Scriitorul zilei: : Eugen Barbu, n. 20 februarie 1924 - d. 7
septembrie1993
Lidia Lazu în recital
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1997
Fotografii cu scriitori
Fiul
unei familii de ceferişti din mahalaua bucureşteană Cuţarida, iar după alte
surse fiul scriitorului Nicolae Crevedia, îşi face şcoala primară şi liceul în
Bucureşti, luându-şi bacalaureatul în 1943. Până în 1945 urmează o şcoală
pentru ofiţerii de jandarmi. Între timp lucrase corector şi debutase în presă,
sub diverse pseudonime. Debut editorial cu Gloaba, 1953, dar şi cu un
roman despre lumea fotbalului: Balonul
e rotund. Iar de aici înainte titlurile se ţin lanţ, de la an la an, fie că
e vorba despre schiţe, nuvele, povestiri, sau despre romane:
Oaie
şi ai lui, Tripleta
de aur, Unsprezece, Groapa, 1957, Şoseaua Nordului, 1959; Facerea lumii, 1964; Princepele, 1969; Miresele, 1975; Incognito, I-IV, 1975-1980; Săptămâna nebunilor, 1981; fie
că este vorba despre cărţi de reportaje ori jurnale de călătorie: Cât în 7 zile, Pe-un picior
de plai, sau de atelier literar, ajungând la memorii: Cu o torţă alergînd în faţa nopţii,
1972; Foamea de spaţiu, 1969; Jurnal în China, 1970; Caietele Princepelui,
1972-1981; dar controversatul scriitor a dat şi O istorie polemică şi antologică a
literturii române, 1976; fără să uităm de piesele de teatru: Să nu-ţi faci prăvălie cu scară;
Labirintul, de nenumăratele scenarii de film, inclusiv serialul Haiducii. A comis şi versuri: Osânda soarelui, 1968. A făcut traduceri din Faulkner,
din Th. Mann, din Gabriel Garcia Marquez: Un
veac de singurătate.
A fost director al revistei Luceafărul, 1963-1968, după un
timp director la Săptămâna
culturală a capitalei, 1970-1989. După revoluţie a fondat România Mare, revista dar şi
partidul cu acelaşi nume, a fost parlamentar în legislatura 1992-1996.
Deţinător de rubrici în marile cotidiane,
ţinea cronica sportivă, scria despre fotbal din pasiune dar şi pentru a câştiga
popularitate, la concurenţă în această practică cu Fănuş Neagu. Mereu avid de
putere, străduindu-se să fie" în vârful trebii", cum ar fi zis Marin
Sorescu, acolo unde se fac marile jocuri. Ajunsese membru supleant în CC
al PCR, apoi şi deputat în MAN. Ducea războaie neîntrerupte, mereu
angajat în polemici sângeroase cu adrersari la glorie, duşmanii lui din
totdeauna fiind Marin Preda, Geo Bogza, Jebeleanu, Macovescu, dar şi Ion
Băieşu, dar şi Petru Popescu, dar şi Nicolae Breban, Nina Casian etc. Ar fi
vrut să şi-i subordoneze pe principalii actanţi ai vieţii literare, însă tocmai
Adrian Păunescu, Fănuş Neagu, Marin Sorescu, pe care încercase să-i folosească
în ambuscade, au fost principalii săi acuzatori în cele două cazuri de
plagiat...
Fără îndoială unul dintre cei mai mari
scriitori din a doua jumătate de veac XX, dar tot fără îndoială şi cel mai mare
declanşator de scandaluri şi seisme în lumea literară a timpului, toate cărţile
sale, unele adevărate capodopere, au fost aprig contestate, din păcate în unele
cazuri pe bună dreptate, mergându-se până la acuzaţia de plagiat, în două
rînduri: cu romanul Princepele şi cu vol.III din Incognito. Fire
resentimentară, se înconjura de condeieri dubioşi, marginali, taraţi, pe
care îi folosea ca documentarişti pentru romanele sale istorice, de fapt ca
negri, ceea ce s-a întors împotriva sa şi a reputaţiei sale de creator, tocmai
pentru că negrii l-au pârât celeilalte găşti, cu care Eugen Barbu se afla în
nestins conflict. În spatele patriotismului de care făcea caz la Săptămâna, ca
să-ş luxeze adversarii literari din ţară / grupul de la România literară), dar
şi pe scriitorii din exil, se afla dorinţa sa de putere, în lupta cu colegii de
breaslă. După Revoluţie, conflictele, departe de a se stinge, s-au acutizat,
acuzele de colaborare cu securitatea a celor de la Săptămâna, notorii, de-acum
dovedite cu probe incontestabile au dus la excluderea lui Eugen Barbu din USR.
Nu voi face greşeala celor care, tot mai
rar, se referă la Eugen Barbu, eludând una dintre cele mai importante acţiuni
ale scriitorului: faptul că timp de 5 ani a condus cenaclul Nicolae Labiş al
Uniunii Scriitorilor. Am scris în detaliu, în Himera
literaturii, Ed. Curtea Veche, 2007, într-un capitol special, pe cca 10
pagini: Din masivul
Iezer-Păpuşa.. la cenaclul Labiş despre
marea importanţă a acelui cenaclu la zămislirea unei noi generaţii de
scriitori. Iată câteva rânduri: "Fapt este că la un moment dat cenaclul
Labiş atrăgea ca un magnet mai toate energiile creatoare din câmpul literaturii
tinere. A trebuit să înţeleg că niciun nu se considera lansat cu
adevărat, fie că debutase între timp în alte reviste, fie că avea deja un volum
tipărit, până nu citea în cenaclul Labiş, imaginat ca o poartă de intrare în
Cetatea Poeziei...", p. 113. (Este vorba despre generaţia Adrian Păunescu,
Nicolae Velea, Ion Gheorghe, George Bălăiţă, Gabriela Melinescu, Constanţa
Buzea, Ileana Mălăncioiu, Ion Alexandru, Gh. Pituţ, George Alboiu, Adi Cusin,
D.M. Ion, Matei Gavril, Nicolae Ioana, Iulian Neacşu, Marius Robescu, atâţia
alţii.)
Citeşte mai mult: http://www.jurnalul.ro/jurnalul-national/eugen-barbu-a-fost-exclus-din-uniunea-scriitorilor-555725.htm
http://www.studentie.ro/campus/EUGEN_BARBU/c-138-a-19688
Din Ion Lazu: Scene din viaţa literară, Ideea europeană, 2007
martie
1980: (...) Iar astă seară, căutînd pe cineva, nimeresc la cenaclul Săptămîna. Mezo-soprana Ileana Iuraşcu, foarte
bună, cîntînd cu acompaniamentul lui Doru Popovici cantatele acestuia: Dacica, Bacoviana şi apoi ceva pe versuri de Dan
Mutaşcu! Urmează Adrian Frăţilă, un chitarist prezentat elogios de cineva, apoi
de Nichita Stănescu, acesta ducînd la capăt nu mai mult de două fraze, însă
bine închegate; după care Frăţilă a cîntat vreo şase piese, ultimele două pe
versuri proprii - şi abia acum îşi intrase în voce, propriu-zis. Se pare că
Nichita a venit la acest cenaclu anume pentru a-l lansa pe A.F., care de altfel
a cîntat ceva şi pe versuri de N.S. Dar organizatorii l-au folosit pe Poet
drept “surpriza serii” şi l-au pus să citească poezii din atelierul de creaţie – a citit două şi sunau chiar aşa. A
citit foarte rar şi cu intonaţii (o reminiscenţă din Călinescu?), sprijinit de
pian, aproape ascunzîndu-se după el, căci noi poeţii murim de timiditate, “par
delicatesse”… Pînă şi eternul lui pulover, lărgit şi lungit de atîta purtat a
început să se destrame pe la poale… Buzunarului de la spate poetul i-a zis
“zona năsturească” şi de acolo a pescuit foile. L-am aplaudat cu toţi la
ieşire, căci a plecat direct din recital, săltînd cumva un braţ, ca pe ring, la
aclamaţii…
A fost
o pauză, apoi o lectură umoristică pe muche de cuţit, ceva între cavernos şi
bufon, poezii epatante, înscenări grandilocvent-năstruşnice; apoi încă un
lector gen Satira şi Umorul.
Eugen Barbu a luat primul cuvîntul, apoi Doru P., urmat de un moş pătimaş, nu
de tot pe alături şi iar de E.B., care a încheiat, amar, încă o şedinţă.
La
ieşire pe scări, l-am întrebat pe Eugen Barbu (căci era prea evidentă
nemulţumirea lui): Suneţi supărat, nu? El: Nu mai sunt oameni, cu cine să faci
literatură!! Şi din ce-mi spune înţeleg că el ar vrea să lanseze mereu poeţi,
ca apoi să se bată cu pumnul în piept – doar că poeţii s-au închis în casă, de
teama acestui public care vrea să rîdă şi nimic în plus. Cînd ajungem la aer,
zice: Ce-i asta, ninge? În fapt burniţa uşor; el, cu spatele spre cei ce
ieşeau, uitîndu-se nedefinit. Am aşteptat să se întoarcă spre mine, am lăsat să
mai treacă o secundă două şi i-am spus: Atunci eu vă las. Mi-a dat mîna, întrebînd:
Dar ăsta unde-o fi? Îl aştepta, desigur, pe CVT, fără de care se plictiseşte
cumplit, s-ar părea. Iar acela, pe cîte mi-am dat seama, alerga prin hol, pe la
grupurile de pipiţe, încercînd să prindă vreuna în plasă, pentru patron,
vezi-bine! Ceea ce nu mai scandalizează, fiind vorba de CVT. Şi de altfel e o
chestiune extraliterară.
În
cuvîntul lui, Eugen Barbu se referise la pieirea profesorilor de literatură:
Călinescu, Vianu, Ralea; la clanurile de la Uniune, la o nouă carte, în trei
volume a lui Marin Preda, fără să-l numeasă totuşi! – despre cum l-au părăsit
nevestele, succesiv - afirmînd că autorul a regresat la stilul lui Petre Bellu;
ca diversiune, a făcut praf cartea unui critic, apoi un dicţionar de autori şi
mi-a fost clar că acest cenaclu e o simplă arenă unde E.B. iese ca să-şi muşte
adversarii personali, dar şi să bălăcărească Uniunea în ansamblu.
Văzut
de aproape, B. este foarte masiv şi greoi în mişcări, nicidecum agil, cum îmi
păruse cîndva, de la distanţă. (Bătrînii învaţă să pozeze, să ascundă
beteşuguri…) O faţă prea lungă, capul extrem de mare, pe care-l observ la
oamenii graşi, mai ales fălcile sunt grozave. Cîteva clipe s-a uitat direct la
mine, dar cu o privire absolut placidă, fără a da semn că mă recunoaşe sau nu,
într-o muţenie deplină a expresiei. Poate că nu făcea decît să-l aştepte
încordat pe CVT, cum a şi reieşit din acea exclamaţie; dar morga asta impozantă
poate fi clădită pe forţă spirituală, cum de asemeni pe o totală inaderenţă la
ce se petrece în jur. Deci un fel de charismă cu semn negativ…
Din Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale:
6
aprilie 2007: (...) Şi pornesc spre strada Mihai
Eminescu, fostă Romană, ca să fac o poză casei unde ştiu că a locuit ani mulţi Eugen Barbu. Mi-ar plăcea să mă pricep mai mult la
stiluri arhitectonice şi să pot spune că respectivul imobil aparţine
perioadei cutare şi şcolii cutare. Oricum un imobil impozant, cu mai multe
etaje, cu ferestre în ogivă, cu frumoase feronerii la primul nivel, cu un fel
de marchiză deschisă la intrarea principală, de pe colţ, pe unde ştiu sigur că
avea acces maestrul. Am frecventat cu fervoare cenaclul Labiş, pe care l-a
condus în anii 60, pe când era şi redactor şef la Luceafărul, însă nu l-am
căutat niciodată în particular, la revistă, cu atât mai puţin acasă, cum ştiu
că o făceau destui aspiranţi la muze. Cu atât mai curios este faptul că, la un
moment dat, am visat interioarele acestei clădiri, venisem cu prietenul Pan
Izverna, ştiind că maestrul îşi sărbătoreşte ziua de naştere, aveam pe umăr o
taşcă plină cu manuscrise; de pe palierul etajului întâi ne-am aruncat
privirile prin uşa deschisă şi am zărit un semicerc de tineri care îi făceau
temenele şefului, o scenă în curat stil Princepele, lucru care ne-a dezgustat şi am
renunţat să mai intrăm, ne-am întors şi am coborât scările...(O „băţoşenie”
care mă urmăreşte şi în vis?) Pe faţadă este reclama unei firme stomatologice.
Loc berechet pentru o placă memorială, iar vederea din stradă este cum nu se
poate mai avantajoasă. Surâd amar la ideea că EB nu s-ar fi dus cu gândul că
tocmai acel geolog-autsider, care venea în fiecare seară de luni la şedinţele
cenaclului, dar se plasa pe ultimul rând şi nu participa la discuţii, va fi cel
care să-i pună o placă memorială. Dar adevărul este că nici un scriitor în mare
formă şi plasat în prim-planul vieţii literare a ţării nu se gândeşte în ruptul
capului la momentul când i se va pune o placă memorială pe peretele dinspre
stradă al casei în care a locuit... Iar cu doamna Marga, pe care de curând am
întâlnit-o pe stradă sub formă de fantomă, cred că e mai bine să vorbesc la
telefon.
16 mai 2007: (...) Dar înainte de dna N. Stoian dăduse
telefon Marga Barbu. E de
acord. A cui a fost ideea? Doamna Barbu, eu am fost cu ideea acestui proiect al
Uniunii noastre, eu personal am făcut lista şi l-am trecut printre cei dintâi;
l-am cunoscut pe maestru, am debutat la Luceafărul, este scriitorul meu
preferat. Se bucură, ar vrea să vadă placa înainte de a o fixa, vrea litere de
aur. Şi să o plasăm într-un loc unde nu sunt firmele. Da, o vom anunţa înainte
de a sosi cu placa, iar amplasamentul îl vom stabili împreună. Se gândise şi ea
să pună o placă memorială, vorbise cu un sculptor, la insistenţele sorei ei.
Dar de ce să intraţi la cheltuieli? Uniunea scriitorilor va rezolva problema, este
o onoare etc. Se bucură foarte mult. Închei discuţia cu temenele şi urări de
sănătate şi succese. Promit că în 2-3 luni se rezolvă.
14 august 2007: (...) Mergem spre casa lui Eugen Barbu, dar e sens
interzis pe Eminescu, ocolim prin Dacia şi Polonă, Sun la parter, răspunde
Marga Barbu, va coborî, m-a aşteptat, dar între timp s-a apucat să mănânce
ceapă... Spune asta în semn de scuză. Nu-i nimic. Coboară. Omagii. Vede placa,
dar constată că nu a murit în 96 ci în 93, ştie asta bine. Ar fi vrut ea să mai
fi trăit măcar câţiva ani. Pleacă în Franţa. Coboară cu greu pe trepte, o
sprijin eu, spune că se ajută cu un băţ, acum l-a uitat. Îmi dau seama că o mai
văzusem, spre Romană, gen stafie, abia păşind, sprijiniţă într-un baston...
Focoasa hangiţă de altădată, parcă de veacuri... Ieşim pe trotuar, tot la braţ,
stabilim locul anume unde vom fixa placa, promit să revin cu alta, corect
datată. Aşa e în dicţionare, spun. Foarte rău, dicţionarele rămân – şi sunt
pline de greşeli impardonabile. Zic: Destui alţii nici nu sunt trecuţi, sau
apar cu greşeli şi mai mari.
Alţi scriitori:
Radu Cioculescu, n. 1901
Mircea Maliţa, n. 1927
C. Mille, m. 1927
N. Baltag, m. 1975
Ion Ţugui, m. 2002
Lidia Lazu în recital
BACOVIA
Pansele negre...:
18 mai 97. Khmerii roşii au lichidat vreun
milion de conaţionali şi anume selectîndu-i după aspect: oamenii cu ochelari,
cu barbă, cu aspect de intelectual, sau care ştiau să scrie, să citească, să
vorbească o limbă străină, victime sigure. Singura şansă de a scăpa era să
arăţi a vietnamez incult, care nu a fost nici din întîmplare în atingere cu
civilizaţia. Tot pe acest criteriu i-am
ciomăgit “minerii” pe trecătorii din Piaţa Universităţii în 13 iunie 90!
Vecinul Dorobanţu, sfrijit şi ţigănos, a scăpat, mai ales că le rînjea
slugarnic şi îi aplauda…
Liiceanu: ”Sebastian s-a salvat
aşa şi Jurnalul lui nu este numai mărturia
salvării sale, ci şi mijlocul realizării ei.” “Omul care ţine jurnal este omul
care nu poate fi confiscat de certitudinea marelui număr, ci este omul care îşi
dă singur, scriindu-l, certificatul de fiinţă…, certificatul existenţei lui
individuale” Revista 22, 29 aprilie
97.
Ţone pleacă pe 1 iulie la Paris , speră să-i ţin
locul la Târgul de carte, în iunie.
30 mai 97. Acum două zile l-au înmormîntat
pe Cezar Baltag! Îmi notificase, cînd eram deja în uşă , să plec: "Ne mai vedem!" N-a mai rezistat decât 2-3 săptămâni... Nici 58
de ani… Uitîndu-mă înapoi prin hîrtii, reiese că de zece ani avea cancer la
colon. N-am putut afla din ziare unde va fi expus, aşa că nu am fost să-i aduc
ultimul omagiu acestui mare poet şi omului de o delicateţe exemplară.
Astă seară Gelu îmi dă vestea
că a murit Victor Krippler: 77 de ani, după o excursie în Germania ;
a căzut pe trotuar, în faţa casei, după o plimbare prin oraş. Bunul meu
companion din atîtea preumblări prin Differdange şi împrejurimi. Andrei l-a
cunoscut la Braşov ,
e şi el trist. Lidia, la Alexandria ,
pentru întîlnirea lor de 25 de ani.. Aceste lovituri de secure în dreapta şi în
stînga ta, tăind firele unor vieţi de cunoscuţi şi prieteni, de parcă ar reteza
mereu cîte un odgon al podului pe care treci peste hău, reducîndu-i din
rezistenţă şi stabilitate. Şi zdruncinîndu-ţi făptura şi adîncul fiinţei, stîrnind
înfiorări lugubre…Moni-Vic dorise foarte mult să ne mai vedem o dată, ultima
oară, cum spunea el, patetizînd, iar Marcel insistase să vin la Lux. Acum se
dovedeşte încă o dată că a lua lucrurile în rău nu e o toană, un moft, ci e a
da curs unei intuiţii valabile. De Paşte, întîlnindu-ne cu alde Marcel la Carul
cu Bere, ne-a spus că e ziua de naştere a lui Vic şi am mers toţi la Poşta mare
să-i vorbim la telefon. Lidia i-a spus că aşteaptă să ne revedem şi să mai
danseze cu el, ca aluzie la întîlnirea noastră de la Cerbul Carpatin-Braşov, în 1986.
Va urma
Lidia Lazu şi Lucia Negoiţă, în poezie şi-n prietenie (Dincolo de Barbaria...) |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu