INVITAŢIE
Astăzi, Duminică, 2 martie, la orele 11:00, la Sala Euterpe de la Universitatea Spiru Haret (str. Ion GHica nr. 13), în cadrul emisiunii televizate ILINCA DUMITRESCU ŞI INVITAŢII SĂI, puteţi participa la emisiunea ANA CALINA GARAŞ ŞI LITERATURA EXILULUI ROMÂNESC. Vor vorbi despre creaţia sa prof.univ.dr. CORNEL UNGUREANU, critic literar şi EMIL LUNGEANU, scriitor. Citeşte actriţa LIDIA LAZU.
INTRAREA LIBERĂ. Vă aşteptăm cu drag.
Scriitorul zilei: Radu Gyr, n. 2 martie 1905 - d. 28 aprilie 1975
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1997
Fotografii cu scriitori...
Astăzi, Duminică, 2 martie, la orele 11:00, la Sala Euterpe de la Universitatea Spiru Haret (str. Ion GHica nr. 13), în cadrul emisiunii televizate ILINCA DUMITRESCU ŞI INVITAŢII SĂI, puteţi participa la emisiunea ANA CALINA GARAŞ ŞI LITERATURA EXILULUI ROMÂNESC. Vor vorbi despre creaţia sa prof.univ.dr. CORNEL UNGUREANU, critic literar şi EMIL LUNGEANU, scriitor. Citeşte actriţa LIDIA LAZU.
INTRAREA LIBERĂ. Vă aşteptăm cu drag.
Scriitorul zilei: Radu Gyr, n. 2 martie 1905 - d. 28 aprilie 1975
Ridică-te,
Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Nu pentru-o lopată de rumenă pâine,
nu pentru pătule, nu pentru pogoane,
ci pentru văzduhul tău liber de mâine,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Pentru sângele neamului tău curs prin şanţuri,
pentru cântecul tău ţintuit în piroane,
pentru lacrima soarelui tău pus în lanţuri,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Nu pentru mânia scrâşnită-n măsele,
ci ca să aduni chiuind pe tăpşane
o claie de zări şi-o căciulă de stele,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Aşa, ca să bei libertatea din ciuturi
şi-n ea să te-afunzi ca un cer în bulboane
şi zarzării ei peste tine să-i scuturi,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Şi ca să pui tot sărutul fierbinte
pe praguri, pe prispe, pe uşi, pe icoane,
pe toate ce slobode-ţi ies înainte,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Ridică-te, Gheorghe, pe lanţuri, pe funii!
Ridică-te, Ioane, pe sfinte ciolane!
Şi sus, spre lumina din urmă-a furtunii,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
***
Născut la Câmpulung Muscel, a urmat liceul
la Craiova, unde tatăl său era actor, apoi Literele şi Filosofia la Bucureşti,
respectând interdicţia maternă de a nu se înscrie la Artă dramatică< devine
asistentul prof. Mihail Dragomirescu. Înflăcărat patriot, a participat ca
licean la luptele de pe Valea Jiului, fiind rănit de două ori. Şi-a luat
pseudonim ca să evite persecuţiile directorului de liceu, mereu scandalizat şi
vindicativ. A ucenicit cu scriitorii A. de Herz, Elena Farago, C. D. Fortunescu
şi D. Nanu. A avut vocaţia prieteniei literare, admirator al lui Felix Aderca,
G. M. Vlădescu, Ion Dongorozi, Gib I. Mihăescu, George Murnu, Mihail
Dragomirescu, Ion Minulescu, Ion Pillat, Adrian Maniu, M. Sorbul, G. Gregorian,
Al. Kazaban, I. Valerian etc. Îi va evoca pe toţi, cu deosebită comprehensiune,
În memorialistica sa de sertar.
Talent precoce, publicând prin reviste
literare şi înfiinţând reviste, prieten la Craiova cu poeţii Nicolae Milcu, I. Popescu-Ulmu
şi George Dumitrescu, şi cu arheologul C. S. Nicolăescu- Plopşor , scriind
piese de teatru jucate de liceeni pe scena craioveană, a debutat editorial la
terminarea liceului, în 1924, cu Linişti
de schituri şi a continuat
cu alte volume de poezii, printre care: Cerbul
de lumină, 1928, premiat de Academie, Cununi
uscate, 1938, Poeme de război,
1942, Balade, 1943. A
scris pentru copii, dar şi teatru, eseuri foarte avizate despre literatura
noastră modernă dar şi despre cea franceză, din care a tradus masiv; a ţinut
conferinţe. Colaborator la principalele reviste de dreapta: Universul literar, Gândirea, Gând
românesc, Sfarmă-Piatră, Vremea, Axa, Iconar. Inspiraţia sa din tradiţie şi
din ortodoxie, însă în linie modernă, diferită de mişcarea sămănătoristă, pe
linia Ion Pillat, Vasile Voiculescu, îl face unul dintre principalii animatori
ai mişcării legionare. Autor al imnurilor legionare, şef al legionarilor din
Oltenia. În timpul scurtei guvernări legionare, ca director al teatrelor,
iniţiază în Bucureşti Teatrul evreiesc Baraşeum, singurul existent în statele
europene ale vremii, de tip fascist.
Pentru
militantismul său ortodoxist a fost trimis de Carol II în lagărul politic de la
Miercurea Ciuc, (monarhul era înciudat că nu reuşise să confişte în folos
propriu Mişcarea), alături de Eliade, Nae Ionescu, Mihail Polihroniade, alţi
ideologi ai Mişcării. Trimis în lagărele de reeducare şi de Antonescu, hotărât
să-şi lichideze principalul adversar politic, apoi amnistiat, trimis în linia
întâi, spre lichidare, de unde se întoarce rănit, publică un nou volum inspirat
din tragedia frontului, este din nou trimis în lagăr.... Iar în 1945, inclus în
"lotul ziariştilor", este condamnat la 12 ani detenţie. La proces a
declarat: "Eu am avut o credinţă." Supus unui regim de exterminare,
în primii doi ani legat cu lanţuri de picioare. Eliberat în 1956, este
re-arestat în 1958 pentru vina de a fi scris poezia "Ridică-te, Gheorghe,
ridică-te Ioane!". Condamnat la moarte, pedeapsa îi este schimbată în 25
ani muncă silnică. A continuat să compună poezii de rezistenţă, memorate de
colegii de celulă. (L-am amintit aici pe Ovidiu Cotruş, postarea din 24
februarie.). Este de înţeles că suferinţa îndurată cu dârzenie, fără cedări,
transformată în martiriu, i-a însufleţit lirica, precum i-a şi legitimat-o. În
1964, la ieşirea din detenţie, este constrâns să colaboreze la revista Pentru patrie, adresată
exilului, controlată îndeaproape de securitate, nedifuzată în ţară. O libertate
perfidă, mai rea decât chiar închisoarea comunistă... În ultimii ani de viaţă
scrie memorialistică: Calendarul
meu - Prietenii, momente şi atitudini literare - apărut la Ed. Ex Ponto, 1996,
constând în 160 pagini de text şi încă 100 pagini cu fotografii, documente şi
scrisori facsimilate, prefaţă de Ion Popişteanu, îngrijită de fiica
scriitorului Simona Popa-Gyr.
După Decembrie 1989 poezia lui este
reeditată, ceea ce nu se întâmplase decât în 1982, la o editură din Canada.
Ce-i drept, Nicolae Manolescu a îndrăznit să-l includă în Antologia poeziei moderne, dar
tirajul a fost scos din circulaţie.
citeşte mai mult:
http://www.radugyr.ro/
http://ro.wikipedia.org/wiki/Radu_Gyr
***
Poezia zilei, Ion Lazu:
***
Din
pîinea furată unchiului meu,
Ofiţer
închis pentru înaltă trădare
Au
crescut copiii gardianului din vecini -
Colegi
de şcoală cu mine şi cu fraţii mei -
Posibila
mea iubită, flirtul fratelui mai mic.
Gardianul
a murit demult
Unchiul
la 82 de ani, amnezic.
Posibila
mea iubită s-a sinucis
Flirtul
fratelui meu a fugit peste graniţă...
Am
rămas eu, trecut de şaizeci
Să
scriu despre toate astea.
2001
Alţi
scriitori:
Al. Ciura, m. 1936
Sanda Golopenţia, n. 1940
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1997
27 iulie 97. Veneticii: Mama:
tăcută, rezervată, dar în fond neiertînd şi neuitînd nimic, exigentă cu ea şi
cu alţii; cu ochii ţintă pe faptele celorlalţi, pe cînd tata, comunicativ,
vorbăreţ, colocvial, tolerant, prietenos, om de anturaj, înclinat spre iertare
şi uitarea celor rele – deşi punînd de fiecare dată în scenă faptul că a
iertat, că a trecut peste un afront, că a ajutat, punîndu-se mereu în pagină;
pe cînd mama, orgolioasă, cu o bună părere de sine, nu avea niciodată nevoie de
confirmări. Tata ar fi un asiat-slav, mama o europeană, cu strămoşi veniţi
dinspre vest. Eu cad între cei doi, într-o încercare de reechilibrare a două
firi disjuncte.
H.R. Patapievici: Românului îi
sunt proprii jubilaţia înjosirii, deliciul terfelirii, beţia minimalizării
aproapelui, laşitate şi ticăloşie, vanitate şi egoism meschin, invidie joasă,
delaţiune fără remuşcări, îngîmfare şi bîrfă, neam flecar, neant etic,
incapacitatea de a avea repulsii, se acomodează prin flecăreală. “Un român
ascultat este un român cucerit.
28 iul. 97. Unii scriu apăsat, eu citesc
apăsat, strivind pagina cu atenţia mea înceată, amuşinînd. După ce închid
cartea, se vede bine pînă unde am ajuns cu lectura.
Tata: sufăr pentru că sunt roman
şi mă doare soarta lor; dacă eram rus, rămîneam în Basarabia.
Tacit: Omul urăşte pe cel faţă
de care este vinovat şi pe cel căruia îi datorează recunoştinţă. Dacă aş fi
ştiut că a spus-o Tacit, n-aş mai fi spus-o eu? Cred că da, cu şi mai mare
convingere.
Angela: Ai mei n-au păţit
nimic. Alţii au păţit: de ce s-au băgat în politică? De ce n-au stat în banca
lor? Uită că unii trebuie să ia atitudine, nu suntem toţi cîrpe! Uită şi că
mulţi au căzut victime comuniştilor nefăcînd politică, numai pentru că au avut
proprietîţi, sau au fost ofiţeri, sau funcţionari, sau pentru că aveau
excelenţă, sau nu păreau manevrabili.
Nebu-nelu. Ghin-Ion Iliescu,
desigur…
H.R. Patapievici: Amintirile au
un farmec în sine, care nu ţine de obiectul rememorat, de aceea cred că actul
invocării amintirii e sacru.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu