Scriitorul zilei: I.L. Caragiale
Balada Dreptului de autor
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 1996
Consemnare: La Sala Euterpe, Centenarul I.L. Caragiale.
Duminică dimineaţa, în cadrul emisiunii
televizate Ilinca Dumitrescu şi invitaţii săi a fost deschis anul aniversar I.L.
Caragiale.
Se împlinesc în acest an un secol de la
moartea genialului dramaturg şi 160 de ani de la naşterea sa. Marele
dramaturg a trăit doar 60 de ani, ultimii 10 în exil la Berlin. Se speră că
manifestările omagiale centenare vor fi pe măsura celui mai mare dramaturg din
literatura noastră. Invitaţii dnei Ilinca Dumitrescu au fost prof. univ. dr.
Grigore Constantinescu, muzicolog şi istoricul şi criticul literar, prof. univ.
Valeriu Râpeanu. Tema anunţată: Caragiale şi muzica, nu putea decât să ne intereseze la
maximum, căci nu ştiam decât lucruri nesemnificative despre legăturile
dramaturgului cu muzica. Au fost, nu doar statornice de-a lungul unei vieţi, ci
marcate de mari emoţii şi de indicibile bucurii. Îmi dau seama că nici
despre clasicii literaturii noastre nu cunoaştem decât unele aspecte, dar în
lipsa ansamblului este imposibil să-ţi faci o idee corectă despre
personalitatea unui mare scriitor. Cei trei protagonişti ai discuţiei, vin cu
numeroase citate semnificative din scrierile celor care l-au cunoscut
îndeaproape pe Caragiale. Un sensibil portret este făcut de Cella Delavrancea,
care a crescut sub semnul marii prietenii dintre Barbu Delavrancea şi Caragiale.
Tânăra pianistă a locuit o vreme la familia Caragiale, în Germania şi
dramaturgul a ascultat-o în nenumărate ocazii.
Alt portret este semnat Nicolae Iorga. O
evocare scrisă în 1912, la dispariţia marelui dramaturg. Cei doi mari oameni au
fost în relaţii privilegiate, de preţuire, întrerupte de mici disensiuni de
moment. Pe când Iorga nu avea decât 19 ani a primit o carte cu dedicaţie de la
Caragiale, încrezător în talentul de excepţie al tânărului literat şi istoric.
Or, această evocare a lui Caragiale de către Iorga (din volumul într-o nouă
ediţie Oameni cari au fost)
îngrijit de valeriu Râpeanu, este fără îndoială una dintre cele mai frumoase
pagini de literatură scrise în limba română. Câtă pătrundere în adâncurile
firii unui om despre care noi credeam a fi fost o fire pozitivă, un scriitor
talentat, cu vervă, ironie, spirit de observaţie şi replică nimicitoare. Dar
până la urmă o fire complementară lui Eminescu. Era în schimb omul Caragiale un
romantic, era un sentimental, o fire ultrasensibilă, trecând de la entuziasm la
suferinţă atroce, om care izbucnea în lacrimi la ascultarea unui pasaj din
Mozart, din Beethoven...
Alte referinţe cu privire la Caragiale
împătimit de muzică aflăm din scrierile unui Paul Zarifopol. În perioada
berlineză a lui Caragiale, deci după 1904, cei doi se întâlneau în mod special
ca să meargă împreună la concertele de la Berlin, dar şi la Leipzig, pe atunci
un foarte important centru muzical al întregii Europe. Corespondenţa dintre cei
doi este înţesată cu amănunte legate de concertele pe care le audiaseră sau la
care urma să asiste. Nu ştiam decât foarte vag că I.L. Caragiale a ţinut
cronică muzicală în numeroase reviste, că era preocupat de starea Operei
române, pentru a cărei înfiinţare se zbătea pe acea vreme George Ştephănescu.
Dramaturgul avea în casă un pian şi se exersa în momentele de destindere. Mereu
subliniind cu regret, ca pe un complex al său, că nu a făcut destulă şcoală,
I.L. Caragiale deţinea cunoştinţe cu privire la intrumentele muzicale, era în
situaţia să poată face deosebirea dintre sunetul unei viori a lui Paganini, de
exemplu, şi vioara la care solistul X interpretase o sonată, la Berlin. Scria
un astfel de text: O vioară pe care Paganini ar fi aruncat-o în sobă, şi la
care totuşi X a reuşit să cânte mai mult decât onorabil. E genul de minune
asemănător unui frizer care nu te rade cu briciul ci cu o custură, fără ca
totuşi să te taie... (citat din memorie, ca să ne facem o idee despre nivelul
abordărilor lui Caragiale în ceea ce priveşte arta interpretativă a marilor
muzicieni ai acelor vremuri). Cu sublinierea faptului că dramaturgul îi
ascultase aproape pe toţi înterpreţii şi soliştii vremii sale - şi nu doar
atât, ci cunoştea muzica tuturor marilor compozitori ai sfârşitului de veac XIX
şi începutului de veac XX.
Este discutată nu doar contribuţia lui
Caragiale la viaţa muzicală a timpului, ci şi modul cum opera sa a insipirat pe
compozitori: Paul Constantinescu a scris Noaptea
furtunoasă, o capodoperă. Care din păcate n-a mai fost pusă în scenă de decenii.
Sabin Drăgoi a scris o operă Năpasta,
nici aceasta jucată de multă vreme. Când aceste compoziţii ar trebui să se afle
în repertoriul permanent al Operelor din ţară. Iar Teatrul Naţional din
Bucureşti, după multele renovări, ar trebui să-şi înscrie pe fronton adevăratul
nume: teatrul Naţional I.L. Caragiale
Cunoscut ca autor al unor piese de
excepţie: Noaptea furtunoasă,
Scrisoarea pierdută, D-ale carnavalului, Conu Leonida faţă cu reacţiunea, a
unor sclipitoare Momente şi
schiţe, se cunosc mai puţin şi se discută doar în treacăt despre nuvelele
lui Caragiale. Kir Ianulea,
Păcat, O făclie de Paşti. Sau despre drama Năpasta. Or, există două etaje
ale operei lui Caragiale: scrierile care au în obiectiv lumea oraşului şi a
mahalalei - comediile sale, schiţele sale - şi un alt etaj, al scrierilor cu
subiecte din lumea satului, toate acestea sunt de natură dramatică-tragică.
Dramaturgul considera că la sat viaţa se desfăşoară sub alte coordonate morale,
acolo sunt trăirile fundamentale ale omului din totdeeauna, neinfluenţat de
istoria momentului. "Pentru faptă răsplată şi năpastă pentru
năpastă!", replica Anei din drama Năpasta sintetizează viziunea lui Caragiale cu
privire la lumea satului românesc. Administraţia statului nu are a se amesteca
în treburile obştei, care se conduce după legi imuabile şi îşi face singură
dreptate, restabilind cursul firesc al vieţii.În acelaşi sens se desfăşoară
lucrurile şi în nuvela Păcat, inspirată dintr-un caz real.
Ascultăm aria lui Spiridon, aria Ziţei,
ambele din Noaptea furtunoasă şi aria lui Ion din Năpasta de Sabin Drăgoi.
Un foarte substanţial debut al anului
centanar Caragiale. Pe care ni-l dorim plin de realizări la cel mai înalt
nivel, cum o şi merită genialul dramaturg.
***
Poezia zilei: Şerban CodrinBalada Dreptului de autor
(10)
Încrezător, mă
bate-un gând, ce-ar fi
Cu banii
câştigaţi pe poezie
Să-mi cumpăr pe
sub mână o moşie,
Cu miazănoaptea
către miazăzi;
Să, în
registru-agricol, mă declar
Cultivator de
zurgălăi şi alte
Iluminaţii cu
miraje-înalte,
Câte fântâni
încap în fântânari;
Sub constelaţia
Capra-cu-trei-iezi,
Bonne, chance!, cu oale şi ulcele-oneste,
Lăsaţi de capul
lor pe brazde-agreste,
Barzi cu
toptanul, trubaduri, aezi,
De chefuri să-mi exulte, cât dovlecii
Înscrişi în calendare pe toţi vecii.
(11)
Şi-Aristotel,
şi David din scripturi,
Şi-Ovidiu,
Puşkin, şi-Eminescu, Dante
Au scris cu
râvnă cărţi iradiante,
Dogen,
Vivekananda, Epicur,
La pâlpâitul
unui amărât
De sfeşnic, în
genunchi, pe-un hârb de masă,
Ca într-o
peşteră prea-întunecoasă
Şi de-o prostie
încă pe atât;
Cum nu mă plâng
de cardul berechet,
Unul ce-ar fi
să-mi cumpăr, zeci şi sute
De-opaiţe-într-o
grabă pe-întrecute
Cu-orice
cămaşă-astrală de poet,
Iar pietre-asupră-mi de-aruncaţi,
imense,
Sunt laudele, nicidecum ofense.
(12)
Mi-am reparat
cu faste cheltuieli
Maşinăria, care prea-mi înghite
Un cer de
stele, sutre infinite,
Nori lungi pe
şesuri şi-alte îndoieli;
Imediat, nici
nu încape schimb
De inspiraţie,
păreri, torpile,
O-aştept din
şapte-ori şapte-ori şapte zile
Prin nouă-ori
nouă insomnii să-o plimb;
Aşa că-o pun la
trebi, o-îndemn, oblig,
Cu zeci şi zeci
să-mi scrie, de peniţe,
Ori hărnicia-a
mii de şcolăriţe
Mereu murdare
de cerneli, să-i strig
Că poezia-în loc de-orice minune
E-un fel de veşnică defecţiune.
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 1996
28 nov. 96. Soare, după zile de ploaie. Dar în nord şi la munte deja a nins.
Anişoara la noi, pentru zborul de duminecă spre Roma. Pe 26 mă văzui cu C.,
seara, pe Schitu Măgureanu. Ne plimbăm în jurul statuii lui Kogălniceanu. Îi
dau elegiile, atrăgîndu-i atenţia asupra poeziei Facsimil, în care e vorba despre el. Se arată plăcut impresionat.
Îi spun: jumătate din poezii sunt de pe vremea Muzeului Poetului, o parte au fost date afară de redacţie, altele
nici măcar prezentate spre publicare. Iar pentru poemul dedicat ţie în Muzeul… m-am luptat să-l rebag, se
făceau că l-au rătăcit, că nu are legătură cu cartea, că să fiu mulţumit cu
atît; dar eu am trecut într-un birou vecin şi l-am rebătut la maşină, aveam o
copie la mine. Îţi spusesem întîmplarea? îl întreb. Parţial, zice. Şi: Firesc,
sunt acolo lucruri prea tari, nu le convenea. Zic: Am scos această carte pe
banii mei; mă mir că scriitorii din diasporă fac presiuni la Fundaţia culturală
să li se sponsorizeze cărţile, cînd le-ar fi uşor să depună 500 dolari, pentru
ei e un fleac, un drum mai puţin la Bucureşti, în schimb le-ar apărea cartea, ceea ce îşi doresc în cel mai înalt grad.…Şi-i spun că Petru Dumitriu a
făcut figură foarte proastă, venind cum a venit. Discuţia plecase de la editura
Vinea, care vrea să scoată ediţia completă a poetului. El: Da, nu au fost
lăsaţi să publice. Eu: Iar Petru Dumitriu a iscălit traducerea din Hamlet, făcută de Vinea, eu
l-am întrebat ce şi cum, în amfiteatrul Odobescu de la Filologie. Da, e adevărat, mi-a răspuns, dar cine a vrut să afle a aflat, cică. . Amicul C.: Dar sunt necesare acele ediţii complete, le citeşte cineva? Eu: păi
Vinea e un foarte mare scriitor, este iniţiatorul suprarealismului la noi etc.
iată, citesc abia acum Cartea amăgirilor
(zice că nu a auzit de ea), abia acum îmi dau seama că Cioran e un geniu, un
extraordinar poet. (Asta pe cînd deja eram în maşină, mă conducea spre
Dristor.) Mi s-a părut mai “dat la minim”
ca atitudine, iar în rest: mai greoi, albit şi mai fălcos, poate şi mai scăzut
în înălţime, deja, de unde fusese lunganul clasei. I-am vorbit de iniţiativa
mea de a scoate o carte de amintiri despre Mircea C. şi s-a angajat să scrie
cîteva pagini. A vrut să-şi verifice dacă eu i l-am prezentat lui Mircea. Zic:
e cel mai complet scriitor de după război, de anvergură. Etc.
Părea cam nesigur ce-o să urmeze cu el şi cu alţii de pe la
ambasade. I-am sugerat că nu au să fie mari schimbări. Nu se pricep, nu ştiu să
le facă, a strecurat C. Ba bine că nu! îl contrazic. Însă nu va fi o vînătoare de vrăjitoare,
îl liniştesc eu. I-am dat cartea pentru Jan A. şi pentru Andrei Pandrea, expunîndu-i
succint situaţia precară a acestui scriitor medic, coleg cu Pan Izverna. Mult
mai mari ca noi, zice. Ba nu, doar cu trei ani, cel mult.
Rînd pe rînd băncile mi-au răspuns negativ la cererea de sponsorizare. Mă trezesc exact în poziţia de acum două luni, graţie lui Nelu Oancea, care m-a pus pe o pistă falsă, drăgă-laşul!
Joi îi voi preda Jurnalul Călinei Marcu, ne-am văzut la lansarea celor Zece poeţi ai oraşului Bucureşti, în juriu Regman, Baltag, Naghiu, Boerescu.
Să mă întors la Veneticii, cu toată forţa.
(din Lamentaţiile Uitucului, în manuscris)
Va urma
Fotografii cu scriitori...Ion Murgeanu, poetul...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu