Scriitorul zilei: Cezar Baltag, n. 26 iulie 1939 - d. 26 mai 1997
Bucovinean din comuna Mălineşti-Hotin, fiul preotului Porfirie şi al Margaretei (n. Alexandrescu), s-a refugiat cu familia la Dorohoi (unde crescuse tatăl, rămas orfan), în iunie 1940, au revenit la Mălineşti şi s-au refugiat din nou, de dta asta în comuna Spineni-Argeş. În comuna de pe Vedea şi-a făcut şcoala primară, liceul la Piteşti, iar din anul 1955 urmează cursurile Filologiei din Bucureşti, absolvind în 1960. În 1958 se căsătorise cu colega de facultate, viitoarea poetă Ioana Bantaş şi vor avea doi copii. După 3 ani de incertitudini, datorită faptului că era fiu de preot, este corector, apoi redactor cu jumătate de normă la Gazeta literară. Debutează în volum cu Comuna de aur, de care în timp se va dezice. A urmat o carieră de poet de primă linie, alături de Nichita Stănescu şi Ilie Constantin, lansaţi simultan în nou înfiinţata colecţie Luceafărul. Are rubrici permanente, devenite celebre: Ideograme. În 1972 pleacă în SUA, împreună cu poeta Ioana bantaş, în cadrul unor programe pentru poeţi. Îl va cunoaşte pe Mircea Eliade şi va deveni discipolul acestuia, traducând în timp cele 3 volume ale Istoriei credinţelor şi ideilor religioase, 1881-1888, apoi şi Dicţionarul religiilor, 1993, încheind cu Nostalgia originilor, 1994..
Opera literară: Vis planetar (1962), Răsfrângeri (1966), Monada (1968), Odihnă în țipăt (1969), Șah orb (1970), Madona din dud (1973), Unicorn în oglindă (1975), Poeme (1981), Dialog la mal (1985), Euridice și umbra (1988), Chemarea numelui (1995), Ochii tăcerii (1996), Eseuri, 1992; Paradoxul semnelor, 1996, antologia ochii tăcerii, în colecţia BPT, 1996.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Cezar_Baltag
http://www.ziarultimpul.ro/cultura/2011/09/cezar-baltag-eseistul/
Poezia zilei
O femeie locuita de sete
Toate sunt sub semnul tau, Apollo.
Crinii de palida flacara
Bucovinean din comuna Mălineşti-Hotin, fiul preotului Porfirie şi al Margaretei (n. Alexandrescu), s-a refugiat cu familia la Dorohoi (unde crescuse tatăl, rămas orfan), în iunie 1940, au revenit la Mălineşti şi s-au refugiat din nou, de dta asta în comuna Spineni-Argeş. În comuna de pe Vedea şi-a făcut şcoala primară, liceul la Piteşti, iar din anul 1955 urmează cursurile Filologiei din Bucureşti, absolvind în 1960. În 1958 se căsătorise cu colega de facultate, viitoarea poetă Ioana Bantaş şi vor avea doi copii. După 3 ani de incertitudini, datorită faptului că era fiu de preot, este corector, apoi redactor cu jumătate de normă la Gazeta literară. Debutează în volum cu Comuna de aur, de care în timp se va dezice. A urmat o carieră de poet de primă linie, alături de Nichita Stănescu şi Ilie Constantin, lansaţi simultan în nou înfiinţata colecţie Luceafărul. Are rubrici permanente, devenite celebre: Ideograme. În 1972 pleacă în SUA, împreună cu poeta Ioana bantaş, în cadrul unor programe pentru poeţi. Îl va cunoaşte pe Mircea Eliade şi va deveni discipolul acestuia, traducând în timp cele 3 volume ale Istoriei credinţelor şi ideilor religioase, 1881-1888, apoi şi Dicţionarul religiilor, 1993, încheind cu Nostalgia originilor, 1994..
Opera literară: Vis planetar (1962), Răsfrângeri (1966), Monada (1968), Odihnă în țipăt (1969), Șah orb (1970), Madona din dud (1973), Unicorn în oglindă (1975), Poeme (1981), Dialog la mal (1985), Euridice și umbra (1988), Chemarea numelui (1995), Ochii tăcerii (1996), Eseuri, 1992; Paradoxul semnelor, 1996, antologia ochii tăcerii, în colecţia BPT, 1996.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Cezar_Baltag
http://www.ziarultimpul.ro/cultura/2011/09/cezar-baltag-eseistul/
Poezia zilei
CEZAR BALTAG
Răsfrângere de umbră.
Un ochi fantastic mă răsfrânge-n
Oglinda cristalinului.
Plutesc ţinând în palmă rara
Monedă a destinului.
Pe-o parte-i chipul tău, iubită
Neîntâlnită nicăieri;
Efigie ce-şi schimbă vârsta –
Femeie azi, fecioară ieri.
Pe alta inima mea bate
Un ritm tenace şi avid
Pulsând în hohote viaţa-mi
Spre-un infraroşu bănuit.
Vâslesc. Curg frunzele. La capăt
Îl văd pe Cronos, dilatând
Pupila lui săpată-n ora
Smulgerii celui care sunt.
Cândva pe irisul albastru
Dintre odată şi nicicând
Va trece discul unei inimi,
Zenitul bolţii eclipsând.
Atunci strigat voi fi de plante.
Şi din nostalgicul oval
Mă va privi, furându-mi chipul,
Doamna surâsului final.
Lumea fără tine.
S-a închis cartea. Diamantul tăcerii
Îmi sângerează faţa.
Nimic nu mai spune
Pasărea neagră la capătul zilei.
Vine o floare. Mă întreabă de nume.
Nimeni, îi răspund. Nimeni dintre cărţi triste, floare.
Nimeni dintre litere şterse.
Mai sus e o poartă a porţilor cu prag rău.
Pe acolo am trecut o dată
De două ori, de trei...
Soarta are chipul palid al unei femei.
Tăcerea zeilor strigă într-una
Numele ei,
Lacrimae sunt verba secutae: Elena, Ioana...
O pasăre în mine îşi ascunde
Bocetul
Rana
Spirit şi sânge.
Vara se aprinde până la durere
Se face pasăre ce urcă la cer
Şi deodată încremeneşte arzând
Deasupra cuibului
Pământ, ridică-te cu mine
Să poţi zbura
Brusc se lasă tăcerea.
O piatră cade din tării
Şi înainte de a atinge ţărâna
Se face iarăşi pasăre
Sângerând peste leagănul lumii
Instinctul luminii în oasele ei
Stază de cântec
Hemoragie a soarelui
Deasupra cuibului
Noapte
Şi eu şi greierul
Din iedera întunecată
De la fereastra camerei mele
Avem conştiinţa scindată:
Amândoi nu putem dormi,
Amândoi căutăm extaza
Care dă putere clipei şi apropie învierea
Amândoi ne temem de cuvinte
Şi nu ne temem de moarte
Fereastra de dincolo
Fereastra de
Dincolo de tine
Acolo unde
Un platan, neîncetat
Soarbe geana neliniştii
Dincolo de şansa
Ce astupă toate cărările
Dincolo de orbul
Care caută bâjbâind
Inima mea printre frunze
Dincolo, mult dincolo
De această hârtie
Care la şoaptele mele de seară
Ia foc.
Setea
O femeie locuita de sete
lumineaza golul cuvântului :
spune-mi de ce te astept,
spune-mi, de ce
îmi legi gura,
de ce râzi,
de ce te întuneci,
de ce ma înnoptezi
în trupul tau
de eroare ?
Un om cu oase de sete
numara arborii.
Exista setea. Ea are dealuri de sete,
ea rosteste cuvinte de sete.
Cine esti ?
Cine esti ?
Cine esti ?
Setea înnopteaza în mine
ca într-o gresie.
O femeie cu picioare de sete
numara pietrele.
Tu esti vara, le spune. Tu esti viscol.
Tu esti liniste. Tu nu esti nimic.
Tu esti întoarcere.
Pe tine te iau de barbat.
Pe tine te voi naste.
De tine nu-mi voi aminti.
Si deodata
în tipat de crin torturat
fata ei explodeaza
si se opreste
si tace
si cu privirea în gol
zâmbeste nimicului.
Cezar Baltag - Rasfrîngere în memoria soarelui
Toate sunt sub semnul tau, Apollo.
Clipa ploua-n noi torential.
Ieri a rîs un ulm. O vara-ntreaga
o femeie a iubit un deal.
În stejar, unde septembrie tese
ulii într-un aprig cerc sonor,
de ieri seara vremea o masura
Absalom, pendul nemiscator.
E aici un loc din care-n toate
laturile lumii ma aud.
Nordul e un punct din care-ncepe
Numai sud si sud si sud si sud.
Timpul ploua-n lucruri. Valea tese
ulii într-un aprig cerc sonor.
Unde duci, sotie a-ntîmplarii,
Inimile noastre în ulcior?
Răsfrîngere de fulger înnoptată
Crinii de palida flacara
ai miazanoaptei se-aprind.
Inima mea e castelul
prin care trece Hamlet citind.
Cui cînti uitarea mea blonda,
tu stearpa risipa de tei?
Nu lasati sa se-nece Ofelia
în verdele ochilor mei.
Bîntuie luna. E-o toamna
a frunzelor din capitel.
În stînga tace Horatio
sau numai o parte din el.
Pasari in amurg
Lui Grigore Hagiu, in memoriam
Dezgheata-te, lume,
dezgheaţă,
un clopot de clor ne
desparte,
aripile-s tot mai în
ceaţă,
inima e tot mai
departe.
Roteste-te, lume,
roteste
si tu soare du-ma în
vara
orizontul ma paraseste
prietenii încep sa dispara.
Nu zarisem ca norii
alearga
si nu banuiam ca-i
furtuna,
eram opt, eram cinci,
eram patru
si parca zburam
împreuna.
Parca ieri mai era
dimineata,
soare-n valuri
si-acuma-i doar nor.
Sunt o pasare
singura-n ceata
si abia mai stiu daca
zbor
Ion Lazu: O evocare Cezar Baltag (26
iunie 1939-26 mai 1997)
Motto: Cezar Baltag: Îngerul se opreşte din scris...
Cândva,
după o reuniune comemorativă Lucian
Blaga - o sută de ani de la naştere, (cu participarea lui Matei Călinescu
şi Virgil Nemoianu – anume veniţi din America), ne-am regăsit simpatetic, pe
trotuarul din faţa Conservatorului de pe Ştirbei Vodă cu o parte dintre cei
care conferenţiaseră: Cornel Regman (însoţit de dna Zorina), Nicolae Balotă (cu
dna Bianca), Cezar Baltag şi, înainte să ne risipim care încotro, pe străzile
din preajma Cişmigiului, am adăstat un scurt răgaz, sub taina serii
împrimăvărate, cu spiritele încălzite la lumina evocărilor care îl priviseră pe
poetul Nebănuitelor trepte...
...Îmi dau seama că acel drum spre casă,
după comemorarea centenarului Blaga de la Conservator ar fi trebuit să-l facem
împreună cu poetul Cezar Baltag, cu care locuiam de ani buni în acelaşi
cartier, la distanţă de numai două blocuri. Pe trotuarul din Ştirbei Vodă, eu
arătându-mă foarte impresionat de alocuţiunea poetului de la Viaţa Românească, poetul
CB m-a asigurat că este vorba despre un eseu care va apărea în curând în
revistă. Ne-am răzleţit pe străzile din preajma Cişmigiului, pe care aveam să-l
străbat în drum spre staţia de metrou Izvor, curios să verific observaţia lui
Nicolae Balotă: că grădina publică i s-a părut, după ce n-o mai văzuse de atâta
timp, golaşă, neîngrijită, ca şi părăsită... Aş fi vrut să mă dumiresc ce se
afla în spatele acestei insatisfacţii a unui clujean strămutat în Capitală încă
din anii cincizeci.
Nu era prima dată când participam împreună
cu Cezar Baltag la evenimente scriitoriceşti, însă la sfârşitul lor ne salutam
şi porneam spre casă pe cont propriu, deşi măcar eu nu ignoram nicicum faptul
că avem de urmat acelaşi traseu. Ilustrare concretă, dacă mai era nevoie, a
sintagmei: fiecare cu drumul lui.
Şi aş putea număra pe degetele de la o
singură mână convorbirile mele cu Poetul. Încerc o explicaţie: Cu un an mai
mare ca mine, însă la filologie, dar în acelaşi corp al Universităţii, îi
citisem poezii la gazeta din holul cel mare, apoi şi în publicaţiile
studenţeşti. Îi înmânasem mai apoi un grupaj de poezii la Gazeta literară. A
avut eleganţa să nu le citească în prezenţa mea, dar cum nu erau prinse într-o
agrafă, a îndoit toate colile la un colţ, practicând cu aplicaţie două rupturi
paralele şi astfel le-a îndesat în sertarul doldora de manuscrise. Mi s-a
strâns inima gândindu-mă ce mici erau şansele de a mă vedea publicat...
Încurajat de Mihu Dragomir, de Geo Dumitrescu, debutat apoi în revista Ateneu,
poate îmi lipsea... aplombul necesar în abordările din redacţii. Şi era, mereu,
ideea din mintea mea că poetul Cezar Baltag a împărtăşit aceeaşi soartă vitregă
ca şi mine: ambii refugiaţi de peste Prut, el stabilit cu familia lângă
Piteşti, eu cu ai mei lângă Slatina – de unde provenea soţia lui Ioana Bantaş.
De aici poate un puseu suplimentar de demnitate/timiditate. Cu cât mi se păreau
mai preţioase şi mai grave în fond, aceste apropieri de destin, cu atât îmi
devenea mai dificilă forţarea unei atenţionări a confratelui care reuşise să se
impună. Ideea mea, poate fantezistă, însă de bună-credinţă fiind că talentul
trebuie ocrotit, lăsat într-ale lui, iar nu luat cu asalt, sufocat cu atenţii
cronofage...
Ca să nu spun că, după performanţele din
liceu, din facultate, în plină desfăşurare a torentului poeticesc, am înţeles
că asupra lui Cezar Baltag se abătuseră cele mai nemiloase lovituri ale
soartei: moartea soţiei iubite, poetesa Ioana Bantaş, moartea tatălui, blajinul
preot Porfirie, apoi a fratelui mai mic, subtilul exeget Nicolae Baltag; toate
răzbunându-se într-o boală necruţătoare care îi va umbri ultimul deceniu de
viaţă. Şi lovitura finală: leucemia. Aceeaşi care îl secerase la numai 35 de
ani pe fratele iubit, ca din senin - o cumplită urgie, scăpând din toate
calculele. Dar ce să mai însemne că teribila boală se întorcea bezmetică şi
asupra-i, după atâţia ani – după ce toată lumea părea să fi uita vechile,
cumplitele încercări? Chiar asta era nedumerirea lui Cezar Baltag, când l-am
vizitat la Fundeni, cu nici două săptămâni înainte de sfârşit: Aveam o cu totul
altă confruntare de sănătate, mi-a spus, de unde până unde această leucemie?! Ce
să-i fi răspuns? Gura mea, pecetluită, sufletul strivit de obidă, de oroare, de
spaimă, de milă. ”Implozie, explozie, implo...”, ca să-l cităm chiar pe poetul
Cezar Baltag dintr-o perioadă mai fastă (un cuvânt care-i plăcea, l-a folosit
şi în autograful despre care va fi vorba), când se lăsa sedus de aflarea
legilor secrete ale lumii, de „rigoarea actelor de magie”, cînd credea în
„contagierea magică a lucrurilor”, sau se lăsa sedus de „ritualurile de
celebrare” ale tuturor văzutelor şi nevăzutelor. Ştiam din spusele sale că
poetul se afla într-o relaţie specială cu mama sa, ea însăşi supravieţuitoare a
atâtor urgii abătute asupra familiei bucovinene; îmi mărturisea că vorbesc la
telefon ore întregi, zilnic. Şi nu e lipsit de semnificaţie să amintesc aici că
şi prietenii săi literari cei mai buni, de-o viaţă, Nicolae Breban, Nichita
Stănescu, Caius Dragomir, cultivau aceleaşi relaţii ardente cu mamele lor, care
au trăit până dincolo de 90 de ani. Poate n-ar fi greşit să-l pomenesc în
context şi pe poetul Marcel Gafton, vizitat de mine cândva într-un bloc din
Piaţa Chibrit, a cărui mamă a supravieţuit morţii fiului, cum cred că s-a
întâmplat şi în cazul lui Cezar Baltag. Îmi e peste puteri să aduc în discuţie
ce va fi fost în sufletul acestor venerabile femei, la dispariţia fiului
iubit...
Mă şi întreb: este de vină numai firea mea
retractilă, sau cumva şi bănuiala că poetul nu avea nevoie de mine în mod
special, cum nu părea să aibă nevoie de nimeni dintre cei din jur, în afară
desigur de familie, de părinţi, de cei câţiva prieteni de suflet, cu care se
deconecta, dacă nu cumva ar fi mai bine să spun: cu care continua pe alt plan
„cufundarea în stele/ şi în nori şi-n ceruri nalte”, în dialogul său cu marile
mistere. Şi impresia complementară: că poetul nostru nu simţea agresiunea
capitalei, nu se simţea oprimat, nu plătea (asemenea mie) bir greu servituţilor
şi privaţiunilor şi în fond mizeriei pe care le presupune traiul într-un
cartier muncitoresc cum este Balta Albă. Înconjurat de cărţi asemenea unui
cocon şi mai mult încă, înfăşurat-protejat de plasa deasă a abstracţiunilor;
căci cel ce a ”văzut idei”, se va fi dezinteresat de contextul precar al
cartierului; nu sunt deloc convins că poetul Baltag avea prin firea sa o
percepţie specială şi o sensibilitate anume pentru Natură, pentru regnul vegetal
în speţă, cel care în alte cazuri, iar la mine în mod precis, a constituit
dintotdeauna un refugiu din mediul citadin gregar, dacă nu şi o sursă de
împrospătare a resurselor sufleteşti. Nu sunt defel convins că avea o
reprezentare cât de cât exactă a pâlcului de mari copaci care în mod neaşteptat
făceau din spaţiul dintre blocurile adiacente un tărâm al sălbăticiei: copaci
falnici, depăşind în înălţime blocurile respective, în căutarea luminii,
înţesaţi la refuz de păsări cântătoare în delir, primăvară-vară, cu mierle
ţopăind neobosite prin acel hăţiş ca de pădure, printre smocuri de toporaşi,
rostopască, stânjenei... – semn al Naturii primordiale care se reinstalează şi
proliferează cu frenezie în fiecare colţişor care scapă controlului de fiecare
clipă al omului... Nu cred că avea nevoie de mine, de prezenţa mea, de a
nimănui – şi nu din inaptitudine pentru comunicare, ci dintr-o obstinată
dorinţă de a rămâne singur, pentru a se autoscopia. Nu-l văd lăfăindu-se nici
în apartamentul său cu linii austere, printre nenumăratele globuri pământeşti
răspândite prin toate camerele şi despre care mi-a spus că reprezintă un hobby
al său; mereu preocupat să-şi gestioneze cât mai judicios timpul zilei şi al
nopţii, mereu nerăbdător să revină acasă, printre cărţi, printre manuscrise cu
poezii, eseuri, traduceri, ideograme - în faţa obsedantei coli albe. Atras în
mod hipnotic de misterioasele idei care se plăsmuiau sub ochii minţii. Nu-şi
risipea timpul în discuţii de cafenea, nu-l vedeam la restaurantul
scriitorilor, întârziind pe la mese, întinzând vorba, amânând să revină la masa
de lucru, cum făceau sub cele mai felurite pretexte ingenioşii noştri confraţi.
Poate tocmai de aceea, îl văd ca acum pe CB din anii optzeci, intrând pe uşa
restaurantului doamnei Candrea, oprindu-se ezitant după doi paşi, cu o figură
rătăcită, needificată, oarecum în felul lui Pierre Bezuhov, apoi retrăgându-se
în pripă; aşa că subtilul Valeriu Pantazi, de pe scaunul vecin, bun psiholog,
mi-a şoptit: Probabil caută pe cineva... s-a ridicat, l-a prins din urmă pe hol
şi i-a dat lămuririle necesare: Cel căutat fusese în sală până de curând, însă
a plecat în mare grabă, căci trebuia să înceapă şedinţa de consiliu...
La drept vorbind, nu ştiu dacă trebuie să
regret rezerva mea faţă de colegii de breaslă. Am observat că îndeobşte
apropierea se realizează prin anecdotic, prin cedări reciproce, prin diminuarea
respectului şi chiar mai mult de-atât. În vreme ce „departele”, ca să-l citez
din nou pe CB, este postura din care poţi să contempli îndelung subiectul
interesului tău, să-i intuieşti esenţele, ceea ce îi e specific şi profund
reprezentativ. Îmi e clar măcar acest lucru simplu: că omul cu înzestrare
deosebită se mişcă printre semeni sub un cu totul alt regim decât persoanele
obişnuite, are alte priorităţi, criterii, exigenţe, imbolduri. Acesta fiind
ceea ce poetul a numit „echilibrul divin şi fragil al existenţei de excepţie”.
Aceasta ar fi protoistoria relaţiilor cu Cezar Baltag, s-o numesc aşa. Căci a
venit Revoluţia. Una dintre primele mele iniţiative a fost să strâng cărţi
pentru Basarabia, cât mai multe cărţi în limba română, care le fusese ocultată
vreme de cinci decenii consângenilor noştri. Am răscolit întreprinderea
geologică, am alertat Uniunea Scriitorilor, am scris la ziare. În final s-au
adunat cărţi cu care am umplut un TIR şi fără cea mai mică întârziere am plecat
la Chişinău. Mă întorceam la baştină, după exact 46 de ani, căci ne refugiasem
în martie 1944... Oricum, cu ocazia colectării de cărţi am ajuns şi la uşa
poetului Cezar Baltag, după ce la redacţie îmi dăduse adresa. Abia acum am
lămurit lucrurile privind statutul nostru comun de refugiaţi. A reacţionat
simpatetic, cu toată căldura. Poetul mi-a dat pentru basarabeni nimic altceva
decât Istoria lui Călinescu: în locul
unui vraf de cărţi, o carte a cărţilor...
Primisem multe donaţii, toate trecuseră prin mâna mea, dar nimeni nu
cedase capodopera călinesciană. Am fost extraordinar de emoţionat, cred că am
povestit acest fapt oricui a vrut să mă asculte.
Dar asta nu înseamnă nicicum că imediat
după episodul „cărţi pentru Basarabia”, relaţiile dintre noi au înflorit. Nici
că eu aş fi asaltat cu manuscrise şi colaborări redacţia Vieţii Româneşti. La
drept vorbind, am continuat să am aceeaşi atitudine din totdeauna: nu am dus
niciodată manuscrise prietenilor care erau şi redactori. Nu m-am prezentat cu
poezii la Gheorghe Pituţ, la Ilie Constantin, la alţi câţiva cu care eram în
relaţii amicale. Ca să nu li se pară că le forţez mâna, cum am mai spus. Ca să
nu mi se pară că mi-au făcut o favoare. Altfel ar fi stat lucrurile, vezi bine,
dacă iniţiativa le-ar fi aparţinut. Aşa că abia prin 1995, când îmi apăruse Poemul de dimineaţă, m-am prezentat
pentru a doua oară la Cezar Baltag acasă şi de data asta l-am rugat ceva
personal: să vorbească la lansarea de la Sala Oglinzilor. Mi se părea un bun
prilej de apropiere. Mi-a mărturisit că se simte slăbit, nu atât din punct de
vedere fizic – ştiam că se chinuieşte de ani mulţi cu o boală gravă şi
urâcioasă –, dar mai ales traversează o perioadă de disconfort psihic şi
intelectual. N-am îndrăznit să insist. Totuşi, din delicateţea care îi era
proprie, a deschis cartea, a citit două poezii, poate erau primele pe care îşi
oprea privirile, iar după ce a citit-o pe a treia, a închis cartea şi mi-a spus
că va vorbi la lansarea mea. Şi a vorbit cum nu se poate mai comprehensiv: un
poet important etc. Încheind astfel: „Aş mai adăuga în cazul său special o
delicateţe şi o frumoasă milă faţă de lucruri şi o bună-cuviinţă care vine de
mai departe - şi o blândeţe a dragostei
faţă de lume – o poietică a tăcerii, o mistică a tăcerii...” După care ne-a
făcut onoarea unei vizite în familie, însoţit de Aurelian Titu Dumitrescu.
Prilej cu care mi-a dăruit cu autograf o altă Istorie, nu tot a lui Călinescu,
ci pe cea a lui Mircea Eliade, în trei volume, o ediţie copertată, extrem de
elegantă. Tradusă de el însuşi, încă prin 1982-83, o carte care a făcut epocă.
Îmi place să mă gândesc că prin această traducere CB a căutat să refacă drumul
spre Mircea Eliade, cam în felul cum acesta încercase în anii 30 să refacă
legătura cu titanul predecesor B.P. Hasdeu.
Nu mult după aceea, în altă seară de
neuitat, Poetul m-a prins din urmă, în drum spre sala Radio, pe Pictor Stahi şi
a ţinut să-mi arate, la numărul 18, imediat după colţul în unghi drept al
străzii, locul unde a stat la un moment dat, împreună cu poetul Grigore Hagiu
şi cu prozatorul Nicolae Velea. La un demisol, într-o încăpere îngustă şi
foarte lungă. Am simţit o subită înflăcărare în vorbele poetului, de parcă
amintirea acelor vremuri de aur ale tinereţii
i-ar fi împrospătat simţirile. În dreapta intrării, un basorelief spre
care îmi arunc privirile de câte ori fac acest drum, al lui Grigore Hagiu.
Când povestesc aceste prea puţine
întrevederi cu CB, s-ar părea că lucrurile s-au desfăşurat cu o anume lentoare
răbdătoare şi bucuroasă din parte-mi, în ideea că nu e nici o grabă, va sosi
negreşit momentul îndelung aşteptat al conjuncţiei; acum însă trebuie să admit
că amânarea în sine nu era de bun augur şi lucrurile aveau să se precipite la
modul incontrolabil. Căci nu după mult timp, o lună sau două, am aflat că se
internase la Fundeni, grav bolnav, de data asta fiind vorba de leucemie. Se
poate spune deci că lansarea mea de la Sala Oglinzilor a fost ultima lui ieşire
în public. L-am vizitat la Fundeni, nu ştiu dacă din punct de vedere medical nu
a fost o inabilitate, căci era în ultimele două săptămâni de viaţă şi condiţiile
septice trebuiau riguros respectate. Am luat loc pe un taburet, cât mai departe
de pacientul întins pe pat, tuns chilug, de nerecunoscut, care totuşi înălţa
capul spre mine, pe urma unei îndârjiri spirituale – dar unde era minunatul lui
păr cârlionţat, care încorona fruntea acestui poet de o delicateţe extremă şi
de-o nobleţe fără echivoc? – şi eu, la un moment dat, cu sufletul chinuit de
cea mai atroce obidă, am emis câteva propoziţii gâtuite de emoţie, care se
doreau încurajatoare, pozotive. Mi-a declarat că duce o ultimă luptă, cea
decisivă. Din uşă, i-am strigat, cu lacrimile gata să-mi ţâşnească din ochi: Ne
mai vedem! Ne mai vedem... Şi am mai avut apoi sub priviri doar grupajul de
poezii din România literară, ultimele scrise de Poet. Vămile, „punţile”, cum se
spunea prin părţile Tighinei, poate şi la Cernăuţi.
Toate aceste infinitezimale care ne-au
ţinut departe unul de celălalt, în viaţa de fapte; căci în cealaltă viaţă,
paralelă, Cezar Baltag, cu inteligenţa lui speculativă, rafinând,
esenţializând, căutând la radăcina lucrurilor sursele genuine – ce altceva erau
ideogramele din faimoasa lui rubrică, ce erau Răsfrângerile dacă nu ecouri ale unor realităţi prime, de esenţă
barbiană, i-aş zice? - , a fost şi a rămas unul dintre poeţii colegi de
generaţie la care m-am gândit cu perseverenţă şi intensitate, un alter ego al
meu, mai norocos, mai dăruit cu har, mai curajos în a-şi asuma destinul de
poet. Succesul şi reputaţia lui făcea aproape de neobservat migăleala mea de
câteva decenii. Nu e nici umbră de invidie în această consemnare, ba
dimpotrivă. Mă bucură mai mult reuşita lui de excepţie decât mă umileşte
prestaţia mea lipsită de aplomb. Amândoi de dincolo de Prut, ambii refugiaţi.
Şi mai este şi faptul că în prima copilărie am pierdut un frate mai mare, care nu
avea egal în tot ce făcea, şi la umbra căruia mă complăcusem, chiar cu oarecare
mândrie, dacă nu neapărat relaxat pe dinăuntru: că noi, nişte copii de venetici, le-am luat-o cu mult înainte
localnicilor. Ceva de genul acesta, un sentiment confuz, dar nu mai puţin
perseverent.
Cele mai bune pagini ale mele sunt cele în
care readuc la viaţa cuvintelor nişte vise sau alte semnalizări ale
subconştientului care mă veghează şi mă călăuzeşte. Iată un paragraf antologic
din Cezar Baltag: „Există nopţi – în
copilărie şi adolescenţă erau mult mai frecvente – în care visez cărţi.(...)
deschid în somn aceste biblosuri cu tartaje de stejar şi hainele visului mi se
umplu de mătreaţa inefabilă a paginilor. File înnegrite, îngălbenite,
putrezite, scorojire, măcinate, mâncate, săpate şi emaciate se deschid în faţa
mea cu un foşnet şi foşgăit inflamabil de frunze uscate, toamna, sub paşi, în
lumina soarelui afumat de focuri pe câmp. Tărâţă inteligentă, talaş raţional şi
vreascuri ale spiritului mi se aşază ca o pudră logică în păr, pe barbă, pe
veşminte, în suflet; pulbere cosmică, pleavă şi puzderie siderală, depusă de un
vânt astral pe suprafaţa nobil nemişcătoare a astrului care este eul nostru
profund...”
Şi iată-ne într-o dimineaţă de octombrie
1994, coborând din accelerat în gara din Satu Mare, unde CB avea să primească
premiul Opera Omnia; iată-ne vorbind la două lansări succesive ale aceleiaşi
edituri; dar întorcându-ne la Bucureşti cu alte trenuri, spre apartamentele
nostre din două blocuri apropiate; şi se face că îmi amintesc mai pregnant
drumurile pe care le-am făcut separat, decât cele în care am mers alături, de
prea puţine ori.
Astfel îmi vine în minte poetul („căci
scriitorul adevărat este interesat nu de glorie ci de durată”) pe nenumăratele/
imprevizibilele căi ale rememorării, care în convingerea mea reprezintă, până
una alta, o antecameră a veşniciei - dacă nu neapărat cea care a indus
oamenilor ideea de nemurire; astfel mi-l reamintesc pe poetul Cezar Baltag,
colegul de frunte al generaţie, refugiatul ca şi mine, vecinul de cartier, unul
dintre scriitorii la care m-am gândit cu perseverenţă şi ardoare, la modul
admirativ, fără umbra penibilă a vreunei invidii, iar uneori, coparticipativ,
am şi îngânat, din culise, melodia pe care el o executa cu brio în avanscenă;
şi despre excelenţa poeziei sale depun aici mărturie, ”la vremea când amintirea
scrie aproape singură aceste rânduri”...
ION LAZU
Ion Lazu: DOUĂ POEME DEDICATE LUI CEZAR BALTAG
S.L.D.
Poetului Cezar Baltag, in memoriam
Vorbiţi în
şoaptă,
Ceva se
petrece
Sub pragul vostru
auditiv.
Aşa cum
silabele gurii tale
Sunt sorbite
de timpanele ei,
Tot astfel
Acolo, în
adânc
Picură ceva
–
Pământului
îi wscapă lacrimi
Pe care
le-nghit rădăcinile;
Acolo, în
înalt
Se spulberă
ceva –
Văzduhului
îi scapă lacrimi
Pe care
le-nghit îngerii.
E un plâns
fără istov
Cosmic,
fertil, -
Doar că se
petrece
Sub limita
de detecţie.
1980
XXXIII
Nu s-ar
putea să arunci o privire în
Moarte şi să
o tragi înapoi? Să te scuturi
De ea şi să
pleci? Cum te-ai arunca pe brânci
într-un lan
de lucernă, vara, - de dragul
lucernei, al
calului şi al verii – vrând doar
atât: să
înţelegi (în locul lor)? Te duci prin lucernă
de-a
buşilea, târâş – altfel cum să înţelegi
lucerna?!
Împingând-o în lături cu capul,
cu coatele,
strivind-o cu pieptul, cu
genunchii...
ţepi uscaţi de mai an, jilăveală,
aici, jos,
aer înecăcios, miros de crud, lăcuste gri
sărind împrejur... târâş prin lucerna, numai
astfel...
răzbeşti
dincolo, unde lucerna a uitat să mai
crească,
printre muşuroaiele moi, un smoc ici
altul
poimâine. Te aduni de pe jos, te întorci
să priveşti:
nici un semn n-ai lăsat, omenesc.
Simţi un
jind: cu nimic n-ai păgubit calul,
şarpele.
Doar că îţi
e cam ruşine: ce-ţi veni să te târăşti
ca
jigăniile? Te ridici popândău, te scuturi de praf
o iei (razna)
peste răzoare,
mormăindu-ţi
ceva, fluierând ruşinat. Bucuros: nu
te-a văzut
nimeni. Te-ai strecurat prin lucernă
ca un
ofidian. Ţi-ai aruncat o privire în Moarte
şi ai tras-o
înapoi, tocmai la timp...
(1980)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu