1945
Dintr-o veche familie de armeni, străbunicul a fost căminar, bunicul un cunoscut junimist, tatăl avocat, care totuşi pleacă în Statele Unite, după ce se căsătorise cu o institutoare elveţiancă; se stabiliesc la New Jersey, în comitatul Huston, unde li se nasc cei patru copii, dintre care al doilea, născut la 17 februarie 1890, va deveni scriitorul I.M.. Fie că ferma din State nu a prosperat pe măsura eforturilor şi aşteptărilor, fie că dorul de patrie a precumpănit, fapt este că familia exilaţilor se întoarce la Botoşani, în 1894. Copilul face şcoala primară în urbea părintească, tot acolo şi liceul Aug. Treboniu Laurian, cu bacalaureatul în 1909, după care urmează Dreptul la Bucureşti, cu licenţa în 1913. Intră în echipa unchiului său, avocat, politician, senator, deputat, chiar ministru; însă după un timp novicele se sastiseşte de deputăţii, de Bucureşti şi revine în Botoşani, înscriindu-se în baroul local. Curând survine mobilizarea pentru front şi sublocotenentul I.M. din regimentul de vânători Botoşani va face toată campania 1916-1917, cu înaintarea în Transilvania, cu retragerea pe aliniamentul munţilor, cu luptele din zona Caşin-Oituz. Răstimp în care I.M. pătimeşte toate rigorile din linia întâia a frontului şi spre finalul războiului avansează până la gradul de căpitan. Imediat după încheierea războiului şi după Marea Unire, fostul căpitan devine ajutor de primar la Botoşani, 1919-1920; ulterior, avocatul prins în luptele politice va fi primar între 1931-1932 şi încă o dată, între 1941-1944. Cu întoarcerea frontului şi iminenţa venirii armatei roşii, organizează refugiul botoşănenilor, iar primarul va părăsi ultimul oraşul. Din păcate, nu mult după aceea, la 30 noiembrie 1945 va deceda, la doar 55 de ani!
A fost o teribilă surpriză pentru toată lumea apariţia în primăvara 1937 a romanului Fata Moartă. Nu-l citise în manuscris decât Petru Manoliu, care îl prezintă unei edituri. Aceasta pune condiţia unui referat de susţinere din partea unui general, în chestiune fiind probleme de război, de organizarea şi funcţionarea armatei naţionale. Se vor mulţumi cu o prefaţă-scrisoare din partea marelui Nicolae Iorga, el însuşi uimit de performanţa unui botoşănean de-al său, care făcea şi politica iorghistă. Va nota: "...talentul iese din emoţia lucrului văzut bine, înţeles adânc şi din notarea mişcărilor inimii...". În anul apariţiei, an de maximă efervescenţă culturală, în care toţi marii scriitori ai momentului ieşiseră pe piaţă cu cărţi importante, romanul Fata Moartă se bucură de o receptare entuziastă dinspre toate fronturile criticii literare, primeşte premiul SSR, în anul următor şi pe cel al Academiei; consacrare instantanee, la cele mai înalte cote, inimaginabile. Primire în SSR, cu derogare de la statut. În următorii 8 ani romanul va avea 5 ediţii succesive, iar altele două, în 1967 şi în 1977, la Minerva, îngrijite de Teodor Vârgolici, care totuşi nu a reuşit să evite croşetele cenzurii, în cauză fiind şi armatele ruseşti, alte aspecte care musai să fie eludate. Stilul de extremă urgenţă, (ce nu lasă să bănuieşti că textul a fost elaborat după trecerea a două decenii!), exprimarea directă, rapiditatea episoadelor, schimbările dramatice de pe linia frontului, tensiunea, moartea camarazilor, incongruenţa ordinelor primite de la superiori - şi până la urmă solidarizarea umană cu soldatul de rând, cu obidele sale, cu umorul din chiar clipele de cumpănă, recviemul final pentru ordonanţa care îl slujise cu devoţiune pe toată perioada ostilităţilor, inserturile de epistole primite de la mama sa, toate acestea însumate cu simţul sigur al construcţiei romaneşti, şi un har anume, intraductibil fac din textul Fata Moartă o capodoperă.
Personal, de câte ori am ocazia, elogiez Fata Moartă, chiar riscând să fiu întâmpinat cu ridicări din umeri. În prezentarea de pe acest blog, printre romanele preferate, al cincelea este Fata Moartă. Întâmplarea face să fi lucrat, ca geolog, în anul 1965, îmi pare, chiar în zona Caşin-Fata Moartă, dar şi pe valea Bucinişului, dar şi la Oituz-Poiana Sărată, am călcat cu pasul pădurile, viroagele, crestele de deal unde au combătut ostaşii noştri în 1916-1917; am dat, în zone nemaiumblate de pas omenesc de căşti perforate de gloanţe, de cranii, de schelete rămase încă din primul război mondial...
Este de aceea inexplicabilă, ca să rămânem la termeni cuminţi, omisiunea acestei performanţe din Istoria... lui G. Călinescu, apărută în 1941 şi care totuşi îl eludează pe acest autor eminent, deşi prezent doar cu un roman. Dar un singur roman a scris, oricât de târziu şi contele Giuseppe Tomasso di Lampedusa, binemeritând un loc de onoare în literatura contemporană italiană. Idem autorul Cărţii de la San Michele. Este exclus ca lui G.C. să-i fi scăpat anume această apariţie de excepţie, din anul 1037, inclusiv recepatarea elogioasă, premiile, reeditările. Omisiune inexplicabilă, impardonabilă de fapt. Să fi plătit marele critic bir prejudecăţii că pentru a avea un loc în Cetatea literară musai să scrii şi să scrii, să prestezi publicistică săptămânală etc? Imposibil de înţeles. În ediţia Piru sunt multe copletări, modificări, augmentări făcute de Divinul critic în următoarele 2 decenii, însă nimic în cazul Missir. Or, GC avea ştiinţă de numele Missir, la pagina 498 a Istoriei..., pe jumătate de coloană este fotografia lui "Petre Missir, junimist, prieten al lui I.L.Caragiale". Cu amărăciune, constatăm că Istoriile lui Marian Popa şi N. Manolescu nu-i fac dreptate autorului Fetei Moarte. Un număr de 75 de ani nu au modificat imaginea deficitară transmisă nouă de Călinescu. Ce şanse are, în veac, autorul atipic, neînregimentat, pe cât de talentat Ioan Missir? Să-i fie reeditată cartea, să fie citită, să ajungă în vreun fel şi la cunoştinţa criticii şi istoriei literare, grav dezafectate amândouă.
Personal, de câte ori am ocazia, elogiez Fata Moartă, chiar riscând să fiu întâmpinat cu ridicări din umeri. În prezentarea de pe acest blog, printre romanele preferate, al cincelea este Fata Moartă. Întâmplarea face să fi lucrat, ca geolog, în anul 1965, îmi pare, chiar în zona Caşin-Fata Moartă, dar şi pe valea Bucinişului, dar şi la Oituz-Poiana Sărată, am călcat cu pasul pădurile, viroagele, crestele de deal unde au combătut ostaşii noştri în 1916-1917; am dat, în zone nemaiumblate de pas omenesc de căşti perforate de gloanţe, de cranii, de schelete rămase încă din primul război mondial...
Este de aceea inexplicabilă, ca să rămânem la termeni cuminţi, omisiunea acestei performanţe din Istoria... lui G. Călinescu, apărută în 1941 şi care totuşi îl eludează pe acest autor eminent, deşi prezent doar cu un roman. Dar un singur roman a scris, oricât de târziu şi contele Giuseppe Tomasso di Lampedusa, binemeritând un loc de onoare în literatura contemporană italiană. Idem autorul Cărţii de la San Michele. Este exclus ca lui G.C. să-i fi scăpat anume această apariţie de excepţie, din anul 1037, inclusiv recepatarea elogioasă, premiile, reeditările. Omisiune inexplicabilă, impardonabilă de fapt. Să fi plătit marele critic bir prejudecăţii că pentru a avea un loc în Cetatea literară musai să scrii şi să scrii, să prestezi publicistică săptămânală etc? Imposibil de înţeles. În ediţia Piru sunt multe copletări, modificări, augmentări făcute de Divinul critic în următoarele 2 decenii, însă nimic în cazul Missir. Or, GC avea ştiinţă de numele Missir, la pagina 498 a Istoriei..., pe jumătate de coloană este fotografia lui "Petre Missir, junimist, prieten al lui I.L.Caragiale". Cu amărăciune, constatăm că Istoriile lui Marian Popa şi N. Manolescu nu-i fac dreptate autorului Fetei Moarte. Un număr de 75 de ani nu au modificat imaginea deficitară transmisă nouă de Călinescu. Ce şanse are, în veac, autorul atipic, neînregimentat, pe cât de talentat Ioan Missir? Să-i fie reeditată cartea, să fie citită, să ajungă în vreun fel şi la cunoştinţa criticii şi istoriei literare, grav dezafectate amândouă.
Citeşte mai mult: http://astra.iasi.roedu.net/texte/nr39IoanMissir.html
http://agonia.ro/index.php/author/0016023/index.html
http://www.crispedia.ro/Ioan_Missir
Primul meu impuls (de semidoct cu studii pe pospai, a la Culai), a fost: Aaa, Missir romaşcanul!...
RăspundețiȘtergereDar, excelentul hronicar literaturicesc de faţă mă-ndreptă subit: nu Ăla, bă, ci Nepotul!
Dar cum veni vorba de alde Missir, mă dau şi eu on chicuţ diştept:Nu se va şti Niciodată, decît cu aproximaţie, cînd printre/peste neamurile istui istm că trac, că get, că get-beget, veniră şi armenii. Desigur, chipurile comersanţi prigoniţi, deşi putrid de bogaţi. Aşa de bogaţi şi-nvîrtecoşi, cu lipici la damoazelele voivozilor şi beizadelelor loco, încît mai că aspirară la aspirarea Moldaviei subt schiptru armean fie şi ereditar. Astă cutezanţie nu fu iertată de nu mai ştiu care dintre Muşatini, care şi curăţă Ţara de cei nesupuşi în cîteva zile: ori se cuminţesc, ori în ţepi şi-averile lor în vistieria lu'Vodă!... Cei ce nu se cuminţiră, aleseră Ardealu'ca loc de-mplîntare şi-aşa se-nfiinţară nişte metocuri ca Sighişoaba (!), Reghi, na, că şi altele, de care armenii de azi sunt tare mîndri.
Petru sau Petre Missir e descins din familiile cuminţi care s-au dat cu Moldaova, aşa cum era, cu tot cu ai ei Domni. Mai aproape de Caragiale, decît de Eminescu (chiar şi ca vîrstă, nu numai ca neam de emigranţi), unchiul Petre sau Petru este dat cu merite junimiste şi - culmea! - protector al lui Eminescu "în ultima sa parte a vieţii"... Deşi, ca Moş Ion, cel cu Roata Ad Hoc, eu mă-ntreb: a vieţii cui?
Mulţămesc aşăzat, Coani Ioni, că ni-ai dat prilej de atari divagaţiuni. Că eu, chiar şi cînd tac, Tot la voi mi-esti gîndu'...
Prietene Culai, m-ai pus la treabă, bre, cu notaţiile Matale despre armenii din Moldova şi Ardeal. Îmi aminteam impresia generală f. bună, despre acest popor caucazian străvechi, contemporan cu Perşii, cu..., despre primul stat creştin din istorie, nu? Lidia îmi tot vorbeşte despre un film, pe un caz real, despre persecutarea femeilor armene. Ştiam că au venit spre Polonia şi Moldova cu veacuri înainte. Nu m-a mirat defel observaţia Matale că s-au împlântat ca negustori şi au roit împrejurul tronului. Păi, spuneam şi în Veneticii: la vreme de urgie, pleacă în primul rând oamenii bogaţi, înstăriţi, care au mijloacele de deplasare, au cu ce să plătească, dar au şi ce duce cu ei, spre ocrotire; şi mai pleacă oamenii împinşi de nevoie, pleacă cei întreprinzători, activi, cu iniţiativă, capabili să se descurce printre străini, în condiţii greu de estimat. Astea din observaţii, din deducţii, din citit...
RăspundețiȘtergereTotuşi, dorind să aflu mai mult, caut pe Wikipedia, dau peste un text edificator, pe care ţi-l recomand insistent:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Armenii_din_Rom%C3%A2nia
Mai jos este şi o listă cu toţi Acterienii, Agopienii, Vosganienii, Zambaccienii, Avakienii, Ohanesienii etc. Iar din text afli că au pornit din caucaz în 5 valuri de exod , puşi pe fugă de selgiucizi, de tătari, de mongoli; că au migrat spre Crimeea, spre Polonia şi Moldova, că au ajuns în Ardeal, unde au construit oraşe libere, cu privilegii, cu autonomie administrativă, juridică etc, că prima atestare la noi este din 967, inscripţie pe o cruce, că au construit o biserică la Cetatea Albă, alta la Iaşi,1395, alta la Botoşani, 1350, iar la Bucureşti au ajuns la anul 1400. Alexandru cel Bun le-a dat privilegii, un episcop la Suceava etc. Date interesante, încă o dovadă că Istoria este o Pădure prin care am trecut şi eu, ca noi toţi, în mare grabă, atenţi mai mult la propria supravieţuire ca persoană... Dar să nu uităm că şi Asachi, şi Aslan, Ibrăileanu, Jora, Madgearu, Morţun etc au fost de asemenea armeni. Iar Ivireanul doar georgian... Dar cât bine ne-au făcut, câtă luminare a naţiei...
Un gând bun, Lazu
Ştiam despre toate astea, de mai an, pe la nu ştiu ce vreme, pe cînd dl Vasile Gogea ot Cluj(i)îl firitisea pe un domn Varujan, desigur nu anonim precum mine. Atunci, spre a mă da rotund, am parlit în scris despre Armenii din Roman, biserica lor de acolo (Toţi Armenii sunt Maria-nişti cu hramul pe Adomire), despre puţinii mei şi mai neştiuţi prietini armeni de prin Ardeal...
Ștergere