Scriitorul zilei, : Ovidiu Cotruş, n. 24 februarie 1925 - d 1977
Nepot al poetului de răsunet Interbelic Aron Cotruş,
şi-a început liceul la Oradea şi l-a încheiat la liceul Moise Nicoară din Arad;
filologia la Cluj şi debutul poetic, sub pseudonim: Ovidiu Sabin, la Cercul
literar de la Sibiu, prieten de-o viaţă cu Ştefan Augustin Doinaş. Dar
mai întâi se manifestase, la doar 17 ani, în critică literară şi exegetică pe
teme filosofice, estetice, literare. De o inteligenţă subtilă, pe cât de
cuprinzătoare, beneficiar al unei biblioteci imense, selecte, cea a unchiului
său Ovidiu Cotruş, în casa căruia locuia, într-un Arad cu eclatante tradiţii
culturale dar şi politice, căci aici se militase pentru Unirea din 1918, se
făcuse remarcat în paginile revistei Tribuna Română, chiar de la primul ei
număr, septembrie 1943, unde semna alături de Ştefan Augustin Doinaş, dar şi de
Victor Eftimiu.
În 1950, la doar 24 de ani, este condamnat
politic şi face 14 ani de detenţie, eliberat în 1964. Din 1965 devine redactor
la revista orădeană Familia. A murit la numai 51 de ani, suferind de ficat,
boală atroce, contractată în închisoare. Şi ca nedreptatea să fie dusă până la
capăt, cum numai în comunism, poetul, traducătorul, criticul literar nu a
apucat să vadă tipărită niciuna dintre cărţile sale. Postum, în 1977, Ştefan
Augustin Doinaş a izbutit să publice unul dintre volumele sale de exegeză: Opera lui Mateiu I.Caragiale,
apoi şi altele (manuscrise păstrate de credincioasa-i soţie): Meditaţii critice, 1983, pe
care Doinaş a şi prefaţat-o; Dialoguri, 1990, cu prefaţă de Cornel Ungureanu; Titu Maiorescu şi cultura
românească, 2000.
Trebuie menţionat faptul că în închisoare
a memorat poeziile lui Radu Gyr, pe care apoi le-a transcris în cîteva volume.
Fie numai şi acest fapt excepţional (memoria sa prodigioasă dar şi iubirea sa
de poezie, l-au ajutat într-aceasta; iar despre poezia lui Radu Gyr
adolescentul de 17 ani scrisese chiar la debutul său critic!!! - iată unul
dintre noroacele mult urgisitei noastre literaturi române...), îi asigură în
postumitate recunoştinţa noastră emoţionată.
Nu l-am cunoscut personal, deşi nu este exclus
să-l fi zărit în redacţia Familia de la Oradea, unde (venind de la
Pocola-Beiuş, sediul meu de campanie geologică în 1968) am intrat o dată sau de
două ori, revăzându-mă cu Alexandru Andriţoiu, căruia îi fusesem prezentat de
Ludovic Antal, în Bucureşti şi cu dramaturgul Mircea Bradu, cunoscut şi acela
mie dintr-o vacanţă studenţească la Costineşti. Mi-a fost prezentat, de nu mă
înşeală memoria, graficianul Eduard Pamfil, om ca de pe altă lume, de-o extremă
delicateţe. înalt, slab, ochelarist, cu păr negru ondulat. (Să nu se creadă că
în aceste împrejurări favorabile aş fi publicat ceva la Familia, în speţă poezii, căci
pe-atunci altceva nu prezentam la redacţii, în astfel de împrejurări. O poezie
mi-a apărut totuşi în ziarul local, cu bunăvoinţa poetului Teodor Crişan.).
Citeşte mai mult:
http://www.romaniaculturala.ro/articol.php?cod=8485
http://ro.wikipedia.org/wiki/Ovidiu_Cotru%C8%99
Alţi scriitori:
Eugen Cizek, n. 1932
Virgil Bulat, n. 1940
Horia Bădescu, n. 1943
Poezia zilei. Ion Lazu: Nelinişte
Bătrânii mei au defrişat păduri
La începutul lumii lor punând
Un orizont de arbori la pământ
Iar lumea se lărgea cu arături.
Se retrăgea mereu învinsa oaste
Din faţa rotitoarelor securi
Până sub munţii depărtaţi şi suri
Oprindu-se în pâlcuri verzi, pe coaste.
A mai rămas aşa, prin bătături
Câte-un copac ce zice-ntreaga seară
Un cânt pe care nu poţi să-l înduri –
Şi-o grea nelinişte te împresoară.
De şapte ani mă-nchin tot la păduri,
Doar i-or ierta pe-ai mei, de-odinioară.
1968, Pocola-Beiuş
Iunie 97. O imagine-şoc pentru homo internauticus, avid de imagini şoc,
ar putea fi aceasta: nu un cîntărerţ de operă costumat în primitiv, ci un
pitecantrop printre alţi pitecantropi, însă emiţînd deodată sunete precum
Pavarotti sau Maria Calas. Şi de ce nu?! Arta a apărut ca o excepţie, a izbucnit din nimic, În gâtlejul primitivului, în vârful degetelor sale - din predispoziţia genetică a speciei, iar nicidecum nu a fost, la începuturi, o chestiune de perfecţionism, de progres prin exerciţiu, prin perseverenţă.
Interesantă şi reprezentativă
povestea spusă de colegul geolog Mihai M., despre arheologul medievalist Adrian
Bătrîna, emigrat cu soţia în Grecia, apoi în Canada ,
unde se descurcă pe post de bijutier: învăţase arta bijuteriei la Atena, la un
libanez, continuă la Montreal
la un pachistanez pe care însă vărul aceluia îl falimentează. Atunci românul
nostru, în disperare, cumpără cu 700 dolari nişte scule de bijutier, se
plasează la subsolul clădirii şi toarnă vreo 20 prototipuri după albume
medievale şi are succes de la prima ofertă. Ajunge să-i dea comenzi fostului
patron pakistanez, acesta emoţionat pînă la lacrimi.
Citesc H. Taine – Florenţa.
Domul, nedus la capăt nici până astăzi.
Duminecă, ne plouă de cîteva
ori. Am scris Lidiei cum să ne întîlnim la Bălţăteşti, pe 16 iunie. Nu ştiu
dacă au apărut Georgeta şi Marco.
Iată ce păstram în mine, iată
ce am fost! – asta trebuie să spună arta oamenilor, crede Taine. Deci eu
trebuie să dau înainte cu Veneticii
mei.
Azi noapte îl visez pe tata, pe
panta de la Vălcea: mă cheamă, îmi dă să ţin în mîini o piatră caldă,
plată-rotundă, şi-mi spune, suflînd asupra unei vetre improvizate, cenuşă: I-am
pregătit ceva de pomană maică-ti.
Taine: Aşa cum a gîndit, aşa a
şi creat. Cimabue, dar şi Giotto.
(din Lamentaţiile Uitucului, jurnal 1990-1999, în manuscris)
Va urma
Fotografii cu scriitori... la un doctorat.
Nicolae Tzone susţinându-şi teza de doctorat despre Geo Bogza |
Vasile Spiridon, Nicolae Oprea, Florin Mihăilescu |
Mihai Nenoiu, Lidia Lazu, Ana calina garaş, Emil Păunescu , Mariana Ionescu, Victoria Milescu, Nicolae Grigore Mărăşanu |
Ion Bogdan Lefter, Vasile Spiridon, Nicolae Oprea, Florin Mihăilescu |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu