Mirjana Jovanovici şi Srdjan Petrovici într-un eclatant concert de muzică populară românească. A prezentat Nataşa Tosici, preşedinta Partidului Democrat al Romînilor din Serbia.Iniţiator, Fundaţia PanEuropa.
"Ci noi locului ne ţinem..."
Mihai Eminescu
Să fie Timpul
mai harnic decât omul harnic? Nu-mi vine să admit, eu ţin de fiecare dată
partea celui mai slab -, a omului, adică... Să fie Timpul doar mai grăbit decât
omul grăbit? Asta pot s-o admit, la limită. Căci eu însumi (înţelegeţi, o culme
a hărniciei şi a grabei), am fost cât de cât depăşit de Timp, ieri spre seară.
Cînd am ajuns la trovanţii din faţa Muzeului geologic, peste Şosea de Muzeul
Ţăranului Român, se auzeau ultimele cuvinte din prezentare, iar când am
traversat carosabilul, deja acordeonul în funcţiune îi dădea ocazia
sunetistului să pună la punct staţia de amplificare. Cu grăbire m-am aşezat pe
primul colţ de bancă la îndemână şi... concertul a început! De la 19:00 până la
21 fără câteva minute, căci după încheiere, entuziaştii ascultători n-au cedat
decât cu preţul a încă trei bisuri... Două ore copleşitoare, de cântece
populare româneşti din Valea Timocului sârbesc. Protagonişti: un tânăr
acordeonist peste toate aşteptările Srdjan Petrovici... – îi zburau degetele pe
claviaturi, nu alta, o minunăţie, peste tot ce ştiusem eu despre improvizaţiile
la acordeon. Şi cuvântul zbor nu e
exagerat, el te duce nemijlocit cu gândul la zborul păsărilor. V-aţi gândit
vreodată că fiecare pasăre se deosebeşte de celelalte specii tocmai prin zborul
ei? Desigur, v-aţi gândit... La evoluţia
atât de personală a fiecărei păsări, dar şi la volutele imprevizibile, pe cât
de spectaculoase, care au atras atenţia... la ciocârlii, la porumbeii jucători,
care fac tumbe prin aer... Ce-ar fi să împingem lucrurile ceva mai departe -, însă
tot în spiritul adevărului - şi să ne gândim că şi fluturii zboară, uimindu-ne
de fiecare dată... că şi libelulele zboară -, ating o fracţiune de secundă unda
apei şi se ridică din nou... Toate aceste comparaţii şi metafore deveneau cumva
obligatorii când îl ascultai pe tânărul instrumentist Petrovici cântând la
acordeonul lui fermecat...
Şi vine
solista Mirjana Iovanovici, o femeie în modul cel mai vădit născută pentru
scenă, pentru cântec, pentru bucuria împărtăşită celorlalţi... Nu-ţi rămâne decât ca, ascultînd-o vreme de două ore,
în plin spectacol, să te întrebi: Oare de ce nu ştiusem chiar nimicuţa despre
această cântăreaţă de mare clasă? O voce bine timbrată, pe cât de caldă şi
amplă, iar în ce priveşte repertoriul, cum am şi reuşit să-i spun solistei, în
scurta pauză: Un repertoriu cu deosebire bogat, complex, cum nu prea ştiu să
aibă vreo altă cântăreaţă de muzică populară de la noi. În primul rând cântece
româneşti, în limba română a conaţionalilor noştri din Valea Timocului. Într-un
dialect cu deosebire inteligibil, deloc marginal!, pe care îl apropii în mod
firesc de vorbirea din Mehedinţi, zona Tismaba-Baia de Aramă, dar şi în zona
bănăţeană Orşova-Topleţ-Teregova. O vorbire nu atât diferită, cât în mod
particular şi foarte dulce „cântată”. Nu în multe zone ale ţării am întâlnit
acest aspect; poate doar în Muscel să fi remarcat această vorbire cântată...
Despre repertoriu ca atare? Cântece pe care personal le-am auzit mereu, din
prima copilărie şi până de curând. Ce au răscolit ele în sufletul meu de „venetic”
îmi e mai greu să explic aici, în treacăt. Ar fi de stăruit pe pagină... Dar am
ascultat şi cântece pe care le auzeam pentru prima oară, parcă anume ca să
identific mai exact locul timocenilor în context românesc. Regionalisme,
adresări, invocaţii, rugăminţi către Cel de Sus. „Într-o zi de sărbătoare / Am
aprins o lumânare/ Şi am pus-o la icoane...” Este apoi o foarte incitantă
provocare să urmăreşti textele cântecelor, să observi combinaţii noi de motive
cunoscute parcă dintotdeauna, să constaţi permutări, reevaluari ale unor teme
consacrate. Ţine şi de insipraţia de moment a interpretului? Nu e lesne de
răspuns la întrebare, la întrebări... „M-a făcut mama frumoasă / Şi mă
ţine-nchisă-n casă / Cu perdeaua bine trasă...// M-a făcut mama frumoasă /,
Nici la apă nu mă lasă / Nici la lemne-n bătătură / Că-i e frică că mă fură...” Şi nu mult după aceea: „Păsărică albă-n cioc /
Şi pistriţă peste tot // Păsărică mută-ţi cuibul / Că vine badea cu plugul / Păsărică
mută-ţi casa / Că vine badea cu coasa...” (ăst cântec mi-l murmura Tata, şi el
un Venetic...) // „Unde cuibul ţi-ai făcut / Acolo noi am şezut...” Şi mai
încolo: „Iarba ne-a fost aşternut...” Şi mai încolo: „Drag mi-a fost mie pre
lume / De poteaca de pe culme / Unde treaşe multă lume .// Unde treaşe bun şi
rău / Şi arar drăguţul meu...” Şi mai încolo: „La badea m-aş duce / Nu ştiu
de-oi ajunge / Să-i dau gură dulce...”. În ce mă priveşte, nu făceam decât să mă ridic spontan în picioare şi să mă reaşez, cumva ostoit...
Iar la
sfârşit, care nu cred să fie cu adevărat un sfârşit, căci muzica timoceană mă
ademeneşte irezistibil! - n-am avut
decât regretul că nu luasem la mine un carnet şi un creion, să fi notat,
drăguliţă Doamne, cât mai multe dintre versurile care mi-au mers la inimă. Deh,
Graba, fie ea vinovată!
Dar la câte
altele nu m-am gândit, în cele două-ore-două de regal muzical! Mi-am spus că „România fiind o ţară
înconjurată de români” – celebra formulare a marelui Nicolae Iorga, pe care nu
voi obosi niciodată să o repet - are dincolo de fruntariile sale actuale, nu
doar enclave de românitate diseminate în toată peninsula Balcanică, dar şi în
Bucovina, Ungaria, Maramureşul de dincolo de Tisa, trecut la Ucraina, are şi
astfel de zone, plasate în imediata vecinătate a românităţii dintre Carpaţi,
Dunăre şi Marea Neagră, precum acest redutabil ţinut al Timocului. Te gândeşti
ce lucru minunat este spiritul naţional, despre care se susţine că este un dar
al Divinităţii – te minunezi ce importanţă hotărâtoare are limba, cântecul,
obiceiurile tradiţionale, religia... Şi
mă mai întreb, ca surtucar ce sunt: Nu cumva teoria ariilor laterale, de la
sfârşitul secolului XIX a filologului romanist de origine germană Wilhelm Mayer–Lubke,
după ce şi-a dovedit aplicabilitatea în evoluţia limbii române şi a celei
portugheze, care au conservat forme ale latinei scoase din circulaţie „la
centru”, dacă nu cumva această teorie este valabilă şi în cadrul
spiritualităţii fiecărei naţiuni: în cazul nostru, spre marginea arealului
românităţii se conservă forme culturale care la centru sunt date deoparte. Căci
am sesizat în cântecul timocean conservarea unor forme care au cam ieşit din
circulaţie aici, în România. Dar nu eu, ci specialiştii ar trebui să caute un
răspuns...
Şi mi-am mai spus că una din garanţiile
durabilităţii unei culturi, dincolo de obiceiuri şi religie („Te-am rugat
Doamne, de toate / Şi de lungă sănătate”), este anume forma cântecului popular.
Împrejurările te pot smulge din vatra strămoşească, te pot arunca în vâltoarea
lumii albe. Dar un cântec revenit în amintire, oricât de târziu, din copilărie
sau adolescenţa pierdută, îţi va reaminti fără greş cuvintele acelui cântec,
limba în care l-ai învăţat cândva, demult... Mai amânat vin cuvintele, ci
melodia se iveşte când nu te aştepţi, în restriştea vieţii. Mai amânat vin şi
cuvintele, dar ele vin, în cele din urmă, parcă pentru a reinstaura Lumea noastră,
cum a fost ea la începuturi...
P.S. I-am mai
spus dnei Mirjana Jovanovici, în scurta noastră discuţie: Dar ştiţi că această
impunătoare clădire a MŢR a fost ridicată în primii ani ai secolului XX, de
primul nostru Rege, Carol I Întemeietorul? Tot aşa cum şi clădirea de alături,
a Muzeului de Istorie Naturală Gr. Antipa; cum şi clădirea de vis-a-vis, a Muzeului Geologiei?
Iar dumneavoastră aţi cântat în tot acest timp sub efigia Regelui Carol I, care
veghează în stânga bolţii de la intrare... Distinsa doamnă din Valea Timocului, care îşi privise tot timpul spectatorii hipnotizaţi,
s-a întors deîndată şi a privit spre locul indicat.
Niciodată nu se poate face cultură adevărată fără a privi înapoi, la
cele ce au fost şi încă durează...
Ion Lazu
Scriitorul zilei:http://ilazu.blogspot.ro/2012/08/scriitorul-zilei-romulus-dianu.html
Poezia zilei: Tudor Arghezi
Inscripţie de bărbat
Fă-ţi datoria până-n capăt, bine.
Sunt datorii şi ţelul şi povara,
Fie că mângâi omul, fie că aperi ţara.
Şi-aşteaptă cesul tău. Că vine.
Nu-ţi fie teamă, alta nu-i menirea.
Că te codeşti, mişel sau înţelept.
Ţine nevrednicilor crâncen piept,
Că porţi în tine toată omenirea.
Ai luat de jos poveri. Ţi se cuvine.
Şi te mai cere una. Nu-i nimic. E grea.
Ţi-e cârca plină, ia-o şi pe ea
Şi-aşteaptă-ţi şi sfârşitul cu fruntea sus. Că vine!
(din Poeme noi, 1963)
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1994
5 martie 94. Ieri, recitalul Lidiei la Muzeul Naţional de Istorie. Copii de clasele 5-6 în sală, deci nereceptivi. Lidia cam nemulţumită, deşi personalităţile au felicitat-o, inclusiv dl Puiu Ion care a căutat-o la cabină. Mă mişcasem foarte eficient în acea dimineaţă, convingîndu-l pe Mihai Cîrciog să ne subvenţioneze cu 700.000 pentru editarea în 1000 exemplare a buletinului festiv şi să ne dea o maşină pentru a duce cărţi în Bucovina. Apoi la Memoria, pentru a vorbi cu Marilena Rotaru, căreia mă ofer să-i pun la dispoziţie videocaseta Lidiei. Poate ne revedem luni la Muzeul Ţăranului Român.
6 martie 94. Niciodată nu mi-am
închipuit că din despărţirea de M.P. şi la 30 de ani distanţă, voi putea scrie
o carte despre idila noastră. Recitesc manuscrisul după aproape un an de la
redactare şi, semn bun, nu-mi sună fals. Dintr-o biată întîmplare pe care poate
partenera a trecut-o îndată cu vederea, neînsemnînd pentru ea mai nimic (căci
va fi avut, desigur, alţi pretendenţi în aşteptare), însă care în mine însumi,
cu sufletul neînceput, a adus zguduiri ca la un mare vulcan în erupţie…
8 martie 94. Ieri, luni, la Muz. Ţăr.
Român, unul dintre cele mai reuşite “parastase” ale lui 6 martie, acea zi cînd
s-au instalat, parcă pentru totdeauna, comuniştii. Îl chemasem şi pe Puiu Ion,
care a venit însoţit de compozitorul Vasiliu şi de soţia acestuia – o pereche
foarte comunicativă, cum aveam să constat în seara respectivă. Au vorbit
Coposu, Blandiana, Dorin D., Alecu Paleologu, cineva de la Timişoara şi,
desigur, Banu Rădulescu şi trei studenţi, remarcabil Petre Guran, cu un patos
şi o elocvenţă de zile mari. Îi prevăd un viitor strălucit acestui tînăr
superdotat. Tot el ne-a tradus din germană filmul Katin – istoria unei minciuni.
Pe la orele 15
fusesem la C. Sorescu, la ei la sediu, i-am dat cele două manuscrise Iosif
Cireşan, iar apoi şi Ruptura, pe care
s-a apucat să-l citească pe loc, arătîndu-se foarte interesat. Ar vrea şi
traducerea Ultimele zile ale oraşului
Pompei şi poate încă una din Fr. Nourrisier; mi-a promis că pînă sîmbătă
îmi dă un prim răspuns.
13 martie. Vineri m-am văzut la prînz cu
C.S., a găsit să-mi spună că Ruptura este
un roman fermecător. M-a rugat să mă gîndesc la o copertă. Îi dau Ultimele zile…, recuperată de la
Dănescu-Garamont şi se arată foarte prins de ideea lansării simultane a celor
două cărţi. Pînă luni îl va citi şi-mi dă răspunsul. La lansare vrea şi filmul
superproducţie pe tema Pompei. Mă întreb dacă nu e cam naiv.
Apoi la Muzeul
Ist. Naţ. unde îl ascult pe Al. Chiriac şi pe Lidia cu două recitări, foarte
frumos primită de toţi. Îl abordez pe Mircea Druc şi-i spun: Să ne ţinem tari,
nici un pas înapoi.
Haiku:Tăceam
amîndoi
Eu şi mierla –
Răguşiţi de
taină.
(din Lamentaţiile Uitucului, în manuscris)
Va urma
Cărţile din bibliotecă : Genoveva Preda, Onisifor Ghibu, Ioan Alexandru, Nae Ionescu.
Va multumesc pentru fotoreportajul dvs "Muzici din Valea Timocului", la MTR, care m-a facut sa retraiesc, cu alti ochi, cu alte ganduri si cu alte sensuri, ceea ce am vazut deja si am ascultat in seara pe care o evocati cu atata culoare si maiestrie! De multe ori privim si ascultam, dar este nevoie de cineva mult mai versat, mai talentat si mai exersat in stapanirea vorbelor si a imaginilor ca sa-ti desluseasca lucruri si situatii peste care dai sau la care ajungi cu o inocenta incredibila!
RăspundețiȘtergereRevin cu placere la blogul dvs, la scrierile dvs si nu pot decat, foarte simplu si cu modestie sa va exprim intreaga mea gratitudine pentru ca ati ales sa fiti, inca o data, alaturi de noi!
Când cineva îmi descrie atât de minuţios, un eveniment despre rapsozi populari, răspândiţi pretutindeni, în lume, nu am cum să nu mă gândesc la turcul Şaip, din copilăria mea, cel care mă încântase cu forma pe care o dăduse el unui cântec, de-al nostru, mai vechi.Trecea cântând pe uliţa noastră de la ţară, către livada, unde era paznic, de-l auzeam: "Pădure, dragă pădure/Frumos cântă cucul ăla înăuntru.../Eu spun cucului să taci/El se mută pe alt craci..." ş.a.m.d.
RăspundețiȘtergereTotdeauna, din inimă, vom fi alături de Dvs şi de toţi cei care promovează tradiţiile noastre dragi. Sunt aceştia nişte oameni frumoşi, nu mulţi la număr, ce-i drept, dar care merită din plin să fie cunoscuţi, apreciaţi cum se cuvine pentru valoarea lor şi ajutaţi să-şi transmită semenilor şi lumii întregi mesajul artistic cu deosebire preţios pe care se edifică spiritualitatea românească. Devotat, Lazu
RăspundețiȘtergereDragă DOmnule Ion Lazu,
RăspundețiȘtergerefireşte ultimele Matale postări,ca deobicei, supebe...Deapre altceva vreau să te rog;am orimit de la Dna Magda Ursache ultimul număr din revista ACOLADA în care mi swe confirmă trista veste că Dl Petre Ursache s-ar fi mutat la cele eterne; Cum Dsa ne ţinea de mari prieteni, am rugămintea să-i comunici şi din partea mea CONDOLEANŢE şi tot ce se spune la aceste ocaziuni triste; am tot încercat să te sun dar a fost imposibil să te găsesc;am rugămintea deci să-i comunci şi din partea mea cele de cuviinţă;de ce n-am făcut, nu o fac eu ?! Nici eu nu am înţeles ce mă reţine... poate şi teama să nu scriu ceva greşit...Mulţumresc, cu atât mai mult că mi se pare că şi de cel plecat vă lega o prietenie...îm " triumvirat" dacă pot zice aşa.
Ion Murgeanu
...şi nici Gică Istratwe nu simte mai bine,,dar poate cu el ai reuşit să vorbeşti direct...
Doamnă, Domnule, pe Suflete pupe-Vă,
RăspundețiȘtergerenu doar cei ca mine, ci Toţi cei din cîte istorice Provincii române subzistă,
plus o Moldavie - cea mai proscrisă!
Cel care trăi, alături de Voi, timoceana zicere - Culai.
Da, Domnule Murgeanu: Petru "Ursu" nu s-a dusu, cît trăim şi-l cu, reverenţă, iubire pomenim!
Lazii iştia trag poieni de ardentă cultură, taman pe Acolo, pe unde Buza ne arde mai tare...
Sta-le-ar în gîtiţe celora care mai mult ne rup şi ne dezbină, decît ne îmbină!