Scriitorul zilei: Nicolae Breban, n. 1 februarie 1934.
Poezia zilei
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1996
Fotografii cu scriitori, V:
Radu Voinescu, Simona Grazia Dima
(Reiau, la Aniversară, postarea mea din 9 noiembrie 2011)
LANSARE NICOLAE BREBAN : Singura cale, roman.
În această seară de miercuri, pe cea mai
frumoasă vreme de toamnă târzie, la Rotonda MNLR a fost lansat noul roman al
redutabilului prozator român Nicolae Breban. Sala neîncăpătoare, veniţi fiind
şi invitaţi din străinătate: Teşu Solomovici, dar şi din provincie. De la Iaşi,
Magda şi Petru Ursache, ambii în mare formă, destinşi, comunicativi, precum şi
tânărul critic Bogdan Creţu, repartizat printre vorbitorii serii. Anfitrioana
Aura Christi îi atrage în dezbateri pe Eugen Negrici, Răzvan Voncu şi desigur,
Autorul. Să fi scris tot cuvântul cu litere mari? Poate nici aşa nu era
deajuns.
Dintre greii literaturii, fapt
semnificativ, în sală se aflau Augustin Buzura şi DRP, dintre poeţi George
Virgil Stoenescu (probabil vicepreşedintele Băncii Naţionale), Ion Cocora,
Liviu Ioan Stoiciu, Eugenia Ţarălungă, Mihai Gălăţanu, Claudia Voiculescu,
Doina Ruşti, sculptorul Vlad Ciobanu, Jana Morărescu, Ilie Roşianu, Cornel
Nistorescu, Nicolae Bârna, Paul Schuster-Stein, alţi oameni de cultură.
Reporteri, televiziuni. Va fi vorba în romanul ce se lansează astăzi (cca 600
pagini, format mare) despre o înnoire tematică a autorului, căci este pusă în
discuţie perioada stalinistă (care la noi a durat ani buni după dispariţia
tiranului), însă de data asta abordată dintr-o etapă distinctă şi din
alt unghi, nu o critică a perioadei dejiste din punctul de vedere al
perioadei ceauşiste, care nu era decât o revoltă în genunchi: activistul rău şi
care a făcut greşeli era înlocuit cu unul bun, patriot, din popor.
Bogdan Creţu remarcă faptul că pentru
prima dată Breban povesteşte la persoana întîi, din subiectivitatea unui
tânăr abia ieşit din adolescenţă, ins atipic, aparent cu tare psihice, care
însă crede în ideea comunismului (deşi tatăl său era la închisoare!), nu
neapărat şi în regimul instalat la noi. Un personaj care vorbeşte puţin,
îi îngână pe alţii, aflându-se de fapt în căutarea unui mentor; şi
care, în mod surprinzător are o ascensiune rapidă în ierarhia regimului.
Fără să dea impresia că urmăreşte asta cu dinadins. Ca apoi să urmeze
coborâşul. În fapt, regăsirea de sine. La Breban factologicul e pe plan secund,
primează analiza psihologică.
Pentru Răzvan Voncu, miza romanului
este descrierea epocii dejiste din afara ei, fără strecurările şi
şabloanele atunci perfectate, pe care autorul le mătură cu
hotărâre. Breban crează personaje vii, memorabile, le face introspecţia
psihologică. Ne provoacă să exorcizăm răul din noi. Căci venim dintr-un
regim al răului, care pusese tradiţia la pământ şi totuşi mergea mai departe,
sub forme aberante. Absurdul epocii ar fi trebuit să ne deranjeze mai mult
decât penuria alimentară, de exemplu. Cu acest roman, crede Răzvan
Voncu, Breban s-a reinventat pe sine ca scriitor.
Aura Christi subliniază alt aspect:
spiritul epocii se imprimă ca pe o coală albă în psihologia acestui adolescent;
el înţelege că limbajul de lemn este un cod, învaţă să-l folosească eficient şi
face carieră. Iar ceea ce îl diferenţiază totuşi de ceilalţi este foamea
de mentori şi foamea de destin.
(Şi îmi dau mai bine seama că NB face
cu adevărat figură neobişnuită printre romancieri pentru un fapt care scapă
comentatorilor: abordările sale sunt ale poetului, este vorba de fiecare dată
în romanele sale despre nişte intuiţii cu privire la natura umană, de la care
se porneşte şi cărora în textele sale caută să le afle mobilurile psihologice.
De pildă, această temă a discipolului. Ce să însemne, ca realitate psihologică
umană? Ce este acea "îngânare a celorlalţi"? Cred a fi vorba
exact despre firea artistului, care se apropie de artă prin imitaţie mai întîi,
prin imitarea mentorului ca persoană dar şi a creaţiei acestuia
/ acestora. Şi este adevărat că la scriitor ucenicia începe prin
imitarea cărţilor preferate, a maeştrilor admiraţi, a performerilor în general.
Ca să se ajungă, după tatonări şi vocalize, la tonul personal, la stilul
propriu, la valorizarea de sine. Îl imiţi pe om, îi imiţi stilul, e ca şi cum
ai face antrenamente, ca să-ţi găseşti domeniul, tema şi stilul... Ca să
nu spun că în această râvnă de a-l imita pe maestru se include şi dorinţa,
poate inconştientă, de a-l complexa pe mentor: repetându-i defectele,
sugerându-i că unicitatea sa este fragilă. Etc. Însuşi Breban, în mărturisirile
de la finalul lansării, luat de valul "fericirii că încă poate să
scrie" (dar nu e acesta sentimentul lui Eugen Ionescu, din ultimna sa
fază? al altor mari creatori, care scriau zilnic pentru a-şi dovedi că o mai
pot face, că zeul nu i-a părăsit?), spunea că singura lui problemă, în cei 7
ani de aşteptare a debutului - în fapt mult mai mulţi ani, căci scria de pe la
14 - a fost aceea de a-şi pune la punct fraza adecvată felului său de a se pune
în pagină.)
Eugen Negrici observă că personajul lui
Breban este un arivist de vremuri noi, comuniste, un fel de Julien Sorel, de
Rubampre, tipul de personaje care apar tot după o revoluţie, cea din 1830 în
Franţa şi intuiesc faptul că se poate face cărieră folosindu-se de soţiile
altora, de cămătari, de femei de societate. Pentru arivist e însă decisiv să
fie singur, să-şi facă nederanjat jocurile, deşi el ştie că trebuie să respecte
aparenţele: se căsătoreşte, are viaţă de familie, însă totul formal, el fiind
acaparat de cariera sa. Bogdan Creţu: personajul nu este un arivist în
adevăratul sens, el experimentează, se testează pe sine. Eugen Negrici: mereu
suspiciunea în relaţiile dintre personaje, în toate situaţiile, inclusiv în
iubire, în admiraţie. Ipocrizia., bănuiala. Frica.
Aura Christi: Un roman nietzskean, un jos
de măşti, cititorul simte că este mereu tras pe sfoară... Răzvan Voncu. În
sistemul stalinist toţi sunt măcinaţi, nimeni nu reuşeşte să propăşească decât
parţial şi pe moment, apoi e dat la fund. Apoi păstrat sub supraveghere, pentru
o nouă încercare.
Cuvântul Autorului: A simţit ca pe un
cadou această revenire la perioada primei tinereţi, deşi ea a fost extrem de
complicată, marcată de disconfort, chiar umilă. Părinţii, contrariaţi ei
înşişi: de ce literatura? Cu rezultatele lui bune din liceu... Încrezător în ce
avea de spus, nimeni nu credea în vocaţia sa, toţi îl considerau un marginal,
un veleitar, un ratat; doar Nichita avea încredere în el. Şi ambiţia de a
debuta cu roman, ceea ce l-a întârziat cu 6-7 ani faţă de DRP, de Fănuş, care
debutaseră strălucit, însă cu proze scurte. Fiind şi DRP în sală, Breban
comentează: proze scurte atât de bune n-aş fi putut scrie... Până a găsit fraza
cu care să lucreze. Şi care este cea de totdeauna şi de astăzi. Se fericeşte
pentru a nu fi părăsit literatura română. Mulţumeşte vieţii că i-a dat şansa să
se realizeze în roman, aşa cum şi-a dorit cu ardoare, în loc de orice altceva.
Alţi scriitori:
N. Gane. N. 1836
Vasile Netea, n. 1912
I.M. Ştefan, n. 1922
Petru Popescu, n. 1944
N. D. Cocea, m. 1949
Rodian Drăgoi. N. 1951
Anatolie Paniş, m. 2007
Poezia zilei
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1996
8 dec 96. A murit poetul Marin Sorescu, la 61 de ani, de ciroză, îmi pare.
Ultimul mare poet, scrie Eugen Simion. Să-l întrebi: Dar Păunescu? Dar...? Nu-l întreb eu. L-or întreba ei, din vârful
trebii.. Sau îl vor urî în plus peste ce-l urâseră până acum...
10 dec. 96 .Trec pe la tanti M.: ameţeli, cade etc. Trec pe la biserica sf.
Visarion, unde cu luni în urmă îl văzusem pe Marin Sorescu la slujbă, tras
către perete, o dungă lîngă zid, resemnată. Lume multă, coroane imense, de la academii, universităţi, institute de cercetare. Pe drum o întîlnesc pe
Leopoldina Bălănuţă şi am prezenţa de spirit să o salut. Foarte tristă, rasată.
Dar parcă n-ar trebui să fie aşa în vîrstă, nu?
Fiecare familie (neamu lu Cutare) este un arc întors, din care ar
putea ţîşni săgeata (geniului, reuşitei, eminenţei…), dar care poate să şi crape
în vreun loc – vezi nebunii care apar mai în orice familie ce se respectă.
14 dec. 96. Ieri la parastasul lui C. Popovici. A trecut un an... Ce zăpadă înaltă
şi afînată era în cimitirul Sf. Vineri. Corneliu Vlad şi Pavca Perfil vor să
reactiveze ideea Paralela 45. Iar cu Drăgulănescu vorbesc despre o lansare şi
un recital Lidia. Convenim că trebuiesc unele modificări de text.
Scriitorul – un om care-şi astupă urechile: ca să audă mai bine,
care închide ochii: ca să vadă mai bine. Un om care nu trăieşte clipa prezentă,
ca să şi-o amintească pe cea trecută…(Ce viitor să aibă un astfel de specimen?).
22 dec 96. Scriu (?) la Veneticii.
Afară spicuieli de viforniţă. Brazii prea scumpi. O vecină mă întreabă: Gata
piaţa? Nu, gata banii! Lidia rămasă la ouă se întîlneşte cu Neluţu, e cu fătuca
de 16 ani, află că au un băieţel de 2 luni şi jumătate. Va divorţa de Luiza,
care “a înţeles”. L. spune toate astea la bucătărie, deci aude şi Andrei.
Joi 18 i-am dat Constanţei B. 11 pagini, fragmentul Ceainicul, zice să nu o presez. Probabil
toţi o presează… Îi spun că mi-a plăcut Roua
plural şi că Veneticii se referă
la perioada 44-45; zice: O să mă inspir…
Mai ieri vine un Claudiu Soare, 25 ani, blond-roşcat, cîrlionţat,
coroiat, slab, faţă îngustă, foarte crispat şi încrîncenat pe ai lui, pe lume –
tatăl este coleg de serviciu cu Lidia, idem maică-sa – îi citisem un op, la
început scandalizat de idei şi topică, apoi convins de unele versete. Pare
indignat că va trebui să se ocupe tot el de publicare. Aranjez să i-l prezint
lui ATD. Poemele pe care le însăilează tabula rasa. Nevroză la vedere, însă ca
prin minune limba îl ascultă.
Va urma
Radu Voinescu, Simona Grazia Dima
Radu Voinescu |
Simona Grazia Dima |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu