Lidia Lazu în Recital Blaga, VI
Scriitorul zilei:G. Topârceanu, n. 20 martie 1886 – d. 1936
Poezia zilei: Marius Robescu, n. 20 martie 1943
Cristal
Eon
Ploaia mâncă zăpada
vântul duse sămânţa
dimineaţa se trezi în genunchi
instinctele despuiară noaptea
soarele supse din mare
plânseră oamenii şi dobitoacele...
apoi brusc mi-a căzut luna în braţe
spre el mă duceam ca beat clătinându-mă
mă aflam în valea cu iarbă nomadă copil
(din volumul Joc şi înviere, Ed. Cartea românească, 1985)
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1998
Fotografii la zi...
trăim sub greul văzduhului:
Balada morţii
Cobora pe Topolog
Dintre munţi la vale
Şi la umbra unui stog
A căzut din cale.
În ce vară, în ce an?
Anii trec ca apa.
El era drumeţ sărman
Muncitor cu sapa.
Oamenii
l-au îngropat
Într-un
loc aiurea,
Unde
drumul către sat
Taie-n
lung pădurea.
Şi
de-atunci, lângă mormânt,
Plopi
cu frunza rară
S-au
zbătut uşor în vânt,
Zile
lungi de vară.
Soarele
spre asfinţit
Şi-a
urmat cărarea.
Zi
cu zi l-au troienit
Vremea
şi uitarea.
Dimineaţa
ca un fum
Urcă
pe coline,
Zvon
de glasuri dinspre drum
Până-n
preajmă-i vine.
Peste
vârfuri lunecând
În
argint, condurii
Înfioară
când şi când
Liniştea
pădurii...
Numai
colo-ntr-un frunzar
Galben
în lumină,
Stă
pe-o creangă de arţar
Pasăre
străină.
Stă
şi-aşteaptă fără glas
Parcă
- să măsoare
Cum
se mută, ceas cu ceas,
Umbra
după soare...
Astfel,
tot mai neştiut
Spre
adânc îl fură
Şi-l
îngroapă-n sânu-i mut
Veşnica
Natură.
Vara
trece; pe cărări
Frunza-n
codru sună.
Trec
cernite înserări,
Nopţi
adânci cu lună.
Iar
când norii-nvăluiesc
Alba
nopţii Doamnă,
Peste
groapa lui pornesc
Vânturi
lungi de toamnă...
***
Fiu al unor sibieni veniţi la Bucureşti ca
să-şi câştige pâinea zilei cu îndemânarea lor meşteşugărească (tatăl cojorac,
mama ţesătoare la Azilul Elena Doamna), dar care din păcate nu au rămas
împreună, viitorul poet, publicist şi memorialist şi-a început şcoala la
Bucureşti dar a continuat-o la Şuici-Argeş, la Nămăieşti-Muscel. Liceul început
la Matei Basarab, continuat la Sf. Sava, încheiat în 1906, când se înscrie la
Drept, apoi la Litere, fără a încheia studiile. Funcţionar, suplinitor, dar şi
şomer, în căutarea mijloacelor de subsistenţă. Înclinaţia spre poezie datează
din primii ani de şcoală şi poetul, mereu dornic să stârnească amuzamentul-
destinderea-simpatia-admiraţia, mărturisea că îl plătea cu peniţe şi nasturi pe
un coleg ca să-l asculte citindu-şi producţiunile. Oricum, debutează ca poet la
19 ani şi colaborează la numeroase reviste, făcându-şi un nume, în aşa fel că în
1911 Garabet Ibrăileanu îl cheamă la Viaţa Românească, pe atunci încă la Iaşi.
Se bucură de
apropierea/preţuirea/prietenia unor mari scriitori: Sadoveanu, Galaction,
Arghezi, Hogaş, Hortensia Papadat-Bengescu, fraţii Teodoreanu, fraţii Botez,
tot grupul de la Viaţa românească, aflat în controversă cu celelalte două
importante mişcări literare-culturale ale momentului: sămănătorismul lui Iorga
şi modernismul de la Sburătorul lui Eugen Lovinescu. Bun prilej pentru
iniţiarea unui şir de "parodii originale", pentru a vesteji
modalităţi poetice vetuste ori futuriste, G.T. dovedind spirit critic, vervă
intelectuală irezistibilă, ingeniozitate, umor şi perfectă stăpânire a
mijloacelor de expresie. În 1916 îi apar Balade
vesele şi triste şi Parodii originale. Succes
asigurat la cititori, la spectatorii întrunirilor literare, şi, corespunzător,
o primire mefientă/minimalizatoare din partea criticii literare, care i-a
reproşat întotdeauna tocmai sarea şi piperul din scrierile sale, altfel
impecabile stilistic, inatacabile pe această latură. Era adică dezavuată
abordarea parodică, anume spre a se evita discuţia despre originalitatea
operei. Oricum, a dobândit Premiul naţional de poezie (1926), a fost chemat ca
membru corespondent al Academiei.
Dar, cum toate răsfăţurile se răzbună, nu
doar cele din literatură ci mai ales cele din viaţa privată, deja se
îmbolnăvise de cancer, care l-a secerat la doar 51 de ani. Ne putem întreba
dacă nu cumva se răzbunau tocmai împrejurările vitrege din chiar tinereţea
poetului? Participarea la războiul din Bulgaria, apoi la cel mondial, cei doi
ani de detenţie dincolo de Dunăre? - episoade cu deosebire dure, pe care le-a
evocat în câteva scrieri memorialistice: Amintiri din luptele de la Turtucaia;
Pirim-Planina, etc.
Încercase inclusiv un tratament în
străinătate; se retrage la Iaşi, în casa pusă la dispoziţie de prietenul poet
Demostene Botez - devenită în ultimele decenii Casă memorială. Nelăsându-se
copleşit, colaborează la reviste, înfiinţează o nouă revistă înpreună cu
Sadoveanu, lucrează intens la manuscrisul Minunile
Sfântului Sisoe, rămas neterminat, apărut postum, în 1938.
***
Ar fi să mai spun că George Topârceanu
mi-a umplut anii tinereţii şi nu numai mie şi colegilor de generaţie, pentru că
generaţiile precedente îl ţineau de multă vreme la mare preţ. În cumplita
secetă spirituală a anilor 50-60, era o gură de aer proaspăt, o delectare
intelectuală, un prilej de socializare, de solidarizare în numele poeziei, a
artei. Aceste lucruri s-au uitat deja. Acum aş crede că aceia au fost
anii de maximă popularitate ai poetului. A format gustul pentru perfecţiunea
formală a multor condeieri, ce poate nu mai sunt dispuşi să recunoască faptul
ca atare. Unii au declarat-o, de exemplu Nichita Stănescu. Aşa cum fiecare
dintre noi ştiam pe de rost epigramele lui Păstorel, ale lui Cincinat, tot aşa
ştiam pe dinafară poeziile lui Topârceanu, nu una, ci nenumărate, folosind în
toate ocaziile citate din Topârceanu, dând replici care să destindă atmosfera.
Murmurându-ni-le în singurătate, în momente de alean, de nostalgie. Era un
reper, un punct fix la care reveneai oricând. În primul spectacol
studenţesc, am îndrăznit o parodie la parodiile poetului. La Darabani, în
practica de diplomă, recitam, serile, în parteneriat cu şeful de şantier,
strofe din Balada morţii. Peste
câţiva ani, la Cetăţeni, vizitam casa memorială de la Nămăieşti. L-am ascultat
pe Păstorel conferenţiind despre autorul Baladelor
vesele şi triste; Pe marele recitator Ludovic Antal. Am consemnat o parte
din aceste lucruri în Himera literaturii,
în cine ştie ce alte scrieri. (Eposodul de la Darabani e de găsit în romanul Ruptura..
Se pot da nenumărate exemple. Cunosc cazul
unui absolvent de istorie care într-o tabără studenţească, recitând Noapte de
mai, la concurenţă cu un absolvent de la teatru, şi-a vădit vocaţia
actoricească, dovedită apoi cu strălucire pe scena de la Nottara, în filme,
recitaluri etc.
Când a fost să mă ocup de plăcile
memoriale, am căutat cu dinadins vreo adresă de-a poetului, din nenumăratele pe
care le înşirase el însuşi în Balada
chiriaşului grăbit. A fost imposibil să depistez vreo adresă exactă,
consultând cărţile de telefon din epocă, alte consemnări, corespondenţa
etc....Neconsolat, m-am întors cu toată convingerea asupre poeziilor pe care le
depozitasem din vreme, în memoria fidelă a tânărului.
Poezia zilei: Marius Robescu, n. 20 martie 1943
Cristal
Ceva
de fructe roşii, de frunza mărului,
de apă luminată.
O goană rece de aripi,
ochiul salciei asupra
grumazului tău.
Patima fără trecut,
ce pot spune
să-mi pară bine?
Pereche nemişcată îţi sunt
şi nu-ţi cer să te-nduri
şi nu vreau să te iubesc acum.
Minunată poate fi,
demenţa liniştea aceasta,
minunat gândul meu
închis în zale de sticlă.
de apă luminată.
O goană rece de aripi,
ochiul salciei asupra
grumazului tău.
Patima fără trecut,
ce pot spune
să-mi pară bine?
Pereche nemişcată îţi sunt
şi nu-ţi cer să te-nduri
şi nu vreau să te iubesc acum.
Minunată poate fi,
demenţa liniştea aceasta,
minunat gândul meu
închis în zale de sticlă.
(preluare
de pe internet)
Eon
Ploaia mâncă zăpada
pământul sorbi ploaia
floarea acoperi pământul
fructul copleşi floarea
sămânţa nemulţumi fructul
vântul duse sămânţa
dimineaţa se trezi în genunchi
amiaza se sculă în picioare
după-amiaza se îndoi de mijloc
amurgul îşi puse fruntea în ţărână
noaptea se întinse cât e de lungă
instinctele despuiară noaptea
soarele supse din mare
norul ascunse soarele
fulgerul sparse norul
luna înghiţi fulgerul
piatra orbi luna
plânseră oamenii şi dobitoacele...
Bucolica I
Nu ştiu de unde s-a tras cum s-a făcut
dar aseară ascensorul mirosea proaspăt a
fân
ce-o mai fi şi asta, am apucat să zic,
bâjbâind cu mâinile fără stăpân
apoi brusc mi-a căzut luna în braţe
căznindu-mă cu ea am pornit pe rază în sus
tot atunci mi s-a năzărit înainte
un orizont vertical şi îngust
spre el mă duceam ca beat clătinându-mă
iar el mă tăia ca o aţă subţire
lăsându-mă totuşi să trec mai departe
independent şi teafăr la fire
mă aflam în valea cu iarbă nomadă copil
mestecam în gură amare smicele
nimeni nu atinsese în cer vreun buton
nevăzut
nimeni nu înjugase boii la carul cu stele!
(din volumul Joc şi înviere, Ed. Cartea românească, 1985)
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1998
6 ianuarie, continuare: Se întrevăd şanse să trimitem la Leipzig cel puţin trei cărţi: Tzara,
Brâncuşi, Vianu, dar şi Trakl, Urmuz. Ţone a fost inclus pe lista delegaţiei
oficiale, însă de unde bani de drum, 380 dolari şi o mie de mărci pentru
cazare? Vorba lui Ţ.,cu banii ăştia îmi scot cartea de versuri. Aşa că văzînd
că nu-l încurajez să plece, aranjază să trimitem cărţile prin alţii.
Citesc în Contrafort “Sertar”: Stoiciu, Cezar Ivănescu, Florin Mugur,
Ovidiu Genaru, abia acesta din urmă îmi place ca stil, chiar în mod deosebit;
dar şi de data asta mă şochează disperarea lui şi încrîncenarea, dispreţul,
ura; revine mereu acest cuvînt: ură. Merge la munte şi nu reţine decît
gunoaiele; în Bucureşti vede numai jegul, de la colegi: maşinaţiile, invidia,
distanţa, inaderenţa. Poate trăieşte şi sentimente pozitive, însă nu găseşte cu
cale să le consemneze în jurnal. Iar Cezar
Ivănescu: Cred în reîncarnări pentru că ideea mă ajută să mă bag în priză. Tot
el: Am luat poezia tot ca pe o competiţie sportivă – ce să iasă, îmi zic, dacă
o abordezi astfel? Îl acuză pe tatăl lui Labiş că l-a împins să scrie poezii
comuniste. Era cît pe ce să o fac şi eu, zice – deşi era reacţionar, aflat sub
influenţa mamei lui, greco-albaneză. Florin Mugur – mofturi. S., despre
contestarea publică a realegerii lui Ceauşescu, despre o Uniune a scriitorilor
alternativă. De la Paris îşi aminteşte excrementele de cîine de pe trotuare. Şi
o declară, nu are măcar tactul să eludeze această infirmitate a sufletului său.
Dar măcar e adevărat? Sau e un exhibiţionism fără frontiere, sau o dorinţă
bolnăvicioasă de a face opinie separată, de a scuipa în obraz sensibilitatea
omului comun, de a face pe deosebitul în toate împrejurările. Sau e vorba doar de
surprinderea/lipsa de imaginaţie că şi la Paris - Oraşul Lumină sunt gunoaie pe
stradă? Oricum, departe de Elitis ca de la cer la pămînt. Poate că unii,
ahtiaţi după scene licenţioase, după scîrnă şi gunoaie, să parcurgă cu interes
aceste texte de neagră umoare, dar niciodată o pătură mai largă de cititori,
lumea care îşi doreşte o deschidere spre poezie şi visare nu va da buzna la
alde optzecişti. Să-i spun astea lui Nicu Ţ., după ce i-am spus multe pe
această temă?
În antichitatea greacă poeţii erau nişte iniţiaţi. Phoebe – luna mijlocitoare;
Themis – justiţia; Delfi – templul lui Apolon. Cei doi vulturi au indicat
centrul pămîntului.
Pietre: Hans Apr: “Concreţiunea este procesul natural al comprimării,
călirii, coagulării, îngroşării, creşterii laolaltă… Concreţiunea înseamnă închegare,
piatră, plantă, animal, ou.” Brâncuşi, un ritual al ascuţirii uneltelor.
Folosea securea, nu tesla! (Directeţea loviturii…)
Mi se pare a fi ajuns la constatarea că nu mai eşti dispus să scrii
cînd vezi că nu merită. Prin deducţie, înseamnă că atunci cînd scriai,
indiferent cu ce motivaţie de moment, în fond erai convins că a scrie este
important – măcar pentru tine - şi că merită!
Va urma
După părerea mea, ,,Balada morții" e cea mai reușită poezie din lirica lui Topârceanu.
RăspundețiȘtergereFrumoase mai sunt sălciile din foto!
Numai bine vă doresc!
Depun Aici mărturie că - în materie de poezie a proletarului sărac ce-am fost şi persist - dacă Alecsandri şi Coşbuc erau Legendele manualelor noastre de toate gradele, apoi Topîrceanu era Poetul nostru cel de zilele toate. Ba, şi de mai multe ori pe zi... Acuma, "posmodernii" manolescieni nici măcar nu ştiu cine este, dar se pretind poeţi, dacă-şi umplu gura cu... ce-şi umplu.
RăspundețiȘtergereDar, nu numai proletcultul dejist l-a cultivat. Să nu uităm de "şezătorile literare" itinerante administrate şi patronate de Sadoveanu, în interbellic... Dacă pe afiş nu erau Topîrceanu şi Minulescu, degeaba venea Păstorel sau epigramiştii de faimă, pe care şi noi i-am mai prins...
Doamne, ce vremi... Parcă nici nu le-am fi trăit!
"Veacul nostru ni-l umplură saltimbancii şi irozii", plus paţakinele, hoţii şi political-nărozii.
Culai Albinatorul seminţelor germinate-n minisere balconate. Ni chiar ca Lidia, dar cît mai strîns-aproape.