ion lazu, Adio la Casa Monteoru...
ion lazu, Poezii de pe vremea cenaclului Labiş...
Basm
El era frumos şi-nalt
Şi-o iubea cu-n fel de milă,
Dar zăluda de copilă
Gându-şi trimitea spre-un alt
Ins, ce strâmb era din fire.
Şi aşa trăiră ei,
Doi în fapt şi totuşi trei,
Ani în şir acea iubire.
Chinuindu-se ei foarte
Cu plâns cald şi-amare glume,
Nimeni n-a fugit în lume
Nimeni n-a scăzut în moarte.
Dar de multa nedreptate
Şi-au ieşit cumva din minţi...
Ci, răbdând ca nişte sfinţi,
Mai trăiesc şi astăzi, poate
1967, Rm. Sărat.
O cronică de Bedros Horasangian la Odiseea plăcilor memoriale
Imagini din Atena...
Casa Scriitorilor (Casa Monteoru) |
ion lazu, Poezii de pe vremea cenaclului Labiş...
Basm
El era frumos şi-nalt
Şi-o iubea cu-n fel de milă,
Dar zăluda de copilă
Gându-şi trimitea spre-un alt
Ins, ce strâmb era din fire.
Şi aşa trăiră ei,
Doi în fapt şi totuşi trei,
Ani în şir acea iubire.
Chinuindu-se ei foarte
Cu plâns cald şi-amare glume,
Nimeni n-a fugit în lume
Nimeni n-a scăzut în moarte.
Dar de multa nedreptate
Şi-au ieşit cumva din minţi...
Ci, răbdând ca nişte sfinţi,
Mai trăiesc şi astăzi, poate
1967, Rm. Sărat.
O cronică de Bedros Horasangian la Odiseea plăcilor memoriale
Istoria
literaturii române prin plăci memoriale
Nu
prea mai avem timp şi stare pentru citit. Ne agităm pentru multe,
multe alte nimicuri. Unele necesare, altele vin peste noi. Că vrem,
că nu vrem. Bucurii sau necazuri. Viaţa fără literatură. Se poate
trăi şi aşa. Călătorii şi cumpărături, copiii, bunicii,
job-ul, plus televizorul, plus telefoanele de tot felul, mai nou
computerul. Cu mic cu mare, ne jucăm sau socializăm – aşa se
spune? – cu te miri cine, căscăm gura la filme-filmuleţe sau
urmărim, fel de fel de anunţuri, articole sau luări de poziție. Şi cîte şi mai cîte. Lectura, sau ceea ce nu numeam
cîndva a-ţine-o-carte-în-mînă, pare expediată
undeva departe, nu se ştie unde. Iar cînd o facem, adică vrem
să citim ceva, totuşi, totul, pare pe fugă, superficial, lipsit de
bucuria de a parcurge cu adevărat un roman, un volum de povestiri
sau un volumel de poezie. Ăsta e adevărul, dincolo de fasoanele
culturaliceşti cu care ieșim în public. Sau suntem agresaţi
în fel şi chip, Kultur und Kultur, de ţi se străpezesc
dinţii. Să ne oprim aici cu această paranteză care nu duce
nicăieri.
Cine
mai citeşte astăzi, bine, cine nu, nu se poate face nimic. Şi cu
asta basta. Punct.
Ne-a
picat în mînă o carte extrem de interesantă. Puţin
spus. Foarte bună chiar. Cu toate că au trecut cîteva luni de
cînd a ajuns la mine, abia acum am reuşit s-o parcurg. Au şi
cărţile destinul lor, ca şi oamenii. Şi brusc am avut revelaţia
unei cărți deosebite. Nu imediat, ci abia după ce am parcurs-o la
pas, fără prea multe opinteli. Despre ce carte este vorba? Un fals
jurnal şi un metaroman deopotrivă, în cel mai pur stil
mirceahoriasimionesc, un text complex, aparent calat doar pe o idee
generoasă, o carte cu multe niveluri de abordare dacă ar fi să o
sucim pe multiplele ei faţete. Este vorba de “Odiseea plăcilor
memoriale”(Editura Biblioteca Bucureştilor, 2012). Autorul ei,
scriitorul Ion Lazu. Spre ruşinea mea nu-i citisem nici o carte pînă
la acest volum. Un volum semnat de un scriitor care are o anume
vîrstă şi un impresionant parcurs bio-bibliografic. Bine
face autorul că însoţeşte cartea cu o utilă fişă din care
aflăm cîte ceva despre autor. Dar să lăsăm autorul pe mîna
criticilor şi istoricilor literari şi să ne ocupăm de carte.
Un
volum masiv, aş putea spune, frumos editat, care se citeşte cu
mult interes, mai ales de către cei care, într-un fel sau
altul au avut de a face cu literatura română. Am tot amînat
să pomenesc de pretextul care a constituit incipitul volumului. Ion
Lazu vine cu ideea de a pune plăci memoriale tuturor membrilor
decedaţi ai Uniunii Scriitorilor din România. De ieri sau şi şi mai ieri, dar şi celor care pînă mai azi au fost
contemporani cu noi. (Alexandru George, prins în insectarul
cărţii, îi mărturiseşte lui Ion Lazu că poate să-i
facă şi lui o placă. Ironie? Premoniție? Iată că între
timp și Alexandru George moare, ca ultim tîrgoviştean şi ar
avea îndreptățirea la o placă. Doar că Ion Lazu şi
încheiat proiectul și cartea în 2009. Ce va urma ? Nu ştim.) Să revenim la cartea lui Ion Lazu. Şi proiectul lui din
2007. Se poate aşa ceva? Ion Lazu crede că da. Şi se duce peste
conducerea operativă a USR (Manolescu, Chifu, Gârbea – din
motive care ne scapă Varujan Vosganian nu e prins în aceste
demers administrativ şi financiar), obține nu doar un acord de
principiu, ci chiar fondurile necesare ducerii pînă la capăt
a ideii lui. Zis şi făcut. Ion Lazu – născut în Basarabia,
în 1940, geolog de formaţie –se dovedeşte un bărbat
destoinic şi tenace. Se apucă de lucru. Dar şi
să consemneze toată această aventură a plăcilor memoriale. Un
jurnal cum ar veni. Prima intrare în jurnalul pe care-l ţine
de acum înainte este din 15 martie 2007.
Citez. ”De
dimineaţă telefon de la G. Chifu, îmi spune că a arătat
lista şi preşedintele i-a trasat sarcina să mă capaciteze, pentru
că uniunea nu are oameni, ar însemna să blocheze un
funcţionar cu această problemă - şi că se vor gîndi la o
modalitate de plată pentru mine. Ii spun că altele au fost
intenţiile mele, crezusem că se vor implica cei de la Muzeu, cei de
la Asociaţie, dar dacă aşa stau lucrurile, în cîteva
zile mă voi debarasa de nişte probleme urgente, după care mă voi
prezenta şi mă voi ocupa personal de proiectul plăci memoriale. “
Aşa
începe o aventură – sau cum să-i spunem?- existenţială şi
textuală deopotrivă, care se va termina, cel puţin aceasta e
ultima notificare din jurnalul/roman care s-a iţit pe parcurs, în
data de 18 martie 2009.
Sugestivă şi notificarea finală.
“De
dimineaţă citesc intens Diana Adamek. Ies în oraş pentru întîlnirea
cu Florin M. În aşteptare, un tînăr îmi vorbeşte
despre falsa criză, ca unii finanţişti să cîştige încă
mai mult decît pînă acum. La ieşire îl ajungem din
urmă pe Eugen Negrici, parcă mai galben la faţă, grăbit să
plece la Craiova. Il fac să înţeleagă că suntem consăteni,
eu şi Florin. Şi Mincu, zice. Rău supărat că Marin Mincu a scris
insultător despre el. Il atenţionează pe Florin că va lovi şi
el, fără jenă, dur, nedrept etc. Ii spun că am dat Iluziile
sale la vreo 3-4 persoane, lucru chiar adevărat. Da, zice, nu se
mai găseşte, el a cumpărat nişte exemplare. Il învăţ cum
să ceară exemplare în contul drepturilor băneşti, dar spune
că nu are astfel de drepturi, de unde? Nu mai insist. Ne
despăţim. Prin ploaia subţire, noi fără umbrele. Discutînd
de-ale literaturii, vezi bine…”
Cu
acest episod, aparent anodin, se încheie cartea lui Ion Lazu. O
carte neobişnuită, dincolo de întîmplările terestre şi
pedestre consemnate în ea. Şi care exprimă o stare de fapt a
vieţii literare româneşti şi NU a literaturii, ea se
găseşte undeva în altă parte, disipată în povestea
aventurii plăcilor memoriale. Cu multă răbdare, ironie şi umor pe
alocuri Ion Lazu consemnează nu doar odiseea plăcilor memoriale,
dar şi iliada lor. Tenacitatea geologului trecut prin asprimile
vieţii îl ajută să depăşească nenumărate şi incredibile
obstacole. De la jemanfişismul unor cetăţeni la resentimentele
unor confraţi de breaslă, de la adversitatea unor rude ale
scriitorilor decedaţi la birocraţia şi haosul administrativ care
ne caracterizează. Nimic nu-l înfrînge pe Ion Lazu.
Străbate oraşul în lung şi lat, caută oameni şi adrese, e
amabil cu cine nu merită şi tolerant cu te miri cine, vrea să facă
o treabă ca lumea. Şi aşa se derulează proiectul şi se naşte o
carte foarte tare. Portrete de toate felurile, ale scriitorilor cu
plăci memoriale, dar şi ale unor rubedenii, în marea lor
majoritate, în vîrstă, păţanii mai mult enervante
decît simpatice, insectar uman variat şi o faună colorată de
întîmplări. Nu ştiu dacă e bine sau util ca toţi
scriitorii români să beneficieze de plăci memoriale. Dar cine
s-ar fi încumetat la o selecţie? Că Radu Petrescu da, şi
Mihai Beniuc, nu?Dar şi cu nivelarea asta postumă parcă nu prea e
în ordine. Pînă la urmă timpul aşează în matca
deşertăciunii toate vanităţile şi orgoliile. Pînă atunci
avem cartea lui Ion Lazu. Avem un roman şi nu doar un simplu jurnal.
Ion Lazu consemnează lecturi proprii, dar şi păţanii de familie
pe lîngă cele datorate plăcilor. Informaţia se diversifică şi textul are forţă epică. Ion Lazu se dovedeşte şi un foarte
bun story-teller. Apar şi cîţiva confraţi, prieteni
cu autorul, care tot bombănesc în fel şi chip, cum stă bine
scriitorului român. In general veşnic nemulţumit. Ion Lazu
pare dintr-un alt aliaj. Se pare că nu generozitatea caracterizează
scriitorul/artistul român. Sigur că nu intră în
judecarea unei opere de artă decît produsul final – cartea,
pictura, concertul, spectacolul etc – dar parcă nu e chiar rău să
constaţi că artistul e şi un om de treabă.
Am citit cu bucurie şi
interes cartea lui Ion Lazu. Care are merita să fie parcursă şi în
alt registru decît cel melancolic-amintirist. O bună carte de
proză-proză de luat în considerare de azi înainte. Nu
doar de către cei care citesc doar de plăcere. Transmit dlui Ion
Lazu din acest colţ de pagină, gîndurile mele bune şi
salutul meu cordial de prozator-cititor pe apucate. Menţionez că
aceasta nu este o cronică literară, ci doar suma unor simple
însemnări de lectură.
Bedros Horasangian
(articol publicat în numărul din martie al revistei Contemporanul-Ideea europeană)Imagini din Atena...
Aleea spre monumentul Filopapou |
Monumentul lui Filopapou |
Acropole şi în spatele său Licapedus hill. |
La izvor, ne întâmpină un artizan... |
De la Monument, coborâm spre Închisoarea lui Socratis. |
Maci, pini, măslini... |
Spre închisoarea lui Socrate |
Închisoarea lui Socrate. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu