Scriitorul zilei Martha Bibescu, n.
28 ianuarie 1889 -d. 28 noiembrie 1973.
Poezia zilei:
Şerban Codrin, Balada drepturilor de autor
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1996
Fotografii...cu scriitori prieteni:
Scriitoarea
franceză de origine română era fiica lui Ion Lahovary şi a Smarandei
Mavrocordat. Prin căsătoria ei în 1905 cu George Valentin Bibescu, continuator
al familiei domnitoare din Ţara Românească, devine principesă, înrudită prin
soţ cu altă scriitoare româno-franceză, contesa Ana de Noailles, dar şi
cu Elena Văcărescu, iar prin rudele din Franţa înrudită până şi cu familia lui Napoleon.
Şi-a făcut educaţia în Belgia. În 1908, în urma unei călătorii prin diverse
ţări, inclusiv Persia, împreună cu soţul diplomat, îi apare prima carte de
însemnări de călătorie Les
huit Paradis, în curând premiată de Academia franceză. Cu numele său sau
sub preudonimul Lucile Decaux a scris numeroase romane, unele cu conţinut
evocator-irstoric, altele de ficţiune, dar şi poezii: Isvoru- Ţara sălciilor, 1923; Papagalul verde, 1923; Destinul lordului Thomas; 1927; La bal cu Marcel Proust, 1928; Confesiuni şi portrete, 1970; Corespondenţa cu Paul Claudel,
1972, Portrete regale, Raiul
naiadei..., A scris eseuri, a ţinut conferinţe. Dintre care destule editate
şi la noi, (un Jurnal politic), dar mai ales după Decembrie 1989. A avut un
număr record de prestaţii la o emisiune culturală la radio France. O prezenţă
magnetică: frumoasă, inteligentă, instruită, talentată, generoasă, încântând pe
toată lumea, căutată şi admirată de mulţi intelectuali de frunte ai Franţei, ai
Angliei, ai Europei.
***
Se întîmplă că
această rubrică a mea, pe care am iniţiat-o din spirit ludic, nepretenţios, şi
ca semn al ataşamentului meu declarat pentru ideea de scriitor român, nu a avut
de la început şi cu atât mai puţin în desfăşurarea sa, vreo legătură cu ideea
de istorie literară, ignorând prin urmare ierarhiile pe bază de criterii
valorice, fiind doar o înşiruire simpatetică de nume care au ajuns într-un fel
sau altul până la mine. Căci altfel, văd a se practica în tratate şi istorii
literare o discriminare fără excepţie a românilor care nu au scris sau nu scriu
în româneşte. O face, spre mirarea mea şi Marian Popa, în foarte temeinica şi
echilibrata sa Istorie. (Şi totuşi, din câte înţeleg eu ca ne-filolog, istoria
unei literaturi musai să includă şi traducerile, ca fenomen de interacţiune cu
literaturile lumii, cu cele vecine sau înrudite în ultimă instanţă...Iar mai
simplu spus, câţi dintre colegii mei de generaţie nu-şi vor fi încropit
pospaiul de cultură literară citind traducerile de la Cartea Rusă, apoi şi din
alte literaturi, în secetoşii ani 50, când marii noştri scriitori interbelici
erau la index?!). Măcar G. Călinescu, în paragraful ce li-l rezervă străinilor,
spune fără echivoc, de exemplu despre Panait Istrate: nu a fost şi nu va fi
scriitor român. Traducerile pe care el însuşi le-a făcut din propria operă sunt
considerate fără valoare, lipsindu-le, chipurile, chiar ceea ce le-a asigurat
succesul francez: exprimările de metec. Şi adaugă, cu un fel de satisfacţie:
iar istoriie literare franceze nu îl menţionează nici măcar la indice. Căci, o
scrisese în acelaşi paragraf, dacă un muzician precum Enescu poate cânta pe
toate meridianele, scriitorul (cât este) e al limbii pe care o alege. În
articolul cu pricina nu-i face loc decât Anei de Noailles şi lui
Ch.A.Cantacuzino.
Ce bine că nu
sunt şi nu mă tentează să fiu critic şi istoric literar! Am citit cu delicii
poezioarele Marthei Bibescu: Ţara
sălciilor, Flautul de soc. Dar cu şi mai mult profit La bal cu Marcel Proust, care mi s-a
părut nu preţios pandant la opera marelui francez. Apoi, nu pot uita că Marta
Bibescu a fost soră de caritate pe frontul primului război mondial, un fel de
mamă a răniţilor, dar şi o persoană cu minte ascuţită, care a ştiut să le
transmită combatanţilor noştri manevre ale inamicului nemţ. Că apoi a avut un
rol cum nu se poate mai important în tratativele de la Paris, în urma cărora
s-a ivit ca din cenuşă,- întrecând cele mai nesăbuite aşteptări!- România Mare.
A rămas până în ultima clipă a viaţii sale, deşi despărţită de ţară, o
militantă inimoasă şi cu deosebire influentă întru binele naţiunii. (Acelaşi
impact teribil l-a avut asupră-mi opera lui Panait Istrati, indiferent de
acuzatele carenţe ale traducerilor; inclusiv confesiunile din Cum am devenit scriitor.).
E chiar
minunat că atâtea lucruri care nu încap într-o riguroasă istorie literară îşi
găsesc un loc privilegiat în inima cititorului - inocent, cum altfel? - (de
oriunde ar proveni ele!), răsfăţându-se el, de pildă, într-o plină de
ciripituri dimineaţă de vară, întins în iarba grasă a Parcului Palatului
Mogoşoaia - ultima proprietară: Martha Bibescu! - la umbra cărţile în floare...
Pe când
cele două principese ale poesiei, Ana de Noailles şi Martha Bibescu s-au
însingurat într-o criptă din cimitirul parisian Montparnasse...
***
Poezia zilei:
Şerban Codrin, Balada drepturilor de autor
(4)
Pe sacerdotul
dacă-aş face-o, cel
Mai credincios
iluminând cerneala,
Un domn
contabil ţine socoteala,
Foarte-încruntat,
întotdeauna chel;
Acont,
impozite, dobânzi, decont,
Neliniştea mi
se îmbogăţeşte
Şi am, utopic
şi poeticeşte,
Vedenii
şi-ameţeli cu-un orizont
De constelaţii
în ardent urcuş
Şi-un turn cu
ceas la ore-înălţătoare
Din darurile
mele-în gura mare
Solemn declamă,
însă cu retuş,
Căci statu-i pândă şi fiscalitate
Pe-eternitate mai întâi de toate.
(5)
Cu fabrici
de pasteluri şi-elegii
Aducătoare
numai de profituri
Să-mi cumpăr o
cutie de chibrituri,
Împăietor de
fantasmagorii,
Le şlefuiesc
până îndeajuns
Dughene şi
bazaruri le consacră;
Pe faţă, marfa-mi
vând, sublimă, acră,
Stupidă, după
vremuri, sau pe-ascuns
Degustătorilor
de-esenţe prea
Hipnotic
distilate-în arsenale
De-elipse,
antiteze ireale,
Nefaste
bunătăţi la cacealma;
În faliment, goliţi atelierul,
În schimb, de neatins, lăsaţi-mi
cerul.
(6)
Rapsod şi
trubadur, bard şi poet,
Merg la talcioc
duminica, agale,
Maidanul
dincolo de mahalale,
Doar cât să-mi
cumpăr noduri la şiret;
Un traficant de
vorbe, mâncăcios
Din bronzul
propriilor monumente,
Mi-întinde-o palmă cu-ultrasentimente
Cerşite pe 30
de-arginţi în jos;
Stropşit de
crivăţul impetuos
Cu numărul o
mie la sandale,
Îi dezertez fără-echivoc
din cale
Şi-o aţă din
cămaşa lui Hristos
Aş rupe-o cu-ochii ridicaţi la stele
Să o-împletesc iluziilor mele.
va urma
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1996
18 nov. 1996. Am cîştigat alegerile prezidenţiale, după cele locale şi
parlamentare. Democraţia a învins, societatea civilă s-a impus. Şi totul a
pornit de la Timişoara
şi din Piaţa Universităţii. A avut cîştig de cauză răbdarea, nonviolenţa,
perseverenţa în încrederea că şi la noi se poate, deşi ei ne umileau şi ne
striveau cu majoritatea lor tîmpă.
1 nov. 96. Victor Ciorbea este desenat prim-ministru, cum prevăzusem. Mesajul
Regelui Mihai este transmis integral la TV1, e drept, fără imagine. Presa
apuseană ne saltă
în slăvi. Trec pe la catedra de mineralogie, cabinetul deschis, luminile
stinse, cărţi pe cele două birouri şi linişte. Las o carte cu autograf. Colegii
trimiseseră o telegramă de felicitare. Mîine şedinţa secţiei proză a Asoc. Buc.
20 nov. 1996. Miercuri, ceaţă peste zi, după ce în zori plouase susţinut. Ploaia
de care începe să fie nevoie, deşi lucrările agricole sunt foarte întîrziate.
La 11,oo la Casa Scriitorilor pentru şedinţă. Mă trezesc printre bătrîni şi
bunicuţe de care habar nu am cine sunt, ce au scris. Discuţii haotice. Un
moment de reculegere pentru Petre Fati, poetul de care cei din preajmă par să
nu fi auzit. La prezidiu Naghiu, Maria Luiza Cristescu, Ulici, Bălăiţă şi
Costache Olăreanu. Caracudele G Iuga şi Iulian Neacşu dau cu noroi. Mie IN îmi
ripostează cu “De ce te bagi, măi? Asta derivînd de la “Măi animalule”,
probabil… Dau cu autograf cîteva cărţi, apoi merg la Muzeul Lit. rone unde se
lansa cartea de versuri a lui Coman Şova. Lume multă, somităţi, vorbesc:
Octavian Paler, N Balotă , Alex Ştefănescu.
Senatori, magistraţi, actori. Dau şi aici cîteva cărţi, vorbesc cu fam Regman.
N. Corjos filma de zor, se scuză că nu a putut ajunge la lansarea mea. Zic, cam
strepezit: de, aşa se întîmplă în viaţă… F. elocvent Alex., propune stilul
Şovist. Şova o lasă să vorbească pe soţia lui, un poet care are purtător de
cuvînt; actorii recită din diferite locuri ale sălii. N. Ioana mă întreabă dacă
se profilează ceva în chestiunea noastră, se scuză că nu a venit la lansare.
Cezar Baltag realmente bucuros că mă vede, aranjăm să ne viziteze în curînd. Îl
prind în hol pe fantele DSB şi-i dau o lecţie: Dta ştii pe ce lume trăieşti? Ce
am eu cu tranzacţiile dintre dta şi Ţone? Dar am scris de bine… Şi nu sunt
cronici literare, ci fantezii… De unele lucruri nu-şi aminteşte să le fi scris.
Îi citez toată fraza: "am încercat din răsputeri să fiu drăguţ cu autorul şi
implicit cu editorul..." Apoi, domnule DSB, chestii dintr-astea am scris eu pe la
20 de ani, înainte să mă apuc propriu-zis de literatură. Cu lucruri dintr-astea
nu ajungi prea departe… Pleacă spăsit: Îmi pare rău, îmi pare rău… Apoi vorbesc
cu Maia Belciu, îi dau o carte, apare şi N. Corjos, i-l prezint, ea pregăteşte
un roman Vin americanii, zic: iar eu Veneticii. Împreună cu Dimisianu şi
Regman ne bucurăm de victoria în alegeri. Plecînd, mă întîlnesc cu Pan Izverna,
îl conduc înapoi spre Muzeul literaturii şi la un moment dat atac problema
noastră: De ce e supărat, crede că eu nu simt? Neagă încă o dată. Renunţ să
lămurim lucrurile, dar îmi e clar că amiciţia noastră s-a încheiat aici. Îl
conduc pînă la sala unde invitaţii încă mai combăteau. Aflu de o serie de cărţi
de proză scurtă, zece autori ce vor fi sponsorizaţi.
(22 nov, cotinuare). Aseară N. Ioana îmi spunea că s-a zbătut să-i
găsească loc de veci lui VP Fati la Bellu şi i-a găsit, chiar la un preţ
rezonabil.
Cînd auzi de moartea cuiva cunoscut, şi pe care îl ştiai în formă,
imediat îţi spui că nu e posibil – iar în al doilea moment te gîndeşti că dacă
totuşi a fost posibil în cazul lui, nu va fi la fel şi cu tine. Poate şi el a
gîndit asemenea aflînd de moartea unor oameni de vîrsta sa, dacă nu şi mai tineri.
Aseară, gripat. Citesc Minima
moralia. AP spirit elevat, dintre rarităţile acestor ani. Pregnanţă,
amplitudine şi bogată informaţie filosofică.
A. ia încă un 8 la biologie. Zice: Cînd ajung la tablă nu-mi găsesc
cuvintele. O profesoară foarte antipatică. Or, A. ştie biologie, nu glumă!
Noroc că nesuferita nu e de mate, de fizică sau chimie.
Va urma
Florin Costinescu |
George Bălăiţă |
Gabriela Creţan |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu