Autorul articolului: Elena Armenescu Articol
publicat la data de: 24.08.2013
In
primele minute dupa ce am citit expozeul Magdei Ursache privitor la cartea
recent aparută semnată de Ion Lazu , gândul m-a dus fulgerător spre serialul
Memorialul durerii – realizat de curajoasa, talentata, demnă de respect
realizatoare de televiziune Lucia Hossu Longin. Acest serial de televiziune
foarte documentat şi cu un efluviu de comentarii izvorât din adâncul unei
conştiinţe nealterate de infuziile propagandistice din perioada comunistă, pe
lângă faptul că au emoţionat acea parte a populaţiei provenită din victimele
regimului (ori pe urmaşii acestora) şi pe cei cu sufletul nevândut, a
reprezentat totodată un act de rescriere a istoriei aşa cum a fost, şi desigur
un capitol de demnitate naţională, cu care putem ”spăla” fereastra murdară prin
care unii ne-au dorit să ne vadă deformaţi, urâţi, cu sufletul întinat de
acceptarea fără cârtire a suveranitaţii unui regim ateu, importat - culmea - în
numele fraternităţii!.
Deşi am participat la
inregistrarea unei emisiuni întregi pentru televiziune, din care nu au lipsit
comentarii pertinente despre Odiseea plăcilor memoriale (Ed. Biblioteca
Bucureştilor, 2012), sau Cartea plăcilor memoriale şi despre autorul ei, textul
Magdei Ursache a avut darul să-mi trezească în memorie nu numai deschiderea
porţilor închisorilor comuniste în care mulţi scriitori şi-au pierdut sănătatea, le-a fost scurtată viaţa sau chiar au murit nevinovaţi (poetul Vasile
Voiculescu ) dar ( în antiteză) şi amintiri despre primele pagini ale
publicaţiilor vremii - fie ele cotidiene ori săptămânale cu destinaţie partinică
ori aşa-zis culturală, pagini pe care se lăfăiau sub semnatura ”tovarăşilor”
omagii fără sfârşit ale regimului şi conducătorilor lui, condeieri plătiţi şi
răsplăţiti, care - aşa cum a arătat Ion Lazu în cartea sa – locuiau în
cartierul Primăverii, beneficiau de burse chiar în lumea liberă, erau
privilegiaţi. Cei care aveau cel puţin 9-10 ani în anul 1989, îşi amintesc
desigur cum se vorbea despre omul de tip nou, adică a omului fără memorie, a
omului nou cu creierul spălat, care nu trebuie să-şi amintească nici ce a fost,
nici ce a avut, nici ce a făcut înainte de comunism. Înţelegem cu uşurinţă câtă
ură puteau avea faţă de cei care nu se dădeau bătuţi, nu se lăsau reeducaţi şi
pe deasupra mai şi scriau lucruri care puteau deveni adevărate cronici
acuzatoare la adresa regimului, deşi ei erau siguri – în blestemăţia şi
nemernicia lor - de perpetuarea regimului sine die.
Pe
bună dreptate Magda Ursache afirmă că ”spre osebire de cei ce văd doar
suboameni în români şi-n scriitori doar hahalere, păcătoşi patenţi, „pragmatii”,
caractere deformate de comunism (nu că n-ar fi destui şi din ăştia), Ion Lazu,
spirit independent, dar şi idealist, nu suferă de depresie naţională, nici de
indiferenţă la martiriu, ba chiar taxează apăsat aceste maladii, vrînd să le
vindece. Cum? Luptînd pentru aducere aminte corectă, rememorînd
eliticidul (Virgil Nemoianu îi spune astfel) din vremi de coşmar
social-politic”.
Poetul Ion Lazu are cultul prieteniei. Cred că el a
scris această carte cu gîndul luminos de a nu lasa să piară în negura vremii şi
vremurilor acei oameni minunaţi cu care neamul nostru se poate mândri oricând,
el nu poate fi prin natura sa de bonom „un fel de spirit pedepsitor în lumea
scriitorilor” ci îi vede pe ceilalţi corect, cu înţelegere, stimă, respect, cu
preţuire colegială. Recunoaşte valoarea naţională a celor meritorii (Arghezi)
dar ţine cu victimizaţii.
Ei bine, efortul
scriitorului şi poetului Ion Lazu poate fi considerat o modalitate de a scoate
la iveală - nu pentru că aşa a vrut Ion Lazu ci pentru că aşa sunt – lipsiţi de
caracter, de maniere- unii urmaşi ori consoartele unor scriitori submediocri,
vasali prin scrisul lor regimului autoritar, ei fiind de fapt cei cu gândirea
arestată, iar cei din închisori cu gândire liberă,
Intregul conţinut
al cărţii este o formă de contracarare a acelei victorii efemere a comuniştilor,
un mijloc de resuscitare a memoriei colective, un minunat prilej de a evidenţia
scriitorii care au contribuit la fenomenul numit azi Rezistenţa prin
cultură.
Scrisă sub un motto din Mircea Vulcănescu: „Vreau să
mă devotez, nu să poruncesc” Odiseea plăcilor memoriale rămâne o carte de referinţă pentru care Uniunea
Scriitorilor ar trebui să fie recunoscătoare, pentru că uitarea nu-şi mai
aşterne pulberea peste numele celor înscrişi în Cartea Vieţii .
De Marianică Fecioară
RăspundețiȘtergere(precum şi jE dintru Întîmplare fui la o pre Foamete naştere!), nu pot să nu empatizez cu aste: "Poetul Ion Lazu are cultul prieteniei."... Dar, numai atît!
Că, între "memorica durerii" - din care mulţi dalmaţieni şi multe căţel(uş)e pătate au supt de s-au spart -, şi-acest Ion Lazu Carele, pe mai că absolut cont propriu, şi-a asumat Odiseea plantării de Plăci In Memoriam..., nu avem a com-mentare, nice -mentire!
Rămîie arpagicii-le şi ogarii cenuşii şi colonelesele cu fălci de buldog cu caninii înşipţi în ţîţele şi ... nu numai, cui le-au alăptat "memorialele" durerii întru a lor personală glorie und plăcere...
Pan Ion LAZU E Ceea ce Este, ba chiar mai mult decît pe noi - pulberea de subt ciobotele şi din iţarii Lui - ne ar duce minte-a gîndire!
Să ne trăieşti, întru Mulţi Ani marianici, Pane, alături de Lidia, de Andrei, de Nepot, de grecii spre care cercu-ai închis în aceşti Balcani cît batista mea din pozunar pe faţa Lumii aieste... Şi-atît!
Culai - Cel n.8-marianic-răpciune, la vreme de'nfomăciune.