Scriitorul zilei: G. Călinescu, n. 19 iunie 1899 - d. 12 martie 1965
Opera (selectiv): Viaţa lui Mihai Eminescu, 1932; Cartea nunţii, 1933; Opera lui Eminescu, 1934-1936; Enigma Otiliei, 1938; Viaţa lui Ion Creangă, 1938; Principii de estetică, 1939; Istoria literaturii române de la origini până în prezent, 1941; Şun sau calea netulburată, 1943; Impresii asupra literaturii spaniole, 1946; Trei nuvele, 1949; Bietul Ioanide, 1953; Nicolae Filimon, 1959; Scrinul negru, 1960; Gr. Alexandrescu, 1962; Lauda lucrurilor, 1963; Estetica basmului, 1965; Vasile Alecsandri, 1965; Scriitori străini, 1967; Opere, I-XIII, 1965-1972.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/George_C%C4%83linescu
G. Călinescu vorbind despre M. Eminescu:
Poezia zilei
Eram barbatul care-n singuratati petrece,
Ca vulturul plesuv pitit în stânca rece.
Nesuferind câmpia fugeam de cei de jos,
Bateam din aripi iute spre muntele sticlos,
Si peste creste ninse facând ocoluri rare
Granitul mohorât îl apucam în gheare;
Sa scriu pe cer elipse eu ma credeam ales,
Pe sus scoteam un tipat de nimeni înteles.
Când coama-mi straluci la tâmple sideral,
Ma coborâi în vale ca un Virgil pe cal
Cu lira într-o mâna, cu haturile-ntr-alta,
Unde fosneste grâul sau aschii scoate dalta,
Strânsei în spume frâul, facui la oameni semn
Cum sa arunce coasa, cum sa ciopleasca-n lemn.
Cântam. Dar prea departe de ei sedeam în sa,
Din gura mea un murmur nedeslusit iesea.
Descalecai. Le-am zis: - În obste ma prenumar,
Lasati-mă busteanul sa-l tin si eu pe umar,
Din moara sa scot sacii, albit tot de faina,
Sa trag cu voi din balta de peste plasa plina.
Veghea-voi turma noastra-n ocolul de nuiele,
Cu plumb si cu mistrie urca-ma-voi pe schele.
Frăţeşte mi-au strâns mâna: - Tovaras fii cu noi,
Un fluier simplu taie-ţi şi fă-ne cânturi noi.
( „Lauda lucrurilor – Lauda materiei”, 1963)
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale (în manuscris):
6. aprilie 2007:
Ion Lazu: Pe Dig, XII...
Fiul natural al Mariei Vişan, menajeră în casa impiegatului cfr Constantin Călinescu, va fi adoptat de famila acestuia, în anul 1906. Mutaţi cu slujba la Botoşani şi Iaşi, copilul începe şcoala la Carol I de pe lîngă Liceul Internat, dar familia revine la Bucureşti în 1908, deci fiul adoptiv continuă şcoala primară la Cuibul cu Barză, gimnaziul la D. Cantemir, liceul la Gh. Lazăr şi se va înscrie la Facultatea de Litere şi Filosofie, absolvind în 1923, cu o licenţă în Umanismul lui Carducci. Devenise în Universitate discipolul lui Ramiro Ortiz, de la care mărturisea mai apoi că a învăţat totul despre cărţi şi despre scrierea lor. Sub această îndrumare scrie primele colaborari, direct în italiană. Câţiva ani de profesorat în Bucureşti, Timişoara, apoi merge să studieze la Roma, la Accademia di Romania, sub îndrumarea lui Vasile Pârvan, al doilea mentor al viitorului mare critic. Un al treilea model intelectual devenise Titu Maiorescu. Revine în Bucureşti în 1926 şi citeşte poezii în Cenaclul Sburătorul al lui Eugen Lovinescu. În 1929 se căsătoreşte. Colaborează la diverse reviste literare şi iniţiază revista Sinteze, apoi Capricorn, unde va intra în dispută cu Gândirea, la care colaborase mai înainte. Colaborare intensă la Viaţa Românească, la Revista Fundaţiilor regale, la Lumea, la Jurnalul literar, de el înfiinţată. În 1936 îşi ia doctoratul cu Avatarii faraonului Tla, o nuvela eminesciană descoperită de Călinescu. Iar în fapt, un capitol din Opera lui Eminescu, lucrare aflată în elaborare. Prin concurs devine conferenţiar la catedra de Filologie din Iaşi, în locul lui Garabet Ibrăileanu, din 1937. Din 1945 se transferă la Universitatea din Bucureşti. Înlăturat în 1950, devine directorul Institutului de Teorie literară şi Folklor. Va reveni la catedra universitară abia în 1961. Scrisese mii de articole în revistele literare, ţinuse conferinţe, inclusiv la Radio. După Abdicare, nu i s-a iertat seria de poezii ditirambice închinate lui Carol II, deşi în Interbelic se situase mereu de partea stângă a baricadei. Abia în 1853 reuşeşte să publice Bietul Ioanid, iar în 1860 Scrinul negru.
I s-a reproşat mereu lui Călinescu oportunismul, trecerea interesată din barca Regalităţii în cea a Republicii democrate. Favorurile obţinute, trecându-se penste nedreptăţi şi frustrări; peste faptul că, înlăturat de la catedră, era făcut academician în 1949, devenise deputat în MAN din acelaşi an, călătorise în URSS şi în China şi publicase reportaje despre măreţele realizări socialiste.... Din 1956 reapăruse în hainele Cronicii optimistului, în rubrica din Contemporanul, în locul celei ţinută în Interbelic: Cronica mizantropului. Dar poate cea mai mare nedreptate stă în faptul că nu i s-a reeditat Istoria literasturii române de la origini pînă în prezent, o imensă pierdere pentru generaţiile de intelectuali de după 44, care nu au avut posibilitatea să o citească. L-au citit pe Vitner, pe Crohmălniceanu, pe Novicov - curat meşteşug de tâmpenie...Uşor îi va fi fost marelui critic să vadă toate astea?
Opera (selectiv): Viaţa lui Mihai Eminescu, 1932; Cartea nunţii, 1933; Opera lui Eminescu, 1934-1936; Enigma Otiliei, 1938; Viaţa lui Ion Creangă, 1938; Principii de estetică, 1939; Istoria literaturii române de la origini până în prezent, 1941; Şun sau calea netulburată, 1943; Impresii asupra literaturii spaniole, 1946; Trei nuvele, 1949; Bietul Ioanide, 1953; Nicolae Filimon, 1959; Scrinul negru, 1960; Gr. Alexandrescu, 1962; Lauda lucrurilor, 1963; Estetica basmului, 1965; Vasile Alecsandri, 1965; Scriitori străini, 1967; Opere, I-XIII, 1965-1972.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/George_C%C4%83linescu
G. Călinescu vorbind despre M. Eminescu:
Călinescu despre Eminescu - Copy.wmv 10303K Descărcaţi |
Poezia zilei
George Calinescu - Eram Bărbatul Care…
Ca vulturul plesuv pitit în stânca rece.
Nesuferind câmpia fugeam de cei de jos,
Bateam din aripi iute spre muntele sticlos,
Si peste creste ninse facând ocoluri rare
Granitul mohorât îl apucam în gheare;
Sa scriu pe cer elipse eu ma credeam ales,
Pe sus scoteam un tipat de nimeni înteles.
Când coama-mi straluci la tâmple sideral,
Ma coborâi în vale ca un Virgil pe cal
Cu lira într-o mâna, cu haturile-ntr-alta,
Unde fosneste grâul sau aschii scoate dalta,
Strânsei în spume frâul, facui la oameni semn
Cum sa arunce coasa, cum sa ciopleasca-n lemn.
Cântam. Dar prea departe de ei sedeam în sa,
Din gura mea un murmur nedeslusit iesea.
Descalecai. Le-am zis: - În obste ma prenumar,
Lasati-mă busteanul sa-l tin si eu pe umar,
Din moara sa scot sacii, albit tot de faina,
Sa trag cu voi din balta de peste plasa plina.
Veghea-voi turma noastra-n ocolul de nuiele,
Cu plumb si cu mistrie urca-ma-voi pe schele.
Frăţeşte mi-au strâns mâna: - Tovaras fii cu noi,
Un fluier simplu taie-ţi şi fă-ne cânturi noi.
( „Lauda lucrurilor – Lauda materiei”, 1963)
6. aprilie 2007:
...Pentru
că mă aflu cam în spatele liceului Caragiale, ies în Piaţa Dorobanţi, merg spre
vila Tudor Vianu, fac cîteva poze,
dar placa memorială, cu basorelief, e tocmai sus, în colţul stâng, aproape
invizibilă printre crengi. Vegetaţia nu ţine cont de nimic, ea are legile ei
care nu ţin seama decât de zeul soare. Dau ocol pieţei Dorobanţi, cu gând să
revăd la ora asta, cu lumină favorabilă, statuia făcută de C. Popovici lui G. Călinescu. A plasat-o impecabil,
după cum îl ştiu preocupat la modul aproape maniacal de poziţionarea statuilor
sale în centrul geometric al spaţiului consacrat statuii şi orientată
milimetric faţă de soarele la zenit; acum se pare că am întârziat câteva minute
peste ora 12,00, căci o aşchie de rază a scăpat deja dincolo, pe obrazul drept.
Un ochi în lumină, ţintindu-te halucinat şi celălalt ascuns în umbra compactă,
dar pe care îl simţi neadormit, cu pupila deschisă la maximum. Este bustul pe
care l-am văzut ani la rând în atelierul de pe Căderea Bastilei 20.
Personalitatea copleşitoare, histrionică a divinului critic m-a intimidat
întotdeauna. Prietenul C. Popovici avea
mistica lucrului făcut o dată pentru totdeauna. Prin anii 80 s-a înscris într-o
excursie la Piramide. Mi-l închipui fascinat de ideea anticilor de a poziţiona
piramidele în funcţie de Steaua polară... Sculptorul visa această statuie în
scuarul din faţa Muzeului Literaturii – nu-mi imaginez un loc mai adecvat
pentru cel mai important critic al nostru din toate timpurile. Dar dorinţa
sculptorului s-a lovit de împotrivirea monolitică a tuturor „prietenilor”. Mă
apropii şi mă îndepărtez de înaltul soclu – încă o izbândă obţinută cu mari
lupte de bunul meu prieten; fac mai multe fotografii, încercând să scot din
cadru crengile imense ale copacilor, încă golaşi, ciuntite prin toaletarea lor
recentă, şi acoperişurile vilelor din jurul piaţetei, deşi se află la o
distanţă apreciabilă. Ce-ar fi, după ce duc la capăt această acţiune cu plăcile
memoriale, să mă arunc în următoarea aventură: un album de artă cu aceste
plăci, cu casele memoriale, cu statuile şi străzile cu nume de scriitori. Un
album civilizat, de ce nu? Sau dacă nu şi nu, măcar să fac un site cu toate
astea şi să-l rog pe Gârbea să-l poziţioneze pe blogul ASR, USR. Cineva tot
trebuie să o facă. Trebuie?
Plec spre strada general
Vlădescu, acum G. Călinescu. Şi se face că, gândindu-mă la contextul din Bietul Ioanide, cu descrierea
cartierului de la marginea Lacurilor, trec de casa memorială cu pricina. Ajung
la o intersecţie, întreb vreo doi localnici, mă
trimit înapoi, la gardul roşu; şi acolo: tot ce văd e meschin, casa cu
două nivele, pe care am mai zărit-o cândva, dar o ştiu mai bine din fotografii,
mi se păruse că e cu faţa spre stradă, dar nu, e în partea stângă a curticelei,
o grădiniţă foarte îngustă, cu mici ronduri-alei în faţă, al căror desen parcă
vrea să forţeze limitele, un chioşc de paznic în dreapta intrării şi o altă
dependinţă în fundul ogrăzii, aceea fără etaj. Prin faţa acelei locuinţe
evoluează tocmai acum o matroană cam
decrepită, în capod, căutând ceva pe jos; iar la colţul gheretei, pe care am
citit: Punct de pază, s-a încovrigat un câine de curte, roşcat. Îmi trece prin
minte un gând nesăbuit: Nu cumva respectiva matroană este „Inegalabila Vera”?
Oricum, matroana ca de pe altă lume şi cotarla din colţ, care nu vrea să stea
în coteţul din grădină, nu te prea îmbie să vizitezi „Casa memorială G.C.,
Academia română”. Acum, privind faţada clădirii principale: pe peretele dinspre
stradă se află basorelieful lui G.C., însă greu de pozat printre crengile copacului
(vegetalul care nu iartă...); în dreapta faţadei, dar plasat jos, se află un
alt basorelief, trei torsuri umane în manieră antică. Căsuţa, căci nu e decât o
căsuţă, se ridică - cât de cât – pe o temelie din blocuri de gresie de 0,7 m
înălţime, dar nu cred să fie vorba despre o fundaţie propriu-zisă ci mai
degrabă despre blocuri ataşate ulterior, ca să dea impresia de soliditate; iar
pereţii ca atare ai căsuţei par să nu fie din cărămidă ci din paiantă. Îmi dau
seama de drama din sufletul divinului critic, altfel cu preocupări de înaltă
arhitectură urbană a metropolei, în genul lui Ioanide. (În aceeaşi seară,
târziu, la TVCultural, Ion Vianu confirmă supoziţiile mele, povestind că tatăl
său, T. Vianu, mereu într-un fel de rivalitate cu G.C: ambii profesori
universitari, ambii cu discipoli, un apolinic şi un dionisiac, TV cu ditamai
viloiul, iar G.C. cu căsuţa-i prizărită (ca să nu mai amintim faptul că Vianu
îşi trăsese şi o vilă la Zamora-Buşteni, pe Valea Prahovei) – deci TV l-a
trimis cândva pe Ion V. să-i ducă lui G.C. o carte sau o scrisoare – şi
povestitorul menţionează râvna lui G.C. de a da casei sale un „ce” măreţ. Te
punea să priveşti curticica de 6-8 m printr-un ochean invers, astfel că toate
proporţiile erau schimbate, vedeai clădirea la mare distanţă, în capătul
aleilor, ca într-o ilustrată - poate un alt Versailles, nu?
Ion Lazu: fotografii - Statuia lui G. Călinescu, sculptor Constantin Popovici...
Statuie de sculptorul Constantin Popovici, în zona Pţa Dorobanţi- Televiziune. |
Ion Lazu: Pe Dig, XII...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu