Scriitorul Zilei: Ana Blandiana, n. 25 martie 1942 |
Adăugaţi o legendă |
Dealuri
Dealuri, dulci sfere-mpădurite
Ascunse jumătate în pământ
Ca să se poată bucura şi morţii
De carnea voastră rotunjită blând,
Poate un mort stă ca şi mine-acum,
Ascultă veşniciile cum cură,
Îşi aminteşte vechi vieţi pe rând
Şi contemplându-vă, murmură:
Dealuri, dulci sfere-mpădurite
Ascunse jumătate în văzduh
Ca să se poată bucura şi vii
De nesfârşit de blândul vostru duh...
(Somnul din somn, 1977)
Când voi
fi-mbătrânit destul
Când voi fi-mbătrânit destul
Să nu îmi mai doresc să mor
O să mă sui într-un pătul
Cu miros bun, adormitor
De grâu încins sub bolţi de stuh,
De floarea-soarelui uscată,
De praf bătrân şi de văzduh
Pe care-l ştiu de altădată;
O să mă-ntind printre grămezi
Fără dorinţe, fără gând
Şi nici măcar n-o să visez
Perechi de vorbe-alunecând;
În dulcele coşciug de boabe
Voi sta zâmbind cu ochii-nchişi,
O să îmi joace pe pleoape
O rază din acoperiş;
Uimită fără de pricină
Din când în când o să adorm,
Mă va trezi câte-o albină
Cu bâzâitul ei enorm,
Curând miresmele vecine
Mă vor topi în sinea lor,
Voi fi bătrână, va fi bine
Şi nu-mi voi mai dori să mor.
(Somnul din somn, 1977)
***
Cea mai mare poetă a românilor, născută
într-o zi de Bunavestire, (împrejurare ce s-a dovedit de bun augur), împlineşte
astăzi 70 de ani - cifră incomprehensibilă... nu ştiu dacă scriind 7 decenii aş
atenua cumva şocul acestei cifre, fiind vorba în acest caz despre poeta Ana
Blandiana, o personalitate prin excelenţă genuină, de o eclatantă-irezistibilă
ţinereţe spirituală (Îmi amintesc, prin recul, de stratagema lui G.
Călinescu care, oprimat de scurtimea vieţii Poetului nostru naţional, nu a scris
4 decenii, ci 9 lustri, iluzionându-se că astfel lucrurile nu vor suna atât de
tragic...)
S-a născut la Timişoara, ca fiică a unui
preot bănăţean ortodox. După retrocedarea Ardealului de Nord, în 1944, familia
preotului se stabileşte la Oradea, unde viitoarea poetă îşi face şcoala.
Preotul fiind arestat ca "duşman al poporului", va fi eliberat abia
în 1964. Fiica sa va trebui să aştepte 4 ani până să fie admisă la
Universitatea din Cluj. Pentru a debuta ca poetă, este nevoită să adopte un
pseudonim, în speţă numele localităţii unde s-a născut mama poetei (în acte se
numea Otilia Valeria Coman).
Debutul în volum, cu Persoana întâi plural, 1964. Au
urmat până în actualitate nu mai puţin de 25 volume de poezii, dar şi 11 volume
de eseuri, 4 volume de proză (nuvele fantastice şi un roman, Sertarul cu aplauze); 40 de
titluri i-au fost traduse în limbi străine, practic în toate limbile europene,
dar şi în chineză.
Ana Blandiana figurează în Enciclopedia
Britanică. Este fără îndoială cea mai mare poetă a noastră şi totodată cea mai
cunoscută scriitoare română pe plan naţional şi internaţional, la un moment dat
Preşedinta Pen-Clubului din întreaga lume. Îndrăgită nu doar pentru poeziile
sale, cu adevărat o poetă populară, prezentă mereu în manualele şcolare la
toate nivelelurile, s-a făcut cunoscută şi admirată ca luptătoare pentru drepturile
omului, aflată în conflict direct cu Ceauşescu, disidentă, cu câteva episoade
de interdicţie de semnătură. După 1989 a fondat Alianţa Civică, a fondat
Memorialul de la Sighet al Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei şi a
iniţiat studierea crimelor regimului comunist.
A atins excelenţa în tot ceea ce face, nu
doar în poezie. De câte ori s-a ivit prilejul, am afirmat că prozele scurte din Cele patru anotimpuri şi din Proiecte de trecut sunt adevărate bijuterii de stil şi se
prenumeră printre cele mai bune 10 cărţi de proză ale literaturii
noastre. Totdeauna am nutrit convingerea că o bucurie nu este întreagă, deplină
dacă nu ajunge să fie exprimată. Mi se pare de aceea în firea lucrurilor să le
mulţumim acelor autori ale căror opere ne înnobilează spiritul, sufletul. Este
reconfortant să constatăm că în cazul Anei Blandiana comunicarea sa cu
cititorii funcţionează la modul optim, cum prea rar se întâmplă. În numărul din
februarie al revistei Contemporanul sunt publicate rezultatele unei
anchete printre scriitori având ca temă Scriitorii care merită să intre în
Academia Română. La această anchetă adresată confraţilor, deci mai puţin
confortabilă decât cele care se adresează cititorului obişnuit, totuşi Ana
Blandiana a întrunit punctajul maxim. O liberă exprimare a admiraţiei
confraţilor întru scris, mai importantă poate decât chemarea la Înaltul for
academic. Felicitări!
Opera literară: • Persoana
întâia plural, prefaţă de N. Manolescu, Bucureşti, 1964; • Călcâiul
vulnerabil, Bucureşti, 1966; • A treia taină, Bucureşti,
1969; • Calitatea de martor, Bucureşti, 1970; • Cincizeci
de poeme, Bucureşti, 1970; • Convorbiri subiective (în
colaborare cu Romulus Rusan), Bucureşti, 1971; • Octombrie, noiembrie,
decembrie, Bucureşti, 1972; • Poezii, Bucureşti,
1974; • Eu scriu, tu scrii, el, ea scrie, Bucureşti, 1976; • O
discuţie la Masa Tăcerii şi alte convorbiri subiective (în colaborare cu
Romulus Rusan), Bucureşti, 1976; • Cele patru anotimpuri, Bucureşti,
1977; • Somnul din somn, Bucureşti, 1977; • Cea mai
frumoasă dintre lumile posibile, Bucureşti, 1978; • Poeme,
prefaţă de Al. Philippide, Bucureşti, 1978; • Întâmplări din grădina
mea, Bucureşti, 1980; • Ochiul de greier, Bucureşti,
1981; • Proiecte de trecut, Bucureşti, 1982; • Poeme -
Poems, ediţie bilingvă, traducere de Dan Duţescu, prefaţă de D.
Micu, Bucureşti, 1982; • Alte întâmplări din grădina mea, Bucureşti,
1983; • Ora de nisip, Bucureşti 1983; • Coridoare de
oglinzi, Bucureşti 1984; • Stea de pază, Bucureşti,
1985; • Autoportret cu palimpsest, Bucureşti, 1986; • Oraşe
de silabe, Bucureşti, 1987; • Întâmplări de pe strada mea,
Bucureşti, 1988; • Poezii, prefaţă de Eugen Simion,
Bucureşti, 1989; • Arhitectura valurilor, Bucureşti, 1990; • Poeme
fără Arpagic, pentru cititorul cel mai mic, Bucureşti, 1991; • 100
de poeme, Bucureşti, 1991; • Sertarul cu aplauze, Bucureşti,
1992; ediţie prefaţată de Rumiana Stanceva, Cluj Napoca, 2002;
• Imitaţie de coşmar, Bucureşti, 1995; • În dimineaţa de
după moarte, Bucureşti, 1996; • Balanţa cu un singur talger -
Die Waage mit einer einzigen Schab - La Balance a un seul plateau - The Balance
Scale with a Single Pan, ediţie plurilingvă, Bucureşti, 1997; • La
cules de îngeri, Bucureşti, 1998; • Cartea albă a lui Arpagic,
Bucureşti, 1998; • Geniul de a fi, Bucureşti, 1998; • Soarele
de apoi, Bucureşti, 2000; • Ghicitul în mulţimi, Bucureşti,
2000; • Cine sunt eu? (Un sfert de secol de întrebări), Cluj
Napoca, 2001; Fals tratat de manipulare, Humanitas, 2013
Citeşte mai mult: ana
blandiana.crispedia.ro
***
ion lazu: Gândirea înceată, jurnal 2000-2006
22 decembrie 2002: Lansarea romanului Veneticii, la Sala Oglinzilor a Uniunii
Scriitorilor (...)
Ia cuvântul la început poeta Ana Blandiana.
Începe prin a spune că este pentru prima oară cînd vorbeşte la lansarea unei
cărţi de proză şi se bucură că după atîtea proze citite şi care nu au
impresionat-o, este vorba, în fine despre o carte foarte bună, care i-a produs
o impresie grozavă, luînd-o oarecum pe nepregătite, deşi îi e ruşine să
recunoiască asta, fiind vorba despre Ion Lazu, care scrie foarte bine. Ştiind
că e vorba despre refugiul basarabenilor, s-ar fi aşteptat să se afle într-o
sală de basarabeni, însă se dovedeşte a fi o sală de geologi. (La care eu
replic, de alături: o sală de geologi-basarabeni! Sala se însufleţeşte, se
destinde, devine foarte receptivă.) Şi Blandiana vorbeşte despre Veneticii ca un roman care va intra în istoria
literaturii, crede că e vorba de fapt de două romane, primul extraordinar,
rotund, iar al doilea un mozaic de portrete şi fragmente de jurnal. I se pare
că nu a citit niciodată un mai frumos elogiu adus mamei, romanul fiind un
impresionant monument ridicat părinţilor, caz unic în literatura noastră. Şi
remarcă faptul că nu a citit pînă acum o mai precisă şi mai dură descriere a
oltenilor. O singură remarcă, ea nu ştie, nu a mai auzit şi speră că e un caz izolat sau o extrapolare faptul
că armata română ar fi lichidat evrei în timpul înaintării spre Nistru. Şi continuă
prin a spune că pe vremea refugiului, ea fiind născută în ‘42, era foarte mică,
dar a remarcat unele aspecte; tatăl ei era preot la Oradea, acolo se
refugiaseră mulţi basarabeni, cît mai departe de Rusia, deci! şi dintr-odată
s-a animat viaţa bisericii, s-a umplut de oameni; îşi aminteşte că
basarabencele stăteau în genunchi pe tot timpul slujbei şi plîngeau mereu,
probabil gîndindu-se la soarta lor nefericită; copiii erau foarte interesaţi de
parastase şi cînd aflau că e un parastas al basarabenilor se înghesuiau, acele
femei făceau nişte cozonaci cum nu se mai pomenise prin părţile Oradei; în timp
ce localnicele purtau părul tăiat, basarabencele îl aveau coadă rotocol pe
creştet, ceea ce le dădea alură de sfinte. Asta îşi aminteşte despre femeile din
Basarabia, iar despre bărbaţi nu are absolut nici o imagine.
Fraze bine simţite, cu mare impact asupra
ascultătorilor; în fapt, AB a vorbit cu mare emoţie , transmiţînd
ascultătorilor fiorii pe care i-a simţit la lectură. Mă felicită pentru această
reuşită remarcabilă, speră că va avea un viu ecou la cititori. Aplauze calde,
prelungi, toată asistenţa însufleţită, emoţionată de acest expozeu electrizant,
neobişnuit la lansările formale.
(Mai jos sunt 2 imagini de la lansarea
ediţiei a doua a romanului Veneticii şi imagini de la lansarea volumului Patria mea A4 al Anei Blandiana)
Ana Blandiana prezentând romanul Veneticii de Ion Lazu
http://youtu.be/A1CCJEE-7j0
Alţi scriitori:
Mateiu I. Caragiale,
n. 1885
George Lesnea, n.
1902
Basarab Nicolescu,
n. 1942
Emil Isac, m. 1954
Valentin Lipatti, m.
1999
Poezia zilei
Dealuri
Ana Blandiana prezentând romanul Veneticii de Ion Lazu
http://youtu.be/A1CCJEE-7j0
O poetă mare și un om frumos!
RăspundețiȘtergereSă ne trăiască doamna Ana Blandiana!