Scriitorul zilei: Alexei Mateevici, n.14
martie 1888 - d. 24 august 1917
Limba noastră
Limba noastră-i
o comoară
În adâncuri
infundată,
Un şirag de
piatră rară
Pe moşie
revărsată.
Limba noastră-i
foc ce arde
Într-un neam ce
fără veste
S-a trezit din
somn de moarte,
Ca viteazul din
poveste.
Limba noastră-i
numai cântec,
Doina dorurilor
noastre,
Roi de fulgere
ce spintec
Nouri negri, zări
albastre.
Limba noastră-i
graiul pâinii,
Când de vânt se
mişcă vara;
În rostirea ei
bătrânii
Cu sudori
sfinţit-au ţara.
Limba noastră-i
frunza verde,
Zbuciumul din
codri veşnici,
Nistrul lin,
ce-n valuri pierde
Ai luceferilor
sfeşnici.
Limba noastră-s
vechi izvoade,
Povestiri din
alte vremuri;
Şi
citindu-le-nşirate,
Te-nfiori adânc şi
tremuri.
Limba noastră îi
aleasă
Să ridice
slavă-n ceruri,
Să ne spuie-n
hram ş-acasă
Veşnicele
adevăruri.
Limba noastră-i
limbă sfântă,
Limba vechilor
cazanii,
Care-o plâng şi
care-o cântă
Pe la vatra lor
ţăranii.
Înviaţi-vă dar
graiul
Ruginit de multa
vreme,
Ştergeţi slimul,
mucegaiul
Al uitării-n
care geme.
Strângeti piatra
lucitoare,
Ce din soare se
aprinde,
Şi-ţi avea în
revărsare
Un potop nou de
cuvinte.
Nu veţi
plânge-atunci amarnic
Că vi-i limba
prea săracă
Şi-ţi vedea cât îi
de darnic
Graiul ţării
noastre dragă.
Răsări-va o
comoară
În adâncuri
înfundată,
Un şirag de
piatră rară
Pe moşie
revărsată.
Chişinău,17 iulie 1917
***
Născut la Căinari, sat pe malul drept al
Nistrului, ca fiu al unui preot şi al unei fiice de protopop, familia se mută
după 5 ani în satul Zaim, unde viitorul poet îşi petrece copilăria, într-o
ambianţă românească, păstrătoare a tradiţiilor neamului. Va face şcoala primară în
localitate, apoi şcoala teologică de la Chişinău, absolvită în 1902 "cum
laude": Urmează seminarul, terminat în 1910 după care merge la Academia
teologică din Kiev, unde îşi desăvârşeşte pregătirea telogică dar şi
cercetările privind moştenirea culturală românească, până în anul 1914, când
revine la Chişinău, deja căsătorit.
Încă din 1907 publicase poezii şi articole
pe teme de folclor, limbă şi credinţă. O activitate febrilă, mai ales în anul 1917,
când scrie numeroase poezii, studii telogice şi filologice. Limba noastră este scrisă pe data de 17 iulie, iar
după nici o lună va deceda, la numai 29 de ani, bolnav de tifos exantematic, în
condiţiile războiului. N-a mai apucat să trăiască, precum ar fi meritat
din plin, bucuria Unirii din anul ce avea să vină, nici celelalte bucurii şi
pătimiri ale neamului urgisit din care s-a ridicat şi pentru care a vibrat ca
nimeni altul. Poezia Limba
noastră este nu doar
capodopera poetului basarabean, ştiută pe dinafară de toţi românii de
pretutindeni, murmurată în clipe de adevărată spiritualitate, ci este poate cea
mai frumoasă odă ridicată limbii române, de când s-a ivit pe pământ şi până
astăzi.
Un cult al acestei poezii este întreţinut
de intelectualii basarabeni, în nădejdea redeşteptării conştiinţei naţionale a
românilor dintre Prut şi Nistru. Bustul
poetului, sculptat de unul dintre foştii colegi de seminar, se află la
Chişinău, pe Aleea clasicilor.
***
poezia zilei
ion lazu: Nistrul, prima mea
amintire
Un om intrat până la genunchi în apă
Şi cu prostovolul pe umărul stâng –
Îl văd din spate, o siluetă neagră
Pe fondul plumburiu al fluviului
Spre sfârşitul zilei – sau e vreme închisă –
Nu-l cunosc, dar e din sat
Poate mai sunt doi trei copii pe prund
Şi simt pe-aproape grija fratelui mai mare:
Nu mă ţine de umăr, dar ar putea întinde mâna
De ar fi să fac un pas în plus.
Un lung stop-cadru pe silueta omului
Care parcă aşteaptă să-l văd mai bine.
Apoi, cu braţul drept arcuit
Face un gest larg asupra apei –
Plasa se desfăşoară cu un fâşâit moale,
Se aud la rând zeci de plescăituri mici
Şi din locul unde plumbii au fost însămânţaţi
Ţâşnesc ochi albi, ţuguiaţi, care deodată clipesc
Fac cearcăne şi iată cum, prodigios
Încep să izvorască pe faţa lucie a apei
Aleargă, se întors şi tresar fără astâmpăr -
Şi ţin luciul apei într-un freamăt viu
Reverberat la nesfârşit, de-o jumătate de veac.
Iar eu sunt prins într-o vibrare
Care mă strânge şi mă risipeşte şi
Mă multiplică într-un extaz fertil
Într-o durere blândă, continuă şi fără leac.
Fără leac...
iulie 1991, Blaj
Alţi scriitori:
Al. Macedonski, n.
1854
Al. Paleologu, n.
1919
Marta Petreu, n.
1955
24 dec 97
Ar trebui să
ţin, alternativ, un “jurnal din zori” pe lângă acest jurnal “de seară” anume pentru
a nu pierde (nu mă hazardez!) literatura unor vise de peste noapte, precum cele
trei vise din noaptea asta? Pentru că deja constat că la ora amiezii s-a
pierdut 95% din aura acelor vise. Iar pînă spre seară ele se volatilizează
complet, de parcă nici n-ar fi fost: atât de pregnante, de înţesate de
simboluri şi mesaje imperioase – poate pentru ca “banda magnetică” să redevină
virgină, spre a înregistra noi trimiteri din subconştient...Unul cu Mircea,
mort deja dar asistînd cumva la scenă: palid, ochi închişi, mult mai slab decît
îl ştiu, dar cumva prezent, în sensul că simţea tot ce se întîmplă în preajma
sa. Venise P. Roman şi l-a rugat politicos să-i copieze din ultima lui carte un
capitol, un text mai lung. Mircea s-a aşezat la masă, transcria de mînă, după
textul din carte, la un moment dat am observat o picătură mare de cerneală
neagră în vîrful peniţei lui. I-am spus: Dar nu era mai lesne să daţi
respectivele pagini la xeroxat? Era vorba de un pasaj în care descria un drum
scurt de pe o stradă, peste un podeţ, pînă în strada paralelă cu prima. Doar că
pe acest parcurs, cunoscut bine mie, Mircea făcuse o divagare, eu vedeam acum
nu textul ci un film cu o zonă de barăci părăsite la marginea urbei, se
transmitea cu pregnanţă senzaţia de ploaie în piaţa din faţa unor barăci şi
hale părăsite. Mă gîndeam cu admiraţie la măiestria celui ce avusese ideea
acestei abateri de la epica romanului. Am mai vorbit ceva cu Mircea, nu mai ţin
minte despre ce. Apoi l-am visat mort pe Nichita, mort şi eu, însă încolonaţi
într-un şir ce trebuia să parcurgă în fugă traseul pînă unde ne era locul destinaţiei
definitive. Nichita era chiar în preajma mea, mă întrebam dacă nu-l deranjază
faptul că eu am fost prieten cu M.C., deşi ei nu se aveau bine. Îi vorbeam lui
N. St. despre încercarea mea de a folosi în poezie tehnica din proză, aceea a
observaţiei comportamentale. I se părea că nu am şanse, nu prea înţelegea cum
aş face ca lucrurile să iasă bine. Eu i-am precizat: să descriu mişcarea
sentimentelor tot aşa cum aş observa mişcările epice. Şi ca să-i dau un
exemplu, l-am întrebat: Cînd să trecem peste pragul încăperii din care am
pornit în fugă, care dintre noi doi a păşit primul peste prag? N-a ştiut, era
clar că nu avea obiceiul să observe mişcările, detaliile, gesturile,
amănuntele. I-am notificat: Eu am sărit primul peste prag, cum fugeam noi
aproape unul lîngă altul. De data asta se părea că l-am convins, sau măcar i-am
dat de gîndit. În curînd a apărut Andrei, nu ca acum la 14 ani, ci ca la 5-7
ani. M-am apucat cu amîndouă mîinile de umerii lui, era aşezat cumva mai sus ca
mine, îl priveam puţin de jos în sus. I-am spus: Ştii unde sunt? Ştii că am ajuns dincolo? Şi am început să plîng, răpus de jale că n-o să mai fim
împreună. El a dat semn că ştie unde sunt (că am murit) dar sta nu-l tulbura de
loc. Mă privea lung, intens, drept în ochi, cu ochii lui căprui, luminoşi, nu
rîzînd propriu-zis, ci cu un zîmbet extraordinar, care nu voia să ţină seama de
faptul că eu murisem, de parcă nimic nu ar fi contat şi de parcă ar fi vrut să
înţeleg că între noi nu s-a schimbat nimic, vom comunica mereu, fără nici o
oprelişte. Eu
continuam să plîng, dar zîmbetul lui bucuros, bun, iubitor era de neoprit şi în
final cred că era în stare să
copleşească plînsul meu.
(din Lamentaţiile Uitucului, jurnal, în manuscris)
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu