Scriitorul zilei: George Ivaşcu, n. 24 iulie 1911 - d. 21 iunie 1988
Născut în Certeşti- Tutova, absolvă liceul "Codreanu" din Bârlad în 1929, urmează Filologia la Iaşi, cu licenţă în 1932, după care va rămâne ca bibliotecar, apoi asistent la catedra de filologie. Profesor secundar până în 1940, când se strămută la Bucureşti. Ilegalist, în 1948, judecat în procesul Lucreţiu Pătrăşcanu, fusese condamnat la moarte; la rejudecarea procesului, în 1954, este achitat şi deîndată pus la lucru, în slujba sistemului comunist: va fi din 1955 director la Contemporanul până în 1971, când trece ca director la România literară, înlocuindu-l pe dezavuatul Nicolae Breban, care protestasae la Paris împotriva Tezelor din iunie. Se menţine în acest post până la moartea sa, în 1988. Cumulard, om de încredere al regimului, mai fusese redactor şef la Lumea, 1963-1966 şi profesor la Filologia bucureşteană, şef de catedră la Istoria literaturii române, între 1958 şi 1968.
A debutat ca publicist în revista Manifest, de el înfiinţată, 1934-1936, şi a devenit colaborator la Jurnalul literar al lui G. Călinescu, care l-a apreciat ca editorialist şi l-a făcut secretar de redacţie al revistei sale. A publicat: Confruntări literare, 1966, o antologie de reportaje începând din perioada 1929; Reflector peste timp, 1966, Din istoria criticii literare româneşti (perioada 1812-1866), 1967; Istoria literaturii române, I, 1969; Jurnal ieşean, 1971; Dobrogeanu-Gherea, 1972.
A fost primul editor al lui Blaga, 1962, cu lirica sa de după război, (volum pe care Blaga n-a mai apucat să-l vadă şi care în mare măsură nu respecta promisiunile făcute de editor poetului ostracizat), revenind în 1966 cu o culegere mai consistentă. Un foarte abil intermediar între scriitori şi putere, la Contemporanul le-a deschis rubrici lui Arghezi, lui G. Călinescu. A fost susţinătorul abil al lui Nicolae Manolescu, debutant pe atunci, tânăr cu dosar necorespunzător...Şi care în Istoria sa critică îl menţionează pe protectorul său în câteva ocazii,: în legătură chiar cu Istoria lui Călinescu, cu Bogza şi Arghezi, şi ca editor al lui Blaga.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/George_Iva%C8%99cu
Citeşte articolul Portretul interior al Căpitanului, scris de Emil Cioran : https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=gmail&attid=0.1&thid=1380eeb3c3f01c6e&mt=application/msword&url=https://mail.google.com/mail/u/0/?ui%3D2%26ik%3D1dce5d5cf7%26view%3Datt%26th%3D1380eeb3c3f01c6e%26attid%3D0.1%26disp%3Dsafe%26zw&sig=AHIEtbQrF7m_s7B157QHV_w-okyk6uF12Q
ion lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale (în manuscris...):
Detabuizând, detabuizând...(Despre Gh. Grigurcu, p. 100-101):
"Rebel în absolut" (cum îl numeşte Adrian Alui Gheorghe), studentul Grigurcu a fost exmatriculat din Şcoala de literatură pentru că-l vizitase pe interzisul Arghezi la Mărţişor, dar şi pentru că trecuse pe la locuinţa văduvei lui E. Lovinescu. Atât tot. Şi ce director avea "fabrica" asta de scriitori! Petre Iosif, politruc fără urmă de operă; adjunct, Traian Iancu, ofiţer de Securitate.
Absolvent eminent de Filologie, i s-a refuzat un post universitar, la Cluj; la Familia a intrat în 1965, de unde a fost scos după 9 ani de activitate. Or, e cunoscută incredibila sa putere de a scrie mult şi bine, lupta sa cu impostura, cu contraselecţia. Grigurcu a rezistat la asaltul mediocrităţii, al prestigiului contrafăcut, ca un erou al criticelor noastre. N-a intrat în graţia activiştilor-activişti, a scriitorilor-activişti, comentându-i numai pe scriitorii-scriitori. Şi nu l-a citat pe Toarăşu. Pe dreptate şi-a ascuţit ironiile din rastel pentru cei care au obţinut succes social făcând o sumă de compromisuri, ca Marin Preda şi Nichita Stănescu...(...)
Idiosincraziile lui Gh. Grigurcu faţă de Crohmălniceanu ori Petru Dumitriu, cu care sîntem atât de "înţelegători" postcomunist, ca şi cu Nina Cassian ori Jebeleanum sînt aceleaşi cu ale mele. Şi-i aştept promisa istorie a poeziei contemporane, unde "proporţiile numelor" (Doinaş, Gellu Naum, Dimov, Şerban Foarţă, Mircea Ivănescu, Abăluţă, Ion Mureşan, Daniel Turcea) va fi consecvent şi coerent echilibrată. Un banchet al demersului critic, fără nici o îndoială.
Revenind la biografia sa pilduitoare (de ce n-ar fi atitudinea anticomunistă un criteriu - nu criteriul unic - în judecarea operei?), e de ştiut că Gh. Grigurcu a şomat 16 ani, că a fost supravegheat şi anchetat de Securitate, la Tg. Jiu. Şocul unei percheziţii (cu manuscrise arestate) a grăbit moartea tatălui său. Cum să nu reacţioneze, cu luciditatea învinsului învingător, la noile tabu-uri, la noua cenzură, la noua ideologie (multi-culti europeană), la noile compromisuri cu compromisul, pe care le face pleava ridicată de vârtejul din decembrie 89?
(va urma)
Poezia zilei
Seri, ah, seri albastre, nopţi cu lună beată,
Mândru-am fost şi tânăr şi frumos, odată...
Pentru totdeauna, fără rost şi parte,
Toate pe alături au zburat, departe...
Inima-i. răcită, ochii stau să-apună...
Fericiri albastre! Nopţi, ah, nopţi cu lună !
1925
ion lazu: fotografii, Pe Dig, XIV
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/George_Iva%C8%99cu
Citeşte articolul Portretul interior al Căpitanului, scris de Emil Cioran : https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=gmail&attid=0.1&thid=1380eeb3c3f01c6e&mt=application/msword&url=https://mail.google.com/mail/u/0/?ui%3D2%26ik%3D1dce5d5cf7%26view%3Datt%26th%3D1380eeb3c3f01c6e%26attid%3D0.1%26disp%3Dsafe%26zw&sig=AHIEtbQrF7m_s7B157QHV_w-okyk6uF12Q
ion lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale (în manuscris...):
12 decembrie 2007: (...) Apare Cătălin cu maşina lui, luăm vreo opt plăci din chioşcul de la intrarea Uniunii, ieşim
spre Calea Griviţei, eu dând diferite telefoane pe mobil, însă dna Orha nu răspunde (pentru placa memorială Mihai Ralea), insist
şi iar insist. Dau telefon la Voica Vinea, mă aşteaptă. Dau telefon pentru
George Ivaşcu la dna Zamfir, fostă studentă a dlui Profesor, mie favorabilă; spune că trebuie să reiau discuţia cu
colocatarul - senatorul Triţă Făniţă - de la apartamentul 1, parter, care nu mai
vrea placa noastră.... Doamne, am pornit cu stângul?! Totuşi ne îndreptăm spre adresa din Bdul Aviatorilor nr. 56, înainte de marea piaţă a demonstraţiilor comuniste... Fie ce-i fi! Ajungem la Triţă Făniţă, zăresc o tânără în
curte. Când intru pe poartă, deja nu mai era. Sun, iese chiar ea, e nouă. (Cu altcineva vorbisem, data trecută...) Îi
spun că deja pusesem o placă pentru G.
Ivaşcu, îi arăt locul, a trebuit să schimb anul naşterii. Îmi spune că
stăpânul vrea ca aici să pună placa unei firme, iar pe-a noastră s-o punem la
celălalt colţ. Avem de ales? Avem de comentat? Bine că nu ne alungă – aşa se
pune problema: legea ne pune la cheremul proprietarilor... Găsim locul, ne dă curent pe geam, streczrând firul prin grilaj. Iute o punem, strângem
calabalâcul, fotografiez, plecăm prin Pţa Aviatorilor, la dreapta, căutând
strada Brazilei nr. 47, dar dăm peste Washington 19 chiar la colţ, dar nu pierdem traseul,
ajungem la Braziliei 47, sun la poartă, apare dna Voica Vinea, alegem locul. Vorbim despre editura Vinea, despre
retipărirea in integrum, e bucuroasă, recunoscătoare pentru placă. A văzut şi
altele prin oraş şi e impresionată...Fiica, mult încercată a năpăstuitului poet...
Detabuizând, detabuizând...(Despre Gh. Grigurcu, p. 100-101):
"Rebel în absolut" (cum îl numeşte Adrian Alui Gheorghe), studentul Grigurcu a fost exmatriculat din Şcoala de literatură pentru că-l vizitase pe interzisul Arghezi la Mărţişor, dar şi pentru că trecuse pe la locuinţa văduvei lui E. Lovinescu. Atât tot. Şi ce director avea "fabrica" asta de scriitori! Petre Iosif, politruc fără urmă de operă; adjunct, Traian Iancu, ofiţer de Securitate.
Absolvent eminent de Filologie, i s-a refuzat un post universitar, la Cluj; la Familia a intrat în 1965, de unde a fost scos după 9 ani de activitate. Or, e cunoscută incredibila sa putere de a scrie mult şi bine, lupta sa cu impostura, cu contraselecţia. Grigurcu a rezistat la asaltul mediocrităţii, al prestigiului contrafăcut, ca un erou al criticelor noastre. N-a intrat în graţia activiştilor-activişti, a scriitorilor-activişti, comentându-i numai pe scriitorii-scriitori. Şi nu l-a citat pe Toarăşu. Pe dreptate şi-a ascuţit ironiile din rastel pentru cei care au obţinut succes social făcând o sumă de compromisuri, ca Marin Preda şi Nichita Stănescu...(...)
Idiosincraziile lui Gh. Grigurcu faţă de Crohmălniceanu ori Petru Dumitriu, cu care sîntem atât de "înţelegători" postcomunist, ca şi cu Nina Cassian ori Jebeleanum sînt aceleaşi cu ale mele. Şi-i aştept promisa istorie a poeziei contemporane, unde "proporţiile numelor" (Doinaş, Gellu Naum, Dimov, Şerban Foarţă, Mircea Ivănescu, Abăluţă, Ion Mureşan, Daniel Turcea) va fi consecvent şi coerent echilibrată. Un banchet al demersului critic, fără nici o îndoială.
Revenind la biografia sa pilduitoare (de ce n-ar fi atitudinea anticomunistă un criteriu - nu criteriul unic - în judecarea operei?), e de ştiut că Gh. Grigurcu a şomat 16 ani, că a fost supravegheat şi anchetat de Securitate, la Tg. Jiu. Şocul unei percheziţii (cu manuscrise arestate) a grăbit moartea tatălui său. Cum să nu reacţioneze, cu luciditatea învinsului învingător, la noile tabu-uri, la noua cenzură, la noua ideologie (multi-culti europeană), la noile compromisuri cu compromisul, pe care le face pleava ridicată de vârtejul din decembrie 89?
(va urma)
Poezia zilei
Serghei Esenin ***
Seri, ah, seri albastre, nopţi cu lună beată,
Mândru-am fost şi tânăr şi frumos, odată...
Pentru totdeauna, fără rost şi parte,
Toate pe alături au zburat, departe...
Inima-i. răcită, ochii stau să-apună...
Fericiri albastre! Nopţi, ah, nopţi cu lună !
1925
ion lazu: fotografii, Pe Dig, XIV
O contribuţie foarte interesantă aduce Ion Murgeanu cu privire la implicarea legionară a lui Cioran. (Vezi comentariile de ieri).
RăspundețiȘtergereCea de a doua parte a contribuţiei poetului-prieten Ion Murgeaanu referindu-se la scriitorul acestei zile, am mutat discuţia despre Ivaşcu aici. Am preluat informaţia cu privire la comuna Certeşti-Tutova unde s-a născut George Ivaşcu. Chit că Marian Popa, în al său Dicţionar din 1977, indică oraşul Vaslui. Îl cred pe Ion Murgeanu, care şi el a făcut măcar o parte din liceu la Bârlad, dar din ce-mi amintesc, în "Himera literaturii" mărturiseşte că l-ar fi vizitat la domiciliu. Sunt curios dacă este vorba despre adresa unde i-am pus placa memorială. Casă tare domnoasă, pentru nomenklaturişti (acad. Al. Codarcea, preşedintele Comitetului geologic cam tot pe-acolo locuia) - iar acum o vilă numai bună pentru Triţă Făniţă, factotumul cerealelor din România. N-am avut onoarea să mă primească, am tratat la nivel de menajeră, cum şi meritam. Tot după cum nu am vorbit decât la telefon cu noul proprietar al casei din Primăverii, parlamentar şi el, unde i-am pus placă memorială lui Virgil Teodorescu. Iar "apropitarul" vilei unde trăise George Macovescu, explicându-i la interfon cine sunt şi ce doreşte Uniunea, m-a lăsat cu vorba-n gură... Descurajarea solicitantului din prima...
Şi Da, George Ivaşcu era dintre acei care au o excelentă părere despre ei înşişi şi consideră că e dreptul lor să fie în vârful trebii. Operă, subţirică, însă va fi avut o inteligenţă vie şi fler, căci pe mulţi i-a ajutat; şi calităţi organizatorice, mereu director la cele mai mari reviste ale vremii. Chiar şi opţiunea lui pentru comunişti, în ilegalitate, va fi avut un scop... carieristic. În una din cărţile sale, Paul Goma, care nici în puşcărie nu s-a solidarizat cu cobreslaşii: Ivasiuc, Caraion, Balotă, Ivaşcu, neiertător-dispreşuitor, în descrie pe N. Balotă atras de dispute privind creştinismul, rugându-se, participând la slujbe improvizate; pe George Ivaşcu îl descrie retras într-un colţ, cu încă un ortac, acela basarabean, şi învăţând... ruseşte! Probabil i se comutase pedeapsa capitală şi omul nostru se pregătea pentru reintrarea în viaţa politică socialistă la vârf, nu oricum... Şi i-a ieşit.
Ce vremuri au apucat aceşti oameni! Te jucai cu politica, te jucai cu focul, cu moartea. Alţii au căzut victime chiar fără să se fi implicat cumva. Numai pentru că aveau valoare personală, şi operă...
Citind "Vieţile cărţarilor contimporani", de Magda Ursache, multe am aflat, peste ce ştiam deja, despre pătimirile scriitorului sub vremi.
Un gând bun, Lazu