Scriitorul zilei: Gabriela Negreanu
http://ilazu.blogspot.ro/2012/07/scriitorul-zilei-gabriela-negreanu.html
O Bunăvestire bloggistică: În această seară contorul îmi indică depăşirea cifrei de 100.000 afişări de pagină! O sută de mii de vizitări ale acestui blog este în sine o cifră impresionantă... Mâine am să comentez această întâmplare încurajatoare. Alte cifre semnificative? 720 postări. 1232 comentarii pe acest blog. Nu-mi pot face o idee ce şi cum decât după ce am să trag cu ochiul la blogurile confraţilor blogger, mă refer desigur la scriitori...
Un gând bun, Lazu.
Poezia zilei: Ion Lazu
ion lazu: Lorsqu'un oiseau
Lorsqu'un oiseau ne veut pas voler
il est plus lourd
que la citrouelle a terre,
arrippee par les menolettes
d'une tige vigoureuse
lorsqu'un grain ne veut pas donner
il tombe aux antipodes
et pousse de travers
lorsque le soleil ne veut pas se lever
lorsque la nuit ne veut pas passer,
lorsque l'oeil ne veut pas voir
la vie est une chute dans le ravin
lorsque mon ame ne veut pas
etre joyeuse
elle se couvre de deux metres cubes
de terre
et meurt pour un millenaire.
(Traducere în franceză de Georges Astalos
Spectre lyrique. Anthologie de poesie roumaine contemporaine, Edition Europa,1999)
Poezia însă
Lui Georges Astaloş
Elisabeta Isanos, Drumul spre Ombria, X
Cărţile prietenilor mei: Alexandru Lungu
Un articol despre Odiseea pl[cilor memoriale:
Fotografii...
http://ilazu.blogspot.ro/2012/07/scriitorul-zilei-gabriela-negreanu.html
O Bunăvestire bloggistică: În această seară contorul îmi indică depăşirea cifrei de 100.000 afişări de pagină! O sută de mii de vizitări ale acestui blog este în sine o cifră impresionantă... Mâine am să comentez această întâmplare încurajatoare. Alte cifre semnificative? 720 postări. 1232 comentarii pe acest blog. Nu-mi pot face o idee ce şi cum decât după ce am să trag cu ochiul la blogurile confraţilor blogger, mă refer desigur la scriitori...
Un gând bun, Lazu.
Poezia zilei: Ion Lazu
Când
sufletul
Când o pasăre nu vrea să zboare
E mai grea decât dovleacul bubos
Din brazdă, trăgând după sine
Cătuşa unui vrej rugos.
Când o sămânţă nu vrea să răsară
Un veac,
Ea cade la antipod şi încolţeşte
Dalac.
Când soarele nu vrea să apară,
Când norul nu vrea să treacă
De dig,
Când ochiul nu vrea să vadă,
Viaţa e o prăbuşire în aven.
Când sufletul meu nu mai vrea
Să se bucure,
Îşi trage deasupra doi metri cubi
De pământ
Şi e mort de o mie de ani.
1986
(din volumul Poemul de dimineaţă, 1996)
(din volumul Poemul de dimineaţă, 1996)
ion lazu: Lorsqu'un oiseau
Lorsqu'un oiseau ne veut pas voler
il est plus lourd
que la citrouelle a terre,
arrippee par les menolettes
d'une tige vigoureuse
lorsqu'un grain ne veut pas donner
il tombe aux antipodes
et pousse de travers
lorsque le soleil ne veut pas se lever
lorsque la nuit ne veut pas passer,
lorsque l'oeil ne veut pas voir
la vie est une chute dans le ravin
lorsque mon ame ne veut pas
etre joyeuse
elle se couvre de deux metres cubes
de terre
et meurt pour un millenaire.
(Traducere în franceză de Georges Astalos
Spectre lyrique. Anthologie de poesie roumaine contemporaine, Edition Europa,1999)
Poezia însă
Lui Georges Astaloş
Aşa cum nu poţi muta pe cer norul
Uşorul
Decât intrând în casă, trăgând storul
Aşa cum nu poţi schimba direcţia vântului
Decât rotindu-te cu ochii închişi
Aşa cum nu poţi face din noapte zi
Decât turnând catran
La rădăcina Timpului
Aşa cum nu poţi face din viaţa ta
Un singur rând coerent –
Poţi însă muta muntele-n vale
Poţi întoarce râul din cale
Poţi smulge copacul şi să
Pleci cu el la spinare.
10
iulie 1984, Avrig
(din volumul Poemul de dimineaţă, 1996)
Elisabeta Isanos, Drumul spre Ombria, X
(...) Oamenii se poartă ca şi cum am fi veşnici. Nu mă pot ruga,
orice rugăciune se pulverizează. Şi totuşi ce este în sufletul meu nu se poate numi decât
bucurie: sunt roditoare, pot să prefac totul în bucurie, până şi mizeria.
Trişti fiind, oamenii se bucură, morţi sau încă nenăscuţi, plini de dureri sau
bolnavi, se bucură, ştiind că, altfel, ar trebui să aştepte la nesfârşit.
Acoperişurile strălucesc pe o parte. Ploaia îmi ţine loc de plâns. Din cauza ploii e aproape întuneric, s-au aprins
luminile în încăperi; am să mă apropii şi eu de o lumină. Merg pe străzi şi mă
gândesc la bucurie, cineva se uită pe fereastră şi mă vede trecând: eu sunt o
întâmplare pentru privirile lui, el - o întâmplare pentru privirile mele. Aerul
a adormit peste mâna mea, e ostenit, nu vreau să-l trezesc.
Confesiunea mea nu e primită, se-ntoarce ca o minge respinsă. Mă sprijin de lumina care s-a aprins într-o fereastră, fără să ştie de mine. E-ntuneric din cauza lucrurilor pe care lumea nu le bagă-n seamă. Cuvinte fără acoperire, cuvinte goale, nu le-am văzut trupurile niciodată. Copil, ştiam multe cuvinte ale căror trupuri nu le văzusem. Vorbele tremură de frig şi de spaimă că nu-şi vor găsi corpuri. Dar trebuia să fiu în stare să cred atunci tot ce nu era decât cuvânt! Unele vorbe aveau forma unui careu de lumină sau a unei pete de var, nu se legau de nimic din restul lucrurilor de pe lume. Trebuia să fi crezut mai înainte, acum degeaba.
va urmaConfesiunea mea nu e primită, se-ntoarce ca o minge respinsă. Mă sprijin de lumina care s-a aprins într-o fereastră, fără să ştie de mine. E-ntuneric din cauza lucrurilor pe care lumea nu le bagă-n seamă. Cuvinte fără acoperire, cuvinte goale, nu le-am văzut trupurile niciodată. Copil, ştiam multe cuvinte ale căror trupuri nu le văzusem. Vorbele tremură de frig şi de spaimă că nu-şi vor găsi corpuri. Dar trebuia să fiu în stare să cred atunci tot ce nu era decât cuvânt! Unele vorbe aveau forma unui careu de lumină sau a unei pete de var, nu se legau de nimic din restul lucrurilor de pe lume. Trebuia să fi crezut mai înainte, acum degeaba.
Cărţile prietenilor mei: Alexandru Lungu
Un articol despre Odiseea pl[cilor memoriale:
Ghid de orientare urbană - cum descoperim Bucureştiul?
Bucureştiul poate părea un oraş lipsit de personalitate. Şi de
poveşti. De multe ori, e greu să-l iubeşti. E greu să-l descoperi. Un
străin „aterizat“ la Bucureşti e ca şi pierdut în spaţiu. În Capitală,
există un singur punct de informare turistică, în pasajul de la
Universitate. Ca să ajungi acolo, poţi să iei un autobuz sau un taxi. Cu
autobuzul e simplu şi are capăt de linie la Piaţa Unirii. Cu taxiul, e o
adevărată aventură.
Noul sistem de chemat taxiul la aeroport poate părea dificil şi unui
român, darămite pentru un străin. Se speră, însă, că aşa se va scăpa de
taximetriştii-pirat, care erau foarte scumpi, şi că se vor evita
situaţii precum cel cu japoneza care a fost ucisă după ce s-a urcat
într-un taxi, de la Aeroportul Otopeni.
Dincolo de asta, odată ajuns în centrul oraşului, cum descoperi
Bucureştiul? Acum doi ani, au apărut autobuzele turistice roşii, după
modelul londonez, cu etaj, care făceau un tur al Capitalei, pe la
principalele obiective. Traseul era Piaţa Presei – Muzeul Satului –
Arcul de Triumf – Piaţa Victoriei – Calea Victoriei – Palatul
Parlamentului – Piaţa Unirii – Universitate – Piaţa Romană – Piaţa
Victoriei – Piaţa „Charles de Gaulle“ – Şoseaua „Kiseleff“ şi Piaţa
Presei. Autobuzele umblau mai mult goale, iar pe timpul iernii au fost
suspendate.
Sînt oraşe europene unde turiştilor li se propun tururi tematice.
Într-un astfel de tur, la Londra, de exemplu, poţi să mergi pe urmele
lui Jack Spintecătorul. La Paris – un tur al muzeelor de artă. Altul –
al bisericilor, al caselor memoriale ş.a.m.d.
La Bucureşti, adevărul e că nimeni nu s-a ocupat de promovare. Să-i
descopere poveştile şi să le pună în valoare. Turiştii vin să vadă
„Ceauşescu’s House“ – Casa
Poporului, adică – şi cel mult trei-patru muzee (al Satului, al
Ţăranului, Antipa şi cel de Artă). Dincolo de cîteva concerte sau
meciuri de fotbal importante, care au adus în Capitală şi turişti
străini, la un moment dat, Bucureştiul a găzduit acţiuni care „să atragă
atenţia“: intrarea în Cartea recordurilor cu cel mai mare tort, cea mai mare salată sau cea mai lungă instalaţie de Crăciun!
Lipsesc, însă, în promovarea Bucureştiului detaliile, poveştile mai
puţin cunoscute sau mai puţin spuse. La Londra – revin iarăşi la
capitala britanică! – sînt zone care te surprind la fiecare pas cu o
inscripţie care-ţi aminteşte de un nume sau care-ţi spune o poveste.
În Bucureşti, Eminescu a locuit sau a scris în cel puţin şapte
clădiri. Nu-l putem compara pe Eminescu cu Shakespeare, de exemplu. Dar,
dincolo de opera lui, viaţa în sărăcie, iubirea cu Veronica Micle,
felul în care a murit, puse cap la cap, pot contura o poveste care să
fie spusă turiştilor străini cînd sînt plimbaţi prin oraş. E o idee! „Pe
urmele lui Eminescu, în Bucureşti.“ Şi poate fi un traseu nu doar
pentru turişti, ci şi pentru elevii de şcoală.
Odiseea plăcilor memoriale
Ion Lazu e un poet născut în Basarabia. A fost impresionat de faptul
că în străinătate – sau chiar în ţară – există zone unde case sau
străzi sînt marcate cu plăci memoriale. „M-a impresionat această
importanţă care se dă scriitorilor în alte părţi şi am zis: de ce nu şi
în Bucureşti?“
Aşa că Ion Lazu a făcut un proiect care a fost aprobat şi finanţat
de Uniunea Scriitorilor. Sarcina de a pune plăcile i-a revenit chiar
lui, şi de aici a început adevărata provocare.
„A fost, mai întîi, o muncă de cercetare. Pentru că, după Revoluţie,
Uniunea Scriitorilor a rămas fără arhivă. Aşa că a trebuit să caut în
Arhiva Academiei, în cărţile de telefon, să întreb oameni care au
cunoscut un scriitor sau altul. N-a fost deloc simplu. Am întîlnit
oameni care ştiau o grămadă de lucruri despre un scriitor, dar nu-i
ştiau adresa. Unele case nici nu mai există. Sînt străzi, cartiere
întregi care au dispărut, au fost demolate. Aşa că, la mulţi scriitori
de pe lista mea am renunţat să le mai pun plăci. După identificarea
caselor, am început o adevărată muncă de lămurire cu cei care locuiesc
acum în acele case. Aceştia au dreptul să spună că nu vor să se monteze o
placă memorială pe casa lor. Şi acest lucru s-a întîmplat, şi nu de
puţine ori. De exemplu, proprietara casei unde a locuit Mihail
Dragomirescu mi-a spus net, în faţă, dar după multe discuţii: «Dumneata
chiar nu înţelegi? Eu nu accept să punem placa memorială pe casă. Nu
sînt de acord şi gata!» Unii se gîndesc că vor avea probleme dacă vor
dori să vîndă casa, fără să ia în calcul faptul că simpla bucată de
marmură, cu cîteva rînduri despre un scriitor, ar putea, de fapt, să
crească valoarea casei. O altă persoană s-a gîndit că cine ştie ce
obligaţii îşi asumă dacă pune placa pe casă. Aşa că a mers cu mine la
Uniunea Scriitorilor, de unde i s-a dat o hîrtie în care a fost
asigurată că, dacă se întîmplă ceva, Uniunea va suporta cheltuielile.“
Montarea fiecărei plăci s-a dovedit a fi o aventură. Uneori, după
discuţiile de rigoare, după ce obţinea aprobarea proprietarului casei,
Ion Lazu se ducea cu placa şi cu doi muncitori după el, să o monteze.
Era nevoie de patru găuri în perete, iar pentru asta – de curent
electric. Au fost situaţii în care proprietarii refuzau să le dea acces
la o priză. Mergeau la vecini, treceau cu cablurile electrice peste
stradă şi duceau treaba la bun sfîrşit. După ore întregi de mers pe
străzi, de cercetat arhive sau de discuţii cu proprietarii caselor, Ion
Lazu se ducea acasă şi punea pe hîrtie toate aventurile din ziua
respectivă. Aşa a apărut şi o carte: Odiseea plăcilor memoriale.
În total, au fost montate 200 de plăci, purtînd numele unor
scriitori mai mult sau mai puţin cunoscuţi, mai mult sau mai puţin
controversaţi.
Eu n-am ştiut, de exemplu, de Ury Benador, care se pare că a fost un
romancier de origine evreiască, deloc de neglijat. Placa lui memorială
poate fi văzută pe o casă lipsită de personalitate, aproape de
intersecţia Calea Călăraşilor cu strada Traian.
Ion Lazu nu a făcut vreo distincţie între scriitorii controversaţi –
acuzaţi că ar fi colaborat îndeaproape cu regimul comunist – şi cei
care, dimpotrivă, au avut de suferit de pe urma acestuia. Fiecare a
primit o placă în funcţie de contribuţia adusă literaturii române, de
valoarea operelor sale. Ion Lazu a observat, însă, că a existat o
nomenclatură a literaturii, cu scriitori care au locuit în vile
impozante, în timp ce alţii trăiau în mansarde sau în subsoluri.
În căutările sale, autorul a descoperit şi numeroşi scriitori care
au făcut puşcărie politică. Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii a întocmit o listă cu peste 400 de scriitori din
toată ţara care s-au aflat într-o asemenea situaţie. Asta înseamnă –
spune Ion Lazu – cam o treime din totalul scriitorilor din perioada
comunistă. De aici, o nouă idee: aceea de a face, la un moment dat, un
monument în cinstea scriitorilor care au făcut puşcărie politică. Dar
proiectul cere timp… Totodată, 22 de plăci memoriale aşteaptă în
depozitul Uniunii Scriitorilor să fie montate, dar nu mai sînt bani.
Unele dintre plăcile montate deja au fost distruse sau acoperite cu
graffiti, altele au fost date jos de proprietarii caselor, care s-au
răzgîndit (e cazul plăcii lui Ion Popescu Gopo).
Într-o zi, m-am oprit în faţa vilei în care a locuit Eugen Barbu, pe
strada Mihai Eminescu. Am întrebat cîţiva trecători ce ştiu despre
Eugen Barbu. „O, da! Eu sînt din Cîmpulung!“ – îmi spune o tînără.
„Eugen Barbu s-a născut acolo, avem şi un liceu care-i poartă numele.“
Era clar, îl confunda pe Eugen Barbu cu Ion Barbu, scriitor şi matematician.
De aceea, mă gîndesc că n-ar strica organizarea unor trasee pe la
casele unde au trăit marii scriitori în Bucureşti. Dacă nu pentru
turişti, măcar pentru elevi. Iar la fiecare casă – povestea scriitorului
respectiv. Numai în zona C.A. Rosetti sînt cel puţin şase astfel de
locuri. Ion Băieşu a trăit într-un bloc „cu bulină roşie“, de pe C.A.
Rosetti. Cine-şi mai aminteşte de „Tanţa şi Costel“?
Puţini ştiu că Liviu Rebreanu şi Ion Minulescu au fost vecini. Au
locuit în acelaşi bloc, lîngă Palatul Cotroceni, la acelaşi etaj, uşă în
uşă. Familiile au donat apartamentele statului român şi s-au amenajat
acolo două case memoriale pline de obiecte, tablouri, manuscrise care au
aparţinut celor doi. De altfel, casele memoriale ale scriitorilor din
Bucureşti pot fi numărate pe degete, iar toate au fost înfiinţate prin
bunăvoinţa familiilor acestora.
Cel mai cunoscut şi vizitat „muzeu“ rămîne Casa Poporului. Aproape
150.000 de vizitatori anual, dintre care 80% sînt turişti străini.
Poveştile mici ale Bucureştiului ne scapă printre degete. Nu le
cunoaştem sau nu le punem în valoare.
Cît de promovat este Castelul Vlad Ţepeş din Bucureşti? Are şi el o
poveste, şi nu numai brandul Dracula ar putea să atragă turişti. Mutăm
monumente ca să construim bulevarde (vezi cazul Hala Matache), deşi, în
toată lumea, regula e tocmai pe dos: bulevardele ocolesc monumentele.
Sau lăsăm clădiri de patrimoniu să ajungă loc de adăpost pentru oamenii
fără casă, sau pînă cînd un incendiu le distruge pentru interese
imobiliare (vezi cazul Moara lui Assan).
Ştiaţi că în Bucureşti mai există o singură stradă în trepte (strada
Xenofon, în apropiere de Parcul Carol)? În alte ţări, astfel de locuri
sînt puncte de atracţie turistică, au un farmec aparte şi sînt puse în
valoare. Tot în alte ţări, centrele vechi ale marilor capitale sau ale
micilor oraşe sînt căutate şi bătute la pas de turişti. La noi, Centrul
Vechi a devenit un rai al cîrciumilor. Şi uite-aşa, Bucureştiul rămîne
cunoscut ca „oraşul cu femei frumoase şi băutură ieftină“! Nu e rău nici
aşa, dar poate că nu e suficient.
Liliana Nicolae este jurnalist la Radio România.
(Preluare din revista Dilema Veche, iunie 2013.)
Fotografii...
Cpt. Mihail T. Ciobanu, cca 1939 |
Ion Lazu, la 12 ani, în 1952 |
Veneticii: Tanti Dona (sora Tatei), Unchiul Gică, Tata, Mama (şi nepotul Fănel, fiul Ancuţei), 1973. |
Andana Călinescu a scris:
RăspundețiȘtergerea fost frumos!
prea intercalata discutia, dupa parerea mea...
cine vroia să urmărească subiectul şi nu era in tema pierdea firul cu atâtea inserţii, superbe de altfel, muzicale
dar asta este, defilam cum putem
drag pentru amandoi si felicitari din tot sufletul
erati amandoi frumusei, rasati si finuti
.. ce mai
brand Ion si Lidia Lazu
andana
Drăgălaşă Andana, măi! Mulţumini calde pentru caldele aprecieri privind prestaţia celor doi prieteni ai Dtale - se cam vede că le ţii partea, mai ales că şi ceilalţi au fost la înălţime, la mari înălţimi... Până să fie un infailibil şperaclu pentru pătrunderea în Rai, vorba bună face liantul prieteniilor de cursă lungă, asta înţelege oricine! Însă, să spui chiar tu că au fost multe inserturi, de altfel minunate, vorba maestrului: "la asta nu m-am aşteptat...". Păi, nu ştii cum decurg lucrurile la seratele muzicale ale dnei Ilinca Dumitrescu? Fără muzică, bună şi multă, nu se poate, la Amfiteatrul Muzelor, nu?! Să sperăm cu nu ai dreptate nici în cealaltă privinţă, cînd spui că nu se prea înţelege "partitura Odiseei" (printre atâtea alte partituri). Nu scăpa din vedere faptul că tu ai privit doar acest al patrulea episod, în vreme ce alţi fani ai "brandului Lazu" au beneficiat şi de celelalte trei emisiuni. În mintea lor, sper, lucrurile se leagă mai lesne... Să avem răbdare, în aşteptarea celorlate două episoade ce se anunţă, peste 2-3 săptămâni de vacanţă a realizatoarei...
RăspundețiȘtergereIon Lazu
Si eu am avut aceeasi impresie, cu tot respectul pentru Haydn, as fi vrut sa-i aud mai mult pe invitati... Dar asteptam urmarea! In alta ordine de idei,l-as ruga pe d-l Lazu sa puna in poezia "Cand sufletul, versiunea franceza: "joyeuse", "metres cubes", "meurt"... Am citit-o de cateva ori si ar fi pacat sa ramana asa, chiar daca cititorul face mental corectura.
RăspundețiȘtergereFoarte interesant si la obiect textul despre "Odiseea placilor memoriale", despre acest efort al d-lui Lazu; din cate stiu nimeni nu a mai facut asa ceva la noi, si inca de unul singur, in indiferenta si ostilitatea aproape generale. Personal ii sunt recunoscatoare pentru montarea pe fatada scolii de langa biserica Popa Nan a placii memoriale care aminteste ca alaturi de scoala era casa in care a locuit si a murit Magda Isanos, in prezent cladirea asta nu mai exista, ca si pentru montarea unei placi in care e amintit numele tatalui meu, la ultima sa locuinta.
Va multumesc!
Elisabeta
Ioan Viştea a scris:
RăspundețiȘtergereVăzut emisiunea cu bucurie. Surpriza serii, pentru mine, a fost Doamna Lidia, etalând, pe lângă harul poetic, excepţionale virtuţi ale artei dramatice. Salutări prieteneşti şi sărutări de mâini!
Vorbe bune, gesturi generoase. Balsam pe sufletul scribului autohton. Şi să nu se mai vorbească despre egoismul atroce al poetului, despre însingurarea-i autistă, despre nepăsarea faţă de confraţii de suferinţă literară. Nu poţi aspira să traversezi Oceanul, ştiind că despre un ocean este vorba (ceea ce Columb nu ştiuse!), dacă nu te întăreşte ideea că mai există şi alte ambarcaţiuni lansate "pe-ntinsele ape"...
RăspundețiȘtergereMulţumiri celor trei mesageri: graficiana Andana Călinescu, scriitoarea Elisabeta Isanos şi noul meu prieten prin cărţi poetul şi romancierul Ioan Viştea.
Am făcut corecturile sugerate de dna Elisabeta Isanos,la traducerea în franceză. Or, de când cu scrierea pe virtual, greşelile de literă fac parte din reţetă, din păcate...
Şi da, realizatoarea Liliana Nicolae de la Radio România Actualităţi mi-a luat un interviu, a realizat un serial radio de o săptămână pe tema plăcilor memoriale şi acum văd că a publicat o foarte pertinentă cronică în Dilema Veche. Este prima noastră colaborare, sper că vor mai fi şi altele. Cu astfel de oameni de akeasă intelectualitate e o plăcere să colaborezi.
Un gând bun, Lazu
O Bunăvestire bloggistică: În această seară contorul îmi indică depăşirea cifrei de 100.000 afişări de pagină- O sută de mii de vizitări ale acestui blog este în sine o cifră impresionantă... Mâine am să comentez această întâmplare încurajatoare. Alte cifre semnificative? 720 postări. 1232 comentarii pe acest blog. Nu-mi pot face o idee ce şi cum decât după ce am să trag cu ochiul la blogurile confraţilor blogger, mă refer desigur la scriitori...
RăspundețiȘtergereUn gând bun, Lazu.