Scriitorul zilei: Vintilă Horia, n. 18 decembrie 1916 - d. 4 aprilie 1992
Poezia zilei
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 1998
S-a născut la Segarcea, şi-a făcut şcoala
primară în Basarabia, liceul la Sf. Sava din Bucureşti şi a urmat Dreptul şi
Literele. Din 1940 şi-a început cariera diplomatică. În momentul
întoarcerii armelor, aflându-se la Viena ca ataşat cultural, este arestat de nemţi;
eliberat în 1945 de englezi, a refuzat să revină în ţara ocupată de sovietici,
a locuit mai întîi la Paris, s-a mutat în Italia, în Argentina, apoi în Spania,
ca profesor universitar de literatură comparată la Madrid.
Debutase în anii 30 şi colaborase intens
la Gândirea şi alte reviste literare. În 1960 a câştigat premiul Goncourt, la
concurenţă cu alţi 300 de romancieri, cu romanul Dumnezeu s-a născut în exil,
scris în limba franceză - un roman-jurnal despre poetul Publius Ovidius Nasso
surghiunit-relegat la Tomis şi care, tânjind după Roma, cântă frumuseţile aspre
ale Daciei de adopţiune, unde şi-a sfârşit zilele. De o mare virtuozitate
stilistică, romanul a fost tradus în româneşte de Ileana Cantuniari. Însă la
acel moment 1960, regimul comunist a făcut toate diligenţele spre a-l defăima
pe Vintilă Horia (un român din exil, un "duşman al poporului" trebuia
compromis imediat, redus la tăcere...); Mihail Ralea a prezentat la Paris un
dosar inflamant, ceea ce a stârnit o campanie furibundă împotriva autorului,
acuzat de legionarism, nazism, antisemitism etc. Autorul, dezgustat de
oribila punere în scenă, a renunţat la premiu, "din dragoste pentru Franţa
şi din respect pentru Academia Goncourt".
Unul dintre cei mai reputaţii români ai
exilului românesc, alături de Cioran, Eliade, Ionesco, Ştefan Baciu etc, nu a
mai apucat să-şi revadă patria iubită cu ardoare, despre trecutul căreia a
scris ca nimeni altul, murind în primăvara 1992.
Citeşte mai mult: http://www.romlit.ro/ultimul_mesaj_al_lui_vintil_horia
Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale :
20 iulie 2008: (...) Merg apoi pentru Vintilă
Horia în Pitar Moş, fost
imobil al Ambasadei elveţiene, acum reprezentanţa firmei Renault, care nu are
nici o firmă, ci stă ascunsă în spatele grilajelor, cu portari cerberi la
intrare; paznicul îmi spune că azi nu am cu cine vorbi, îmi dă numele şi orarul
managerului, să revin. Tot pe Pitar Moş transcriu placa memorială a lui Radu Petrescu, la nr. 23 şi pe
a lui Mihail Sadoveanu exact vis-a-vis, foarte sobră,
deasupra cu o efigie de zimbru: „În această casă a trăit scriitorul Mihail
Sadoveanu”. Constat că pe atunci plăcile se făceau groase de 4-5 cm, chiar
nemuritoare.
(...)
21 iulie
2008: Merg în Pitar Moş 12, sun la poartă, vine
paza, spun, cheamă secretara, mă bagă în curtea inaccesibilă muritorilor,
maşinişti sau pietoni, apare încă o tânără, intrăm în hol. Explic, tânăra urcă
scările interioare şi repede coboară, spunându-mi că dl. manager e foarte
ocupat, nu mă poate primi, aşteaptă un telefon important din Franţa, vezi bine
– dar că nu agreează ideea unei plăci memoriale. I-aţi spus că e vorba despre Vintilă
Horia, un mare scriitor care din 1944 şi până la
moartea sa în 1982, deci preţ de 42 de ani, o viaţă de om a trăit la Paris şi
că în 1960 a luat marele premiu Goncurt? Da, însă... Şi aflu că imobilul nu
este al firmei, are un proprietar în străinătate, ei sunt doar chiriaşi...
Înainte a fost imobilul Consulatului elveţian. Proprietarul vrea să păstreze
aspectul, e un imobil de patrimoniu... (Dar au reuşit să instaleze aer
condiţionat, deci au scos pe-afară respectivele cutii gen difuzor – mîine am să
fac nişte poze, să se vadă că au modificat aspectul exterior al clădirii. Le
repet că reprezint Uniunea Scriitorilor, iar N. Manolescu, preşedintele USR,
este şi reprezentantul României la UNESCO- Paris. Va face demersuri acolo, ca
de altfel şi pentru alte plăci memoriale pe care le vom pune în capitala
Franţei, dar şi în Spania, Anglia, SUA; Italia, Honolulu etc. Firma lor este de
dat la ziar. Noi am văzut totdeauna în Franţa un exemplu cultural, nicidecum
unul de obstrucţionism. Fetele se duc din nou sus şi le văd revenind cu un domn
neinteresant, ne-intelectual. Se prezintă, se scuză, precum că aşteaptă un
telefon foarte important. Nu-mi puteţi acorda nici 3 minute? Nu acum, altă
dată. Obţin promisiunea pentru mâine la orele 14. Tot e mai mult decât refuzul
net, de la început. Mă voi prezenta bine pregătit şi gata de atac la baionette.
Notă: În
decurs de doar o lună, am reuşit să pun placa memorială pentru Vintilă
Horia.
Notă din 2013: Făcându-mi rondul pe la diferite
adrese unde am pus plăci memoriale, constat că a dispărut cea din Pitar Moş nr.
12. Sun la poartă, întreb, este chemată secretara, altă persoană, care îmi
spune că nu ştie din ordinul cui a fost
scoasă, nici unde au dus-o. Oricum, personalul s-a schimbat, managerul, dar şi
administratorul clădirii. Mai apare o
tânără, mă recunoaşte, îmi dau seama că este cea căreia i-am spus să facă poze
cu placa memorială din vecini, a lui Pan Vizirescu, pentru a le trimite factorilor
de decizie de la Firma Renault Paris. Din câte a auzit ea, motivul scoaterii
plăcii a fost faptul că Vintilă Horia fusese legionar... Duhul neadormit al
revanşarzilor de dreapta sau de stânga...
Valeriu Ciobanu, n. 4 aprilie 1917 - d. 21 decembrie 1966
Istoric literar, poet, traducător,
folclorist, Valeriu Ciobanu s-a născut în Basarabia, ca fiu al prof univ.
Ştefan Ciobanu, unul dintre artizanii Unirii cu Ţara mumă, viitorul academician
şi Ministru al Culturii şi Cultelor; şi-a făcut studiile liceale la Chişinău,
la Alecu Russo, unde tatăl său era director, după care a urmat Literele şi
Filosofia la Bucureşti, cu o specializare în Franţa, devenind asistent la
catedra unde predau profesorii Caracostea, Vianu, Călinescu. Din 1947 şi
până la moarte este cercetător la Institutul de Literatură şi Folklor al
Academiei, mâna dreaptă a "divinului critic"..
S-a remarcat ca erudit cercetător al
mişcărilor culturale, în principal interesat de Poporanism, tema tezei sale de doctorat, susţinut
în 1945, publicat în 1946; a studiat folclorul românesc în conexiunile sale cu
al popoarelor învecinate, îndeosebi interferenţa cu folklorul rus şi
ucrainean: Lumea Bâlinelor,
1955. A dat o primă monografie a marii noastre romanciere Hortensia Papadat-Bengescu, în 1965, epuizând practic sursele,
însă cu propria menţionare că nu este ultimul punct de vedere asupra
romancierei - se referea desigur la limitările ideologice ale acelor vremuri.
Moartea sa prematură, la nici 50 de ani, de nemiloasa boală a veacului, dar şi
condiţiile din viaţa literară a anilor 60, au făcut ca opera sa poetică (N.
Manolescu o consideră "partea cea mai consistentă a creaţiei
sale") să rămână practic necunoscută. Încă în 1947 Tudor Arghezi se
arătase entuziasmat de lirica lui Valeriu Ciobanu, intenţionând să-i scrie
prefaţa. N-a fost să fie! Arghezi însuşi intrând sub incidenţa ideologiei
bolşevice.
Debutând cu poezii încă pe vremea
liceului, Valeriu Ciobanu, poet de factură cu totul specială, greu de încadrat
într-o serie, într-un curent, a publicat în Gândirea, Viaţa Românească,
Naţiunea, Revista fundaţiilor, Revista de folklor, apreciat de G. Călinescu
drept "un echivalent în poezie al dantescului Goya", selecţii din
lirica sa au văzut lumina tiparului abia după dispariţia autorului: în 1969
volumul Fiul Lunii, sub îngrijirea lui Dinu Pillat, fost
coleg de Institut, iar la 15 ani mai târziu, în 1984, volumul Haina de brumă, o antologie
îngrijită de subsemnatul, cu prefaţă de Cornelia Ştefănescu, altă colegă de-a
cercetătorului, la editura Minerva.
Despre această iniţiativă sunt nenumărate
referiri în jurnalul meu din anii 80; din care câteva fragmente au apărut în Scene din viaţa literară, Ideea
europeană, 2007; iar în Himera
literaturii, Curtea Veche, 2007, cartea de confesiuni în dialog epistolar
cu poetul Ion Murgeanu; la paginile 336-337 am inserat un subcapitol Alt sălbatic!, despre respectivul episod al editării Hainei de brumă.
Din Ion Lazu: Intruşii.Odiseea plăcilor memoriale5 mai 2007:
(...) Trec bulevardul, ajung în Ghica-Tei,
caut numărul 22, pentru Valeriu
şi Ştefan Ciobanu, prof. univ. de ist. lit. vechi, cândva Ministrul Culturi
şi Cultelor, unul dintre cei 6 care s-au opus, cu N. Iorga, Inculeţ, Pelivan
etc. semnării Ultimatumului. Văr primar cu bunicul meu matern, pre numele
său Timotei Ciobanu. Iar lui Valeriu C. i-am scos post-mortem un volum
antologic de poezii la Minerva, în 1984. Haina
de brumă. „Mi-a pus poezia pe
umăr / O haină de brumă...” Ar trebui să-i caut mormântul, undeva în spatele
Spitalului Colentina, şi să-i citesc această poemă teribilă, din frumoasa-i
antologie, care totuşi nu a stârnit nici un singur ecou în presa literară
festivistă, ticăloşită, a ultimilor ani ceauşişti, nici măcar din partea
colegilor de la institutul G. Călinescu, unde fusese unul dintre cei mai
reputaţi cercetători. Căci divinul critic îl oculta ca poet, din prea omenească
invidie, altfel cum?! Vorbesc cu fam. Nicoară, rudă cu Sandu Mancaş, soţul
Allei, sora mai mare a lui Valeriu; doamna N., altfel bine trecută, vrea să
ştie: de ce nu pun placa dincolo, la Dorel Mancaş, de ce face pe scorţosul şi
inaccesibilul? Dar Valeriu, unde a locuit, pe vremuri? Aici, desigur! L-am
găsit în arhiva Institutului, cum altfel...(Forţez nota, dar ce-mi pasă!) Îmi
dau seama că sunt probleme de-ale lor, de rude care se freacă între ele, din
orgoliu, din interese divergente. Intrigat de atitudinea rudelor, totuşi
mulţumit că au acceptat punerea plăcii memoriale.
Alţi scriitori:
Ion Breazu, n. 1901
Lucian Vala, m. 1992
Poezia zilei
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 1998
Îi spun lui Murgeanu de holocaustul din Transnistria şi nu pare să
ştie, deşi s-a tot scris. Dar noi nu auzim decît ce ne convine… Cînd să trecem
strada pe stop zice: Şi noi facem ca toţi ceilalţi români. Nu o să ne civilizăm
niciodată. Ce i-a spus un neamţ lui Zaharia Stancu, care arunca chiştoacele pe
jos: Voi, românii, nu o să vă civilizaţi niciodată! Îl primise pe Z.S. oficial,
însă e clar că nemţii nu ne iartă că i-am trădat la 23 august… Par să uite
astfel că ei înşişi au nevoie de iertarea întregii Europe. I.M. ofensat de
atacurile la Eminescu. Evreii de la Dilema,
zice. Ei dau semnalele. Eu: Ştiu mai bine ce se cere pe plan mondial, au
legături nemijlocite cu factorii de decizie la acel nivel…
4 mai. După ce au rimat
impecabil: „ai carte, ai parte!”, românii, epuizaţi de efortul lor creativ şi
totodată foarte mulţumiţi de geniul lor poetic, au lăsat-o mai moale cu
cititul, cu scrisul. Li se părea deja că a nu avea parte nu mai ţinea de ei, ci
de Dumnezeu.
Pe vremea şcolii mele, o carte avea menirea să fie citită de cît mai
multe persoane, spre a se lumina, profesorul meu D. Câlniceanu de la Ionaşcu
spunea: cartea trebuie să ajungă în mâinile cât mai multor oameni. În acelaşi
sens, pe vremea tinereţii mele, fiecare intelectual era mulţumit dacă îşi putea
cumpăra pentru sine cărţile pe care dorea să le citească, însă pe temeiul
prieteniei era dispus să împrumute un Camus, un Pavese, un Ungaretti; acum vreo
cinci ani se scoteau cărţi cu nemiluita, oamenii le cumpărau dar nu aveau timp
să le citească, abia una din zece avînd acest privilegiu. Acum e şi mai rău:
nimeni nu mai cumpără, de săraci ce-am ajuns, iar de citit nici nu poate fi
vorba, toţi ne uităm hipnotizaţi la TV.
Nu e de mirare, cred, că se publică atît, că apar aşa de mulţi noi
scriitori (din moment ce orice ins consideră că “viaţa lui e un roman”), ci e
de mirare că nu sunt de sute de ori mai mulţi şi de zeci de ori mai valoroşi!
Pînă de curînd, la noi cel puţin, consacrarea venea după publicarea unei / unor
cărţi, ele arătau nivelul tău valoric. Acum consacrarea e mult mai lesnicioasă,
apari la tv, toată ţara te ştie. Numai că aceste consacrări nu mai sunt în
strictă corelaţie cu valoarea intrinsecă… nu mai sunt nici de durată, pentru că
mâine apare altcineva la televizor, pe cel de ieri deja l-am uitat...
Va urma
Fotografii...
Adăugaţi o legendă |
Adăugaţi o legendă |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu