Scriitorul zilei : Mateiu Caragiale, d. 17 ianuarie 1936
Poezia zilei, Ion Lazu
*
Păianjenul coborî din grindă pînă
1996
Ion Lazu : O pagină de jurnal, 1996
Fotografii - fuga umbrelor...
Fiu natural al marelui I.L.Caragiale din
legătura sa amoroasă cu Maria Constantinescu, este adus peste patru ani în noua
familie întemeiată de dramaturg cu Alexandra Burelly. Nu înseamă că situaţia sa
delicată printre ceilalţi copii nu-l va fi marcat pe viitorul autor al Crailor,
nici că proximitatea genialului său tată va fi fost de neglijat pentru copilul
dificil, apoi pentru tânărul prezumţios ce s-a dovedit a fi Mateiu. N-a fost o
relaţie simplă între cei doi, dar au rămas în contact până la urmă. Iar la
înmormântarea lui Ion Luca, fiul Mateiu se prezintă la Berlin. Mai fusese acolo
încă în 1904, la începutul perioadei berlineze a lui Caragiale, îndrumat de
acesta să urmeze studii de Drept. Nu le-a dus la capăt, cum nu va termina nici
Dreptul de la Bucureşti, în schimb din experimentul berlinez se trag
începuturile romanului Remember, pe care îl va publica în Viaţa Românească abia
în 1921, iar în volum în 1924. Tot în Viaţa Românească debutase încă în 1912 cu
un număr de 13 poezii; i-au mai apărut câteva grupaje, în deceniile doi şi trei,
însă volumul de poazii Pajere va fi editat de soţia sa postum, în anul
decesului 1936. Se căsătorise în 1923 cu Maria Sion, cu 25 de ani mai în
vârstă. O moşioară la Fundulea, cale de câteva ore cu caleaşca, îi va fi dat
împătimitului de heraldică şi de ascendenţă nobiliară speranţa că va izbuti
pentru sine statutul visat cu ardoare, niciodată abandonat, mereu vizat
în proiectele mateine. Nu era doar visătorie şi evazionism, căci din 1927 şi
preţ de vreo 7 ani Mateiu se ocupă efectiv de moşioară, dorind să o pună în
stare de eficienţă maximă. Se documentează, discută cu specialişti şi cu oameni
ai practicei agricole, arendaşi, vechili etc şi se implică direct la dările în
dijmă ale lotirilor, la recoltat şi valorificat producţia. primăveri şi
toamne consacrate exclusiv treburilor la moşie. Nu doar violetele, nu doar
rândunelele şi plantaţiile de arbori sofisticaţi. Însă... însă în agricultură
depinzi de vreme, de secetă, de inundaţii, cum eşti la cheremul furturilor,
hoţiilor, devastărilor corturarilor pripăşiţi la marginile moşiei. Nu s-a
realizat nici rodnicia vizată, nici un cont gras în bancă. Ci poate doar
ruinarea săătăţii acestui om chinuit de propria fire orgolioasă, cârcotaşă,
nemulţumită cu nimic. Moare la doar 51 de ani. La intervale, prin intervenţii,
obţinuse posturi în cabinetele a două ministere. Îmi este neclar de ce
tentativa de a-i capta bunovoinţa lui Nicolae Titulescu, spre a fi numit
ambasador în vreo ţară europeană nu a avut rezultatul scontat. Întreprinsese o
călătorie în acest scop tocmai la san remo, unde Titulescu îşi petrecea
vacanţa, cu nici un alt câştig decât frumuseţile pe care le-a admirat în câteva
oraşe italiene.
Personaj enigmatic, autor de înalt
rafinament, strunjindu-şi ani şi decenii textele - fiecare carte a sa a avut gestaţie
de 15-20 de ani - a început Craii în 1916, între 1926 şi 1928 i-a publicat în
revista Gândirea şi abia în 1929 apare volumul. Stârnind un entuziasm care şi
pe autor l-a surprins. Şi primind marele premiu al Societăţii Scriitorilor. La
un sondaj efectuat cu câţiva ani în urmă, Craii fusese pe primul loc în
preferinţele criticii literare - sau oricum pe unul din primele 2-3 locuri.
Însă critica literară este fatalmente elitistă. Nu cred ca romanul Crailor să
aibă aceeaşi cotă în preferinţele cititorilor obişnuiţi.
De fiul defavorizat al marelui Caragiale
s-a ocupat cu pasiune şi adecvare scriitorul de excepţie Ion Iovan, o recentă
carte despre Jurnalul lui Mateiu fiind răsplătită cu premiul Academiei.
Poezia zilei, Ion Lazu
*
Păianjenul coborî din grindă pînă
pe coala albă de hîrtie
rămasă de-aseară, neatinsă – se plimbă nedumerit
o vreme: ăsta ce fel de perete mai era?
Pipăind încolo şi încoace cu multele-i
picioare,
se sucea, se învîrtea. Dacă ai fi avut un creion
cu care să-i însemni drumul, te-ai fi mirat
să citeşti la urmă literele: p-ă-i-a-n-j-e-n.
Dar păianjenul nu avea
idee de isprava lui.
Suflai spre el, se duse de-a rostogolul, ca
un minuscul
ghem de cîrpă, apoi se dumiri
că l-am lăsat în pace şi o luă la picior,
spre
perete, pe care începu
să-l urce grăbit, aplicat,
profesional.
1996
Ion Lazu : O pagină de jurnal, 1996
14 aug. 96. Dacă nu s-a spus cumva acest lucru, îl voi spune eu, cu
tot riscul: Scriitorul este mai înainte de toate un temperament de colecţionar.
Numai că el nu colecţionează timbre, etichete, cutii de chibrite etc, ci
colecţionează impresii, sugestii ale contextului, sentimente, idei fulgurante.
Plăcerea lui primordială este să le fixeze, pe moment, cu maximă acurateţe, în
memorie (ca pe un paspartu), păstrînd de fiecare dată, de s-ar putea, şi
pulberea de pe aripile acestor efemeride. Şi poate că acesta este efortul cel
mai important. După care, cîndva, fragmentele vor fi antrenate într-un joc al
colaţionărilor, în speranţa oarecum copilărească de a le găsi / de a le da un
semn, , o succesiune curgătoare şi un tîlc, pe care ele nu-l conţin, ab
initio, forţînd nota, de data asta cu
bună ştiinţă, într-o tentativă intergatoare…
Revin la paralela scriitor-ţăran. Mi se pare că de aceea
au şi apărut la noi, după 1910 atîţia scriitori tineri de extracţie rurală: un
pospai de cultură prinsă la şcoală, nimic mai mult, şi instinctele primare, ale
insului care ară, seamănă, pliveşte de bălării şi aşteaptă apoi resemnat,
anxios, cîrcotaş chiar, ca holda să dea în rod
Cu ochii la cer, dacă plouă, dacă e secetă, vin lăcustele, dă grindina,
îngheţul… Ceva a depins foarte tare de el iar altceva nu depinde chiar deloc de
voinţa lui. La urmă apare, oarecum de la sine şi miraculos: o carte de poeme o
nuvelă, un roman...
Va urma
Fotografii - fuga umbrelor...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu