Scriitorul zilei: Al. Busuioceanu, n.10 iunie 1896 - d. 24 martie 1961
Poezia zilei
Trup curtean dumnezeiesc de trist
floare de gând şi de nerv
Vis e carnea ta după chimia cerească
undă coasta ta şi seminală mânia
de dragon profund a sexului tău
În durata de lumină trăind
visul ia culoarea ochilor tăi
Adevărul nu pătrunde-n pupilă
şi-n fundul privirii tale te separi
de iubirea, de rana şi cântu-n care te-ai născut
Singurătatea ta aspiră la condiţia perfectă
gol un zeu pe norul atic
Durerea ta fum fără memorie
Mai uşoară cenuşa decât umbra
când arsă într-o clipă îţi e frumuseţea
*
Te doare să priveşti te doare?
Azurul ca un sânge îţi apasă pleoapele
Ca un cuţit gândul îţi sfâşie sufletul
Lasă-l să te sfâşie lasă-l
Nu va cunoaşte nimeni secretul
Închide ochii asupra acestui arbore-n lacrimă
Ai la picioarele tale drumul Acest curcubeu
Singurătate singurătate şi-uimire
Pune piciorul Urcă Urcă
Pe-acelaşi drum coborât
bulgăre de lumină
când veneai fraged de aurorele tale!
Căinţă
Totul Spiritul cere totul
Coboară iar lumină-a mea
Libertate scumpă Înger crud
Înţelepciune Chemare Dor
care-ai ştiut să-aprinzi
în trandafirişul zilelor nopţilor
floarea-arzătoare-a sângelui
a sufletului meu nemuritor
Coboară şi consolează-mă
de ce-am pierdut în viaţă
de ce n-am ştiut să câştig
n-am-şti-ut-să-câş-tig
în numele tău în spiritul meu
De felul lui din Slatina (lucru pe care abia cum îl aflu, spre ruşinea mea şi spre scârba vremurilor pe care le-am trăit), a făcut şcoala primară şi gimnaziul în oraşul de pe Olt, apoi Literele şi Filosofia la Bucureşti, cu licenţa în 1920. La izbucnirea războiului, s-a prezentat voluntar pe front, cu gândul că va lupta pentru Unirea tuturor provinciilor româneşti. Îşi ia doctoratul în 1925, continuându-şi apoi studiile la Viena, Roma şi Berlin. În 1942 devine ataşat cultural al României la Madrid, izbutind deschiderera unui Institut Român de Cultură şi de asemenea înfiinţarea unei catedre de Limbă şi Literatură română la Universitatea din Madrid, unde va fi profesor titular până la moarte. A obţinut introducerea limbii şi literaturii române în programa de studii a încă 7 universităţi spaniole. După o scurtă vizită în ţară, 1943, nu a mai putut reveni niciodată, iar cu soţia şi fiica nu s-a revăzut niciodată. Abia în 1984, deci la peste 2 decenii de la moartea tatălui său, fiica, romanistă, specializată în spaniolă, a reuşit să se exileze în Argentina.
A debutat cu poezii în linia blagiană, ca apoi să-şi individualizeze stilul. În 1921 a contribuit alături de Nichifor Crainic, Cezar Petrescu, Lucian Blaga şi alţii la fondarea revistei Gândirea, cu mare influenţă culturală în Interbelic. A scris numeroase cronici literare, cronici de artă plastică şi muzicale şi a editat câteva monografii: Iser, Luchian, Andreescu, Brâncuşi, Cavallini, Pretiosi, dar şi monografia Pârvan gânditorul, 1933. Îi fusese discipol, îi devenise prieten. A expertizat pinacoteca regală, identificând un număr de 9 tablouri El Greco. A iniţiat o expoziţie a acestora, la Paris. În 1948 a editat Poemas pateticas, un volum de versuri în dialectul catalan, întâmpinat cu mare entuziasm, A.B. fiind unanim considerat unul dintre importanţii poeţi de limbă spaniolă. A tradus în spaniolă literatură franceză, dar şi Rebreanu, Blaga. A militat pentru înfiinţarea Societăţii Scriitorilor Români în exil şi pentru o revistă a acestei Societăţi. A corespondat cu principalii intelectuali români din exil: Mircea Eliade, Emil Cioran, Virgil Ierunca, Monica Lovinescu, Vintilă Horia, Al şi Gr. Ciorănescu, Pamfil Şeicaru, N. Herescu, Grigore Nandriş, cu scriitori spanioli: Vicente Aleixandre, Eugenio D' Ors. Colaborează cu articole, eseuri şi studii la principalele reviste spaniole. Studiază arhivele medievale şi pe cronicarii spanioli, descoperind faptul că nu există nici o referire la împăratul Traian, provenit din Spania, care a cucerit (parţial) Dacia, în schimb a descoperit numele zeilor cultici ai daco-geţilor, în legendele şi tradiţiile spaniole: Zamolxis, Deceneu, etc, cât şi faptul că vechii cronicari consideră că populaţiile iberice îşi au originea în spaţiul nord-dunărean. Ca exeget al literaturii, a vorbit pentru prima oară despre metaforă ca instrument de cunoaştere, fapt pentru care a intrat în studiile şi manualele de exegetică spaniole. S-a stins la Madrid, după o lungă şi grea suferinţă, fără să-şi fi revăzut ţara, poporul căruia se devotase, familia...
Un român exemplar, un slătinean exponenţial. Din păcate cunoscut doar în cercurile de iniţiaţi, ignorat în exegeze, neintrat în manualele şcolare sau universitare. Abia în 1985 s-a reuşit publicarea traducerii Zamolxe, sub îngrijirea lui Dan Sluşanski, volum reeditat după 23 de ani la Dacia.
Opera: Figuri şi cărţi, 1922; Une miniature inédite du XIIIe siècle reproduisant une oeuvre de Pietro Cavallini, 1928; Iser, 1930; Daniel Da Volterra e la storia di un motivo pittorico, 1932; Intorno a Franco-Bolognese, 1934; Les Tableaux au Greco dans la collection royale de Roumanie, 1934; Preziosi, 1935; Andreescu, 1936; Domenico Theotocopuli El Greco. Exposition organisée par la Gazette des Beaux-arts, 1937; Ethos, 1941; Poemas pateticos, 1948; La Peinture espagnole: 2. De Velasquez à Picasso. Texte de Jacques Lassaigne. Biographies et bibliographie, 1952; Proporción de vivir - poemas, 1954; Georges Cioranescu. Un poète roumain en Espagne, 1962
Postume: Zamolxis sau mitul dacic în istoria și legendele spaniole, Editura Meridiane, București, 1985, editor, prefațator și îngrijitor Dan Slușanschi, cu o evocare de Eugenio Battisti; reeditare Editura Dacica, 2009; Compendiu de istoria literaturii române, 1998; Caietele de miezul nopţii, jurnal 1937-1957, 2001; Un roman epistolar, 4 volume, 2003-2004.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Alexandru_Busuioceanu
http://ramaniamyblog.wordpress.com/alexandru-busoiceanu/
http://www.rostonline.org/p557-Al+Busuioceanu+omul+universal+sub+stelele+polului+getic+
http://www.formula-as.ro/2010/905/mica-enciclopedie-as-27/alexandru-busuioceanu-si-zamolxis-12105
http://www.crispedia.ro/Alexandru_Busuioceanu
Poezia zilei
Alexandru Busuioceanu: Trup curtean dumnezeiesc de trist
Pur spectacol de OmTrup curtean dumnezeiesc de trist
floare de gând şi de nerv
Vis e carnea ta după chimia cerească
undă coasta ta şi seminală mânia
de dragon profund a sexului tău
În durata de lumină trăind
visul ia culoarea ochilor tăi
Adevărul nu pătrunde-n pupilă
şi-n fundul privirii tale te separi
de iubirea, de rana şi cântu-n care te-ai născut
Singurătatea ta aspiră la condiţia perfectă
gol un zeu pe norul atic
Durerea ta fum fără memorie
Mai uşoară cenuşa decât umbra
când arsă într-o clipă îţi e frumuseţea
*
Fii tu lumina mea Fii apa
unde să mă cufund eu
şi s-aştept şi să tac
adânc
piatră-ntre pietre
A nu fi
Te doare să priveşti te doare?
Azurul ca un sânge îţi apasă pleoapele
Ca un cuţit gândul îţi sfâşie sufletul
Lasă-l să te sfâşie lasă-l
Nu va cunoaşte nimeni secretul
Închide ochii asupra acestui arbore-n lacrimă
Ai la picioarele tale drumul Acest curcubeu
Singurătate singurătate şi-uimire
Pune piciorul Urcă Urcă
Pe-acelaşi drum coborât
bulgăre de lumină
când veneai fraged de aurorele tale!
Căinţă
Totul Spiritul cere totul
Coboară iar lumină-a mea
Libertate scumpă Înger crud
Înţelepciune Chemare Dor
care-ai ştiut să-aprinzi
în trandafirişul zilelor nopţilor
floarea-arzătoare-a sângelui
a sufletului meu nemuritor
Coboară şi consolează-mă
de ce-am pierdut în viaţă
de ce n-am ştiut să câştig
n-am-şti-ut-să-câş-tig
în numele tău în spiritul meu
Ion Lazu, Consemnări, I: Despre Vieţile cărţarilor contimporani după Magda U.
(Notă: Despre Lansarea la Bookfest a acestei cărţi am consemnat aici pe data de 1 iunie curent.)
Citind, iar de fapt recitind, adunate într-un volum: Vieţile cărţarilor... eseurile Magdei Ursache, publicate în ultimii 2-3 ani în diverse reviste literare, - despre raporturile dintre Putere şi scriitori în perioada comunistă, dar şi după aceea -, am avut sentimentul că parcurg paginile unei Istorii a literaturii române de după al doilea război mondial. Lucrarea unei eseiste care, păţită ea însăşi - dată afară din slujbă de 3 ori în doi ani - a "citit bine" tot ce se putea citi, a cercetat, a aflat, a meditat asupra tuturor aspectelor în chestiune şi are curajul la limită de a ne reda ceea ce îndeobşte se trece sub tăcere despre actanţii vieţii literare-culturale a ţării în ultima jumătate de secol. "Nu-i uit şi nu-i tac!", pare să fie deviza eseistei, fie că a preluat-o de la Paul Goma, ţinut de autoare drept unul dintre prea-înaltele repere morale dar şi artistice ale naţiunii, chiar dacă într-un mod nedemn acea naţiune îi întoarce spatele cu dinadins şi cu metodă scriitorului îndelung ostracizat, răzleţit, pierdut într-un exil fără sfârşit, fără cetăţenie, fără drepturi civice... Fie că, asta reprezintă opţiunea sa morală-temperamentală, de nereprimat. Sau amândouă deodată.
Citind, iar de fapt recitind, adunate într-un volum: Vieţile cărţarilor... eseurile Magdei Ursache, publicate în ultimii 2-3 ani în diverse reviste literare, - despre raporturile dintre Putere şi scriitori în perioada comunistă, dar şi după aceea -, am avut sentimentul că parcurg paginile unei Istorii a literaturii române de după al doilea război mondial. Lucrarea unei eseiste care, păţită ea însăşi - dată afară din slujbă de 3 ori în doi ani - a "citit bine" tot ce se putea citi, a cercetat, a aflat, a meditat asupra tuturor aspectelor în chestiune şi are curajul la limită de a ne reda ceea ce îndeobşte se trece sub tăcere despre actanţii vieţii literare-culturale a ţării în ultima jumătate de secol. "Nu-i uit şi nu-i tac!", pare să fie deviza eseistei, fie că a preluat-o de la Paul Goma, ţinut de autoare drept unul dintre prea-înaltele repere morale dar şi artistice ale naţiunii, chiar dacă într-un mod nedemn acea naţiune îi întoarce spatele cu dinadins şi cu metodă scriitorului îndelung ostracizat, răzleţit, pierdut într-un exil fără sfârşit, fără cetăţenie, fără drepturi civice... Fie că, asta reprezintă opţiunea sa morală-temperamentală, de nereprimat. Sau amândouă deodată.
Informaţia este atât de bogată, copleşitoare, paginile se citesc cu creionul în mână - şi-mi spun că lectura adevărată, temeinică a unui text, abia cartea ţi-o poate asigura, iar nu foile unei reviste; cele 10 capitole ale cărţii sunt structurate pe anumite teme subsumate celei generale: raporturile cu puterea, în principal cu puterea discreţionară comunistă şi ilustrate cu "vieţile" concludente ale unor scriitori reprezentativi: Vasile Voiculescu, Vladimir Streinu, Nicolae Steinhardt, Dinu Pillat, Ion Caraion, Constant Tonegaru, Marino,dar şi mai recenţii: Mihai Ursachi, Cezar Ivănescu, Paul Goma, dintre cei striviţi de călcâiul securităţii; netrecându-i nicicum sub tăcere pe scriitorii deţinuţi politici, dintre care peste 50 şi-au pierdut viaţa în închisori; dar este analizat în toate detaliile şi "cazul" "piezişului" Tudor Arghezi, cel al lui Nicolae Breban, care a avut temeritatea să "întoarcă foaia" unei cariere literare la vârf; cel al poetului şi criticului literar Gh. Grigurcu, nealiniat, marginalizat, nerenunţând la demnitatea scrisului; al lui Luca Piţu, hărţuit de securitate şi de turnătorii voluntari; sunt aduse în faţă listele cărţilor arestate, scoase din biblioteci şi librării, dosite, arse, topite; dar şi literatura samizdat, atâta cîtă a fost şi cum a fost, într-o ţară unde stalinismul s-a prelungit cu un deceniu şi a fost urmat de un naţional-comunism delirant.. Sunt nu mai puţin de 30 scriitori al căror destin este prezentat în unul sau mai multe articole-eseu, însă de fapt pentru fiecare aspect în parte al raporturilor cu puterea: colaborare făţişă, propagandistică, deşănţată, activitate subterană, informativă, de turnători, sau dimpotrivă: distanţarea, izolarea, dizidenţa propriu-zisă, cea în care prea puţini s-au avântat: Goma, Ţepeneag, Nedelcovici, Virgil Tănase; infiltrările din redacţii şi edituri, din presa culturală, de la posturile de radio din străinătate...; sunt furnizate fapte şi aspecte din vieţile a sute şi sute de "cărţari", prinşi în încleştarea de conştiinţă cu sistemul opresiv. Sunt cuantificate toate gesturile de desprindere din sistem, efectele lor imediate sau reverberate în timp; încleştările dintre "ai lor", bine orchestraţi la Uniune şi în redacţiile revistelor şi "ai noştri", cei şovăielnici sau cu curajul disperării, care au încercat să salvgardeze onoarea personală şi demnitatea scrisului.
Lucrând astăzi la medalionul Alexandru Busuioceanu, am avut şocul să constat că, după 22 de ani de la "Evenimente", chiar receptiv fiind la numele şi opera celor pe care exilul ni i-a ocultat la nesfârşit, nu ştiam decât prea puţine lucruri concrete despre "slătineanul meu", unul dintre cei mai reprezentativi scriitori din exil. M-am gândit apoi că acest intelectual de mare anvergură nu este decât unul dintre exemplele cele mai elocvente ale modului pernicios în care societatea noastră, acum liberă şi democratică, scăpată din chingile şi cercurile oţelite ale poliţiei politice comuniste, nu face decât prea puţin pentru a recupera in integrum opera de o viaţă a unor ziditori de cultură românească. M-am gândit apoi, cu strângere de inimă la frustrările unui scriitor de talia lui Busuioceanu, ţinut departe de ţară, de neam, de familie: şi, cu un rău frison, mi-am alungat din minte întrebarea: Ce soartă de Canal şi de Gherla ar fi avut Al. Busuioceanu dacă ghinionul l-ar fi adus în ţara democraţiei populare imediat după Pacea de la Paris, 1946?... La Madrid a murit în 1961, la doar 65 de ani, după o lungă suferinţă. O stare de sănătate precară. Ar fi scăpat de puşcărie, sub comunişti? Nicidecum! L-au aruncat în închisoare pe Voiculescu, la 76 de ani; pe Ion Al. Vasilescu-Valjan la 68 de ani, decedat în închisoarea Văcăreşti în aprilie 1960, la vârsta de 79 ani... Fiind vorba despre scriitori de primă linie, aflaţi la vârsta senectuţii în momentul arestării. Ar fi avut poate soarta mai tânărului Anton Golopenţia, mort în detenţie (în primăvara lui 1951, la doar 42 de ani!), după un an de torturi inchizitoriale; sau soarta şi mai tânărului Constant Tonegaru, care a decedat în anul 1952, în etate de 33 de ani, la o lună după ce-l eliberaseră, în ultimul stadiu al bolii, convinşi că n-o mai duce mult...
(va urma)
ion lazu: fotografiile zilei...
Aşa ne Trebuie, dacă nu ştim să ne păstrăm în curte Valorile şi le hustupim, ca maşterele!
RăspundețiȘtergereCine mai ştie că, din tot ce a însemnat valoare în urmaşii direcţi şi colaterali ai lui Creangă, mai nimeni n-a mai rămas pe aici... Poate că de aia a şi ajuns Casa memorială ce a ajuns: o butaforie bucşită de artefacte kitshc-uite.
Busuioceanu nu ar fi dat bine la Rrrrom-îni. Bine că dau bine tchioabă und băşescu.
îi Mulţumesc Gazdei că mi l-a făcut cunoscut!
Cel mai surprins (dar şi mulţumit în sine-mi, ca de o nesperată oportunitate) sunt eu însumi; nici n-am bănuit măcar în ce aventură mă angajam cu această rubrică: Scriitorul zilei. Trebuie să se înţeleagă acest fapt simplu: că subsemnatul, ca geolog terenist, am fost departe de viaţa literară, de actanţii ei principali... Iar pe de altă parte am purtat un respect nestrămutat pentru creatorul de artă, dar şi pentru personalitatea exemplară. Pe scriitorii cei mari din timpul nostru nu i-am incomodat cu prezenţa-mi. Mă durea inima să văd cum fanii îi devastau viaţa şi sănătatea lui Nichita... Cam în felul în care se procedase şi cu Labiş...
RăspundețiȘtergereCât despre marii noştri români din exil, de unde să fi aflat ceea ce se dorea cu tot dinadinsul să nu aflăm?! N-am aflat noi, din Slatina, decât târziu iar nicidecum pe vremea liceului, despre Minulescu, iar despre Eugen Ionescu şi mai târziu. Dar despre Busuioceanu cine să-mi fi vorbit, la Slatina ori după? N-ar merita acest mare scriitor şi român să i se dedice monofragii, doctorate, ediţii complete? Fiica scriitorului, notează Ioan Simuţ, a donat nu mai puţin de 60 dosare ale tatălui. Unde se găseşte persoana devotată (dar şi susţinerea financiară fermă, generoasă), care să-i îngrijească ediţiile complete? Primii paşi i-au făcut Nicolae Florescu şi Liliana Corobca (Un roman epistolar - corespondenţa cu românii din exil; ar urma cea cu alţi scriitori etc). Consider o mare greşeală chiar faptul că în istoria sa cu osebire critică NM nu i-a avut în vedere pe scriitorii români din afara graniţelor, măcar pe cei de primă mână. Oare aşa procedează englezii cu Joyce, cu...? Să-mi răspundă cine se pricepe.
Cu drag, Lazu
Ce să răspund, dacă nu (mă) pricep?!?...
RăspundețiȘtergereCum... (nedumiriţi-vă cu orice "expresie" vă vine instantaneu), doar ce "o băşică e, de spumă, într-un secul de nimic" îşi croieşte vad prin mări roşii, moarte, negre, tîrînd după sine o cohortă de creduli ce (mai) cred că prin ea (băşica, demult spartă) vor dobîndi ţara promisă...
Cînd am postat primul meu comentariu aici, Magda Ursache lipsea. Ca şi superbele poze, veşnic tinere. Văd că se mai lucrează la site, dar nu mă pot abţine să spun: mare noroc pe mine, Maestre, de a Te fi descoperit!
Altfel, auto-ostracizat în fundul provinciei mele, aş fi rămas tot cu lecturile tinereţilor mele. Pe care puţime le-am cetit dăruit, pe cele mai multe şi printre rînduri, printre vînturi...
Revin, să rîdeţi cu mine: am vrut să scriu "puţine", dar ce-a ieşit...
RăspundețiȘtergere