Scriitorul zilei: Antim Ivireanu
http://ilazu.blogspot.ro/2012/09/scriitorul-zilei-antim-ivireanu.html
Poezia zilei: Ioana Dinulescu, n. 1954
Rosa canina
Între mine şi clipă: o flacără,
un rug de care-mi odihnesc tâmpla-nsetată.
Păsări seamănă brazde în zbor,
o ploaie rodnică peste zări
se arată.
Îngenunchez la altarul de iarbă -
tipsie acum, ţărâna mă poartă;
turnuri de răcoare ascund
rosa nimbată.
Ferec pleoapele şi lumea, jumătate
se dezveleşte: un fruct
cu carnea străvezie;
cealaltă jumătate a ei se iscă
sub degetele închipuirii mele,
în câmpie.
Frânghie de fum
Strig; nu-ţi aflu numele
printre cuvinte.
Flacăra pasului tău pluteşte
pe deasupra de ierburi;
nu aflu, deci, urma ta pe nisip,
pe frunza căzută din ram mai devreme.
Prin amara risipă a amurgului în câmpie
colind tărmul, petale de măr
se cern peste zare -
lacrimi pâlpâitoare în trupul
de cretă al zilei...
Acest ţărm unde stăpânea
o oră de cretă - prima mare tristeţe:
dragostea ce mă ţinu legată
de un stâlp ca de fum,
cu o frânghie de fum.
(din Călătorie de recunoaştere, Ed. Scrisul românesc, 1982)
Ion Lazu - O pagină de Jurnal 1994
Va urma
Cărţile din bibliotecă: Constantin Sion, Constantin Stere
Fotografii de vacanţă...
http://ilazu.blogspot.ro/2012/09/scriitorul-zilei-antim-ivireanu.html
Poezia zilei: Ioana Dinulescu, n. 1954
Rosa canina
Între mine şi clipă: o flacără,
un rug de care-mi odihnesc tâmpla-nsetată.
Păsări seamănă brazde în zbor,
o ploaie rodnică peste zări
se arată.
Îngenunchez la altarul de iarbă -
tipsie acum, ţărâna mă poartă;
turnuri de răcoare ascund
rosa nimbată.
Ferec pleoapele şi lumea, jumătate
se dezveleşte: un fruct
cu carnea străvezie;
cealaltă jumătate a ei se iscă
sub degetele închipuirii mele,
în câmpie.
Frânghie de fum
Strig; nu-ţi aflu numele
printre cuvinte.
Flacăra pasului tău pluteşte
pe deasupra de ierburi;
nu aflu, deci, urma ta pe nisip,
pe frunza căzută din ram mai devreme.
Prin amara risipă a amurgului în câmpie
colind tărmul, petale de măr
se cern peste zare -
lacrimi pâlpâitoare în trupul
de cretă al zilei...
Acest ţărm unde stăpânea
o oră de cretă - prima mare tristeţe:
dragostea ce mă ţinu legată
de un stâlp ca de fum,
cu o frânghie de fum.
(din Călătorie de recunoaştere, Ed. Scrisul românesc, 1982)
Ion Lazu - O pagină de Jurnal 1994
15 apr 94. Gigi Udubaşa ne prezintă
diapozitive cu Africa de Sud. Cu explicaţii detaliate, inclusiv de
specialitate. Însă nici un cuvînt despre colega Anca Balaban, cu care a făcut
acea expediţie, prin Institut. Cea mai cumplită instituţie a cenzurii n-ar fi
reuşit mai mult! Mi-am permis să i-o şi spun. Şi simt că mi l-am cam scos de la inimă pe acest coleg pe care încă din facultate l-am simpatizat în mod special.
Şchiopii nu
sunt aşa de mulţi, îmi dau seama, poate nici unul la mie, însă îi observăm numaidecît, pentru
că în mişcarea generală ei fac notă discordantă, se abat de la normă. Ce bine
ar fi ca tot aşa de lesne şi de prompt să-i observăm pe cei cu gîndirea
şchioapă, pe cei a căror gîndire nu “merge” cum trebuie, la propriu! De obicei
pe aceştia nici nu-i observăm. La duşmani mai tragem cu ochiul, să-i prindem în
ofsaid, dar în logica (şi în buna credinţă) a prietenilor ne încredem din
oficiu.
Totdeauna am
fost sensibil la tema eşecului, atent la cauzele ei şi la efectele în viaţa
scriitorului. Mi s-a părut că mari belele vin chiar din faptul că insul
scriptor nu e capabil să accepte ideea eşecului, să-l omologheze ca atare şi să
vadă dacă mai e de făcut, după aceea. De la un timp însă mi se impune
constatarea că omul e la fel de nepregătit pentru a face faţă succesului, exact
cum nu e pregătit pentru eşec. Măcar de eşec ne temem instinctiv, avem în
această privinţă o frică bolnăvicioasă - şi atunci de mirare e numai faptul că,
deşi luat în calcul, măcar teoretic, nu-l putem accepta în fapt, de parcă s-ar
fi prăbuşit pe neaşteptate, cu tot cu tavan în capul nostru, anulînd totul; or
succesul îl visăm încă din adolescenţă, la modul vag-generic; ne pregătim
sufleteşte pentru el, îl pîndim la alţii. Şi atunci de ce nu-i fac faţă băieţii
zgomotoşi ai acestui sfîrşit de mileniu? Cîntăreţi care se sinucid, vedete care
dispar peste noapte, drogaţi care de pe culmile gloriei decad, se autodistrug.
Mult mai dotaţi pentru a face faţă succesului par politicienii – iar despre
oamenii de ştiinţă nu am destule date să mă pronunţ, ca de altfel nici despre
scriitori.
Îmi închipui că
un zdrăngănitor la chitară nu numai că e de la început o fire mai fragil
alcătuită, fără trăsături de caracter ferm precizate, dar el şi acumulează în
cîţiva ani, pe scenă, atîtea emoţii, trăiri paroxistice, cîte alţi inşi mai
modeşti nu acumulează într-o viaţă oricât de lungă. Pur şi simplu îşi consumă
cantitatea de bucurie şi de emoţie pentru care au fost croiţi, după care
clachează, se dezagregă psihic… Nu e uşor de suportat nici succesul, îmi spun,
cu mirare. Există deci şi un şoc a succesului, al faimei. Ieşi din propria-ţi matcă,
devii ne-om. Probabil la capătul faimei nu se află nimic, toată lumea îţi
confirmă că ai ceea ce ţi-ai dorit şi tu nu simţi nimic şi te sperii că nu te
mai poţi aştepta la bucurii adevărate. Ai avut o mare foame, o mare sete de
glorie şi, cînd ţi s-a pus în faţă ceea ce ai dorit, saţietatea nu vine, nu se
instalează în suflet... De aici panica, disperarea... Nici banii, bogăţia, dar
nici faima, succesul de public nu-ţi garantează fericirea. Poate că lucrul spre
care trebuie să aspire omul este împăcarea cu sine, prin autocunoaştere, prin
împlinirea aspiraţiilor intime.
A scrie, admit,
poate fi o provocare. Încerci să înţelegi ce ţi se întîmplă. Încerci măcar să
notezi prin ce ai trecut, ce sentimente şi gînduri te-au vizitat. S-ar putea să
nu înregistrezi nici un progres în strădania de a da de rostul acestei vieţi,
pentru care de altfel lupţi cu ghearele şi cu dinţii. Dar la fel de adevărat,
nici dacă nu scrii nu te alegi cu mare lucru.
În oralitate,
în puşcării nu a putut rezista decît poezia cu rimă. În libertate îţi convine
versul alb, dar fapt e că datorăm rimei toată istoria noastră culturală de pînă
la 1900. Tot ce s-a simţit pînă atunci şi nu s-a turnat în forma rimată/ritmată
a prozodiei clasice a pierit, nereţinut de memoria colectivă.
(din Lamentaţiile Uitucului)Va urma
Cărţile din bibliotecă: Constantin Sion, Constantin Stere
Fotografii de vacanţă...
La Taşca s-a pornit dezagregarea unui munte prin decopertare în mod sistematic, încă dinainte de hidrocentrala bicăjeană. De acolo şi pînă la "fabrica" de cimenturi, pe o rază de peste 5 km, TOTUL era gri-prăfos, încît satele nu mai cultivau (mai) nimic, n-aveau alt şeptel decît porcii, iar rufele pînă şi-n podurile caselor se uscau gri. Unde mai pui, că mai toţi înlocuiseră - şi nu numai prin împrejurimi! - acoperişele din şindrilă, tablă, ţiglă cu vestita şi de tristă memorie eternită, cancerigenă, cică. Nici azi nu au dispărut întru totul, de peste casele sărace eternitele, în ciuda faimei proaste şi amenzilor locale mai mult de ochii controalelor "de sus". Bicazul arăta veşnic prăfos, noroios şi doar iarna de se mai putea respira mai curat. Şi, totuşi, pe Acolo, au trăit şi s-au înmulţit generaţii după generaţii, oamenii dintre 1950 şi pînă le-a murit agonic industria extractivă şi a cimentului. Azi, nu le-au rămas decît pădurile pe care le toacă de conivenţă cu pădurelnicii. Şi exodul masiv, robi de nevoie la maşteri mai avuţi, poate şi mai cinstiţi ca pe-aici... Meteahnă naţională!
RăspundețiȘtergereAm mai cunoscut cartierul (cică) Noua din Braşov, şi el condamnat la praf şi mizerie emanate de ciment. O gospodină din acel areal trebuia să scuture aşternutul şi seara, ca să nu se culce-n colb de ciment. Iar pruncuţii le dormeau subt obrăzare. Şi niciodată n-ai fi văzut la ei fereste şi uşi zîmbind, deschise. Nici Noua nu a murit, dînd mereilor exploatatori de braţe de muncă bărbaţi şi femei de toate calibrele muncitoare. Inclusiv borfaşi şi fete cică vesele, dar şi multe curve politice...
Şi-mi mai amintesc de prăpădul de la Rovinari - tot exploatare prin decopertare, din zonele unde sterilul prost depozitat a dat iama peste case şi le-a îngropat. Cine a plătit, ce s-a ales de acei sinistraţi? Dar, de acei care au ajuns cu tot cu case în rîpi ori s-au scufundat în galerii de mină surpate, fiindcă abandonul minelor n-a însemnat şi consolidarea galeriilor... După exploatatori şi legiferatori - Potopul!
Se ştie ce se petrece-n Maramureş, cu exploatările de neferoase. Despre cele din Mţii Banatului nimeni nimic nu mai chiscuie(şte). Zace tot platoul/podişul mlăştinos al Moldovei, dintre - poate nu chiar Paşcani, dar sigur - Roman şi Bacău cu puţuri sigilate de sonde. Nu mă pricep: de petrol or fi, de gaze naturale... Iar noi depindem de siberieni, de kazahi, de azeri ?!? ... Ori suntem de extractorii gazelor "de şist" asaltaţi?
Pe ce labe şi pe ce minţi decidente am încăput şi pentru cine se croiesc legi în nenorocita aiasta de Ţară, care-i şi al nostru pămînt, nu numai al unora, prea latifunzi, prea groşi la obraze şi iuţi la cîştig prin semnături, nu prin muncă.
M-am "uitat" şi la demonstranţi, dar şi la antidemonstranţi. Toţi cer ce nu li se cuvine şi mai ales duhnesc a politică din interes de grup şi nici un spirit civic de nicăieri nu adie... Mai rău de atîta, încă se mai poate. Nu ca în Sahel, ci ca-n deşerturile oltean-dunărene!
Şi nu am palme pentru cîte obraze le merită, nici nuiele sau curele pentru cîte schinări şi cururi le merită!
Măcar, voi muri împăcat la soroc: scap de toate şi nu regret nimic din ce las în urmă... Cu o excepţie: toţi copiii, pînă la încă ingenua adolescenţă. Că, de-acolo, şi ei precum ai lor genitori, însă nu cei buni. Exemplul celor buni - lozincă. Al lichelelor - dîră.
Culai
Să nu ne pierdem ultima speranţă... Mai ales, să nu ne pierdem firea, prietene Culai.... Ce-i drept, dintre culorile spectrului, anume Negrul are cele mai multe nuanţe. Dar însă...
RăspundețiȘtergereEu cred, dimpotrivă, că Lumea asta a lui Dumnezeu este nespus de frumoasă. Că pentru frumuseţea şi curăţia ei chiar merită să milităm fără preget. Or, mor şi nu-mi pare rău este continuarea şi finalul prea trist al lui am trăit şi nu m-am bucurat de nimic. Nu pot crede asta. Bucuria este sinonimul Vieţii ca atare.
I.L.