Scriitorul zilei: Felix Aderca, n. 26 martie 1891 - d. 12 decembrie 1962
Născut în localitatea Puieşti-Vaslui, a
început liceul la Craiova dar nu l-a dus la capăt. Fire independentă, a năzuit
să-şi creeze un drum propriu. Tentativa din 1914-1915 de a se stabili la Paris
a eşuat. Măcar Al. Macedonschi reuşise să publice acolo câteva plachete de
versuri, fără ecoul scontat... Revine în ţară, şi, deşi evreu de origine (numele real Zelicu Froim
Adercu) participă la război ca soldat, este decorat. (Asta îl va ajuta să
scape, în perioada legionară, de detaşamentele de muncă.) Din 1920 se mută la Bucureşti
şi până în 1940 este funcţionar la Ministerul Muncii. Foarte activ în viaţa
literară, ataşat Sburătorului şi patronului său Eugen Lovinescu, deschis
spre toate influenţele moderniste, actant de primă linie al vieţii literare
interbelice, omniprezent, foarte cunoscut în breaslă, militând pentru impunerea
la noi a unor Proust, Malarme, Paul Vallery, a ajuns să creadă despre sine că
este realmente iniţiatorul unor curente literare nu numai la noi ci în lume.
Publicase la Craiova câteva plachete de versuri,
în registru simbolist, cu titluri şocante, de exemplu: Stihuri venerice, care nu au
reţinut atenţia. Acum colaborează la nenumărate reviste ale vremii, neţinând
seama de orientarea politică a acestora. Romane: Ţapul, 1921, Femeia cu carnea albă, 1927, cărţi de eseuri: Mic tratat de estetică, 1929, piese de teatru, dintre care
doar una pusă în scenă şi care nu a prea convins, Felix Aderca, scriitor
prolific, divers, proteic, a dat şi alte romane precum Omul descompus şi Oraşele
scufundate (subiect de anticipaţie),
dar nu a dat marea carte care să rămână. Poate ar fi Mărturia unei generaţii, carte de interviuri, 1929, care dă
seamă despre mişcarea literară avangardistă de la noi de după primul Război
Mondial. Pensionat în 1948, în mod neaşteptat a avut nenumărate frecuşuri
cu cenzura comunistă, cu editurile. Paralizat după un accident de circulaţie,
s-a stins în 1962, probabil convins că Regimul nu este ceea ce visaseră
militanţii de stânga.
Nici o referire la Felix Aderca la orele
de literatură română din liceu. În mod evident, nu se plasase corect pe linie;
şi, desigur, i-o luaseră alţii înainte, mai versatili, oportunişti. În
schimb la editura Vinea (unde am fost redactor-şef preţ de vreo 10 ani), care în aceste
ultime două decenii de după "evenimente" s-a ocupat intens de
reeditarea literaturii de avangardă şi de actanţii acesteia, Felix Aderca
devenise, alături de Saşa Pană, un autor de referinţă.
Aflaţi mai mult: http://www.autorii.com/scriitori/felix-aderca/
Din Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale
18 august 2007, sâmbătă. De dimineaţă primesc telefon de
la pietrari, plec la Polizu, apar şi ei după 15 minute, timp în care pusesem la
punct planul de bătaie al zilei. Deci, pe Buzeşti, coborâm spre Drept şi îndată
zăresc biserica Sf. Constantin. Dau telefon lui Marcel Aderca, răspunde o doamnă, nu
pare în temă, mi-l dă pe soţ şi spunându-i că am ajuns la adresă, suntem jos,
zice: Bine. Şi de la mine ce vreţi? Să coborâţi, să stabilim locul de comun
acord, să ne daţi curent electric pentru perforaţii. Că de ce el, că nu e o
problemă de familie, ci o iniţiativă a USR, să ne descurcăm. Zic: Dle M.A.,
sunt scriitorul I.L., noi doi suntem nişte oameni luminaţi la cap. Am discutat
cu dvs. de patru ori la telefon, de ce nu mi-aţi precizat că nu locuiţi la
adresa dată, ci în cu totul altă parte? Că el nu mai stă acolo de foarte mult
timp, a crezut că acest lucru se ştie. Nu se ştie nimic la Uniune, nici despre
Felix, nici despre Marcel, însă noi doi am vorbit despre locaţia din Sf.
Constantin şi dvs n-aţi suflat o vorbă. Asta e problema dintre noi doi. Că
soţia lui este imobilizată la pat, deci nu poate veni în pripă la faţa locului.
Intru în curte, prin spate, urc la primul etaj, sun la apartamentul 2, cu mare
greutate răspunde o doamnă, vorbim prin uşa închisă, spun, ştie, e de acord.
Dar... Şi o conving să ne dea curent. Să aştept. Şi aştept destul. Apare
o dnă ca la 60 de ani, foarte slabă, exoftalmică, cu ochelari groşi, coborâm, stabilim
locul, urc să preiau ştecherul, să-l bag în priză. Punem placa, urc să scot
firul, mulţumesc, o complimentez pentru cărţile din rafturi, pentru oglinzile
veneţiene şi mobila stil. Ea îşi recapătă instantaneu reflexele de high-life,
se scuză că e deranj. Pare foarte încântată de remarcile mele. Încă un imobil
prin care parcă suflă vântul. Uşa de la apartamentul 2 ar fi avut mare nevoie
de o vopsea proaspătă.
Alex. Ciura, n. 15 nov. 1876 - d. 2 martie 1936
De felul lui din Moţime, îşi face studiile
gimnaziale-teologice la Blaj şi Sibiu, continuate la Budapesta, de unde va
reveni ca profesor la Sibiu, Blaj şi la liceul Gh. Bariţiu din Cluj. Încă la
studiile budapestane fiind, fondează împreună cu Octavian Goga şi A.P. Bănuţ
revista Luceafărul, 1902,
care din 1906 se strămută la Sibiu. Colaborează şi la alte reviste cu nuvele,
foiletoane, traduceri. De orientare naţionalistă, cum altfel?, va fi unul
dintre principalii militanţi pentru Unirea din 1918, redactând textul apelului
pentru Adunarea din Câmpia Libertăţii. Într-un cuvânt, omul potrivit la locul
potrivit (pentru cei ce militează din toate forţele sufleteşti pentru neam şi
ţară). Casa memorială Al. Ciura de la Blaj - Mica noastră Romă, îi nemureşte
numele şi faptele.
Ca nuvelist, a relatat aspecte din primul
război mondial, când ardelenii de sub Austro-ungari erau nevoiţi să combată
împotriva fraţilor de dincoace de Carpaţi. Fraţii
în război, 1916, Sub
steag străin sunt titluri în
sine grăitoare. A scris
despre Eminescu şi Coşbuc, despre Vasile Lucaciu, despre Avram Iancu. A tradus
câteva romane.
Un cultural, un militant am spune astăzi.
De fapt un soldat ce s-a jertfit pentru Idee. Unul dintre cei mulţi.
Necesari. O literatură nu se constituie numai din scriitori excepţionali.
Există un "freatic" pe care se edifică marii arbori ai culturii. Azi
un nume aproape uitat, cum se întâmplă. Reeditat în 1966; prezent în DSR editat de Mircea Zaciu şi colaboratorii.
Şi apoi: există un liceu în Blaj ce-i
poartă numele. (În biblioteca acelui liceu, după o consfătuire a francofonilor,
Lidia Lazu a susţinut un recital bilingv, în română şi franceză, din lirica lui
Lucian Blaga...) Există o casă memorială. O placă comemorativă. O celebră
fotografie de grup, ce-l înfăţişează pe Al. Ciura împreună cu I.L. Caragiale,
Oct. Goga, Şt. O. Iosif, Victor Eftimiu, veniţi la Blaj să asiste la celebrul
zbor al lui Aurel Vlaicu.
***
De pe internet, postez acest interesant
text al unuia dintre nepoţii scriitorului:
"La Blaj, în grădina casei bunicului
meu Alexandru Ciura, cu ocazia zborului lui Vlaicu deasupra Câmpiei Libertăţii, au fost invitaţi prietenii bunicului meu: I. L. Caragiale, George Cosbuc,
Victor Eftimiu, Octavian Goga şi St. O. Iosif. Zborul a durat 29 de minute şi a
fost aplaudat de 30.000 de spectatori. Fotografia făcută de grupul enumerat mai
sus, a apărut în Revista "Flacara" Nr. 38 (954) din 15 septembrie
1973 Anul XXII .
-La 4 nov. 1918 a redactat în numele Consiliului naţional român din Blaj, Chemarea adresată "Fraţilor Români" de a participa la 1 decembrie 1918 la Alba Iulia la Marea Unire. -Dupa Unirea din 1918, a fost (aşa cum aţi mentionat), primul director român al liceului Gheorghe Barit din Cluj.
-Aproape uitat de toată lumea, este înmormantat la Cluj în cimitirul din centrul oraşului."
-La 4 nov. 1918 a redactat în numele Consiliului naţional român din Blaj, Chemarea adresată "Fraţilor Români" de a participa la 1 decembrie 1918 la Alba Iulia la Marea Unire. -Dupa Unirea din 1918, a fost (aşa cum aţi mentionat), primul director român al liceului Gheorghe Barit din Cluj.
-Aproape uitat de toată lumea, este înmormantat la Cluj în cimitirul din centrul oraşului."
Alţi scriitori:
Mircea Ivănescu, n. 1931
Valentin Lipatti, n. 1923
Ioana Crăciunescu, n. 1958
Poezia zilei, Ion Lazu
Neodihnă
Neodihnă
Ca nişte piroge
Plutind, divagând
Sunteţi voi, bătrânilor
În oceanul de sub pământ.
De valurile trecerii vaste
s-au ros lanţurile
cu care ancora aţi aruncat
în aerul amintirii noastre.
Grelele ancore
La un capăt de lume
Se macină de vechiul gând.
Luntrile voastre vor ieşi curând
În largul de sub pământ –
Bătrâni hotărâtori, fără nume.
1968, Pocola-Beiuş
poeţii:
11 martie, continuare: Ieri am primit al treilea telefon de la dna Regman, aflu că joi la 13 se adună membrii juriului, iar spre seară deja se vor cunoaşte cîştigătorii concursului Poeţii oraşului Bucureşti. Că Ulici se bagă să-şi impună favoriţii, că unii au liste; că au fost cooptaţi în ultima clipă şi alţi membri, de ex. Bălăiţă. Ce să-i fi spus: că Ulici mi-e nefavorabil, că are oamenii lui pe care vrea să-i lanseze sau să şi-i înregimenteze. Că m-a făcut să pierd, cu referatul lui la Curtea interioară cam patru ani. Poate doar G.B. să-mi fie favorabil, avînd în vedere că m-a debutat în ‘64, dar am păstrat eu legătura asta folositoare? Chiar azi l-am întîlnit prin piaţa Victoriei, prin zloată, mi-a zîmbit, dar nu l-am abordat. Ce e asta? Mîndrie, perplexitate, prostie netă? Ce-ar fi fost să-i spun, cu tot respectul de sine: am un manuscris la concursul Poeţii oraşului…, credeţi că am vreo şansă, cum mă asigură dl C. Regman? Dar nu, eu mă ţin ţeapăn rău de tot… Oricum, C. Regman îşi menţine punctul de vedere favorabil mie, ca preşedinte al juriului, afirmă dna R. Îi spun Lidiei, care prinde ceva curaj. Mîine seară vom şti, da sau nu. Ar fi o confirmare că nu sunt sub cei care au apărut în colecţie.
Aseară o găsesc pe Lidia citindu-i lui Andrei un fel de “povestea mea”
şi reiese că vrea să o trimită la un concurs de texte pentru tineret.
Zi tensionată, pentru că spre seară aştept rezultatele concursului. În
1970 nu ştiam cînd se vor anunţa rezultatele pentru subiecte de film. Mi-a spus
un geofizician la intrarea în întreprindere, auzise seara la radio: Ai luat
premiul întâi!. I-am telefonat lui Gigi Astaloş, m-a pus pe o pistă greşită: să
o abordez pe Ecaterina Oproiu. I-am telefonat, nu a avut timp de mine…
Venise A. de la şcoală, aude conversaţia, îi spun cît sunt de
dezamăgit. O trezesc şi pe L. cu această veste proastă. Zice: Aranjamente..., cum
ţi-ai închipuit că ai să treci de ei? Şi că mai rău îi pare de dl Regman, care
s-a trezit că e manipulat. La peste 80 de ani şi cu operaţie pe cord, cum să le
trîntească uşa? Împins de la spate de brava L., merg la Vinea, dar nu le spun
nimic. Ajung acasă tîrziu, o găsesc pe Lidia sub impresia Diotimei, emisiune la care ea citeşte săptămână de spătămână şi care se bucură de mare succes şi crede că va continua
pînă în iunie! Pare f. îngrijorată de supărarea mea. A vorbit cu M. Urbanovici
care şi ea se miră că pun la inimă aşa ceva.
Să-l rog pe C. R să-mi scrie cîteva rînduri şi să public poemele în
proză la Eminescu, sau chiar la Vinea? Să mă hotărăsc, dar cît mai curînd.
În piaţa Victoriei, un cer bălţat, într-un loc senin-luminos, în altul
vînăt-negru, rău prevestitor- ameninţător.
(din Lamentaţiile Uitucului, jurnal 1990.1999, în manuscris)
Va urma
Fotografii la zi...
Superbă ,,Neodihna" dvs!
RăspundețiȘtergereMulțumesc pentru acel +1 la postarea mea ,,Luna-n ciutura cu apă". E unica mea postare care a adunat 4 de +1!
Continui să vă citesc și să vă admir fotografiile.
Zile frumoase să aveți și spor în toate!