Scriitorul zilei: Mircea Zaciu, n. 12 august 1928 - d. 21 martie 2000
Lidia Lazu în Recital Blaga, VII
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1998
Fotografii...la zi
Născut la Oradea, fiu al unui avocat şi al
unei secretare de liceu, viitorul critic şi istoric literar, coordonator al
celebrului DSR (Dicţionarul Scriitorilor Români) în 4 volume, a făcut primele
clase primare la Satu Mare, însă Diktatul de la Viena a obligat familia să se
refugieze la Arad, unde continuă liceul pe care îl va termina la Oradea. Face
Literele la Cluj, terminate în 1952, când devine asistent, căci din studenţie
fusese angajat ca preparator. Carieră universitară în plin: lector până în
1962, conferenţiar până în 1972, când devine profesor titular. Avusese o
perioadă de decanat la Filologie, 1962-1967. Doctoratul în 1967, după care va
fi lector la Koln, Bonn şi Aachen. Călătorii în străinătate, la întruniri
culturale. Din 1990 se stabileşte în Germania, unde familia se expatriase cu
ani în urmă, dar cu lungi reveniri în ţară, pentru activităţi didactice,
editoriale, de reprezentare.
A debutat cu cronici literare în 1948 iar
editorial în 1954. Se succed aproape anual volumele de eseistică, critică şi
istorie literară, studiile, monografiile, prefeţele la mari sau mai mici autori
transilvăneni (Victor Papilian, Emil Isac, Ion Brează, Dimitrie Popovici),
ediţii îngrijite de critic, între care un număr de cca 80 titluri în colecţia Restituiri a Editurii Dacia, preţioasă colecţie
iniţiată şi supravegheată de Mircea Zaciu; un Mic
dicţionar. Scriitori români, 1978, în colaborare cu Marian Papahagi şi
Aurel Sassu; o antologie a nuvelei româneşti; jurnale de călătorie (Teritorii) şi, spre final, după lupte de
peste un deceniu cu politrucii ceauşişti, marele DSR, în 4 volume. Dar şi
foarte incitantul Jurnal intim,
de asemenea în 4 volume, despre "deceniul satanic" 1979-1989, care
încununează activitatea neobosită şi neobişnuită ca amploare a unui a dintre
cei mai importanţi literaţi din a doua jumătate a secolului XX.
Opera (selectiv): Amiaza unei revolutii,
1954; Ion Agarbiceanu,
1955; Masca geniului,
1967; Glose, 1970; Colaje, 1972; Ordinea si aventura, 1973; Bivuac, 1974; Lecturi si zile, 1975; Alte lecturi si alte zile, 1976; Teritorii, 1976; Scriitori romani. Mic dictionar, 1978 (in colab.); Lancea lui Ahile, 1980; Cu cartile pe masa, 1981; Ceasuri de seara cu Ion Agarbiceanu,
1982 (in colab.); Viaticum,
1983; Jurnal, I, (1979-1989), 1993; Liviu Rebreanu dupa un veac,
1985 (in colab.); Clasici si
contemporani, 1994; Dictionarul
scriitorilor romani, I-II, 1995-1998 (in colab.); Scrisori nimanui, 1996; Ca o imensa scena, Transilvania, 1996; Jurnal, II (1982-1983), 1995; Jurnal, III (1984-1986), 1996; Jurnal, IV (1986-1989), 1998.
Citeşte mai mult: http://www.autorii.com/scriitori/mircea-zaciu/
***
Scund şi ochelarist, roşcovan la faţă,
dacă nu de-a dreptul spelb, cu părul cărunt, rărit drastic, figură tipică de
intelectual, Mircea Zaciu era un elitist pur-sânge, mereu preocupat de mişcarea
literară a vremii sale, de actanţii acesteia, de cărţi şi evenimente. Convins
de îndreptăţirea sa prin ceea ce însuşi scrisese şi militase, îndârjit să
rămână în miezul disputei, neadmiţând ideea de a fi dat de-o parte dintr-o
activitate în care se legitimase printr-o prestaţie performantă. Acaparat de
probleme, greu abordabil, cu aer doctoral-academic, de belfer, numit de
numeroşii săi discipoli ardeleni "Profesorul cu literă mare",
criticul şi istoricul literar, excepţional dotat, cu disponibilităţi intelectuale
şi volitive ieşite din comun, dar şi cu o mai rară capacitate de a se mobiliza
pentru mereu alte şi alte proiecte culturale, om activ-hiperchinetic, de un
dinamism aparte, diversificat în preocupări, neobosit, citind şi scriind,
trăind fără pauză aventura literaturii, a făcut proba unui volum de muncă
într-adevăr impresionant şi a lăsat în urmă-i o operă greu de clintit.
Înzestrarea sa pentru literatura propriu-zisă, căci a debutat cu poezie şi
proză, l-a ajutat să-şi forjeze un stil inconfundabil, în care construcţia
riguroasă a edificiului exegetic (studiu, monografie etc) a primit o coloratură
foarte personală prin calităţile strict literare ale textului, fie că este
vorba despre portretizări memorabile, ori despre surprinderea atmosferei unei
anumite epoci, a contextului său spiritual care o singularizează. Fie că, în
sfârşit, în jurnalele sale de călătorie nu se rezumă la informaţii de pliant,
cum atâţia obişnuiesc, din lipsa unei mobilităţi spirituale, ci a mixat într-o
scriitură inextricabilă emoţii, amintiri, scene de stradă, evocări ale unor
împrejurări similare, alunecări în visătorie şi obsesie. Fie că, în Jurnalul său intim adună laolaltă notaţii,
scene, portrete, referinţe culturale, meditaţii, reverii, angoase, frustrări şi
idiosincrazii, totul scris la modul copleşitor, cu un mare aplomb, într-un stil
dezinhibat, în deplina stăpânire a mijloacelor de exprimare creativă.
Aserţiunile sale din jurnale, chiar portretizările în care mulţi actanţi s-au
regăsit distorsionaţi, coroborate cu incidente şi cu disensiunile datorate unei
personalităţi inconfortabile, au creat o vie rumoare cititorilor cât de cât
implicaţi, însă trebuie sus, spre beneficiul adevărului, că Jurnalul intim al
profesorului lasă la lectură o impresie singulară, de mare forţă creativă, de necontestat
chiar de inamici. Nu am citit în aceste două decenii un jurnal mai
captivant-incitant, egalat pe alocuri de Jurnalul
unui poet leneş de Victor
Felea şi de Zidul martor de Florenţa Albu.
Alţi scriitori:
C. Fântâneru, m.
1975
Horia Panaitescu, m.
1986
Lidia Lazu în Recital Blaga, VII
Poezia zilei: Ioan Moldovan, n. 21 martie 1952
Duminică spre joi
Duminică spre joi
Munţi de ardei iuţi - degeaba
Găurile negre din mintea mea albă sunt tot mai dese
Tinereţea nu se repetă
Pielea ta înmiresmată nu se repetă
Într-un oraş cooperant de care nu-mi amintesc
Cu tine fratele meu ceresc
Mă întâlnesc
Dinţi de fiară tu ai
Şi eu nări sălbatice
Stăm la o cană de ceai
Pe ţărmul Mării Baltice
Vine Primarul la noi, nu vine?
Găurile negre din mintea mea-s pline de pânze veline
(preluare din revista Caiete silvane, aprilie 2013)
x x x
ştirbi şi privind mereu în gol făcându-ne datoria
aşteptând o adolescentă economică română de pe internet
care scrie poezii direct în limba engleză
înduioşaţi ca după un somn canonic
îl vorbim de bine pe Dumnezeu
care ne-ascultă cel mult ironic
dragi ticăloşi uitând de-ndată legăturile
dintre cuvinte
privind mereu înapoi să vadă cât au lucrat înainte
noaptea târziu ies sub tufişuri
aduc apă-ncepută şi terminată
minunându-se cât sunt de vii
x x x
amân şi amân
să-ţi scriu cât mai rămân
în ograda asta din satul oarecare
câtă frumuseţe aici
iar dincolo – nu ştiu
stau până în zori pentru ca tu să delirezi
în searbăda pustie
pe care o scrie
o mână păscută de iezi
fac lucruri simple şi continui
nu vreau s-aud că mama e doar păpuşa bătrână
pe care fratele meu o mângâie
îi vorbeşte strigând
şi vrea să fie vie
x x x
şi totuşi a fost şi el copil s-a născut a murit
nici astăzi nu ne ştim ruga
pentru ce-a fost între ultima şi prima clipă a sa
nemeritorii la înviere
precum nemeritorii la naştere
nişte biete otrepe cu unele duioşii între moarte şi moarte
naşterea lui clipă de clipă
pentru a învăţa noi ceva ce n-o să ştim niciodată
înfrângerea prin frângere luminată
DE LUCRU
Trebuia mers până hăt departe
până la Pancevo
până la moarte ca să mai scoţi un cuvânt
Fie el şi urât – dar din bojoci
de-acolo de unde nu te mai saturi
să te mai joci de-a ceva de-a cevo
Începusem bine eram serios era mişto
ţigănia din mine se cuminţise îmi adusesem aminte
de replica no-i-şto dintr-un film rusesc
văzut în abise
Nu eu mă jucam
ele se jucau cu mine
nişte rime pline de râme
Eram doar ce eram
o cârtiţă pe mirişite
trăgând pământ de sub cer
să se dărâme
(preluări din revista Nord literar, 2008)
5 febr. Nu e bine să vrei să
ştii de ce anume cîntă cineva: pasărea, flautistul, poetul… riscul este ca aflînd
motivul să te simţi tras în jos, frustrat. E mai cuminte să asculţi doar şi să te
laşi legănat de încîntarea armonioasei melodii. Cîntecul acela poate nu este
decît învăluitorul voal care ascunde urîţenia unui chip rău potrivit pe un
suflet tînjitor, sau bandajul care pansează o rană prea dureroasă, sau murmurul
care ar vrea să adoarmă durerea…
Veneticii: Părinţii mei au
stat iniţial la bunica, apoi dincolo de podul lui Stahov, apoi în casa lui
Giuglea, aproape de cotul Nistrului, iar după iunie 41 cînd s-a întors Giuglea
s-au mutat la Iliuşa Afonin, casă pe care acesta le-a vîndut-o, mutîndu-se la
oraş.
Alioşa Şauga, învăţător, fiul unui potcovar, s-a însurat cu o
învăţătoare de la Brăila; organiza baluri, tata asigura bufetul, Şauga tocmea
muzicanţii, balurile se desfăşurau în şcoala nouă. Primăria era spre podul
Stahov, deci altfel decît îmi amintesc eu.
Aelohim, Savaof – Dumnezeul unic. Avraam, rege din Ur, lîngă Babilon,
contemporan cu Melhisedec din Salem, anterior Ierusalimului. Hasorsif –
tăcutul. Scrib sacru – hierogramat. Moise omoară un jandarm egiptean ce asuprea
un israelit, se autoexilează în deşertul arab Madia. Moise – cel mîntuit, s-a
căsătorit cu fiica lui Letro, Sefora.
Sefer Bereshit – cartea Principiilor, o sinteză.
Geneza, traducerea greacă a septariţilor; traducerea latină a Sf.
Ieronim Pentateucul – cartea despre viaţa lui Moise.
Geneza scrisă de Moise în hieroglife, s-a transcris în timpul lui
Solomon în semne feniciene, pe vremea Babilonului în caldeene, apoi de greci şi
de latini – latina vulgata, Ieronim.
Moise a murit la 100 de ani, după Aaron şi Maria, pe muntele Hebo,
părăsindu-i pe evrei la momentul intrării în Canaan, Ţara Făgăduinţei. I-a
blesemat să se împrăştie în cele patru ceruri – apoi a proorocit venirea altui
Profet – Iisus Christos.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu