să-şi dea întreaga măsură. (Dar nu sunt exemple celebre în acest sens?) Se întâmplă acest lucru ciudat: în vreme ce Nichita Stănescu îi recunoştea lui Labiş marele talent şi declara că s-a abţinut/sfiit să publice cât timp a trăit Labiş, actanţii generaţiei optzeci nu au făcut nimic pentru a-l pune pe Labiş în valoare ca poet autentic, ci dimpotrivă, s-a accentuat faptul că Şcoala de literatură adunase laolaltă pe junii cântăreţi ai socialismului din toată ţara, lucru în fond adevărat, asta neînseamnând însă că printre ei nu se aflau tineri cu adevărat talentaţi - şi se poate da o listă de cel puţin 20 de viitori scriitori de marcă. "Capcana comunismului", după o exprimare de-a lui Aurel Covaci îi păcălise pe mulţi tineri, însă pe la mijlocul anilor cincizeci unii şi-au dat seama cum stăteau lucrurile şi au părăsit rândurile lăudătorilor. Contextul "dezertării" lui Labiş este cel al evenimentelor din Ungaria - 1956, care au fost discutate cu seriozitate în cercurile studenţeşti din Timişoara şi Bucureşti. Susţinerile lui Hrusciov din raportul său (demascarea marilor vini şi crime ale stalinismului, ocultate de presa din ţară), ajunse tot pe filieră vestică în lumea studenţească, au avut şi ele urmări. Au fost luări de atitudine ale mediului universitar împotriva regimului din ţară, în primul rând împotriva colectivizării forţate a agriculturii, au fost, în contra-partidă, pentru stoparea lor, numeroase manevre ale puternicilor zilei şi ale Securităţii, de la deturnări şi ameninţări, la ademeniri şi recompense. Au fost şedinţe de demascări, urmate de exmatriculări, au fost anchete, arestări, sinucideri în închisoare. Paul Goma, Marcel Petrişor, Aurel Covaci atâţia alţii au suferit detenţie politică.
Labiş era nu doar un poet afirmat, simpatizat, carismatic ci şi un lider de opinie în lumea studenţimii bucureştene. S-a pronunţat în repetate rânduri împotriva situaţiei din ţară, a cerut condiţii de viaţă mai bune; a cântat Trăiască regele; a propus suprimarea lui Gh. Gh. Dej, - sunt multe de spus în această privinţă, a opoziţiei lui Labiş faţă de Regim. Sami Damian, Lucian Raicu luau parte le aceste discuţii împotriva Regimului. Nu pot uita insistenţa cu care Ion Băieşu, la o întâlnire cu cititorii din Întreprinderea geologică unde îl invitasem, a subliniat că "la momentul dispariţiei sale, Labiş era un poet interzis". Din mai multe surse am avut apoi confirmarea că în ultimele sale luni de viaţă nicio redacţie nu i-a mai acceptat poeziile.
S-a subliniat în emisiune, chiar de Florin Iaru, că dosarul de la Securitate al lui Labiş era... subţire, nu avea multe pagini. Cum să fi avut, când urmărirea lui informativă începuse doar cu câteva luni în urmă?!. Însă ce fel de urmărire? Povestea în emisiune şi sora poetului, Margareta Labiş: umbra sa îl însoţea peste tot, de la deşteptare până la revenirea acasă, în crucea nopţii - căci poetul se afla în derută, în degringoladă chiar, se abandonase boemei. (Iar pe de altă parte ar fi vrut să se retragă la Mălini, să se purifice de comunism, să scrie în cu totul altă manieră...). Urmăritorul îl întâmpina dimineaţa la ieşirea în stradă, îl însoţea în tramvai la Facultate, îl aştepta să iasă de la cursuri sau seminarii, îl urma la căminul de fete, unde Labiş o căuta pe sora lui sau vreo colegă-iubită: îl urmărea la cantina din Matei Voevod, cu tramvaiul înapoi până la adresa din Miletin 14 - şi urmărirea informativă a poetului disident, în 2-3 schimburi, era necurmată, zi-noapte, ca să se ştie ce face, cu cine se întâlneşte, ce pune la cale, dar ca să ştie şi Labiş că este urmărit, că atitudinea lui comportă riscuri. La fel de profesionist s-a procedat cu lansarea veştii că Labiş ar fi murit în timpul excursiei sale în Deltă, împreună cu Lucian Pintilie. Erau forme de intimidare, de atenţionare, de ameninţare: vezi ce poţi să păţeşti?! (În fapt, constatând că poetul a părăsit barca regimului, doreau să-l determine să revină, iar până una-alta să nu se implice în acţiuni duşmănoase...Nu există nicio dovadă sigură şi incontestabilă că s-ar fi pus la cale suprimarea sa fizică. Rămâne totuşi întrebarea: Ce s-a întâmplat în noaptea de 9 decembrie în staţia tramvaiului 13 este un simplu accident?. )
Emisiunea nu a reuşit să evidenţieze faptul că în anul morţii sale, lui Labiş îi apăruseră primele sale două cărţi: Primele iubiri fiind o culegere din poeziile de început ale poetului, pe când poemele din Lupta cu inerţia, cele scrise în ultima vreme, sub presiunea schimbării sale profunde, erau blocate în redacţiile revistelor dar şi la editură.
Va urma...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu