Scriitorul zilei: Zoe Dumitrescu Buşulenga, n.20 august 1920 - d. 5 mai 2006
Opera critică: Ion Creangă, București, Ed. pentru Literatură, 1963; Eminescu, București, Ed. Tineretului, col. "Oameni de seama", 1964; Surorile Brontë, 1967; Sofocle și condiția umană, București, Ed. Albatros, col. "Contemporanul nostru", 1974; Eminescu - cultură și creație, București, Ed. Eminescu, 1976; Renașterea, umanismul și destinul artelor, București, Ed. Univers, 1975; Eminescu și romantismul german, București, Ed. Eminescu, 1986 ed. a II-a, București, Ed. Universal Dalsi, 1999); Eminescu. Viață - Creație - Cultură, București, Ed. Eminescu, 1989; Ștefan Luchian, 1993, (în colaborare); Muzică și literatură, (în colaborare cu Iosif Sava), București, Ed. Cartea Românească, 1986 (vol. II, 1987; vol. III, 1994).
Studii de comparatistică: Renașterea, umanismul, și dialogul artelor, 1971; ediția a II-a, revăzută și adăugită, 1975; Valori și echivalențe umanistice, excurs critic și comparatist, București, Ed. Eminescu, col. "Sinteze", 1973; Itinerarii prin cultură, (culegere de articole grupate în patru capitole: I. Portrete pentru o istorie a culturii române, II. Literaturi străine, III. Miscellanea, IV. Gânduri de umanist), București, Ed. Eminescu, 1982.
Impresii de călătorie: Periplu umanistic, 1980, București, Ed. Sport-Turism, 1980 (însemnări eseistice despre Grecia, Italia, Anglia, Suedia, Olanda, Franța).
Memorialistică: Caietul de la Văratec. Convorbiri și cuvinte de folos, Ed. Lumea Credinței, București, 2007
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Zoe_Dumitrescu_Bu%C8%99ulenga
http://www.romlit.ro/ce_urt_ne-am_purtat_cu_zoe_dumitrescu-buulenga
http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/CULTURA/busulenga.htm
ion lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale (în manuscris):
Poezia zilei
E timp de umbră vinovată,
e vremea gri, ca de nisip,
ceva stă pururea să cadă,
ceva îşi caută alt chip.
Statornicia plânge-n sine,
în golul dintre amintiri,
vechi măreţii: între ruine,
scuipaţi în moarte - vechi martiri.
Mă uit în jur: statornic vântul,
doar el stăpân rămas în scaun,
actor de circ însuşi cuvântul
făcând figură de biet claun.
E timp de umbră vinovată,
e vremea gri, ca de nisip,
şi-un murmur tremurând văzduhul,
de parcă-ar blestema Oedip,
azi spulberând zăpada albă,
iar mîine măcinând nisip...
(din Nuferi blastemând, Ed. Semne, 2010)
Un comentariu de Mioara Bahna
la volumul Ion Lazu: 101 poezii, Colecţia Ideal, 2011
Fiica unui jurist bucureştean, a făcut Şcoala Centrală, s-a înscris la Conservator şi din motive medicale a trebuit să opteze pentru Litere şi Drept, devenind licenţiată în filologie engleză şi germană; în 1970 îşi va trece doctoratul cu Renaşterea - Umanismul. Dialogul artelor. Din 1948 îşi începuse cariera universitară, în 1971 devenind profesoară, apoi şefa catedrei de Literatură comparată şi Universală. Până în 1957 fusese redactor la Editura pentru Literatură, apoi cercetător la Institutul de Istorie şi Teorie Literară, unde devine director în 1973. Un an mai târziu va fi membru corespondent al Academiei Române, titular din 1990 şi vicepreşedinte al Academiei, între 1990-1994. Din 1991 până în 1997, director la Accademia di Romania din Roma.
A scris nenumărate cronici literare, studii, prefeţe din domeniul literaturii comparate, critică şi istorie literară, filosofia culturii, prezentări ale scriitorilor romîni şi străini, contemporani sau clasici, antici etc.
În ultimul deceniu de viaţă s-a retras la Văratic, apoi s-a şi călugărit, sub numele Benedicta (nu Benedictina, cum scrie Alex. Ştefănescu, într-o rememorare unde îşi face mea culpa pentru a nu o fi apărat cu destulă hotărâre pe ZDB, distinsa profesoară a sa şi a multora dintre literaţii încă în viaţă, de învinuirile nedrepte şi nedemne ale unor sicofanţi - învinuiri ce se referă îndeosebi la "curtarea" de către prof. acad. a cuplului prezidenţial de tristă amintire. Oricum, astăzi astfel de acuze nu-şi mai au rostul, după ce la timpul cuvenit gestul de pocăinţă nu a avut rezultatele scontate.)
În ale lor Istorii privind literatura română - bucoavne în taină râvnite de orice condeier, şi unde biet scriitorul român ajunge ori prea târziu ori mai degrabă deloc - Marian Popa şi N. Manolescu nu-i acordă o atenţie anume profesoarei domniilor lor, primul considerând că universitara nu a evitat "platitudinile" şi a dovedit "neglijenţe ştiinţifice", iar al doilea, pe aceeaşi direcţie, o prezintă ca fiind foarte informată, însă "fără contribuţie personală".
În ale lor Istorii privind literatura română - bucoavne în taină râvnite de orice condeier, şi unde biet scriitorul român ajunge ori prea târziu ori mai degrabă deloc - Marian Popa şi N. Manolescu nu-i acordă o atenţie anume profesoarei domniilor lor, primul considerând că universitara nu a evitat "platitudinile" şi a dovedit "neglijenţe ştiinţifice", iar al doilea, pe aceeaşi direcţie, o prezintă ca fiind foarte informată, însă "fără contribuţie personală".
Studii de comparatistică: Renașterea, umanismul, și dialogul artelor, 1971; ediția a II-a, revăzută și adăugită, 1975; Valori și echivalențe umanistice, excurs critic și comparatist, București, Ed. Eminescu, col. "Sinteze", 1973; Itinerarii prin cultură, (culegere de articole grupate în patru capitole: I. Portrete pentru o istorie a culturii române, II. Literaturi străine, III. Miscellanea, IV. Gânduri de umanist), București, Ed. Eminescu, 1982.
Impresii de călătorie: Periplu umanistic, 1980, București, Ed. Sport-Turism, 1980 (însemnări eseistice despre Grecia, Italia, Anglia, Suedia, Olanda, Franța).
Memorialistică: Caietul de la Văratec. Convorbiri și cuvinte de folos, Ed. Lumea Credinței, București, 2007
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Zoe_Dumitrescu_Bu%C8%99ulenga
http://www.romlit.ro/ce_urt_ne-am_purtat_cu_zoe_dumitrescu-buulenga
http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/CULTURA/busulenga.htm
ion lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale (în manuscris):
3 iunie 2007 (...) De acolo revin pe Griviţei, mă
abat pe Buzeşti, să revăd placa memorială a lui Eminescu pe când locuia „împreună cu Veronica Micle, în primăvara anului 1882”, trec apoi pe la nr. 74,
unde a fost sediul întreprinderii la care am lucrat în primii zece ani de
geologie - ca să ajung pe Semicercului 1, pentru Zoe Dumitrescu-Buşulenga. Spre Calea Griviţei sunt nişte magazine,
iar intrarea pentru locatari e prin spate. Cumva intru în imobil, cumva dau la
etajul II peste Flori, administratoare, la cam 40 de ani, alegră, amabilă,voind să pară măcar
cu zece mai tânără (o prea înţeleg: am zărit un domn mişcându-se în cadrul uşii spre cealaltă cameră), îmi dă telefonul unei Sorina, care stă aici mai de mult şi
lucrează la Academia Română. Flori îmi spune că dânsa e cea mai veche de pe scara
asta, de prin 94 şi nu-şi aminteşte de dna academician ZDB, cu atât mai puţin
ceilalţi locatari, mutaţi toţi de curând. Dar dacă avem adresa de la Uniune...
Obţin cele două telefoane de contact.
Poezia zilei
Florin Costinescu
Umbră vinovată
E timp de umbră vinovată,
e vremea gri, ca de nisip,
ceva stă pururea să cadă,
ceva îşi caută alt chip.
Statornicia plânge-n sine,
în golul dintre amintiri,
vechi măreţii: între ruine,
scuipaţi în moarte - vechi martiri.
Mă uit în jur: statornic vântul,
doar el stăpân rămas în scaun,
actor de circ însuşi cuvântul
făcând figură de biet claun.
E timp de umbră vinovată,
e vremea gri, ca de nisip,
şi-un murmur tremurând văzduhul,
de parcă-ar blestema Oedip,
azi spulberând zăpada albă,
iar mîine măcinând nisip...
(din Nuferi blastemând, Ed. Semne, 2010)
Un comentariu de Mioara Bahna
la volumul Ion Lazu: 101 poezii, Colecţia Ideal, 2011
Mioara Bahna
Un melancolic: Ion Lazu
Volumul de 101
poeme, al lui Ion Lazu, apărut la Editura Biodova din Bucureşti, în
2011, şi pus, prin motto, sub semnul forţei izbăvitoare a cuvântului, cuprinde,
aşa cum mărturiseşte autorul în nota
de la început, elegii care au fost scrise între anii 1964 şi 1989 şi, în
funcţie de cenzura comunistă (sau, mai apoi, de cenzura economică), au apărut
în volumele: Muzeul Poetului(…),
Poemul de dimineaţă(…), Cuvinte lângă zid(…); câteva poeme au fost publicate în revistele literare ale vremii…, începând din 1981 şi până în 2007.
Construite,
în general, prin filigranare senzorială – trilul păsărilor, cântul
continuă. Cine-ar pricepe / De-i pe sfârşite ori abia-ncepe; boarea
galbenă de sânziene; lacrima atât de clară de pe obraz; cearcănul
vânăt; stelele ce-n neguri ard etc. – , poemele
care alcătuiesc acest volum-antologie sunt învăluite de o continuă melancolie.
În poemele
din primele volume, teluricul şi astralul se armonizează, alcătuind un spaţiu
ocrotitor pentru vis şi pentru îndrăgostiţii care-şi desfăşoară sufletele, unul
spre celălalt, asemenea perechii primordiale: Pe malul apei, scund / Într-o
raclă de prund / Să ne iubim – orbi / De lumina din plopi / Şi de frunza ce
scapă / Sau licăre-n apă.
Natura,
aproape omniprezentă, în poemele lui Ion Lazu, nu este însă zugrăvită, în
manieră tradiţională: poetul reţine, de fiecare dată, un număr minim de elemente
– cărora le conferă statut de chintesenţă a locului asupra căruia îşi
focalizează simţurile – şi care, la nivelul întregului volum, devin laitmotive.
De pildă, pasărea, de obicei în zbor, solitară sau în stoluri, numită generic
sau prin referire la diferite specii (grauri, prigorii, mierle, ciori, porumbei),
apare frecvent, într-o cromatică bogată (o stranie pasăre neagră; pasărea albastră; o
pasăre, de-un galben / Miraculos), încărcată de sugestii, susţinute
adesea şi prin determinanţi adjectivali (straniu, miraculos etc.). Alteori,
pasărea apare metonimic: triluri ce se-nfioară; cântătoarele
etc. Dar şi insectele, fluturi, albine, furnici, punctează cu graţia lor
efemeră peisajele traversate de ochiul
poetului, atent la toate făpturile şi înfăptuirile firii.
Vegetalul
este, de asemenea, o prezenţă constantă în poemele lui Ion Lazu, fie sub forma
ierburilor, mohorul, sânzienele, trandafirul, garoafele (sau chiar prozaica
legumă, ceapa, care devine, într-o poezie, sursă de meditaţie: Aruncată pe geam afară / Cine
ştie când / O ceapă / s-a răsucit cu discul în jos – / cu punct de sprijin în
steaua polară – / şi acum ridică din pământ / micrometric / trei coloane verzi
/ mai sigure decât istoria unui imperiu.) etc., fie cu înfăţişările lui
solemne, copacii, nucul, gutuiul, salcâmul, prunul, ulmul, vişinul, frăgarul,
arinul.
Străbătând,
aşadar, spaţii felurite – ca geolog, cu privire de artist, receptiv la toate
nuanţele vieţii –, poetul identifică o risipă de trăiri în orice moment
(dimineaţa, în amurg, noaptea etc.), în orice formă de relief, pe dealuri,
câmpii sau pe versanţii împăduriţi, dominaţi de euritmii: Până la urmă şi-au încropit
cântătoarele / Euritmia în pădurea ce-a adormit / (…) / Până la urmă şi
torenţii cad / Dintr-un versant şi din altul / Ritmat.
Râul, pârâul,
apa, în general, subliniază senzaţia unei contiguităţi edenice, ocrotitoare,
lângă care îndrăgostiţii se visează duşi prin somn mai departe / De-acest râu
fără moarte, râul fiind nu doar personificat, fiindcă ştie
de-o urmare, ci având chiar superioritatea pe care i-o dă şansa veşniciei.
Adierile
meditative din primele volume sunt la fel de delicate ca şi imaginarul poetic înfăţişat:
Mâna
cât o ridic / Smulg o frunză verde / Copacul o pierde / Eu n-o câştig
(amintind vag de Ienăchiţă Văcărescu şi a sa Într-o grădină) sau
sugestia destinului nepăsător: Oamenii vin dinspre / O mână care-i aruncă. Pe
acest fundal, apare şi definiţia poetică: Stelele ce-n neguri ard / Sunt poate
spărturi într-un gard / Prin care noi, de jos / Şi ei, înalţii, / Ne uităm unii
la alţii.
Pe parcursul
volumului se poate remarca o firească evoluţie, o maturizare, la nivelul
imaginilor artistice şi al expresiei, printr-o tot mai acută interiorizare a
trăirilor, având drept consecinţă şi o accentuare a laturii meditative a
poemelor, zidul, marginea, noaptea, amintirea părinţilor (Tremur şi tac: / Ce mult v-aţi
schimbat / De când am plecat / Cât aţi pierdut din trup şi din glas),
mama, zăcerea visătoare, bacoviană, neodihna, retragerea din valea
vieţii, fiind astfel imagini care sporesc latura melancolic-elegiacă a
cărţii.
De la un
capăt la celălalt însă, poemele lui Ion Lazu sunt traversate de sentimente care
nu ating intensităţi extreme, spectaculoase: iubirea este domoală, calmă,
împlinită şi nici măcar moartea nu naşte spaime, fiind, mai de grabă, privită
cu împăcare, ca un dat: Moartea e încuibată în / Şuierul planetei
Pământ. Sincopele speranţelor – sau ale vieţuirii depline, în general,
– sunt înregistrate tot molcom: Prin sufletul nostru nu se mai vede / Ca
printr-o fereastră prea veche…
Nici timpul,
în curgerea lui continuă nu-i provoacă eului liric lamento-uri, deşi
înregistrează cu neplăcere că prezentul trăirii e prea puţin şi nu
poţi face din noapte zi / Decât turnând catran / La rădăcina Timpului.
În concluzie,
volumul-antologie al lui Ion Lazu, oferă cititorului imagini ale unei lumi
blânde sau îndulcite de privirea caldă a poetului, care o străbate preţuindu-i
toate înfăţişările prin care îi iese în cale, şi zborul sau cântecul păsărilor,
şi iubirea, şi ierburile care cotropesc aproape orice peisaj, şi mirosul de
busuioc de la grinda unei case părăsite, şi locurile singuratice pe care le
străbate, şi orice formă de manifestare a vieţii, a firii, însoţit cel mai
adesea doar de poezie pe care şi-o ia confidentă, fiindcă, prin aceasta, Imensul
gol se umple de cuvinte / Ca de glasuri un altar.
(preluare din revista râmniceană Spaţii culturale, 2012)
ion lazu, fotografii... Lidia Lazu în recital
(preluare din revista râmniceană Spaţii culturale, 2012)
ion lazu, fotografii... Lidia Lazu în recital
Lidia Lazu în recital la Rm, Sărat |
Despre ZDB, ca despre toţi dintre noi duşii, doar de bine de-am putea spune n-ar fi chiar de tot rău. Ca mai toţi cei care au traversat mai mult de două regimuri, Domnia-Sa le-a străbătut pe mai toate cu bine. Aş putea spune chiar apoteotic, în viziunea unor profani ca mine. Dar şi pe scara recunoaşterilor terestre loco şi internaţionale, spre invidia kkademiciencei CO2. Rămîne de văzut cum va fi cu vămile cereşti, primele traversate deja cu sprijin de la patriarhie.(http://www.romlit.ro/ce_urt_ne-am_purtat_cu_zoe_dumitrescu-buulenga)
RăspundețiȘtergerePrin anii că ultimi ai regimului împuşcat, că primi de după lovilo-involuţie, pe cînd tatona voluntar loc de retragere din lumea profană, Doamna Academician a fost oaspete pelerin şi al Bibliotecii comunale din Vînători-Neamţ. Custodită cu glorios-modestă pasiune de-o viaţă, de Domnul Constantin Oancea, Bibliotecar emerit, decanul de vîrstă pe ţară, al tuturor bibliotecarilor comunali. Luase biblioteca în primire de foarte tînăr, a îngrijit-o ca pe o floare şi cînd nu mai erau plătiţi bieţii bibliotecari, împărţindu-se-n trei părţi egale întreaga-i viaţă: slujbă (mic funcţionar la primărie), familie - ziua; şi bibliotecă serile, nopţile şi-n mai toate zilele "libere".
Impresionată de sufletul acelui bibliotecar şi cuminţenia curată a acelei biblioteci (burduşită cu autografe şi tezaurizatoare de carte veche), Doamna literaţilor din România şi-a exprimat dorinţa ca măcar o parte din vasta-i bibliotecă să fie la fel custodită şi chiar de acel bărbat ca la Moldova.
Domnul Costică s-a dus dintre noi într-o vară tîrzie din 2006. Doamna care i-a binecuvîntat cei aproape 60 de ani de bibliotecărit sătesc plecase din Florar, ca să-i deschidă şi lui Porţile Raiului, spre altă Bibliotecă.
Nici de Biblioteca Maicii Benedicta, nici de cea din Vînători nu mai ştiu nimic. Istoria de azi se întemeiază pe alte "valori". Nix cultura, vax popor!
Nu vreau să stric farmecul acestor evocări prin frazarea mea ultimă. De aceea, căutînd, vă ofer frînturi din copilăria Zozi-ei: http://www.romlit.ro/zoe_dumitrescu-buulenga_n_copilrie_pomul_de_crciun_era_pentru_mine_sacru.
Încîntat de ilustraţii, fermecat de recitatoare, nu mă mai întind, de teamă să nu mi se "posteze"... Comentariul celor "101 poeme" este-n consens cu ce simte cetitorul ce sum.
Mă completez astfel: http://www.memoria.ro/?location=view_article&id=1058
ȘtergereNu cred să o fi audiat pe dna ZBD la catedră. Fusesem mai înainte, la Vera Călin, ce mi-a părut cam aspră, fără căldura strict umană a celui ce slujeşte Literele. Nu se spuneau doar lucruri bune despre obedienţa faţă de Cuplul Scorniceştilor, pe care cică îi învăţa să vorbească academic... Mi s-a întâmplat să o întâlnesc pe trotuar, pe D. Lemnea, Înainte de Institutul de Istorie etc, venind dinspre Buzeşti, de fapt dinspre str. Semicercului, unde locuia, însoţită de un domn stilat, desigur ceva mai vârstnic şi, tot aşa, mai neajutorat. Probabil soţul distinsei Doamne, pe care, în mod spontan am salutat-o reverenţios. Sunt şi astăzi, în continuare, pe sensul acelei admiraţii pentru Omul de cultură. Iar în rest, cu oamenii mă hotărâsem să fiu înţelegător; căci suntem sub vremi, fiecare în felul său...
RăspundețiȘtergereCu drag, Lazu