Scriitorul zilei: Tudor Muşatescu,
n. 22 februarie 1903 - d. 4 noiembrie 1970
Lidia Lazu în recital
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1997
Fotografii cu scriitori...pe Dig: Ana Calina Garaş, Lidia şi Ionu.
Fiul unui profesor şi avocat, musceleanul
câmpulungean începe liceul în urbea natală dar îl termină la Sf. Sava, în 1919,
după care se înscrie la Litere şi Drept, terminându-le pe ambele în 1924,
la 21 de ani, cu Magna cum
laude. Pentru scurt timp profesor şi avocat, abandonează cele două profesiuni ortodoxe pentru
gazetărie şi literatură, în speţă teatru. Colaborase la rampa încă din liceu; se afirmă cu brio în lumea scenei şi în gazetărie, aşa că între 1930 şi
1940 a fost Inspector general al teatrelor. Scriind încă din copilărie,
la 9 ani terminase o feerie, în curând editează o revistă Ghiocelul. Inteligent,
spiritual, cu umor cât munții Iezer, Păpuă și Păpușa la un loc, ironic sau sarcastic după caz, nimic nu părea să
i se refuze acestui favorizat al Muzei; un răsfăţ pe care, cu generozitate, l-a
revărsat asupra conaţionalilor săi. Trebuie menţionat că piesele sale au fost
jucate nu doar pe marile scene dar și pe cele mai umile scene de prin ţară ci şi în multe dintre capitalele Europei. A fost un continuator al tradiţiei
scenice caragialiene, subiectele fiind inspirate din lumea târgurilor
provinciale, despre năravuri burgheze, politicianism, carierism etc.; cu ceva
din bonomia lui Ion Minulescu la început, cu altceva din dramaturgia
comico-sentimentală a lui Mihail Sebastian, s-a individualizat ca personalitate
originală, dând zeci de piese, sute de adaptări, localizări etc., greu de
demarcat de opera originală. Este de ştiut că debutase la Paris, în 1823, la
doar 20 de ani!, cu o piesă originală, scrisă direct în franceză: Focurile de pe comori. Un volum
de poezii: Vitrinele toamnei,
1925, titlu ce subliniază "privirea ca la teatru", detaşarea ironică.
O înzestrare scriitoricească de tot neobişnuită. Inteligenţa sa briantă era
însoţită de cele mai potrivite mijloace de punere în scenă a ceea ce este fals,
găunos, ridicol. Un posibil continuator la noi în postbelic ar putea fi Ion Băieşu, cu ai săi Tanţa şi Costel, unde se scoate
umor din situaţii absurde, din comedia limbajului, din automatisme, calchieri,
incultură, pleonasme, dezacorduri (mereu acelaşi "moft
român").. Sunt irezistibile textele din culegerea Doresc ca micile mele rânduleţe, 1945.
Pentru cine le citeşte, umor inepuizabil, pentru interpret un succes garantat.
Patentul Tudor Muşatescu, infailibil.
Cîteva titluri care au făcut epocă: Panţarola, 1928; Sosesc diseară, 1931; Titanic Vals, 1932; "...escu", 1933; Visul unei nopţi de iarnă, 1937; Domnişoara Butterfly, Domnul cu camelii, A murit Bubi, Geamandura, 1950. Etc.
Mereu în revistele de umor, cu schiţe,
parodii, cugetări, calambururi, totdeauna spiritual, elegant, niciodată
trivial. Epigrama, satira, aluzia, întoarcerea pe dos a ceea ce se ştie şi se
crede despre lucruri, situaţii şi persoane.
Permanenţa pe piaţa culturală şi în
conştiinţa concetăţenilor a spiritului ironic muşatescian dădea seamă despre
faptul că viaţa însăşi se însoţea de comedie, de umor congener, chiar şi sub
calapoadele realismului socialist.
În perioada formării mele, în studenţie şi
încă vreun deceniu după aceea, scrisul lui Tudor Muşatescu era în atenţia
tuturor, tonic şi inevitabil, căci inepuizabil - mereu prezent pe scenă, la
televizor, în revistele de cultură, unde avea rubrici săptămânale, de nu
chiar zilnice. Epigrame, cugetări, calambururi, cu un cuvânt intrat în vocabular:
"muşatisme". Era inepuizabil, oricum, ca însăşi comedia lumii. Poate
pe atunci, în conştiinţa tinerilor numai Topârceanu mai avea un statut aşa de
ridicat.
***
I-am pus o placă memorială în str. Luigi
Catzavillan, unde locuieşte fiul dramaturgului, el însuşi actor - cum altfel?!
Din Ion Lazu, Odiseea plăcilor memoriale:
14 august 2007: Apoi spre Luigi
Cazzavilen, sun la Bogdan Muşatescu. Îi spun dlui Muşatescu că au dat din nou Titanic Vals, la moartea lui
Moţu Pitiş. Mi se plânge de soacră-sa, la 80 de ani, soţia unui Luca
Dumitrescu, scriitor de care-mi vorbise şi data trecută: senilă, aflată în
grija lor şi pe care niciun azil nu vrea să o primească. Iar el a avut de
curând o operaţie complicată, acum sora tocmai îi schimba pansamentele.Aştept.
Vorbim de-ale teatrului. Ieşim, stabilim locul plăcii, ne dă curent electric,
fixăm placa. Ne despărţim cu vorbe bune. De-ar merge tot aşa, căci în
maşină avem nu mai puţin de 12 plăci..
Alţi scriitori:
Gr. Alexandrescu, n. 1814
Eduard Jurist, n. 1928
Lidia Lazu în recital
CARBONIZATE FLORI, NOIAN DE NEGRU:
29 iunie 97. Să te grăbeşti să ajungi în
faţa colii de scris, însă după aceea să nu te grăbeşti să scrii despre
lucrurile pe care le-ai înţeles, ci
numai ceea ce ţi se pare că e surprinzător chiar şi pentru tine.
De cîteva zile sub semnul
blasfemator al spargerii ce ne-a fost făcută în timpul vacanţei noastre la
Bălţăteşti. Cineva ne-a călcat în lipsă, a răscolit apartamentul, a luat la rând toate sertarele, trăgînd
rufe, acte, plicuri, fotografii, obiecte de toaletă, a deschis cutiile de împachetat din
debara etc; neluînd decît o verighetă de aur şi un pseudo-inel, cîteva casete
radio şi reportofonul de la Gelu. Uşa a fost găsită deschisă de Miţi,
care a intrat la bănuieli şi dărdîieli. Ea nici nu a făcut ordine, timp de 10
zile. De ce? Se va fi temut că nu o să credem că a fost spargere? Oricum, eu
intrînd primul în apartament am fost intrigat şi indispus de halul în care
credeam că Lidia lăsase casa la plecare, din mare grabă. Aşa va fi gîndit la
început şi Miţi. Lidia a făcut o criză: că M. nu a aruncat nişte alimente care
se alteraseră, apoi că a lăsat casa vraişte. În acea clipă ne-a venit ideea
unei spargeri şi ne-a luat cu leşin. M. venind la chemarea lui A. ne-a arătat
un bileţel misterios, ce s-a dovedit rupt de pe stradă, dintr-un anunţ ce se
încheia cu Vă mulţumesc. Pe ruptura de afiş scria cu litere mari LILI. Asta
mi-a dat furnicături, iar Lidia s-a lansat precum că fiul, sau chiar Lili au
dat spargerea. Deşi Neluţu a trecut cam des pe aici, cerînd de fiecare dată
bani, eu l-am scos destul de repede din cauză: el n-ar fi riscat să chemăm
poliţia, n-ar fi luat verigheta ci cîteva larusuri sau cărţile bisericeşti, mai
de preţ. Între timp şi Lidia care dăduse telefon la poliţie s-a răzgîndit să
facem plîngere, de teamă să nu-l expunem pe Andrei cine ştie căror răzbunări.
Tot ea a opinat că stilul spargerii e al unor puşti din bloc. A concluzionat că
A. lăsase uşa
neîncuiată în dimineaţa plecării. Dacă făptaşii aveau chei, încuiau la loc, sau
reveneau în cele 10 zile cît am lipsit. Foarte repede varianta cu Lili a căzut,
ea e în străinătate, deşi stilul batjocoritor i se prea potriveşte. Spiritul ei
malefic, neadormit? Dar nu exclud nici varianta că altcineva a putut să lase
bileţelul ca să ne pună pe o pistă falsă. Am căutat în actele casei, nimic
dispărut, nici contractele de la BRD, care, ce-i drept, fuseseră luate la mînă
şi zăceau aruncate pe jos, între masă şi dulap.
Făptaşul se va fi urcat pe masă, ca să scotocească în sertarele de sus…
Însă nici o şansă să-mi dau seama ce ar fi mai putut lua, o buimăceală,
nesiguranţa, căci nu am avut niciodată evidenţa lucrurilor de prin casă. Îţi
sustrage nişte lucruri, sau acte, dar tu nu ştii dacă a luat ceva şi ce anume.
Cum să evaluezi pierderea, paguba? Aici e sfidarea. De aici senzaţia că prin
acestă spargere casa noastră a fost pîngărită. Un fel de lehamite, pe care o
agravează căldura sălbatică din apartament, încât nici noaptea nu putem să
dormim. Poate de aici şi graba cu care Lidia s-a lepădat de caz, simţind intuitiv
că a persevera în investigaţii nu ne-ar aduce decît nervi şi derută, iar nu
clarificarea situaţiei. (Cât despre adevăratul suspect privind spargerea,
despre persoana asupra căreia m-am orientat, dintre ai noştri, ca de altfel şi
Lidia, nu am adus măcar vorba – ca totuşi să putem merge mai departe…Cu viciul
băuturii nu te pui.). Încet-încet, cu lehamite, am rearanjat lucrurile prin
rafturi, prin sertare şi dulapuri. Deci nu atât paguba ne-a durut, cât
batjocura…
Ideea de a scrie o proză scurtă
pe acest subiect.
Va urma
Fotografii cu scriitori...pe Dig: Ana Calina Garaş, Lidia şi Ionu.
Adăugaţi o legendă |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu