Eminescu - 164
Scriitorul zilei: Aurel Dragoş Munteanu, n. 16 ianuarie 1942 - d. 2000
Poezia zilei, Ion Lazu
O pagină de jurnal, 1996
Fotografii...cu scriitori...
Scriitorul zilei: Aurel Dragoş Munteanu, n. 16 ianuarie 1942 - d. 2000
Născut la Buda-Lăpuşna, nu departe de
Chişinău, familia se refugiază din faţa frontului sovietic, stabilindu-se în
apropiere de Turda. Fratele mai mare moare imediat după refugiu. Facultatea la
Cluj, absolvită în 1964, devine asistent la Universitatea din Oradea. Primul
volum, de proze scurte, După
amiază neliniştită, 1967. În
1968, după evenimentele din Cehoslovacia, se mută la Bucureşti şi devine membru
PCR, deodată cu alţi doi scriitori basarabeni: Adrian Păunescu şi Paul
Goma.. Îi apare romanul Singuri, 1968, iar în 1970 Scarabeul sacru. Beneficiază de
o bursă Fullbright 1970-71 în Iowa, împreună cu Adrian Păunescu. Îl cunoaşte pe
Mircea Eliade. În 1974 face o călătorie în India. Se împrieteneşte cu
intelectuali neagreaţi de regim: Petre Ţuţea, N. Carandino, Belu Zilber, D.
Stăniloae. Devine un redutabil eseist şi critic literar. În 1977 apare romanul Marile iubiri. Se dedică studiilor Bibliei şi
scrierilor sacre, pe care le citeşte în original căci învăţase ebraica,
aramaica. În 1987 i se ia dreptul de semnătură. Scos din redacţia Luceafărul.
Îşi cere demisia din PCR, iar în vara lui 1989 cere stabilirea în USA. La revoluţie
devine primul preşedinte al noii televiziuni, dar îşi dă demisia la începutul
lui februarie. În aceeaşi lună este numit ambasador la Washington, cu
activitate prodigioasă. Preşedinte al Consiliului de Securitate ONU. Obţine
pentru România Clauza naţiunii celei mai favorizate, de asemenea primirea
Republicii Moldova în NATO. În 1994 se stabileşte în USA cu familia. Moare în
2005, după o luptă de 2 ani cu cancerul. La înmormântare oficiază
părintele Gh. Calciu.
Ca redactor la Luceafărul, ADM mi-a
publicat câteva texte, în principal traduceri din poezia luxemburgheză şi de
limbă spaniolă. Prin jurnalele mele se vor fi găsind multe consemnări ale
întâlnirilor noastre, în acelaşi birou redacţional cu Ion Gheorghe, cu Grigore
Hagiu, Nicolae Velea şi Mircea Florin Şandru. Om de vastă cultură, nealiniat,
considerând cu mefienţă malversaţiunile redacţionale, m-a uimit prin
discursurile lui dinamitarde la Sala oglinzilor, în parteneriat cu Al. Ivasiuc.
Imediat după Revoluţie, m-am prezentat la poarta strict păzită a teleziviunii
cu un text patetic: Salvaţi pădurea română! Nu m-au lăsat să discut cu
Preşedintele. Se pare că textul meu nu a ajuns sub ochii săi. După o lună,
plecase ca ambasador în USA...
Citeşte mai mult: http://www.marileiubiri.org/pagini/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=32
Poezia zilei, Ion Lazu
Pe măsură ce scriu
Mi se face mai frig ,
Eu mă sperii şi strig
Oare sunt încă viu?
Dacă scriu sau nu scriu
Mi-e mai frig şi mai frig
Mă cutremur şi strig
Mi-e prea frig să fiu viu!
Sau deja nu mai sînt
Dar mi-e frig şi-n sicriu
Cînd continuu să scriu
Sub capac, în mormînt…
Câmpulung Moldovenesc, 21 iulie, 1996
O pagină de jurnal, 1996
21 iulie 96, Cîmpulung Moldovenesc.
Poezia: Sunătoare,
cimbrişor…
Valentin îmi spune cum citind Cel mai iubit… a avut senzaţia acută că Preda a scris sub presiunea
morţii care se apropia de el.
Situaţia paradoxală a scriitorului: în toate sectoarele,
oamenii sunt nevoiţi să ţină pasul cu tehnica, să facă faţă concurenţei; ca
scriitor nu concurezi cu nimeni, iar în rest, e deajuns să ţii pasul cu
mişcările sufletului tău.
Titlu: Un om bun
are timp pentru toate.
Lumea e făcută din poeţi şi şmecheri, două categorii
care se dispreţuiesc între ele – şi din nebuni, care sunt a treia categorie, ei
nu-i dispreţuiesc nici pe poeţi, nici pe şmecheri, deşi o merită şi unii şi
alţii, ci îi ignoră pur şi simplu – şi acesta este harul, sau blestemul asupra
lor, preţul fericirii.
Alt titlu, acesta pentru jurnal: Gîndirea înceată.
Oamenii care înfăptuiesc foarte puţine au foarte multe
păreri, practic despre orice le cade sub priviri. Nu ştiu cum se face, dar de
Florea Pribă, un lumpen, trăind singur cuc într-o coşmelie dezolantă, nu rîdea
nimeni, în schimb rîdea el de toţi din sat, la gard sau de pe banca de la poartă, trecînd pe drum, în
treaba lor… Fiul cel mai mare, cu casă proprie, peste drum de părinţi, plecat
vîntură lume, revenit la un moment dat, acum văduv, pare-se cu un copilandru.
Florea, venit din lumea albă, din vagabondaj, din vreo puşcărie…, a stat ce-a
stat în casa părăginită deja, se lua în colţi cu toată lumea; apoi a dispărut
iar, cine ştie unde…
Fraga de pe obrazul drept al unchiului M., o slăbiciune
a Anei M. transmisă, la vedere?. Dar celelalte hibe din familie, tot aşa de
direct trransmise, fără greş, fără leac… şi care nu sunt la vedere…
Tanti M: Eu cu copii m-am purtat la mintea copiilor şi
cu cei mari la mintea lor. Teribil simţ de adaptare, instinctiv. Unchiul M, cu
toate şcolile lui, nu s-a ridicat niciodată la asemenea performanţe.
Lidia mă surprinde cu această relatare: La masa de adio
cu tanti Dona, a fost mare veselie, deşi dînsa ştia că are cancer.
În fond exhibiţionismul mătuşii M. este de natură
isterică; bine dirijat, ar fi avut succese artistice.
Poezia: Pe măsură
ce scriu Mi se face mai frig
…
…
Va urma
Fotografii...cu scriitori...
Ion Andreiţă, Mihai Antonescu |
Lidia Lazu, Mihai Antonescu |
Lidia Lazu, Lucia Negoiţă |
Ion Murgeanu şi Radu C\rneci la Tinerimea Română |
Goerges Astalos şi tapiseriile Liei Andreiţă |
Georges Astaloş, Nicolae Luca |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu