Scriitorul zilei: Emil Manu, n. 9 octombrie 1922 - d. 19 septembrie 2005
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Emil_Manu
http://www.curteaveche.ro/Generatia_literara_a_razboiului-3-56
http://angelabaciu.blogspot.ro/2011/10/angela-baciu-in-dialog-cu-emil-manu-in.html
http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/JURNALISTICA/Interviu%20cu%20Emil%20Manu%202%20de%20Angela%20Baciu%20Moise.htm
http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/emil-manu-un-model-de-dan-tarchila-10102587
Poezia zilei, Emil Manu
Elegie
Mehedinţean din comuna Tâmpa, sat Manu - de unde a împrumutat pseudonimul (nume de familie Cârciumărescu), fiul unor ţărani, a făcut şcoala primară în satul natal, 1929-1934, apoi liceul Traian, la Turnu Severin, cu bacalaureatul în 1942, mergând la Bucureşti unde s-a înscris la Filologie dar şi la Drept, cu licenţa în 1946. Pe vremea războiului, urmează Şcoala de Ofiţeri de rezervă Arad, 1944-1945. Ca elev militar a luap parte la luptele cu unităţile germane, din împrejurimile Aradului, imediat după întoarcerea armelor. (După "Evenimente", ca veteran de război, avea gradul de maior.). Va fi profesor la Baia de Aramă, 1947-1954, chemat din 1955 la Societatea de Ştiinţe Filologice din Bucureşti. În toamna lui 1958 este arestat şi învinuit de "subminarea ordinei de stat". În fapt, nu făcuse decât gestul prietenesc de a-l găzdui pe fostul coleg de studenţie Ion Caraion, la ieşirea acestuia din închisoare; după cum ştim, şi Ion Caraion a fost închis din nou, condamnat la moarte etc., eliberat abia în 1964...Întemniţat la Jilava, apoi la Peninsula. Eliberat în 1962, lucrează 2 ani pe un şantier de construcţii, în 1964 devine redactor la Editura Muzicală, iar din 1967 va fi cercetător la Institutul G. Călinescu, unde lucrează până la pensionarea din1982. Îşi trecuse doctoratul în 1973, cu Ion Minulescu şi conştiinţa simbolistă românească.
Poet, eseist, prozator, critic şi istoric literar şi muzical, îngrijitor de ediţii, traducător, memorialist, autor de jurnale de călătorie, debutase cu poezii şi eseuri în Lumea, revista lui Călinescu, dusă în spate de infatigabilul Ion Caraion. Debutul său editorial a fost amânat până în 1968 şi a fost în domeniul criticii literare, cu Prolegomene argheziene, căci revenirea la poezie era inoportună în acele vremuri. Unul dintre cazurile grăitoare de supravieţuire a intelectualului român sub dictatura comunistă: a debutat editorial abia la 47 de ani. A scris despre generaţia războiului, despre Ion Caraion, Dimitrie Stelaru, Ben Corlaciu; a evocat cafeneaua literară şi actanţii ei de până la instaurarea comunismului. În anii 90, când lucram la Editura Vinea, i-am scos câteva cărţi de memorialistică, o antologie din poezia proprie. Din păcate, bolnav fiind, nu l-am cunoscut personal. Când îl căuta la telefon pe N. Ţone, îi auzeam vocea obosită-pierită, de octogenar cumsecade, stilat, de-o urbanitate benefică. Drept care, n-am insistat să merg şi eu la întâlnirile celor doi. Dar l-am citit. Dar i-am pus o placă memorială. Şi atrag atenţia în mod special asupra volumului apărut în anul 2000 la Curtea Veche: Generaţia războiului, în care analizează operele unor poeţi precum Caraion, Dumitrescu, Corlaciu, Tudor George. Iordan Chimet, ale unor prozatori precum Preda, barbu, Ţoiu, Chihaia, Fulga, Tărchilă, Dinu Pillat, M. Sârbulescu, ale scriitorilor din cercul literar, ale unei falange de mari critici literari: Al. Piru, Adrian Marino, Ov. Crohmălniceanu, Paul Georgescu etc.
.
Opera literară: Poezie: Incunabule, 1969; Ceremonia faianțelor, 1971; Ora magnoliilor, 1975; Ultima corabie cu pânză, 1976; Vesperalia, 1980; Ora reveriilor, 1989; Utopia nopții, 1998; Vesperalia, 1999; 133 de poezii, 1999. Proză: Mica eroica, 1970; Poezie si istorie la 1848 -1974; Roza vânturilor, - jurnal de călătorie -, 1979; Poveștile de la ora șapte, 1983; Spațiu etern, - jurnal de călătorie -,1985; Infernurile noastre (jurnal de detenție), 1995; Galaxia Eros, roman, 1997. Critică și istorie literară: Traian Demetrescu, monografie, 1955; Prolegomene argheziene, 1968; Reviste românești de poezie, 1972; Sinteze și antisinteze literare, 1975;Arghezi, contemporanul nostru, 1977; Eseu despre generația războiului, 1978; Ion Minulescu și conștiința simbolismului românesc, 1981; Sensuri moderne și contemporane, 1982; Dimitrie Stelaru, monografie, 1984;Viața lui Marin Preda -; Cafeneaua literară, 1997..
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Emil_Manu
http://www.curteaveche.ro/Generatia_literara_a_razboiului-3-56
http://angelabaciu.blogspot.ro/2011/10/angela-baciu-in-dialog-cu-emil-manu-in.html
http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/JURNALISTICA/Interviu%20cu%20Emil%20Manu%202%20de%20Angela%20Baciu%20Moise.htm
http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/emil-manu-un-model-de-dan-tarchila-10102587
Poezia zilei, Emil Manu
Elegie
Voi uita, într-o zi, şi mâinile cu care am scris,
Cu care ţi-am mângâiat pielea bronzată şi fustele,
Voi uita cărţile în care-am plâns,
Voi uita mările lumii şi pustele.
În ochii mei s-au adunat atâtea imagini
Ale unor plecări fără sensuri,
Visând mereu o lume nouă-n care
Gândurile mele orfane
Să devină stele polare.
Cântecul meu se îneacă în sugative şi coji,
Tu mă aştepţi cu cei mai frumoşi sâni,
Iar eu nu mai pot să-mi adun inima mea cea adevărată,
Tocmită servitoare la atâţia stăpâni!
Am atâtea proiecte de catedrale
Cu care ţi-am mângâiat pielea bronzată şi fustele,
Voi uita cărţile în care-am plâns,
Voi uita mările lumii şi pustele.
În ochii mei s-au adunat atâtea imagini
Ale unor plecări fără sensuri,
Visând mereu o lume nouă-n care
Gândurile mele orfane
Să devină stele polare.
Cântecul meu se îneacă în sugative şi coji,
Tu mă aştepţi cu cei mai frumoşi sâni,
Iar eu nu mai pot să-mi adun inima mea cea adevărată,
Tocmită servitoare la atâţia stăpâni!
Am atâtea proiecte de catedrale
Dacă s-ar desfiinţa mansardele,
Am rămâne fără casă, boema mea;
Nouă nu ne stă bine în apartamente cuminţi,
Cu fotolii care au biografie şi stil,
Cu ceasornice vechi,
Care bat orele consecvent şi solemn.
Romantismul meu mobilează camera cu idei
Sau poate numai cu iluzii.
Ce bine doarme inima mea într-o metaforă esenţială,
Confortabilă ca o canapea veneţiană!
Taci!
Calcă numai în vârful picioarelor,
Să nu se spargă nimic!
Suntem numai noi,
Pentru că singurătatea a plecat în oraş!
Şi am atâtea proiecte de catedrale!
E un imperiu de plante carnivore în mine
Am rămâne fără casă, boema mea;
Nouă nu ne stă bine în apartamente cuminţi,
Cu fotolii care au biografie şi stil,
Cu ceasornice vechi,
Care bat orele consecvent şi solemn.
Romantismul meu mobilează camera cu idei
Sau poate numai cu iluzii.
Ce bine doarme inima mea într-o metaforă esenţială,
Confortabilă ca o canapea veneţiană!
Taci!
Calcă numai în vârful picioarelor,
Să nu se spargă nimic!
Suntem numai noi,
Pentru că singurătatea a plecat în oraş!
Şi am atâtea proiecte de catedrale!
E un imperiu de plante carnivore în mine
E un imperiu de plante carnivore în mine,
E un apocalips de chitare.
Fiecare amurg îşi scurge toate culorile
Prin aceşti ochi în care am închis
O metafizică albastră.
N-o să găsiţi în nici un tratat,
În nici o carte răspunsuri,
N-o să-mi aflaţi bolile niciodată
În tomurile cu etimologii artificiale.
Întrebaţi numai prosopul de cer
Cu care mă şterg pe ochi dimineaţa,
Întrebaţi numai ploile cu care plec în fiecare seară spre Casa Blanca,
Întrebaţi numai visul care galopează cu Yogadancai,
Fiul lui Ghinghishan...
Nu ştiu câte orchestre simfonice
E un apocalips de chitare.
Fiecare amurg îşi scurge toate culorile
Prin aceşti ochi în care am închis
O metafizică albastră.
N-o să găsiţi în nici un tratat,
În nici o carte răspunsuri,
N-o să-mi aflaţi bolile niciodată
În tomurile cu etimologii artificiale.
Întrebaţi numai prosopul de cer
Cu care mă şterg pe ochi dimineaţa,
Întrebaţi numai ploile cu care plec în fiecare seară spre Casa Blanca,
Întrebaţi numai visul care galopează cu Yogadancai,
Fiul lui Ghinghishan...
Nu ştiu câte orchestre simfonice
Nu ştiu câte orchestre simfonic
Înlocuieşte o fântână din Roma,
Dar ştiu că toate orchestrele lumii
Nu pot înlocui marea şi vânturile...
Întotdeauna marea e un spectacol grecesc,
Inventat de corăbieri şi de poeţi
Pentru a-i pune în inferioritate pe zei
Plictisiţi de singurătatea Olimpului.
Marea e mereu o altă singurătate,
Un decor muzical pentru dragoste,
O formă fluidă a veşniciei,
O altă definiţie a muzicii.
Întotdeauna marea e un spectacol grecesc
Pe care trebuie să-l uiţi în fiecare toamnă.
(Altfel ai înnebuni de muzică!)
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale (în manuscris)
Comentăm Al doilea mesager de B. Nedelcovici. În final, scriitorul care
rezistase, cedează, devine scribul Guvernatorului, cere ajutor pentru iubită şi
fiul adoptiv – dar acesta, care îi citise biblioteca şi-i devenise cirac,
refuză să colaboreze, el va duce mai departe credinţa în valorile culturii – al
doilea mesager.
ion lazu, consemnare: La emisiunea Ilinca Dumitrescu şi invitaţii ei, clanul artistic Viorel Mărginean, I.
Duminică dimineaţa, la sala Euterpe a Universităţii Spiru Haret, ca invitaţi ai marii noastre pianiste Ilinca Dumitrescu: pictorul Viorel Mărginean, graficiana Olga Morărescu-Mărginean, soţia maestrului, Alexandru Ioan Mărginean, fiul celor doi reputaţi artişti plastici, abordând arta monumentală dar şi pictura de şevalet, cum s-a văzut; şi fiul fiului, numitul Mihnea Mlak Mărginean, un adolescent ca la 14-15 anii, însă în mod vădit tras pe "tiparul" bărbaţilor din familie: deci deosebit de înalt, suplu, emancipat, ceea ce face dificilă aproximarea vârstei; volubil, intervenind cu nonşalanţă în discuţia corifeilor, deşi, în mod nostim, se declarase un timid, vezi-Doamne. Ne-a cântat la pian, dintr-un clasic, apoi o compoziţie proprie şi a revenit în diferite faze ale spectacolului-înregistrare, fiind cum s-ar spune sarea şi piperul emisiunii, destinzând frunţile, suprinzând prin alegreţea ideaticii, prin spontaneitate, prin libertatea de spirit, în fond, ceea ce e o excelentă carte de vizită pentru Mărgineni, dacă mai era nevoie....
Amfitrioana, care în emisiunea sa a avut invitate câteva faimoase familii de muzicieni, ea însăşi venind dintr-o astfel de familie, a dorit să afle cum se constituie o "dinastie" de artişti plastici. Am înţeles că Olga Morărescu i-a fost mai întâi studentă maestrului. Pe dânsa şeful clanului a orientat-o spre grafică, mai potrivită temperamentului său spontan, direct, eclatant, decât picturii în ulei, care presupune perseverenţă, meditaţie, o continuă revenire stăruitoare. Pe fiul lor l-a orientat către arta monumentală, pe care o consideră mai complexă, căci trebuie să cunoşti îndeaproape alte arte, tehnici, compementare, să te specializezi în probleme de istorie, religie, arhitectură, vestimentaţie. La secţia de pictură sunt câteva materii, ne-a explicat VM, la cea de artă monumentală cu mult mai multe. Nepotul nici el nu s-a lăsat îndrumat în familie, are profesoară de pian, de asemenea profesoară de pictură. Ilinca Dumitrescu mărturiseşte că nici dânsa nu s-a acomodat cu profesorii din casă, altfel foarte prestigioşi, solicitaţi, ci a mers la alţii, cum ar fi Mihail Jora.
Ilinca Dumitrescu, veche admiratoare a picturii lui Mărginean, a vizitat satul Cenade, a fost adânc impresionată şi a recunoscut în peisajele şi în toată pictura maestrului tărâmul mirific al colinelor transilvane, cu haturile dintre parcele, cu livezile, poienile, pâlcurile de pădure, casele cu grijă încadrate în peisaj şi păsăretul animând frunzarele, tot văzdului Cenadelor. Cum s-a apropiat Viorel Mărginean de pictură? Ca ultim copil al unei familii cu opt progenituri, încă înainte să înveţe să citească, era fascinat de desenele din cărţile fraţilor săi mai mari, pe care le cerceta cu uimire, încerca să deseneze el însuşi şi încă pe atunci a simţit că nu doreşte nimic altceva decât să devină pictor. Nu avea nici cea mai mică idee care ar fi calea de urmat, ştia însă că trebuie să devină pictor. La şcoală, profesorul a remarcat harul său, mergea la lecţii de pictură, acel dascăl avea o vioară etalată în raft, l-a îndemnat în repetate rânduri să încerce, dar V.M nu s-a atins niciodată de vioară. A intuit că nu e bine să se risipească în mai multe pasiuni.
Dorind să afle dacă maestrul simte o legătură între pictură şi muzică, pentru că a remarcat în lucrările sale ritmurile, reluările, cromatica picturilor, care sunt şi aspecte ale muzicalului, maestrul nu a părut că neagă dar nici că este un ascultător împătimit de muzică. În schimb Olga Morărescu a mărturisit că uneori muzica în surdină nu o deranjează, dar că în fapt, atunci când e concentrată pe grafica ei, nu aude nimic în jur, se livrează integral desenului, dă curs doar sentimentului ce se cere materializat pe planşetă, iar într-aceasta, desigur, vegetalul trebuie să vibreze, culorile musai să cânte, liniile să capete magie. Desenează mai ales spre a le face o bucurie prietenilor, când aşează culoarea albă ca fundal pentru jerbele sale se gândeşte că albul generos le va aduce bucurie privitorilor.
Interesante, foarte speciale mărturisirile lui Alexandru Ioan Mărginean, care a căutat să îmbine arta monumentală cu pictura de şevalet, în căutarea unor rezolvări personale. Surprinzătoare spunerile nepotului Mihnea, care a mărturisit că preocupările sale insistente pentru muzică se datoresc îndrumărilor venind de la mama sa, care avea preocupări muzicale şi o înzestrare din familia sa. Îl purta pe la concerte, îi vorbea despre instrumentele muzicale, ăi fredona melodii. Aceste runde cu clanul Mărginean au alternat cu câteva intermezzo-uri în care l-am ascultat pe marele actor şi recitator de excepţie Eusebiu Ştefănescu, acesta i-a dedicat lui Viorel Mărginean recitarea unui teribil poem de Seferis, primul poet grec laureat Nobel. Un poem de o forţă emoţională la cea mai înaltă tensiune, care a înmărmurit asistenţa, răsplătit la final cu îndelungi aplauze, la propriu. Mi-am dat seama că sunt diferite feluri de aplauze: răsplătitoare, emoţionale, excitate, meditative, melancolice, şi în multe alte feluri, după caz -, o analiză atentă ar putea sugera o echivalare între suma aplauzelor şi intensitatea, natura mesajului artistic lansat; aceste aplauze de la sfârşitul recitării lui Eusebiu Ştefănescu erau pentru a se consuma emoţia admirativă şi uimirea artistică acumulate în cele 10-12 minute de recitare magistrală. Din fericire, pe lângă aplauzele circumstanţiale, există şi aplauzele care vor să facă dreptate marelui artist.
Poate pentru că se vorbise de muzică în vecinătatea picturii şi a celorlalte arte, dar muzică propriu-zisă nu ne oferise decât junele Mihnea Mărginean, a urmat flautistul Ion Bogdan Ştefănescu. Un flaut de aur, la propriu, ai căror admiratori suntem de o bună vreme. Din păcate, nu a fost timp pentru încă o piesă-două...
Va urma.
ion lazu, fotografii...clanul artistic Viorel Mărginean
Înlocuieşte o fântână din Roma,
Dar ştiu că toate orchestrele lumii
Nu pot înlocui marea şi vânturile...
Întotdeauna marea e un spectacol grecesc,
Inventat de corăbieri şi de poeţi
Pentru a-i pune în inferioritate pe zei
Plictisiţi de singurătatea Olimpului.
Marea e mereu o altă singurătate,
Un decor muzical pentru dragoste,
O formă fluidă a veşniciei,
O altă definiţie a muzicii.
Întotdeauna marea e un spectacol grecesc
Pe care trebuie să-l uiţi în fiecare toamnă.
(Altfel ai înnebuni de muzică!)
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale (în manuscris)
3 august 07. Aseară vorbesc cu dna Manu, aflu datele şi compun textul pentru placă. În acest bloc au
stat doar în ultimii 7 ani, înainte locuiseră pe Oslo, dar cu retrocedările...
Peste noapte mă visez cu
pietrarul, mergând spre una dintre carierele lor şi anunţându-l că am mai
întocmit o listă de 21 texte.
Lumina unui dreptunghi de marmoră
să perpetueze numele unei minţi care a gândit frumosul, arta, adevărul...
9 oct. 07. Pentru dezvelirea plăcii memoriale Emil Manu. Plec mai devreme, ies la Victoriei şi fac drumul prin
Parcul Jianu. Întunecat ca după ploaie, bănci cu apă pe ele, mă învârt puţin,
nevoind să trec pe la Curtea Veche, nici să ajung prea devreme la Manu. Şi
brusc îmi vine ideea să văd ce e cu casa Petre
Pandrea, din vecinătate. (...) ...dar a trebuit să-mi iau seama şi să o zbughesc spre întâlnirea de
la Emil Manu. Să nu uit cum se
fofila tot timpul soţia lui Zaharescu, trăgând cu ochiul şi cu urechea de la
bucătărie, de pe hol etc; îmi era clar că avrigeanca e tot timpul stresată de
soţul ei autoritar, discreţionar, care nu-i dă nicio şansă, din al cărui cuvânt
nu cutează să iasă vreodată, probabil fost ofiţer sau securist.
Întind la maxim pasul, ajung la
fără 10, în colţul Pieţei era Dan Tărchilă cu soţia şi Teodor Vârgolici, Gh.
Istrate. Trecem strada, în curând mai apar şi alţi confraţi, coboară dna Manu
şi nepoatele, fiul medic, dezvelim placa, spun câteva cuvinte despre ampla acţiune a
Uniunii noastre, numesc pe alţi scriitori din acest cartier: Naum, Biberi, Papadima, Gafton, Nisipeanu,
Albala, dau cuvântul unui domn Valeriu Stoleru, a pregătit un text. Noi adunaţi în
cerc pe trotuar, vreo zece-cincisprezece persoane, sub placa memorială. Cam
vânt. Eu pozez, fiul filmează, apare şi Pan Izverna, la urmă facem încă două
poze de grup şi urcăm sus la etajul VI, ei cu liftul, eu şi încă un domn pe
scări, tinereşte. Un apartament foarte dichisit, cu balconul chiar spre piaţă,
privelişte animată; modificări la bucătărie şi la camera de zi. Camera de lucru
a lui Emil Manu fiind cea cu balconul spre piaţă. Tablouri, bibliotecă
serioasă, teancuri cu ultimele cărţi ale scriitorului, să ne luăm dacă nu le
avem deja. Cuvântare Dan Tărchilă, apoi Pan Izverna, Th. Vârgolici şi un
prieten din copilărie, coleg de liceu, mehedinţean, pesemne venit de la Severin cu această ocazie... Apoi trecem în sufragerie
pentru festin, se lungeşte aproape o oră. Vorbim de complotul anti-Eminescu,
contestat de Izverna, cu argumente medicale. D.T. menţionează că Eminescu a fost
curtat de masoni. Sunt mai multe ordine masonice, ne spune, cu programe diferite, toate
însă pe profil evreiesc, anticreştin. Eu însumi ştiu că a fost spionat de
agenţii austroungari, temători de mişcarea românească pentru Transilvania. D.T.
spune că de curând lui i-au propus directoratul la Odeon, însă să facă ei repertoriul. A
refuzat.
Mă plânsesem celor veniţi la
dezvelirea păcii Emil Manu de dificultăţile întâmpinate cu pusul plăcilor, de
şicanele ce mi se fac de colocatarii obstrucţionişti, resentimentari. Le spun,
încă sub reaua impresie a discuţiei cu
Zaharescu: aceşti oameni ai muncii, băgaţi de regimul comunist în locul unor
mari intelectuali aruncaţi în stradă sau direct în închisori, profitori ai
regimului roşu, dacă nu şi zeloşi activişti ai comunismului, au profitat încă o
dată, la revoluţie, li s-a dat dreptul să cumpere pe sume derizorii
apartamentele respective, vilele, acum sunt stăpâni de drept, cu titluri de
proprietate şi se opun cu îndârjire când e vorba de fixarea unor plăci
memoriale, dar totodată nu se sfiesc să se plângă şi să cârtească împotriva
regimului democrat actual, care le-a dat o asemenea pleaşcă...
Pan Izverna se arată interesat de
acţiunea mea. Fusese şi la dezvelirea plăcii memoriale a lui Horia Gane.
A rostit şi acolo o scurtă cuvântare. Aflând ce-am întâmpinat chiar înainte de a veni la Manu, îmi spune că după
închisoare Petre Pandrea a stat în
Sandu Aldea, îmi poate arăta casa, unde l-a vizitat pe scriitor. Coleg de
medicină cu fiul Andrei P., prieten cu fiica Sonia. Păi da, acest vechi al meu
prieten, poetul Pan Izverna, el este mereu solidar cu scriitorimea, nu numai ca
medic (neplătit!) al breslei, ci şi ca implicare umană. El ştie bine că printre
semeni, noi scriitorii suntem nişte intruşi.
Un intrus D. Alexandru, alt intrus Radu Albala, alt intrus Petre Pandrea, musai să fie aruncaţi în
stradă. Lor fericiţii colocatari nu vor să le mai ştie nici de nume...
Azi reiau legătura cu Zaharescu
şi mi se pare mai îmblânzit, dar tot mă întreabă: sunteţi vreo rudă de-a lui
Petre Pandrea? Nicio rudă, dle, nici cu el şi nici cu vreun altul dintre cei
150 scriitori de pe listă. Nu l-a prins la telefon pe colocatar.
Azi-noapte
citesc Infernurile noastre de Emil Manu, scoasă la Crater în 1993, o
carte foarte bine scrisă, care ar fi meritat să fie tradusă în franceză, în
engleză. EM e de partea lui Caraion, a lui Goma, a lui Nedelcovici, despre care
aflu că e chemat la ordine de USR pentru a-l fi demascat pe RFA. Lidia: De ce
îi fac asta? Eu: Probabil pentru că noua conducere, după ce s-a delimitat de
Uricaru, dovedit ca informator, vrea să aplaneze acuzele că printre scriitori
au fost alte multe cozi de topor.
I-am scris mail lui S.T. să-mi
trimită adresa lui Dan Grigore şi a Cellei
Delavrancea.
12 oct. 07. Din Emil Manu:
un fost coleg de facultate, incapabil, i-a devenit director la liceu şi a
început să-l persecute, îi dădea calificative rele, îl reclama la minister că
bea, că face orgii, ia bani, violează. Apoi, la Institut, un Victor K. îl trage
de limbă, apoi îl toarnă, umflând vinile lui E.M. Torturat, făcut să vomeze ca
să se constate dacă a înghiţit hârtii; i se bagă în celulă trei falşi deţinuţi,
care să-l tragă de limbă – tot arsenalul stalinist bine asimilat de satrapii
români, adus la perfecţiune. Ce mă impresionează: la 27-28 de ani E.M. era deja
un intelectual de rasă, ştia 3-4 limbi străine, avea cultură literară,
muzicală, artistică. Nu a mai publicat nimic până în 69-70, iar debutul l-a
avut la 46-47 de ani. Tot de la E.M. am obţinut Jurnalul,2 Caraion, care totuşi reuşea să-şi scrie poeziile la
Canal, pe hârtie de sac şi să le scoată din puşcărie. Nebun, disperat. Ca apoi
să-şi încondeieze colegii-adversarii de breaslă. Au reuşit să-l facă diavol.
. |
Vreme f. rece, închisă, să
aşteptăm zile mai senine şi să folosim foile de parcurs pentru excursii de o
zi. Termin Infernurile lui E.M.,
compozite. Frig, vânt, ploaie.
ion lazu, consemnare: La emisiunea Ilinca Dumitrescu şi invitaţii ei, clanul artistic Viorel Mărginean, I.
Duminică dimineaţa, la sala Euterpe a Universităţii Spiru Haret, ca invitaţi ai marii noastre pianiste Ilinca Dumitrescu: pictorul Viorel Mărginean, graficiana Olga Morărescu-Mărginean, soţia maestrului, Alexandru Ioan Mărginean, fiul celor doi reputaţi artişti plastici, abordând arta monumentală dar şi pictura de şevalet, cum s-a văzut; şi fiul fiului, numitul Mihnea Mlak Mărginean, un adolescent ca la 14-15 anii, însă în mod vădit tras pe "tiparul" bărbaţilor din familie: deci deosebit de înalt, suplu, emancipat, ceea ce face dificilă aproximarea vârstei; volubil, intervenind cu nonşalanţă în discuţia corifeilor, deşi, în mod nostim, se declarase un timid, vezi-Doamne. Ne-a cântat la pian, dintr-un clasic, apoi o compoziţie proprie şi a revenit în diferite faze ale spectacolului-înregistrare, fiind cum s-ar spune sarea şi piperul emisiunii, destinzând frunţile, suprinzând prin alegreţea ideaticii, prin spontaneitate, prin libertatea de spirit, în fond, ceea ce e o excelentă carte de vizită pentru Mărgineni, dacă mai era nevoie....
Amfitrioana, care în emisiunea sa a avut invitate câteva faimoase familii de muzicieni, ea însăşi venind dintr-o astfel de familie, a dorit să afle cum se constituie o "dinastie" de artişti plastici. Am înţeles că Olga Morărescu i-a fost mai întâi studentă maestrului. Pe dânsa şeful clanului a orientat-o spre grafică, mai potrivită temperamentului său spontan, direct, eclatant, decât picturii în ulei, care presupune perseverenţă, meditaţie, o continuă revenire stăruitoare. Pe fiul lor l-a orientat către arta monumentală, pe care o consideră mai complexă, căci trebuie să cunoşti îndeaproape alte arte, tehnici, compementare, să te specializezi în probleme de istorie, religie, arhitectură, vestimentaţie. La secţia de pictură sunt câteva materii, ne-a explicat VM, la cea de artă monumentală cu mult mai multe. Nepotul nici el nu s-a lăsat îndrumat în familie, are profesoară de pian, de asemenea profesoară de pictură. Ilinca Dumitrescu mărturiseşte că nici dânsa nu s-a acomodat cu profesorii din casă, altfel foarte prestigioşi, solicitaţi, ci a mers la alţii, cum ar fi Mihail Jora.
Ilinca Dumitrescu, veche admiratoare a picturii lui Mărginean, a vizitat satul Cenade, a fost adânc impresionată şi a recunoscut în peisajele şi în toată pictura maestrului tărâmul mirific al colinelor transilvane, cu haturile dintre parcele, cu livezile, poienile, pâlcurile de pădure, casele cu grijă încadrate în peisaj şi păsăretul animând frunzarele, tot văzdului Cenadelor. Cum s-a apropiat Viorel Mărginean de pictură? Ca ultim copil al unei familii cu opt progenituri, încă înainte să înveţe să citească, era fascinat de desenele din cărţile fraţilor săi mai mari, pe care le cerceta cu uimire, încerca să deseneze el însuşi şi încă pe atunci a simţit că nu doreşte nimic altceva decât să devină pictor. Nu avea nici cea mai mică idee care ar fi calea de urmat, ştia însă că trebuie să devină pictor. La şcoală, profesorul a remarcat harul său, mergea la lecţii de pictură, acel dascăl avea o vioară etalată în raft, l-a îndemnat în repetate rânduri să încerce, dar V.M nu s-a atins niciodată de vioară. A intuit că nu e bine să se risipească în mai multe pasiuni.
Dorind să afle dacă maestrul simte o legătură între pictură şi muzică, pentru că a remarcat în lucrările sale ritmurile, reluările, cromatica picturilor, care sunt şi aspecte ale muzicalului, maestrul nu a părut că neagă dar nici că este un ascultător împătimit de muzică. În schimb Olga Morărescu a mărturisit că uneori muzica în surdină nu o deranjează, dar că în fapt, atunci când e concentrată pe grafica ei, nu aude nimic în jur, se livrează integral desenului, dă curs doar sentimentului ce se cere materializat pe planşetă, iar într-aceasta, desigur, vegetalul trebuie să vibreze, culorile musai să cânte, liniile să capete magie. Desenează mai ales spre a le face o bucurie prietenilor, când aşează culoarea albă ca fundal pentru jerbele sale se gândeşte că albul generos le va aduce bucurie privitorilor.
Interesante, foarte speciale mărturisirile lui Alexandru Ioan Mărginean, care a căutat să îmbine arta monumentală cu pictura de şevalet, în căutarea unor rezolvări personale. Surprinzătoare spunerile nepotului Mihnea, care a mărturisit că preocupările sale insistente pentru muzică se datoresc îndrumărilor venind de la mama sa, care avea preocupări muzicale şi o înzestrare din familia sa. Îl purta pe la concerte, îi vorbea despre instrumentele muzicale, ăi fredona melodii. Aceste runde cu clanul Mărginean au alternat cu câteva intermezzo-uri în care l-am ascultat pe marele actor şi recitator de excepţie Eusebiu Ştefănescu, acesta i-a dedicat lui Viorel Mărginean recitarea unui teribil poem de Seferis, primul poet grec laureat Nobel. Un poem de o forţă emoţională la cea mai înaltă tensiune, care a înmărmurit asistenţa, răsplătit la final cu îndelungi aplauze, la propriu. Mi-am dat seama că sunt diferite feluri de aplauze: răsplătitoare, emoţionale, excitate, meditative, melancolice, şi în multe alte feluri, după caz -, o analiză atentă ar putea sugera o echivalare între suma aplauzelor şi intensitatea, natura mesajului artistic lansat; aceste aplauze de la sfârşitul recitării lui Eusebiu Ştefănescu erau pentru a se consuma emoţia admirativă şi uimirea artistică acumulate în cele 10-12 minute de recitare magistrală. Din fericire, pe lângă aplauzele circumstanţiale, există şi aplauzele care vor să facă dreptate marelui artist.
Poate pentru că se vorbise de muzică în vecinătatea picturii şi a celorlalte arte, dar muzică propriu-zisă nu ne oferise decât junele Mihnea Mărginean, a urmat flautistul Ion Bogdan Ştefănescu. Un flaut de aur, la propriu, ai căror admiratori suntem de o bună vreme. Din păcate, nu a fost timp pentru încă o piesă-două...
Va urma.
ion lazu, fotografii...clanul artistic Viorel Mărginean
Actorul Eusebiu Ştefănescu, criticul Corneliu Antim şi sărbătoritul: maestrul Virgil Mărginean |
Un poet genial, o voce inconfundabilă... |
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereCulai10 octombrie 2012, 09:34
RăspundețiȘtergereIar, un Recital copios de Cultură!
Nu cred, ci sunt Sigur că Dl Ion Lazu a trebuit să piardă un blog cuminte, ca să se ambiţioneze să pună la punct acest diurnum mobile, care-i mai ceva ca o cuminecătură pentru cei de dincolo de bariera capitalelor culturale.
Chipul lui Emil Manu îmi sugerează deopotrivă Sfinţii purceşi pe Pămînt spre a modela Oameni, dar şi Martirul ce ştie şi are puterea să-şi ierte iudele şi torţionarii. Nu cred să nu fi citit ceva din ce-a scris. Însă va fi scris aşa de bine, încît (mai) trăiesc crezînd că sunt frazări şi judecăţi de-ale mele... Pentru Preda-Moromete, Cafeneaua literară, Generaţia războiului, D. Stelaru... Şi nu ştiu de ce, nu-l pot deloc asocia cu Ion C.!... Deşi ştiu că prieteniile cele mai solide se bazează pe atracţia contrariilor.
Clanul Mărginean... Am cunoscut în persoană tot ce s-a expus în Casa de cultură din Sebeş-Alba, cu ocazia Centenarului Lucian Blaga, în mai 1994. Asemănarea dintre interlocutorul Doamnei Lidia şi "curatorul" acelei expo nu mi se par întîmplătoare. Numai că, atunci, nu cred că mi s-a prezentat ca făcînd parte din familie. Pe atunci, V.M. era proaspăt director desemnat al Muzeului naţional de arte, iar eu doar un anonim aspirant la inima altei muze. Nici el n-a mai stat director mult timp, nici eu nu m-am bucurat de graţia Muzei mele, mai mult decît dăinuie o efemeridă.
Da, prietene Culai, poetul Emil Manu era dintre cei buni şi urgisiţi de regim, de-ai lui semeni; eu însumi am simţit în glasul venerabilului, octogenarului mehedinţean (care se plângea că nu mai poate, după temniţă, să revină la Poesie), am simţit blândeţea unui om absolut lipsit de orgoliu, răutate, parapon etc etc. Un om modest, destoinic, dornic să dea ce are mai bun întrânsul...În timp, mi-am dat seama că avea ceva din sfinţii părinţi cu duhul blândeţii în tot ce fac. Din cărţile sale am aflat că, profesor fiind la începutul carierei sale - întâmplător la Baia de Aramă, unde eu însumi lucram prin 1972-73, a avut director de şcoală pe un fost coleg de facultate, puturos, beţiv, deşuchiat, invidios, ranchiunos, resentimentar, dar care, oricât de prost în fond, se vede treaba, şi-a dat seama cum stau lucrurile în noua orânduire socialistă - şi că nu are nicio şansă dacă nu se dă cu partidul - a făcut-o, aceia colecţionau lepre, ştii...Şi din poziţia lui de şef, l-a persecutat fără ruşine pe premiantul anului, pe cel care îl surclasase în competiţia directă şi cinstită. Îl reclama deci la Dir. Învăţ. şi peste tot că primeşte şpagă, că face chiolhanuri, că violează eleve, toate mizeriile. Şi acest scelerat-avorton umanoid a continuat să-i poarte sâmbetele - şi nu e exclus să fie printre pârâtorii ce l-au băgat la temniţă pe Emil Manu. E chiar confruntarea dintre Bine şi Rău, nu? Deci urgisit, victimă, de ce nu şi martir! Ce frumos au vorbit Vârgolici, Tărchilă, veniţi cu soţiile, la dezvelirea plăcii memoriale!..
RăspundețiȘtergereDacă te gândeşti că din cele 200 de plăci puse, şi rugându-i pe cei din familie, pe vecini, din administraţie etc să încropească o dezvelire, cât de formală, că de chemat TV şi presa ne ocupăm noi, numai familia lui Emil Manu şi a lui Horia Gane au dat curs sugestiei mele... Iată printre ce fel de oameni au trăit INTRUŞII, huliţii îndeobşte scriitori. Ca să se ştie.
Devotat, Lazu