Scriitorul zilei: Simion Stolnicu, n. 1905- d. 29 noiembrie 1966
Opera literară: Punct vernal, prefaţă de E. Lovinescu, Bucureşti, 1933; Pod eleat, Bucureşti, 1935; Şerpuiri între lut şi torţele de aur, ediţie îngrijită şi prefaţă de Simion Bărbulescu, cuvânt înainte Vladimir Streinu, Bucureşti, 1973; ediţie îngrijită de şi postfaţă de Simion Bărbulescu, Bucureşti, 1998; Printre scriitori şi artişti, ediţie îngrijită şi prefaţă de Simion Bărbulescu, Bucureşti, 1988; Poezii, ediţie îngrijită şi prefaţă de Simion Bărbulescu, Ceraşu, 2005
Poezia zilei
Reverie la şah
din Punct vernal (1933)
de Simion Stolnicu
Prahovean, născut la Puchenii-Moşneni, fiu al unui impiegat CFR, pe adevăratul său nume Alexandru Botez, a adoptat pseudonimul Simion Stolnicu propus de Eugen Lovinescu. A făcut liceul în mai multe oraşe, o parte la Sf. Sava din Bucureşti, o altă parte în particular; după o întrerupere, a urmat Literele şi Filosofia, apoi a devenit profesor de liceu, mai întâi în Bucureşti, apoi un an la Polieşti, doi ani la Câmpina şi până la pensionare la Comarnic, nedespărţit de râul Prahova, însă mereu singuratic, retras în mediul provincial. A debutat pretimpuriu, a fost redactor la diferite reviste, a colaborat încă la mai multe reviste şi publicaţii ale vremii, la un moment dat a fost admis în cercul de la Sburătorul şi a publicat în revista respectivă, dar şi în Bilete de papagal. Nu a editat în timpul vieţii decât două volume de poezii, primul Punct vernal, în 1933, premiat de SSR în 1934, când autorul abia începea studiile universitare. A continuat să publice şi după război, în câteva reviste ale vremii. După moarte, din întinsul său jurnal s-a publicat o selecţie, Printre scriitori şi artişti, cu bogate informaţii literare şi pătrunzătoare portretizări ale unor contemporani, nu numai cei de la Sburătorul, dar şi Arghezi, Pericle Martinescu, Geo Bogza.
Poezia sa, intens prelucrată după o primă eboşă impresionistă, este considerată dificultoasă, "făcută", cu exprimări căutate, alambicate, forţând termenii dar şi topica, o lirică ermetică în formă şi macabră ca atmosferă.. Încurajat de Eugen Lovinescu, acesta i-a semnat prefaţa la primul volum, premiat de SSR. L-au analizat şi ceilalţi mari critici ai vremii: Şerban Cioculescu, Vladimir Streinu, iar G. Călinescu în Istoria sa îl prezintă ca pe un caz de bizarerie. În pofida acestor receptări defavorabile, numele său a rămas în literatură. Liceul din Comarnic îi poartă numele. A fost comemorat la centenarul naşterii. Se scriu studii despre lirica lui contorsionată, "neîndreptăţită", cu o exprimare a lui Lovinescu.
Opera literară: Punct vernal, prefaţă de E. Lovinescu, Bucureşti, 1933; Pod eleat, Bucureşti, 1935; Şerpuiri între lut şi torţele de aur, ediţie îngrijită şi prefaţă de Simion Bărbulescu, cuvânt înainte Vladimir Streinu, Bucureşti, 1973; ediţie îngrijită de şi postfaţă de Simion Bărbulescu, Bucureşti, 1998; Printre scriitori şi artişti, ediţie îngrijită şi prefaţă de Simion Bărbulescu, Bucureşti, 1988; Poezii, ediţie îngrijită şi prefaţă de Simion Bărbulescu, Ceraşu, 2005
Poezia zilei
Reverie la şah
din Punct vernal (1933)
de Simion Stolnicu
Patrate negre, patrate albe,
Cuprinse-n conul unui lampadar,
Surâdea inflorescenţă de galbe
Reginei albe, reginei negre,
Şahului de smoală, şahului de var;
Demonul drapase figurile sale
În gaz fâlfâitor de perlate rochii:
Gheara-i hidoasă-avea o eleganţă moale
Când le da drumu-n luptă - ispite -
Şi ape mânuia să-mi fure ochii.
Buzele negre, buzele albe
Se urau în vibrări fără cuvânt;
Ciudată scădea spuma hameiului din halbe -
Din odăile albe spre odăile negre,
Prin ou ieşeau antenele-n pământ;
Furnicile irisului meu strânseră porii
Infiltraţi în besne duium
Ai visului - pentru ei cântătorii
Fluierară găteli de mireasă
Şi nu-mi mai revăzui protivnicul din fum...
ion lazu, fotografii: Spre Poiana Stânii Regale, III...
Cuprinse-n conul unui lampadar,
Surâdea inflorescenţă de galbe
Reginei albe, reginei negre,
Şahului de smoală, şahului de var;
Demonul drapase figurile sale
În gaz fâlfâitor de perlate rochii:
Gheara-i hidoasă-avea o eleganţă moale
Când le da drumu-n luptă - ispite -
Şi ape mânuia să-mi fure ochii.
Buzele negre, buzele albe
Se urau în vibrări fără cuvânt;
Ciudată scădea spuma hameiului din halbe -
Din odăile albe spre odăile negre,
Prin ou ieşeau antenele-n pământ;
Furnicile irisului meu strânseră porii
Infiltraţi în besne duium
Ai visului - pentru ei cântătorii
Fluierară găteli de mireasă
Şi nu-mi mai revăzui protivnicul din fum...
ion lazu: Notaţii la
Poiana Stânii Regale, II
27
noiembrie.
Şi suntem la munte, urcând spre cota 1267, cât are Poiana Stânii. Nu
am destulă imaginaţie să cred că ar putea exista o mai frumoasă zi de
toamnă
târzie. (Dumnezeu vrea să-ţi ofere cea mai frumoasă zi de toamnă şi tu,
înmărmurit de ceea ce vezi în jurul tău, nu eşti în stare să-i ceri mai
mult de-atât...). (Lidia îşi amintea, de dimineaţă, că la naşterea lui
Andrei, era gheaţă
pe jos când ne-am întors de la maternitate. Cumplita iarnă 83-84, dar care ne-a dat nouă aripi de fericire...)
Acum, o lumină trează, vie, ageră, încât s-ar vedea şi ochiul veveriţei ascunsă în fundul scorburei din cel mai înalt fag.
În schimb, ning frunze, de la cea mai mare înălţime, oblic şi vălurit, „parcă
ar fi extraterestre”, şoptesc...Furaţi de peisajul mirific prin care evoluăm,
ca la fundul unei mări de alge, constat că Lidia nu ştie unde am ajuns, cât am
parcurs, cât mai avem până la prima belvedere... Dar sunt repere, pe care eu, ca vechi terenist, le citesc şi aştept noi
confirmări. . Cel ce se lasă în seama călăuzului, are avantajul că trăieşte fără rest bucuria privirii; însă are
şi ghidul mulţumirile sale, profesionale. Fac
puţine fotografii, îmi dau seama că aş avea nevoie de timp, să
scotocesc prin cotloanele pădurii, pe versanţi, în căutera subiectelor.
Şi la drept vorbind, ceva nu rimează: să fotografiezi scorburi în
pădure, unde ele oricum ele fac perte din normalitate. Un copac căzut pe
stradă, devastat de furtună, te impresionează la maxim, desluşeşti în
asta semnele nimicniciei a tot ce există, inclusiv a ta, ca făptură
umană. Altfel se pun problemele în pădure. Cine nu a bătut pădurile, o
viaţă de om, poate nu înţelege asta, nu se sizează diferenţa.
Dar
suntem sub stâncăria pe care cineva a scris cu duco verde GEANI, aşa că îi
spun Lidiei că ne apropiem de Belvederea dinspre pârâul Peleş. Iar când ajungem
la bifurcarea cărării, o conving să vizităm mai întâi această Belvedere, care
după socotelile mele, la întoarcerea noastră va fi deja cufundată în umbra de sub versant, cu toată
frumuseţea pusă în paranteză. Prin
spatele nostru vine la vale un tânăr înalt şi foarte slab, echipat în
schior (Să fi nins la Vârful Omul?!, te întrebi, într-o fracţiune de
secundă),
cu beţele în mâini; îl atenţionăm: Mai este de văzut aici o altă
Belvedere...
El, din mersul în viteză: O ştiu, dar acum mă grăbesc la tren... Este
prima
fiinţă omenească pe care o întâlnim, după o oră şi ceva de mers...Trecem
printre cei doi semeţi străjeri ai cărării: Fagul şi Bradul, urcăm
trepte şi
iar trepte, până sus. E soarele în toi,
scăldând în lumină valea Peleşului. Privim
ca vrăjiţi, şoptindu-ne, să nu stricăm armonia. Scot aparatul de filmat, încep
panoramarea, cu punct de pornire pe umbrele noastre, proiectate pe brazi din
capătul scărilor. Apoi vizez Piatra Arsă, Furnica, Vârful cu Dor. Şi îndată, în mod spontan,
Lidia începe să cânte. Filmez în continuare, la vale, spre Cota 1400, apoi spre ieşirea din Sinaia; apoi trec
dincolo, spre pădurile şi golul alpin din ceilalţi munţi; şi înapoi, până dincolo de Vârful cu Dor, unde se
termină cântecul Lidiei.
Coborâm. Pe când filmam ţancul, scările şi brazii care
ţâşnesc dintre stânci, o aud pe Lidia răspunzând unui om care întreba dacă n-am
văzut nişte câini caucazieni, plecaţi de la stână. N-am văzut decât o căţeluşă fumurie, care s-a
ţinut după noi, de la casa cea singuratică. După acea căţeluşă se vor fi luat
şi cei de la stâînă, opinează bărbatul. Şi ne lasă într-ale noastre, afundându-se în cofru.
Mă gândesc că a auzit-o şi el pe Lidia cântând, şi nu ne-a interpelat decât după aceea. Niciodată nu ştii cine îţi ascultă
cântecul. Oricum, sensul lui e să caute oamenii, - să se
ridice (din nimic) împotriva singurătăţii.
...
La
Belvaderea cea Mare, fac câteva fotografii. Lidia se grăbeşte să desfacă
pachetele, ne este foame. Privim în valea Prahovei, unde umbra cea mare a
muntelui Bucegi se mută de la o clipă la alta, spre firul văii, înghiţind parcela
de zadă, până de curând în lumina soarelui, acum ştearsă dintr-un condei, neidentificabilă.
Privim dar suntem şi priviţi: două siluete s-au oprit la capătul cărării, se
uită spre noi, probabil aşteaptă să coborâm, să le cedăm locul, strâmt, numai
bun pentru două persoane care vor să contemple, să se însingureze...,să se fotografieze reciproc...
Însă noi nu coborâm din acest rai al belvederii, vor urca ei, înţelegând cum
stau lucrurile. Vin şi intrăm în vorbă. Nu-mi pot închipui o altă rezolvare, dacă Lidia este printre
actanţi. Bărbatul scoate un aparat
fotografic ultrasofisticat, dar în taşca specială văd şi alte aparate,
teleobiective etc. Lidia se miră că
totuşi mai sunt şi alţi vizitatori. Oh, spune domnul, scuzându-se parcă, noi am
sosit cu maşina... Însă este un obişnuit
al munţilor din preajmă, iar de fapt locuieşte în Sinaia, la ieşirea dinspre aval. Şi-a
făcut stagiul militar aici, venea preşedintele Constantinescu şi îi
întreba de fiecare dată: Vă este frig? Ne arată locul de sub
pădurea de pe celălalt versant, în sus de Vila Luminiş, zice: Strângi
cartuşele cu pumnul, de cât am
făcut noi trageri acolo. Ne face două
poze cu aparatul meu, le fac 2-3 poze cu aparatul lui. Şi arătând spre sculele
sale, zic: Domnule, mă umiliţi, eu cu gioarsele astea... Află că am scos un album de
artă fotografică, în aceste condiţii, află că sunt geolog, spune că are o mare
colecţie de pietre, cristale, diverse alte lucruri pe care le-a cumpărat de
prin toată lumea, ca vaporean. Promite să-mi trimită nişte imagini, să-i spun
despre ce roci e vorba. Zice: caută unii cu aparatele meteoriţi în deşert..., probabil în ideea că se vând bine...
Îi lăsăm
stăpâni pe punctul strategic jinduit, coborâm, culegem flori alpine ca în toate
toamnele. Simt că Lidia se grăbeşte, nu vrea să mâncăm în pădure, întâi să
ieşim la castelul Peleş; şi să mâncăm în parcul de la Cazinou, unde mâncasem
câte ceva, înainte să ne lansăm spre Poiana Stânii. Da, îi spun, nu e decât ora
15, dar pe versantul acesta, acoperit de umbra marelui Munte, deja e seară de-a
binelea. Şi tot ne minunăm că pe celălalt versant soarele bate în plin, fiecare
viroagă, umbrită la rându-i, e neagră-albastră de fapt, efect al apropierii de
golul alpin, de pâlcurile galbene, de zadă. Zic: Toată dimineaţa partea aceea a
fost în umbră, însă la ora asta, pe acel versant, poţi iniţia o ascensiune. Să
o facem, cândva, se oferă Lidia. O vom face, spun. Dar nu fusese decât o figură
de stil, în realitate peste o oră şi jumătate apune soarele, noaptea se înstăpâneşte în toţi munţii. Ce scurtă s-a
făcut ziua, mă gândesc. În miezul verii, ora 15 este la jumătatea zilei, îţi mai rămân 5-6 ore cu
soare, înainte să apună... Şi tot privind printre înalţi copaci, spre celălalt
versant, în flagrantă diferenţă faţă de cel unde evoluăm noi, ne dăm seama că
da, aici suntem sub semnul serii
depline, însă tot mai răzbate, de dincolo, o lumină reflectată, care ne ajută
să păşim în siguranţă pe cărare, la coborâre. Şi, îi spun Lidiei, spre
încurajare: Mai pune la socoteală şi lumina pe care o emană coaja fagilor,
cenuşie... Contează şi câtimea asta de lumină, ca să nu orbecăim...
Coborând
dincolo
de bifurcarea spre a doua belvedere, şi felicitându-ne că am avut
isteţimea să nu amânăm vizitarea pentru când ne întoarcem, ne iese în
cale un
om, ca la 50-55 de ani. Îi spunem de câinii caucazieni. Ne spune că vine
de la
casa singuratică. Zice: O amărâtă de fată, cu trei copilaşi... Lipsiţi
de lumină,
de apă, de orice înlesnire. Dar soţ nu are? se scandalizează Lidia?!.
Are, însă
e mereu dus... cu lucrul. Nu precizează dacă aici, pe valea Prahovei,
sau în ţară,
sau prin străinătăţi; dar lasă să se înţeleagă că nu dă pe acasă cu
anii. Femeie
lăsată singură, în creierul munţilor, în cea mai spăimoasă ppădure, şi
cu trei copii mici...Şi are nu mai puţin de 18 câini, zice sinaiotul, ca
să se apere de urşi, de lupi,
de alte fiare. Le aduce câinilor oase cu sacul, de la o măcelărie. Face o
fiertură şi să vedeţi cum mănâncă şi copiii, şi câinii, dar şi urşii,
de-la-olaltă, de nu-şi dau rând...
...
Am ajuns la
Parcul Cazinoului, ne oprim să mâncăm pe-o bancă, nu e decât puţin peste
ora 16 şi mai avem de aşteptat până după ora 18... Cu ochii pe zidul cu multe
ferestre, în ogivă, al unui imobil gen hotel, din Interbelic: vila Camelia...
ion lazu, fotografii: Spre Poiana Stânii Regale, III...
"Niciodată nu ştii cine îţi ascultă cântecul". O singură frază, dacă ar rosti poetul, şi tot îl aude Dumnezeu (aici intrăm şi noi cititorii). Nu numai, povestirea autorului impresionează, ci şi imaginaţia cititorului, dacă ar fi trăit, la rându-i, astfel de evocări. Pelicula aparatului foto (acum ochiul magic al apartului), ne redă lumea celui care o descrie, dar şi a celui care şi-o închipuie. Imaginile, însă, spun totul. La mulţi ani, pentru fiul ANDREI! Cel care, are la rându-i alt fiu - grecotei cu nas subţire... cum spunea... cine spunea? Cronicarul! Să vă trăiască şi să... ne citească, şi de acolo din depărtări!
RăspundețiȘtergereMă-nscriu Totalmente la scrisele Domnului şi nouă Prietin Tudor!
RăspundețiȘtergereŞi plusez astfel: Scrie, Bade Ioanu, zilnic şi despre ce faceţi!
Că scrii mai bine decît maioreştii, pişculeştii, patataceştii - ca să rămîn doar în siiajul scriitorimii...
Eu mă declar pro aşa stil memorialistic, nu biete leşinături egoticeşti, ci viaţă de viaţă trăită fibră cu fibră.
Desigur, Culai
Ah! prietenii,ei îţi redau suflul, când ziceai că pici în patru labe, istovit nu atât de truda zilei, cât de neatenţia convivilor. Dar iată vorba lui Will, se-anunţă zorii...
RăspundețiȘtergereDa, ar mai fi notaţii din excursia la Sinaia, cine ştie de le va veni rândul... Printre altele, păţit mereu cu spaţiul acordat blogului meu, după ştersături de pe blog, din Picassa, cineva îmi spune că soluţia este să nu mai postez fotografii la mărimea maximă, ccăci asta mănâncă grozav spaţiul acordat. M-am conformat, de nevoie...
Luaţi de-ale vieţii valuri... E încă un mister cum se aruncă valurile la nesfârşit asupra Ţărmului, iară pe bietul vreasc uman îl împing insidios, tot mai în larg, până îl pierdem din priviri...
Lazu
Nu-i o pierdere că le dai rezoluţii la jumătate ori sfert. Clickînd pe ele, doritorul le va lărgi comod şi-n plus le va putea face să defileze. Şi-n Plus, le poţi ataşa cîte o legendă. Chiar acum încerc să văd dacă şi eu, ca vizitator, pot proceda la un comment acolo (ca la Faceboock sau alte complicăciuni).
RăspundețiȘtergere...Din păcate, nu se poate, dar m-am convins că se poate atinge maxima vizibilitate, claritate.
Culai, cel generos de gelos pe harul vostru.