Scriitorul zilei: Ileana Mălăncioiu, n. 23 ianuarie 1940
Poezia zilei, Ileana Mălăncioiu
O pagină de jurnal, 1996
13 0ct. 1996, continuare: Duminecă pe la prînz merg la Cezar Baltag să-i dau noul meu volum Poemul de dimineaţă. Mă invită în altă cameră, nu cea plină de globuri pămînteşti – un hobbi de-al său, zice, în treacăt. Icoane, cărţi vechi. Stinge televizorul, ne aşezăm la masa lui de lucru, nici un metru pe un metru, el cu faţa spre lumină. Îi spun de apropiata lansare, îl rog să vină să vorbească. Nu este în formă, nu spirituală, ci fizică. Dar răsfoieşte cartea, citeşte vreo trei poeme: Părinţii, Cu punct de sprijin…, SLD şi abia atunci spune că da, o să vorbească. Frumoasă poezie! va vorbi doar cinci minute, dar ce înseamnă SLD? Îi adusesem un eşantion cu granaţi, ca să-şi reamintească faptul că sunt geolog-terenist. Îi spun de cele două secţiuni ale cărţii: unele scrise în natură şi în contactul cu realitatea şi altele privind lucrurile din interioritate. Cum am întîrziat 15 ani cu prima carte de poezii, tot aşa alţi 15 ani de amânare cu aceasta. Timpul în poezia mea nu prea contează… Cum a fost cu scenariile, cu Niki O., cu albumul de artă apărut în acelaşi an cu antologia din Valeriu Ciobanu. Va da cartea vreunui critic, pentru a se scrie despre ea în Viaţa Românească.
Fotografii...
A doua fată dintr-o serie de patru a unei
familii muscelene (Godeni), viitoarea poetă a făcut liceul la Câmpulung,
absolvit în 1957, a urmat Filozofia la Universitatea din Bucureşti, luându-şi
licenţa (1968) cu Locul
filosofiei culturii în sistemul lui Lucian Balga, apoi doctoratul cu Vina tragică, 1977. A fost
redactor la Televiziune, la revista Argeş, la Animafilm apoi la Viaţa
Românească, din 1980 până în 1988, când şi-a dat demisia în semn de protest
faţă de presiunile cenzurii. Apucase să publice din Noica, Liiceanu, Pleşu.
După 1989 a lucrat la Revista
22, la editura Litera şi la România literară.
A debutat cu poezii în Luceafărul, 1965,
iar în volum cu Pasărea tăiată,
1967. Au urmat volumele de poezii: Către
Ieronim, Inima reginei, Poezii, Crini pentru domnişoara mireasă, Ardere de tot,
Peste zona interzisă,1984, Sora
mea de dincolo, Linia vieţii, 1982, Urcarea
muntelui, 1985; în 1996 îi apare o antologie de Poezii la Vitruviu, în colecţia înfiinţată de
Mircea Ciobanu. Între timp îi apăruseră câteva volume antologice, inclusiv în
colecţia Biblioteca pentru toţi. Câteva ediţii bilingve, în franceză, în
engleză, în suedeză, în germană.
Eseuri şi publicistică: Vina tragică, 1978; Călătorie spre mine însămi,
1987; Crimă şi moralitate,
1993; Cronica melancoliei, 1998; A vorbi într-un pustiu, 2002; Recurs la memorie, 2003. Exerciţii de supravieţuire, 2010. Unele volume au fost
reeditate în edituri prestigioase. Premii ale USR, ale Academiei.
O poezie meditativă, abstrasă din context,
de o anumită monotonie semnificativă, plasată ca sub hipnoza unui vis-coşmar,
pe care poeta încearcă să-l descifreze, să-l îmblânzească, să-l decodeze - să-l
stilizeze până la urmă. Un descântec împotriva răului ce se insinuează în
sufletul omului, totdeauna singur în faţa existenţei, a morţii prin urmare.
Trebuie să existe o motivaţie a marii forţe de persuasiune a acestor poeme,
toate înnegurate, evoluând cu o lentoare terifiantă, rău-prevestitoare,
atrăgându-te în vortexul unor spuneri oraculare, doar aparent asemenea cu
vorbirea curentă.
Dintre poetesele sfârşitului de secol şi
mileniu, Ileana Mălăncioiu este una dintre cele mai importante, dimpreună cu
Ana Blandiana, Constanţa Buzea, Angela Marnescu, Nora Iuga, toate ajunse la
pragul celor şapte decenii. Ileana Mălăncioiu, o certitudine a liricii
româneşti postbelice, mereu în atenţia criticii literare, receptată cu înalte
aprecieri, dar şi cu succes constant la cititori.
Toate poetesele numite mai sus şi-au
câştigat un prestigiu bine meritat, unanim considerate ca nobeliabile, dacă
ruleta suedeză ar indica vreodată şi numele României.
Am remarcat-o pe tânăra studentă încă la
cenaclul Labiş, unde a citit de câteva ori, cu mult succes şi unde avea mereu
un cuvânt greu de spus cu privire la poetul care citise în seara respectivă.
Frecventa şi alte cenacluri: Neculuţă, Junimea, unde se desfăşura inevitabilul
Adrian Păunescu. Am obţinut un autograf pe primul volum Pasărea tăiată. În Himera literaturii, Curtea
Veche, 2007, evocând serile magnetice de la Cenaclul Labiş, îi fac poetesei
partea cuvenită. În Scene din
viaţa literară, Ideea europeană, 2007 este adesea semnalată, în contextul
de dinainte de Decembrie, la restaurantul Uniunii scriitorilor. Am luat parte
împreună la numeroase lansări de carte la Târgurile Gaudeamus.
La începuturi, din nu ştiu care motiv sau
fără vreun motiv, îmi făcusem impresia că ar proveni dintr-o familie de
basarabeni refugiaţi ca şi ai mei. De aici un plus de atenţie, chiar o duioşie
confraternă. Când lucrurile mi s-au clarificat, sentimentul meu, în niciun fel
exprimat vreodată, nu s-a şters. Rămânem în frăţia cultului pentru Poezie.
Alţi scriitori:
N. Caratană, n. 1914
M.H. Simionescu, n. 1928
Valentin Taşcu, n. 1944
Poezia zilei, Ileana Mălăncioiu
***
Să mi se ia pentru o vreme trupul,
să rămân suflet şi atât,
să plâng cum plâng sufletele singure
când li se face urât.
Să mi se lase amintirea că am fost
trup şi suflet odată,
să mi se lase chinul vinei mele
şi dreptul de-a fi judecată.
Să-not în marea Lui cea mare
şi să mă-nfricoşeze înotul,
din când în când să fii şi tu alături
Şi-apoi să cred că ai pierit cu totul.
Să nu îmi fie clar cuvântul Lui
Să-ncerc să-l aflu şi să mă-nspăimânt
Să mi se lase toată îndoiala
Pe care am avut-o pe pământ.
***
13 0ct. 1996, continuare: Duminecă pe la prînz merg la Cezar Baltag să-i dau noul meu volum Poemul de dimineaţă. Mă invită în altă cameră, nu cea plină de globuri pămînteşti – un hobbi de-al său, zice, în treacăt. Icoane, cărţi vechi. Stinge televizorul, ne aşezăm la masa lui de lucru, nici un metru pe un metru, el cu faţa spre lumină. Îi spun de apropiata lansare, îl rog să vină să vorbească. Nu este în formă, nu spirituală, ci fizică. Dar răsfoieşte cartea, citeşte vreo trei poeme: Părinţii, Cu punct de sprijin…, SLD şi abia atunci spune că da, o să vorbească. Frumoasă poezie! va vorbi doar cinci minute, dar ce înseamnă SLD? Îi adusesem un eşantion cu granaţi, ca să-şi reamintească faptul că sunt geolog-terenist. Îi spun de cele două secţiuni ale cărţii: unele scrise în natură şi în contactul cu realitatea şi altele privind lucrurile din interioritate. Cum am întîrziat 15 ani cu prima carte de poezii, tot aşa alţi 15 ani de amânare cu aceasta. Timpul în poezia mea nu prea contează… Cum a fost cu scenariile, cu Niki O., cu albumul de artă apărut în acelaşi an cu antologia din Valeriu Ciobanu. Va da cartea vreunui critic, pentru a se scrie despre ea în Viaţa Românească.
20 oct 96. Duminecă. Joi 27 oct. la ora 13 a avut loc lansarea mea la Sala
oglinzilor a Casei scriitorilor. Cu o zi înainte lipisem afişe cu Ţone. Se
prezintă multă lume, peste aşteptările mele. Mai întîi protagoniştii: Cezar
Baltag, Pan Vizirescu, Ioana Postelnicu, Barbu Brezianu, Alex. Baciu, Ţone,
Catrinel Cădere, Nora Iuga, Aurelian Titu Dumitrescu şi cu mine la prezidiu.
Ţone şi-a prezentat editura, apoi I.P. şi B.B. pe Baciu, Nora I. şi ATD pe
C.C., iar Cezar Baltag şi Pan Vizirescu pe mine. Lidia a citit cîte două poezii
din fiecare autor. Apoi autografe şi trataţiile, în sălile de vis-a vis. Am
înregistrat aproape tot. La urmă autorii au spus cîte o frază de mulţumire. Eu
ceva despre acei oameni care de răi ce sunt nici nu pot să mulţumească;
impresie puternică, vii aplauze. Cam în acest fel:
La lucrurile prea frumoase ce s-au spus aici, ar fi o inabilitate de
neiertat dacă aş încerca să mai adaug ceva. De aceea nu fac decît să vă
mulţumesc la toţi şi aş vrea să fac din aceste mulţumiri un moment special.
Trăim în nişte vremuri cînd lumea a început să uite că trebuie să mulţumeşti,
cînd un semen te-a ajutat, te-a îndatorat, a fost de partea ta la greu. Sunt
oameni care, după ce-i ajuţi şi ar fi să-ţi mulţumească, se folosesc de
tertipuri şi, cu multă iscusinţă pun în scenă mici neînţelegeri, conflicte
etc., după care în mod firesc nu mai e loc pentru mulţumiri. Ei au sufletul
negru, ei simt că li s-ar încleşta gîtul, că s-ar îneca dacă ar trebui să
rostească un cuvînt de mulţumire. În credinţa creştină, mărturisirea este o
piatră de încercare, a recunoaşte greşala, păcatul etc. Cred că şi în viaţa
socială, mulţumirea este tot un fel de a mărturisi: că îi eşti recunoscător
cuiva pentru ce a făcut, pentru ajutor. A mulţumi înseamnă a repune lucrurile
în adevărata lor ordine spirituală. Eu vă mulţumesc.
I-am dat apoi un interviu Vioricăi Ghiţă Teodorescu. În sală au
fost: Ştefan Augustin Doinaş, Andrei Ionescu, D.M.Ion, Marian Drăghici, George
Chirilă, Titi Vătăşescu, Jean Focşa, soţii Scarlat, Mircea Arion, Dan Taloş,
Horia Nichiforescu, Gigi Faraon, Adi Cusin etc.
De la 3 la 5 se combate la etaj, apoi un grup descinde la
restaurant: Eu, Lidia, ATD, M. Drăghici, Adi Cusin, Vorona, încă un tînăr. Se
recită din mine şi din Cusin, plecăm pe la 19.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu