Scriitorul zilei: Victor Eftimiu, n.
24 ianuarie 1889 - d. 27 noiembrie 1972
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1996
20 0ct., continuare: A doua zi aflu că dimineaţa ne-a dat timp de 10 minute pe TV1, îi cer telefonic Roxanei Dinescu banda şi-mi spune că nu are voie, dar mă asigură că mi-a făcut o prezentare completă după ultima copertă. Merg la Casă dorind să recuperez ochelarii lui Pan V., nu au fost recuperaţi din sală, dar aflu că poetul nonagenar i-a găsit într-o pungă. Îi promit să dau pe la el. Recuperez trei afişe, las două cărţi spre vînzare la chioşcul Muzeului lit.rom. şi, pe cînd vorbeam cu Sanda M. şi îi dădeam un autograf, din spate apare Ioana Călina Marcu şi Gigi Astaloş. Să cad jos de emoţie. Pupături. Sunt cu taxiul, pleacă laIaşi ,
lansare de carte, premieră piesă. Astaloş îmi va traduce patru poezii. I-a
plăcut poezia dedicată lui în volum. Să-i dau telefon Ioanei, poate ne vedem
luni-marţi. Sau la Paris ,
lasă că vii tu! Cînd mă iau după ei spre taxi, Ioana îmi spune: Mă duc la
bancă, să cer bani pentru Jurnalul
dumitale! Roagă-te lui Dumnezeu să mi-i dea! Să cad iar jos din picioare. O iau
spre Romană, mă întîlnesc cu Mihai Pascu de la Rom lit., îmi spune că trimite
cartea lui G. Grigurcu să scrie despre ea. Ce-ar fi?
Cărţile prietenilor mei: Theodor Răpan
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Velica%20Ioan/My%20Documents/Dropbox/COPERTA%20la%20THEODOR%20RĂPAN%20TESTAMENT%20%CEN%20ALFABETUL%20TĂCERII.tif
Pornit de la Boboştiţa-Macedonia, unde se
născuse, dintr-un tată negustor albanez,ion.lazu@gmail.com după terminarea claselor primare (în
limba greacă, desigur) vine la Bucureşti, unde se stabileşte definitiv în anul
1905. În curând va intra în viaţa literară, scoţînd revista Speranţa,1908, colaborând apoi,
la Sibiu, cu Goga şi Chendi la revista Ţara
noastră. Devine foarte curând unul dintre scriitorii de frunte ai primei
jumătăţi de secol, în multe privinţe neegalat de nimeni, căci desfăşoară, cu
mijloace artistice prodigioase, ajutat de o imaginaţie fecundă şi de o
neobişnuită măiestrie în stăpânirea limbii române, o activitate literară
susţinută, în absolut toate secţiunile literaturii: teatru, poezie, proză,
literatură pentru copii, aforisme, memorialistică, traduceri (din Sofocle, din
Puşkin) - fiecare dintre aceste laturi ale activităţii sale fiind prea
suficientă pentru a-i fi asigurat un loc de frunte între literaţii vremii.
Publicistica
fără frontiere, cronicile şi ciclurile de conferinţe, sunt dovada unui talent
de o fecunditate ieşită din comun. Încă în 1920-1921 a devenit directorul
teatrului naţional din Bucureşti şi director general al teatrelor, post în care
a revenit apoi de câteva ori.
S-a ilustrat mai
ales în dramaturgie, scriind peste 40 de piese, absolut în toate genurile şi
speciile, de la basme, legende (pe un fond de sentiment patriotic) şi feerii,
la comedii, farse, drame, tragedii antice, dar şi volume de poezii, cu o
neegalată performanţă în sonet (701 sonete, 1966). Cele mai importante
lucrări dramatice: Înşir-te
mărgărite - căreia G.
Călinescu în Istoria sa îi consacră două pagini entuziaste: "stăpân pe
mijloace atât de puţin comune"..." Nu se poate închipui o mai
juvenilă explozie de poezie fabuloasă, o mai înlesnită maturitate a versificaţiei...
cu necesara fluiditate pentru a nu îngreuia declamaţia..."..."cu ceva
din Călin Nebunul şi din umorul gros popular al lui Ion Creangă", 1911, Rapsozii, 1911; Strămoşii, 1912; Cocoşul negru, 1913; Prometeu, 1920, Tebaida, 1924, Atrizii, 1939; piese din
antichitatea grecească, din evul mediu: Poveste
spaniolă, 1922; Glafira,1926; Theochrys, 1932; volume de
poezie, începând cu debutul din 1912: Poemele
singurătăţii, apoi Candele
stinse, 1915; Lebedele
sacre, 1920, Cântecul
milei, 1925, şi până la culegerea Odă
limbii române, 1957; Poezii,
1964 şi la primele volume din seria de Opere,
începută în 1969.
Pe vremea
liceului meu dejist, deşi Eftimiu era academician încă din 1950, nu am aflat
mare lucru despre scriitor, poate şi pentru că proletcultismul întâmpinase
dificultăţi în a şi-l asimila. În anii 60, scriitorul fiind încă în viaţă, am
putut constata că Eftimiu devenise o legendă vie, măcar printre scriitori şi
actori. Se vorbea despre sonetist, mai ales, dar şi despre dramaturg. Pe Calea
Victoriei, la teatrul de revistă Tănase, piesa-feerie Înşir-te mărgărite a ţinut afişul ani la rând. Un şef
de-al meu de la Prospecţiuni geologice, probabil bănuindu-mă de aspiraţii
literare, îmi recita:"Gură de om, gură de câine / Cere pâine!", dar
şi din Cocoşul negru:
"Arunci un pumn de aur şi cea mai bună fată / Se leapădă de lume,
se-apropie îndată...", ceea ce izbea prin francheţea tiradei, dar şi prin
scriitura impecabilă. (Neavând textul piesei la îndemână, găsesc tot în
Călinescu un alt fragment, poate în acelaşi context: "Arunci un pumn
de aur şi vezi crescând deodată/ În jurul tău palate de marmoră curată/ Cu
trepte şi coloane şi statui şi oglinzi (..) Acolo, scoici de aur cu
pietre scumpe-n cute/ Împart, în tremurare, cântări necunoscute/ Iar apele răsună
de parcă-ar fi cleştar..." p.. 716. Îl vitrinele librăriilor vedeam Odă limbii române, un tom cu
deosebire voluminos, ce nu îndemna la lectură. Se spunea că ar fi singurul
scriitor care şi-a asigurat încă în viaţă fiind, o statuie, plasată în grădină,
chiar în dreptul ferestrei sale. Printre noii mei ciceroni în lumea literară,
Tudor George îl invidia sincer pentru imensul număr de sonete şi îşi jura
în barbă, de data asta la propriu, să scrie nu 700, ci exact o mie şi unu de
sonete. Poate va fi reuşit, între timp... Actorul Ludovic Antal m-a dus la masa
maestrului, aflat cu amici săi de generaţie la restaurantul scriitorilor.
Intimidat peste măsură, nu am reţinut mai nimic din ce s-a discutat. Probabil
tot cancanuri din viaţa literară, dar care pentru un novice erau lipsite de
cheie.
Statuia este de
fapt un bust şi se datorează lui Paciurea (ceea ce va fi sporit invidia
confraţilor de condei), aflat în grădiniţa imobilului de la una dintre
intrările în Cişmigiu, pe strada numită chiar Victor Eftimiu, ceea ce nu e
puţin lucru, după cum nu e nici suficient. S-ar cuveni ca unul dintre teatrele
noastre bucureştene să-i poarte numele. Placa memorială de pe imobil, cu un
basorelief, a fost pusă de Comunitatea culturală albaneză, la împlinirea a 100
de ani de la naşterea dramaturgului.
Pe faţada aceluiaşi imobil se mai află o
placă memorială cu basorelief, este a academicianului Petre Antonescu, din
domeniul arhitecturii. Am pus tot acolo, la nr. 9, o placă memorială pentru
scriitorii Ioanichie Olteanu şi Horia Matei.
Alţi scriitori:
Aron Pumnul, m. 1866
N, Nasta, n. 1919
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1996
20 0ct., continuare: A doua zi aflu că dimineaţa ne-a dat timp de 10 minute pe TV1, îi cer telefonic Roxanei Dinescu banda şi-mi spune că nu are voie, dar mă asigură că mi-a făcut o prezentare completă după ultima copertă. Merg la Casă dorind să recuperez ochelarii lui Pan V., nu au fost recuperaţi din sală, dar aflu că poetul nonagenar i-a găsit într-o pungă. Îi promit să dau pe la el. Recuperez trei afişe, las două cărţi spre vînzare la chioşcul Muzeului lit.rom. şi, pe cînd vorbeam cu Sanda M. şi îi dădeam un autograf, din spate apare Ioana Călina Marcu şi Gigi Astaloş. Să cad jos de emoţie. Pupături. Sunt cu taxiul, pleacă la
O caut pe Augustina la atelier. În uşă , un sac de ciment. Înăuntru,
tencuieli, un zugrav care-mi spune că se fac reparaţii pentru dl Codre. O caut
pe Augustina acasă, îi dau o carte. Se face anul de cînd Constantin a adus
acasă ce-a putut. A mai şi prăduit, zice. Se duce la Paris pentru a recupera cîteva lucrări în
bronz ale lui CP. Îi vine ideea de a publica o carte de poezii de CP, în preţ
de cam 2 milioane. Să mă ocup eu. Promit.
Ajung la Pan Vizirescu. Îmi mulţumeşte că l-am chemat la lansare. A
avut astfel posibilitatea să-i dea două cărţi lui Cezar B. care s-a angajat
să-i facă în pripă o prefaţă la ediţia Scriitori români contemporani, să apară
la Eminescu.
Îmi dă telefon V.G.Teodorescu precum că mîine, marţi, între 13 şi 15
pe Radio 1 se va da interviul pe care mi l-a luat.
Va urma.
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Velica%20Ioan/My%20Documents/Dropbox/COPERTA%20la%20THEODOR%20RĂPAN%20TESTAMENT%20%CEN%20ALFABETUL%20TĂCERII.tif
Fotografii...cu scriitori la Μ-rea Samariteşti, 2011...
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu