Scriitorul zilei : Marian Popa http://ilazu.blogspot.ro/2012/09/scriitorul-zilei-marian-popa-consemnare.html
Alţi scriitori din Calendar:
H. Sanielevici, n. 1875
Ioan Lăcustă, n. 1948 http://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_L%C4%83cust%C4%83
Paul Sterian, m. 1984
Poezia zilei: Ion Lazu (o poezie regăsită)
Visând mai departe
lui Mircea Ciobanu, in memoriam
mă întreb de ce nimeni nu mi-a spus
până azi
de ce mie însumi nu mi-a trecut prin minte
că vom visa mai departe
şi după ce murim -
că am putea visa că vorbim
cu prietenii rămaşi în viaţă şi de asemenea
cu cei morţi mai înainte
şi de ce nu, când eu însumi
de-o vreme încoace
cu atâta ardoare visez
că vorbesc cu prietenii de dincolo
Mitică, Mircea, Constantin, Petru
de ce atunci nu m-ar visa şi ei pre mine
de dincolo, tocmai când eu îi visez de aici,
ghemuit lângă trupul iubitei
de ce n-am apărea, unii şi alţii
iluminaţi
La capetele aceluiaşi vis: dormind fiecare
în somnul lui - şi visând mai departe?
(atâta teamă de moarte,
din veac în veac, din tată-n fiu,
din iubit în iubită şi
de la prima la ultima suflare -
şi nimeni să nu aibă ştiinţă
despre acest fapt simplu
că tot astfel cum visăm uneori
că ne-ntâlnim şi discutăm cu cei duşi de pe lume,
tot aşa şi ei, abstraşi din moarte,
ne visează pre noi, cei încă vii -
că ne căutăm şi vorbim într-un vis dintre lumi
cum ne-am regăsi într-un nor argintiu -
şi că a comunica în vis cu cei duşi
e poate singura formă de nemurire).
16 iulie 1996
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1994
Cărţile din bibliotecă: Ana Blandiana, Virgil Diaconu, Vlad Neagoe.
Fotografii de vacanţă... Case din Bucureşti, III
Alţi scriitori din Calendar:
H. Sanielevici, n. 1875
Ioan Lăcustă, n. 1948 http://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_L%C4%83cust%C4%83
Paul Sterian, m. 1984
Poezia zilei: Ion Lazu (o poezie regăsită)
Visând mai departe
lui Mircea Ciobanu, in memoriam
mă întreb de ce nimeni nu mi-a spus
până azi
de ce mie însumi nu mi-a trecut prin minte
că vom visa mai departe
şi după ce murim -
că am putea visa că vorbim
cu prietenii rămaşi în viaţă şi de asemenea
cu cei morţi mai înainte
şi de ce nu, când eu însumi
de-o vreme încoace
cu atâta ardoare visez
că vorbesc cu prietenii de dincolo
Mitică, Mircea, Constantin, Petru
de ce atunci nu m-ar visa şi ei pre mine
de dincolo, tocmai când eu îi visez de aici,
ghemuit lângă trupul iubitei
de ce n-am apărea, unii şi alţii
iluminaţi
La capetele aceluiaşi vis: dormind fiecare
în somnul lui - şi visând mai departe?
(atâta teamă de moarte,
din veac în veac, din tată-n fiu,
din iubit în iubită şi
de la prima la ultima suflare -
şi nimeni să nu aibă ştiinţă
despre acest fapt simplu
că tot astfel cum visăm uneori
că ne-ntâlnim şi discutăm cu cei duşi de pe lume,
tot aşa şi ei, abstraşi din moarte,
ne visează pre noi, cei încă vii -
că ne căutăm şi vorbim într-un vis dintre lumi
cum ne-am regăsi într-un nor argintiu -
şi că a comunica în vis cu cei duşi
e poate singura formă de nemurire).
16 iulie 1996
Ion Lazu : Despre câinii
străzii. Ai străzilor. Ai marilor oraşe din dulcea ţară.
În timp ce ni se pregăteşte Ceva legat de Roşia Montană, de cel mai mare zăcământ
auro-argentifer din Europa (ca să nu mai vorbim de metalele rare conţinute:
Wolfram, Vanadiu, Molibden, Cobalt etc, etc, care ar putea fi mai valoroase
decât aurul despre care ştim cu toţii), opinia public dă în clocot în legătură
cu soarta câinilor maidanezi, deveniţi nu de azi-de ieri, ci de câteva bune
decenii, o adevărată primejdie pentru bucureşteni dar şi pentru cei ce se
aventurează (ca provinciali) prin jungla stradală a urbei. Să mai adaug că
aceşti prieteni neegalaţi ai omului au devenit o prea grea povară pe umerii
contribuabililor, ai municipalităţii în ultima fază a acestei poveşti tipic
dâmboviţene? Pentru că, dragilor, povestea câinilor maidanezi, ni se potriveşte
nouă românilor ca o mănuşă! (Şi ne lipseşte precum chelului tichia de
mărgăritar…) Cum s-a ajuns aici?
E o istorie mai încâlcită, care, cum sugeram,
întregeşte chipul românului neaoş. Cum e românul (în
ochii românului patriot la sânge)?
Şi ce-aş avea eu de adăugat ori de corijat? Ştim bine cu toţii cum e românul!
Nu numai că ne-a dăruit Dumnezeu cu “o ţară bogată şi frumoasă, un popor harnic
şi talentat”, cum auzeam la Congresele dejiste din anii cincizeci ai trecutului
secol. “Harnici şi talentaţi” era acolo o exprimare rezumativă, căci la
congresele PMR /PCR erau multe alte lucruri mai importante de adus în discuţie.
Căci, în fapt, noi românii suntem pâinea lui Dumnezeu, nu alta! Suntem, ca fire:
demni, buni, blânzi, ospitalieri, miloşi. Ştim ce e mila, iertarea,
fraternitatea. Apoi, la nivelul conştiinţei, suntem: drepţi, cinstiţi, suntem
mai ales: credincioşi, ne iubim aproapele mai mult decât pe noi înşine. La noi
bisericile sunt pline, se construiesc anual în această ţară a ortodoxiei
strămoşeşti cam 300 biserici în fiecare an. Se închid în schimb spitalele. Se închid
şcolile, înainte sau după ce deja s-au dărâmat, din lipsă de fonduri, dar şi din
lipsă de cadre didactice, din lipsă de şcolari. S-au redus atât de mult
locurile în spitale că dorm doi şi trei bolnavi într-un pat; ai dormi şi la
înghesuială, ţi-ai aduce şi medicamentele de acasă, ţi-ai aduce şi de-ale gurii
- însă nici asta nu se mai poate.
De la o guvernare la următoarea, situaţia a scăpat
definitiv de sub control. Nu am de gând nicicum să dau cifre. Le ştim cu toţii.
Câte biserici se târnosesc anual, câţi medici ies de pe băncile facultăţilor şi
nu au unde să se angajeze, în timp ce seminariştilor li se deschid perspective
mai ceva ca în Paradis. Să spun, pe bază de cifre, că:
- suntem ţara pe care tinerii o părăsesc fără regret,
în căutarea unui loc de muncă în străinătate, ceea ce are repercusiuni grave
asupra familiei, a celului de bază a societăţii?
- că suntem ţara cu cea mai gravă scădere de
populaţie,
- că avem cea mai scăzută medie de viaţă,
- că sănătatea naţiunii este… pe targă?
- că deţinem recordul avorturilor în lumea întreagă?
Să mă opresc o clipă doar la acest aspect? Să dăm cărţile pe faţă în privinţa
educaţiei sanitare? Nu a ajuns până pe malul Dâmboviţei vestea cu
prezervativele, nici cea cu contraceptivele, nici celelalte metode de prevenire
a sarcinii nedorite? Aceşti tineri cu deosebire isteţi, măcar aparent,
manevrând cu aplomb jocurile pe calculator, pe IPod, pe mobil, pe… şi care se
exhibă public, dând de înţeles că nicio taină de-a amorului nu le este străină,
etalându-ni-se fără perdea… să fi uitat ei azbuchea îngrijirii personale, a
igienei şi sănătăţii? Măcar dacă teribila scălâmbăială sexualistă de la
televiziuni s-ar fi însoţit de cunoştinţele minim necesare în privinţa
urmărilor nedorite ale amorului liber… Dar se vede treaba că tocmai aceste
lucruri elementare le scapă, în continuare.
Dar ce se întâmplă, până la urmă (de cealaltă parte a
Pieţei pline de manifestanţi) - în chestiunea câinilor maidanezi?! De ani şi
ani, de câteva decenii, numărul câinilor fără stăpân din Bucureşti creşte fără
limită. Au devenit un pericol pentru orice trecător. La intervale, printr-un
capriţ al mediei, aflăm din nou de atacuri dezastruoase ale haitelor din
cartiere, de victime cu duiumul. Cinci sute de oameni agresaţi într-o zi? Sau
într-o lună? Pare să nu mai conteze, pe cât de înspăimântătoare este situaţia
ca atare. Când toţi ştim prea bine că în celelalte ţări europene un astfel de
incident este aproape exclus. Pas cu pas, cu metodă, în consens, lucrurile au
fost aduse sub control, la toate capitolele. Câinele are un stăpân care-şi
cunoaşte îndatoririle, şi nu de ieri, ci din generaţie în generaţie. Lesa,
botniţa. Punga pentru adunat dejecţiile. Nici nu trebuie să te hărtănească un
câine, ci e destul să se repeadă la tine: urmează procesul, amenda, dacă nu
despăgubirea pe toată viaţa. Nu-i de glumit. A avea un câine este o teribilă
responsabilitate în ţările civilizate. În America, şi mai drastic.
În fine, de data asta lucrurile au intrat şi la noi în
linie dreaptă: strângerea tuturor câinilor vagabonzi, înţărcuirea lor (inclusive
hrănirea, asistenţa veterinară, etc.). Se va da un scurt răgaz pentru ca Asociaţiile
iubitorilor de câini şi orice persoană în parte să-şi poată alege un animal
preferat. Să-l adopte. (Vorbim de parcă ar fi în chestiune adopţia unui copil.)
Aici, la creşe şi case de copii nu dă buzna mai nimeni. La câini, totuşi, noi
românii - find în mod tradiţional şi prin excelenţă miloşi, ne vom precipita,
spre a ne etala mila creştinească. S-a încercat înregistrarea, marcarea, până
şi sterilizarea maidanezilor. În alte ţări stelilizarea intră în fişa postului,
cum să spun. Să vedem câţi câini vor fi adoptaţi, câţi vor rămâne în ţarcuri,
pentru eutanasiere.
Să-şi fi dat seama românul simplu dar onest şi bine
informat că sterilizarea nu e o soluţie? M-aş foarte mira. Şi apoi, după
sterilizare (ideea ce-l oripilează pe românul înţelegător într-ale “naturelului”…),
câinele cu pricina mai poate trăi încă 10-15 ani, bine-mersi! Pe spezele
contribuabililor, desigur. Iar un câine astfel întreţinut, în condiţii
“omeneşti”, aflăm că ar costa mai mult decât întreţinerea unui copil la
orfelinat, decât subzistenţa unui bătrân la azil… Constatăm că în capitalism,
omul nu mai este “cel mai preţios capital”, cum ne învăţase Marx… ci câinele
este…
Dar nu e de mirare că nici după sterilizare numărul de
câini ai nimănui nu a scăzut în mahalale, ci dimpotrivă, creşte în continuare?
Pare un paradox strict românesc, nu? Un apanaj al plaiurilor mioritice… Am să
încerc o explicaţie, cu toată modestia, cu toată marja de siguranţă a unei
Ipoteze. Câinii din Bucureşti sporesc şi după episodul cu sterilizarea pentru
că aici, în Capitală, se adună câinii de pripas din tot Bărăganul. (Nu se miră
nimeni că un câine poate străbate distanţe de sute şi sute de km.) Ei vin spre
oraş, din toate satele Câmpiei Române şi chiar de mai departe. Vin aici atraşi
de existenţa tomberoanelor totdeauna doldora de hrană… O atracţie irezistibilă, veţi admite. (Uneori,
dau raită pe sus şi cârduri de pescăruşi, atraşi şi ei de ispititoarele lăzi de
gunoi. Darmite câinii.). Încă pe la mijlocul anilor optzeci poetul Adrian
Păunescu se înduioşa de faptul că pe autostrada spre Piteşti erau de văzut
stîrvuri de câini loviţi de autoturisme, de camioane şi TIR-uri…Milos nevoie
mare, ca poet şi ca roman simţitor, Păunescu nu înţelegea faptul simplu că
respectivii câini plecaţi de prin satele sărăcite, se pripăşeau de-a lungul
autostrăzii, ispitiţi de rămăşiţele dejunurilor pe iarbă ale celor plecaţi la
drum…
Chestiunea este mult mai serioasă şi, cum avertizasem,
eminamente românească. Spun din ce-am văzut la faţa locului, în timpul celor
patruzeci de campanii prin cele mai îndepărtate cătune ale ţării. Ştim şi noi
şi am apucat acele vremuri, mai ales că am copilărit la ţară: săteanul îşi
ţinea câinele pe lanţ câtu-i ziulica; seara, încuia poarta şi dădea drumul
câinelui să păzească gospodăria. Dimineaţa, din nou în lanţ. În astă formulă,
al doilea câine nu-şi avea rostul. Însă nici câinelui de strajă nu i se prea
dădea de mâncare, aruncându-i-se un os, un zgârci, la ocazii, iar lăturile
mergeau în troaca porcului... Apă leorpăia el pe undeva, însă ideea sănătoasă a
săteanului este că un câine îşi găseşte şi singur de înfulecat ceva, pe undeva,
(eventual orătăniile de la vecini, intrate pe sub gard…), iar dacă nu, se “serveşte”
de la privată, recte gluga de coceni din grădină. Serviciu contra serviciu! Toată
lumea mulţumită. La ce să-şi mai sape gospodarul o privată în lege? Cu
ridicarea nivelului de trai din vremea colectivului, când săteanul a rămas de
izbelişte, cu ograda goală, condiţiile pentru câinele casei nu s-au îmbunătăţit,
ba dimpotrivă! Asta neînsemnând că specia nu se înmulţea în continuare. Nici vorbă de vreun control privind
înmulţirea speciei. Vă amintiţi teribila poezie a lui Esenin: “Căţeaua în
viforniţa de-afară / Fătase şapte căţeluşi roşcaţi…” Urmarea se ştie: mujicul
i-a înecat pre toţi... Dar şi câinii şi-au mai pierdut din încrederea în
stăpânul lor…
Şi a început exodul câinilor spre oraşe, practic spre
tomberoane şi coşuri de gunoi. De ce ne-am mira, când ştim cum s-au oploşit
urşii în preajma tomberoanelor din staţiunile de odihnă? Vine alde Moş Martin acolo
de dragul turiştilor? Îi încântă zarva şi tevatura acestor intruşi care nu ştiu
decât de chiolhan? Aceste fiare nu s-au îmblânzit în niciun fel, ci sunt
constrânse să vină la tomberoane, pentru că pădurea în care îşi făceau veacul,
neştiuţi de nimeni, (neîntâlniţi de mine vreodată, în cele patru decenii,
singur prin pădure!), vânturate de oameni, traversate de şosele cu circulaţie
zi şi noapte, le-au diminuat drastic sursele de hrană. Am văzut deci
tratamentul nemilos al sătenilor, iar pe de altă parte autismul acestora,
nepăsarea cu privire la soarta acestor slujitori fideli. Câinii şi-au luat
lumea-n cap. Au ajuns vagabonzii străzilor. S-ar ataşa instinctiv de cineva
anume, sau de altcineva, de cele mai multe ori tentative fără succes. În multe
rânduri astfel de câini ai nimănui m-au “preluat” noaptea, de la gura
metroului, urmându-mă în drum spre casă şi s-au oprit doar în prag, aşteptând
să le dau drumul în holul blocului. Nu am făcut acest lucru, din motive pe care
le bănuiţi. Câinele revenea pe trotuar, în aşteptarea altui trecător nocturn,
de care să se ataşeze. Sunt mişcătoare aceste aspecte. Se observă un câine al nimănui,
oprindu-se disciplinat pe bordură, în dreptul trecerii de pietoni, privind mai
întâi spre stânga, apoi spre dreapta, privind şi schimbarea semaforului, ca să
nu rateze trecerea pe trotuarul de vis.a-vis. De parcă l-ar fi şcolit cineva.
Sau strecurându-se la metrou, ajungând pe peron, orientându-se cu privire la
direcţia de mers, intrând pe uşa vagonului şi stand cuminte: până la prima,
până la a doua staţie, după interes… Te impresionează, nu? Te duci cu gândul la
nebănuitele disponibilităţi ale speciei devotată omului încă din negurile preistoriei….
Dar, o dată în plus: de ce ai nimănui – şi ai tuturor?!
“Gură de om, gură de câine / Cere pâine…” vorba lui
Victor Eftimiu (tot poetul le spune mai bine!) De cum se lasă seara, acum tot
mai repede, dar şi peste zi, la orice oră, pe la tomberoanele dintre blocuri se
fofilează nişte oameni fără căpătâi, de-acum numiţii homless, care scotocesc
prin gunoaie (împrăştiindu-le pe jos, fără păs…). Deşi o luptă pentru deşeurile
menajere există şi e de-acum oficializată, totuşi pare evident că anume câinii
se descurcă mult mai bine. Aţi observant
ce bine se prezintă, în postura lor de câini-ai nimănui? Graşi, frumoşi, cu
blana strălucind, plesnind de sănătate. Spinările late, mai ceva ca la porcii
puşi la îngrăşat… Când se întind pe jos, pe trotuarul cald, pe capacele de
fontă ale canalizării, parcă se revarsă , precum o cocă pusă la dospit… Dacă ai
pornirea fantezistă să le arunci un colţ crocant de franzelă proaspătă, un
segment de covrig cu susan, o jumătate
de brioşă, acolo, vei avea surpriza să constaţi că abia de-şi îndreaptă nara
spre bucăţica ce ţi-ai luat-o de la gură: nu se atinge în veci câinele
comunitar de pâinea ce i-o arunci! Asta fiind cruda realitate. Iar mai simplu
ar fi să declar, pe proprie răspundere, că specia canină este cea mai prosperă din
Bucureşti. Îi merge de minune! Poate doar unor afacerişti care au contracte cu
Statul, poate doar unor politicieni oneroşi să le meargă mai bine decât
câinilor comunitari. Rămâne de stabilit.
Concluzia abrupt, după atâtea digresiuni
scriitoriceşti ar fi aceasta: Să se statueze situaţia câinilor începând cu
mediul rural, care continuă să fie sursa proliferării canine şi a exodului
ireversibil spre capitală. Un
recensământ drastic al câinilor existenţi, un control şi mai drastic al
căţeluşilor fătaţi, al trecerii acestora de la un stăpân la altul. Controale, impozite, amenzi… Şi totul va fi
bine când câinii noşti maidanezi vor devani istorie…
ION
LAZU.
4 mai 94. Tanti M., cât de penibilă îmi
pare când pretinde că ştie totul despre noi toţi, că ei i se spune tot, că nepoţii
fără osebire i se confesează dezlănţuit, ca unei instanţe supreme etc… cînd de
fapt ea li se bagă cu dinadins în suflet, le violentează intimitatea – ceea ce
eu resping de cînd mă ştiu, în relaţiile cu mătuşa – ea se aseamănă cumva cu
Vrăjitorul din povestirea lui Th. Mann. Dar pe acest ins care îţi scotoceşte intimitatea,
îl vei urî, după ce te dezmeticeşti. Scriitorul are alte metode decît
indiscreţia.
La 18,30 la
vernisajul expoziţiei Pete şi lumi
imaginare, la Institutul Francez, cu Lidia. Poze 40-60 sau şi mai mari,
toate foarte reuşite, aproape suspecte de a fi suportat şi intervenţia
autorilor. Şi un chestionar pe care te rugau să-l completezi. Mă prezint celor
doi autori, foarte încîntaţi de cunoştinţă şi foarte impresionaţi de tot ce
le-am scris. Le las albumul şi textul în franceză şi cartea lui Baltrusaitis Aberaţiile. Olivier spune că a întrebat
pe toată lumea de trovanţii de la Gresarea şi n-a ştiut nimeni. Le fac o schiţă
cum se ajunge acolo. Îmi spun că în Rio de Janeiro au fost completate 100.000
chestionare. Îmi dau telefonul de la gazdă şi mă roagă să ne revedem pentru o
discuţie aprofundată.
În staţia
metrou Victoriei intru în vorbă cu două studente basarabence care îşi vorbesc
în ruseşte. Le întreb de ce. Gîndim în limba rusă, mi se destăinuie, facem
efort să vorbim româneşte. Da, zic, numai de plîns plîngeţi în limba română.
Cum spunea Grigore Vieru. Nu par să ştie la ce mă refer, sau poate nu înţeleg
tot ce le spun. Una e din Dubăsari. Le spun de pictorul Valeriu Sandu, despre
expoziţia lui de la naţional, nu au auzit. Le invit la Casa Studenţilor, le
spun unde se află.
Trec pe la sala
Atelier a Teatrului Naţional şi văd
la subsol, în semiobscuriate, expoziţia lui Valeriu S. Foarte bună şi oarecum
pe ideea din Pete şi lumi imaginare:
Răstigniri, Frescă, Tristeţe, Zboruri, Cerbi, Vînat, Vîrf de deal – totul
foarte decorativ, poate prea. Azi am apelat la Andreiţă să dea ştirea cu V. Sandu
în Informaţia Bucureştilor de joi, iar pe cea cu Lidia în numărul de vineri,
dictîndu-i la telefon şi două poezii de-ale Lidiei. Ei nu i-am spus, mai bine
să fie o surpriză.
Va urma
Cărţile din bibliotecă: Ana Blandiana, Virgil Diaconu, Vlad Neagoe.
Fotografii de vacanţă... Case din Bucureşti, III
Urmaresc de ceva vreme, pe internet, problema cainilor comunitari. Asa am gasit si articolul dv. Aveti o viziune interesanta, cunoasteti mentalitatea de la tara si incercati sa gasiti o logica a lucrurilor, insa aveti o cunostinta de cauza doar partiala. Imi permit sa va impartasesc din cele aflate de mine.
RăspundețiȘtergere- N-au venit spre Bucuresti cainii Baraganului. Or fi incercat, dar sigur au murit pe drum. In Bucuresti vin localnici din comunele apropiate si arunca puii catelelor lor, asta da. Abandoneaza si bucurestenii.
- Presa minte. Intretinerea unui caine nu costa 300 de lei pe luna. Un caine mananca in medie 500g boabe uscate pe zi. Hrana cea ieftina costa aproximativ 2,5-3 lei kg (nu va imaginati ca hingherii ii hranesc cu altceva), 0,5kg x 3 lei x 30 zile = 45 lei.
- Tot minciunile presei : s-a scris ca statul sau UE finanteaza ONG-urile din protectia animalelor, care baga banii in buzunar, in loc sa adune cainii de pe strazi. Ei bine nu, am constatat ca ONG-urile nu primesc finantari.
- Revenind la ce ne interesa, eutanasia este atat de dorita de autoritati pentru ca e o industrie cu viitor stralucit: vor exista intotdeauna caini maidanezi din abundenta, pentru ca abandonul nu va fi oprit, iar cei deja pe strazi nu vor fi sterilizati prioritar. De ce se doreste eutanasia? Pentru ca e o sursa permanenta de venituri care aduce fonduri triple pentru primarii, costul total declarat pentru un caine eutanasiat fiind de 3 ori mai mare decat pentru unul sterilizat, si pentru ca e 100% finantata de cetatenii contribuabili. De buzunarul dumneavoastra, stimate domn. A, stiti ca tot dumneavoastra le veti plati cei 219 lei pe cap de caine noilor prinzatori? Am citit recent ca se fac angajari, pentru ca nu avem hingheri destui.
Numarul cainilor "eutanasiati" va fi inventat dupa bunul plac al autoritatilor. De fapt nimeni nu stie cati sunt in Bucuresti, 40.000, 65.000 sau 250.000. Autoritatile, cum au mai facut-o deja, vor spune ca au eutanasiat 100.000 de caini de, sa zicem, 30 kg (de ce nu si mai mult, pentru ca vor incepe cu cei cat ursii, iar T-61, substanta de eutanasiere, se administreaza per kilogram) si a costat atata, puteti demonstra ca spun adevarul si nu v-au furat pe fata? Nimeni nu poate verifica.
- In nici un caz nu veti vedea disparand de pe strazi mai intai cainii agresivi, care sunt, de fapt, cei care va deranjeaza, nu Azorel cel batran care nici nu scoate nasul de sub scara de bloc de alaturi. Hingherii sunt si ei salariati, deci putori, si doar n-au sa alerge. Au sa prinda mai intai pe ce pot pune mana, ca sa-si faca norma.
- N-am sa va aduc argumentul lacrimogen ca bietii caini nu vor fi eutanasiati in adevaratul sens al cuvantului, ci ucisi cum se nimereste, iar T-61 va aparea, in cantitati mari, doar pe hartie.
- Spre marea dezamagire a celor care vor sa scape acum, imediat, de maidanezi, eutanasierea nu este o solutie, nu mai vorbim de civilizata sau necivilizata. Daca vor fi eutanasiati cainii acum, vor mai fi si peste zece ani, si poate peste alti zece, daca ne vom lasa condusi de nemernici de acelasi soi. Singura solutie viabila, pusa in practica de tarile civilizate, este o combinatie intre doua serii de masuri, 1. sterilizarea celor de pe strazi + luarea de pe strazi a celor cu adevarat agresivi (dar romania - cu r mic, da - nu are etologi specializati) + eventual acestora, daca sunt multi si daca nu pot fi alocati bani pentru tinerea lor in viata, in conditii decente, in adaposturile de stat; si 2 obligativitatea sterilizarii cainilor cu stapan + inscrierea lor intr-un registru national (de unde se poate vedea si care au fost abandonati) + pedepsirea abandonului. In cativa ani, nu multi, s-ar vedea o diferenta. Toate acestea se puteau face inca din 2007, cand s-a creat proiectul de lege, pe atunci bun, sau macar din 2011. Va intreb, cine sunt vinovatii pentru aceasta situatie, cainii de pe strazi sau cainii de la putere?
Observ ca am mancat un cuvant: a se citi, in ultimul paragraf, "+ eventual EUTANASIEREA acestora, daca sunt multi si daca nu pot fi alocati bani pentru tinerea lor in viata, in conditii decente, in adaposturile de stat;"
ȘtergereObiectiv, drept rău de tot Anonim-ul...
RăspundețiȘtergereCă aşa-i la noi: nu poate veni cineva cu o opinie cinstită nici măcar pe propriu-i blog, că - hop! - unul gata cu contra.
Ei, bine, Domnule Anonim bine documentat, dar cu soluţia-n coadă de peşte putrid!... Eu, ca şi Dl Lazu, am cunoscut coclauri în care lupii iarna şi urşii vara făceau măcel prin gospodăriile ţărăneşti, dar la puşcărie ajungeau ţăranii care se apărau şi scăpau cu viaţă. Că, dacă nu, nu. Că aşa voiau pădurarii şi primii vînători ai democraţiei proletare.
Acuma, văz-că-capitaliştii-loviluţionişti au păstrat toate ponoasele, dar le-au şi catastrofal sporit cu distrugerea indistriilor şi agriculturii, cu împroprietăriri abuzive pe bogăţiile intangibile ale ţării şi-n plus invazia cîinilor şi balaoacheşilor nu numai pe la tomberoane...
Şi, cum tot nu le mai pasă statului, guvernelor, legiuitorilor, partidelor de Oameni, propun ca pe noua Constituţie-n tratarisire, noţiunea de Om să fie ştersă şi-n loc să apară Cîine, cu puteri şi drepturi depline, faţă de animalul-om. Iar broşura să se intituleze Constituţia Cani-diei.
Culai Ham,
pentru Nicolae Ciobanu -
născut în Zodia Cînelui (dat) de Pămînt
PS: poate ne veţi Îndatora, pre vietor, să Scrieţi, bre, numai pe româneşte, nu "tastareste, ca nu se prea citeste"... de ex., ce să-nţelegi din galimaţia "Observ ca am mancat un cuvant..." ce s-ar fi vrut o errata?