Scriitorul zilei: I. A. Bassarabescu, n. 1870 http://ilazu.blogspot.com/2011/12/scriitorul-zilei-ia-bassarabescu-poezii.html
Alti scriitori din Calendar:
Andrei Ionescu, n. 1939
Liviu Petrescu, n. 1941 http://ilazu.blogspot.com/2012/07/scriitorul-zilei-liviu-petrescu.html
Lidia Lazu in recital:
http://youtu.be/LNE1Lsvyv2k
http://youtu.be/iIr5fjjPFeM
http://youtu.be/-bQEYKn9Cww
Poezia zilei: Ion Lazu
Mama
Trebuie să aibă
vreun rost şi mirosul
de tămîioară, că
prea e din cale-afară de plăcut
sufletului. Bagi
nasul, aspiri
parfumul
neasemuit,
ţi se încălzeşte
sufletul. Vrei să te bucuri
în continuare
de farmecul lui,
tragi încă o dată pe nări, însă
deja tăria
mirosului s-a pierdut. Doar atît a fost –
un semnal scurt,
parcă anume
pentru tine, într-o
clipă norocoasă…
Mother
There
has to be some use for the scent
Of
incense, because it’s much too overly pleasing
To
the soul. Stick your nose in, breathe in
The
unrivaled scent,
Your
soul warms up. You want to enjoy
Still
Its
charm, you sniff again, alas
The
potency of the smell is already gone. That’s all there was –
A
short signal,
As
if especially for you, in a
Lucky
moment…
Schiţa portretului
Nu e nimic mai
interesant la om decît felul cum
îl vezi prima
dată - şi niciodată după aceea.
Te surprind
anumite trăsături, gesturi -
ai zice că de
când eşti
n-ai mai văzut
aşa ceva.
Îţi spui că ar
merita să le cercetezi
cu de-amănuntul,
pe îndelete. Dar
persoana se mişcă din faţa ta,
dispare.
Sprîncene arcate. Ochi migdalaţi, un
nas
aristocratic, buze nervoase. Trei inele
pe degetele
mîinii stîngi, două
pe cealaltă.
Conştiinţa de
sine a unei femei tinere, arătoase. Soră
cu cea de
alături,
cu care vorbea?
Ce crede ea despre sine?
Despre bărbaţi,
în timp ce
îşi mută
privirile prin preajmă. Poate iubi un
copil spelb?
O mătuşă senilă?
The sketch of the portrait
There
is nothing more interesting in a man that the way
You
first see him – and never again.
You’re
startled by certain features, gestures –
You’d
say that you’ve never
Seen
such a thing.
You
tell yourself it’s worth a thorough
Investigation,
At
length. But the person moves from before you,
They’re
gone. Arched eyebrows. Almond eyes, an
Aristocratic
nose, nervous lips. Three rings
On
the left hand’s fingers two
On
the other.
The
self-awareness of a pretty, young girl. Sister
To
the one next to her,
To
whom she was speaking? What does she think of herself?
About
men, as she
Roams
her eyes around. Can she love
A
pale child?
A
senile aunt?
Învierea
Castani
înfloriţi, delicatul parfum.
Singur pe drum,
iau lumină. Revenind spre
casă, nimeni nu
cere să-şi aprindă
de la mine, iar
eu, prea emoţionat, nu reuşeam
să îngaim celor
ce treceau
pe alături:
Hristos a înviat! atît şi nimic
mai mult aş fi
dorit…
Zadarnic
încercam, fălcile încleştate. Apoi
chiar se opreşte
cineva, cere
lumină şi eu, cu voce puternică
de data asta:
Hristos a
înviat! Abia acum fericit, exaltat
părîndu-mi-se că
iau parte la
minunea
Învierii.
Resurrection
Chestnut
trees in bloom, the delicate perfume.
Alone
on the road, I take light. Returning towards
Home,
nobody asks to light
From
me, and I, too emotional, couldn’t manage
To
cobble together the words to passers by
Alongside
me: Christ has risen! That and nothing
More
is what I would have liked…
In
vain I tried, jaws locked. Then
Someone
actually
Stops,
asks for light and I, my voice strong
This
time:
Christ
has risen! Just now happy, exalted
As
if I took part in the
Miracle
of Resurrection.
Norul de cuvinte
Cum aş scrie
fără ochelari, bazîndu-mă doar
pe iscusinţa
mîinii, ca într-o noapte a văzului –
ci mintea îşi
urmează drumul, mîna poartă
condeiul
abstract
pe hîrtie - sub
ceaţa unui rînd încerci să aşterni ceaţa
altui rînd –
se adună pe
cerul alb al coalei un nor vineţiu.
Ce anume s-a
depus acolo
din sufletul
neîmpăcat cu sine?
The cloud of words
How
would I write without glasses, dependent solely
On
the skill of the hand, as in a night of sight –
For
mind follows its path, the hand carries
The
abstract pen
On
the paper – in the mists of a line you attempt to include the mist
Of
another line –
Gathered
on the white paper’s sky a purple cloud.
What
exactly is deposited there
From
the restless soul?
Traduceri de Andrei Lazu
Ion Lazu - O pagina de Jurnal, 1995
(din Lamentatiile Uitucului, in manuscris)
26 sept 95. Trăim cum putem şi vine prea repede un moment cînd nu mai putem trăi
nici aşa… Transcriu la maşină Jurnalul,
la pag. 615 apare tema Gherasie şi cred că ar fi bine să las de-o parte tot ce
ţine de ea; vom vedea pe urmă ce vom face cu acest material, poate nu merită
efortul, poate miza e prea mică.
14 oct. 95. Sîmbătă, deja la prînz – asta ar fi trebuit să fie la mine o zi a
jurnalului, dar Lidia e la Şoimu, încă de joi, iar A. e la V., să guste noul
must. La piaţă, apoi şmotru, curăţenie, rufe spălate şi abia acum ajung la masa
de chin / de scris.
Mario Vargas-Llosa. Ieri, o zi de roman, dacă aş avea răbdarea şi
puterea să mă concentrez asupră-i. Plec de la slujbă, sunt la casa Vernescu pe
la 9:45, pe o vreme ca de carte poştală ilustrată cu toamna pe calea
Mogoşoaiei. Pe marele peruan îl aşteptau deja reporterii, televiziunile. În
faţa treptelor, Andrei Ionescu. Înăuntru se pusese în vînzare cartea Peştele în apă, 10 000 lei, o cumpăra
lumea pe capete. Mă văd cu diverşi, cu C. Regman, vine şi Mircea Zaciu, despre
care tocmai îi spuneam lui C.R. că m-a dezamăgit profund cu Dicţionarul său. Aranjază să-i dea
cartea despre Creangă. Apare Dăian, chel, îşi scoate trompeta din sacoşă şi o
încearcă din uşă şi Angela Marinescu, în negru de sus pînă jos, parcă în mare
doliu; C. Mohanu, Platon Pardău, G. Dimisianu şi cam atît dintre scriitori.
Puseseră o măsuţă în hol, la baza scării, dar văzînd că e multă lume, au
mutat-o în sala mare.
Intrăm în sală. Apare MVL, aplauze. Îl prezintă L. Ulici, vorbeşte
Andrei Ionescu, directoarea şi traducătoarea, apoi MVL. Un om de 6o de ani,
înalt, tip de spaniol rasat, chip prelung, păr cărunt, lung, pieptănat cu
cărare pe stînga, foarte spilcuit, nas coroiat şi ochi mari, verzi, făcînd ape
transparente. Nu reuşesc să iau autograf, se mută la masa cu cărţile, din hol,
acolo altă mare înghesuială, iese cineva şi-i văd iscălitura: MVL şi atît, dar
foarte mari aceste iniţiale. O să fie altă întîlnire luni dimineaţa, cu
scriitorii, la casa Sadoveanu. Ies şi intru de cîteva ori, înăuntru fiind prea
cald, C. Regman şi M. Zaciu s-au răzleţit, constat că lumea s-a adunat în altă
sală, la bufet. Aici Dimisianu şi alţii pe care nu-i văzusem la înghesuială:
Paleologu, Blandiana, C. Crişan, M.L. Cristescu, Maria Urbanovici. Vine şi V.
Rebengiuc, apoi Octavian Paler, dar MVL se retrăsese într-o încăpere mai mică,
unde nu-i lasă să intre pe Paler şi Dimisianu. Apare şi Pleşu în uşă, patrat.
Îl văd pe Mircea Ciobanu traversînd sala bufetului, e cu Rodica şi încă alte
persoane. Ea îmi spune că M. are o editură, că au lansat o carte a lui
Paleologu despre Sadoveanu şi că deja a promis la 50 de prieteni că îi publică
– dar de unde bani? Unde e difuzarea? De un an sunt fără un salariu, patru
oameni, doi studenţi. Din ce trăim? Numai la fax au datorie un milion, M. se
implică prea mult, visează, promite, dar nu e un manager abil. Cine cumpără
exegeze Sadoveanu? Sau pe ceilalţi amici? Îi spune dnei redactoră că trebuie
instituit un orar, scriitorii îi telefonează la orice oră din noapte; M. e cardiac,
nu? Partitura ei: că Mircea nu e realist, nu au bani, trăiesc din cei 50 plus
50 dolari trimişi de soră şi de cumnată. Iar pe M.C. îl văd foarte agitat,
traversează încoace şi încolo, vine spre mine şi de cîteva ori mă întreabă ce
mai fac. A găsit-o pe dna colaboratoare, aceasta îmi spune că editura e pe
numele ei şi al lui David, acesta numai cu numele. Mircea e totul. Ieşim în
faţa scărilor, M.C. vorbeşte cu mai mulţi, cu Aurel Rău, se pare, un domn
plăcut la vedere, blajin la vorbă, ca la 60-65 de ani, apoi are un fel de
altercaţie cu V.P.Fati, care se cam ţinuse după el; îi reproşază, exasperat: De
ce faci asta? Chestiile astea? De ce le faci mereu? Însă obiectul reproşului nu
mi-e cunoscut. R., cînd plecăm îl atenţionează: Eşti nervos, galben… El: Sunt
palid de supărare, nu vezi ce-mi fac? Pînă la teatrul C. Tănase mergem
împreună, apoi R. pleacă spre casă, iar noi spre Pţa Romană. Mircea se apucă
să-mi spună marile planuri şi se lansează: dacă ai o carte care crezi că te
poate reprezenta, cu ultimele modificări, sau un eseu, ideile tale, cam 180 de
pagini. Ce crezi despre lumea pietrelor, despre oamenii munţilor. Şi insistă că
eu sunt un gînditor interesant, care trebuie să lase mărturie ideile sale
despre această lume, pentru viitorime. De la colaboratoarea sa, nu i-am reţinut
numele, o doamnă la 40 de ani, înaltă de tot, cu ochelari şi ochi albaştri, cu
o mapă în care spune că are aprobări şi contracte de difuzare cu diverse
librării, aflu că editura contează pe sponsorizările fundaţiei Soroş. Acum înţeleg
că Mircea voia să afle la ce lucrez; îi spun de Mai devreme decît niciodată, 175 pagini, de Rămăşagul, încă 175 pagini, de Nistrul,
prima mea amintire; l-ar interesa şi un număr de poezii care să mă
reprezinte, publicate sau inedite; mă gîndesc îndată la o selecţie din Muzeul… şi din manuscrisul de la C.
Rom.; îi spun de un Jurnal, tocmai îl
bat la maşină. Cîte pagini? Am ajuns la p. 700, zic. Se arată încîntat că am un
jurnal, zice: N-am ştiut, dar am bănuit că ţii un jurnal – şi o spune cu
bucurie, de parcă dintr-odată amîndoi am fi cîştigat ceva. (Ce nu s-a pierdut
din întîlnirile noastre…). Zice: Deja îi public lui M.H.S. 500 pagini de
jurnal, ţi-l public şi pe-al tău! Eu: pot da numai jurnalul literar, si să scot
unele părţi, să-l aduc la 399 pagini. El: Nu numai jurnalul literar, un jurnal Lazu. Şi tot vorbind, foarte
prinşi de subiect, el foarte decis să mă publice, ajungem la Pţa Romană,
cumpărăm covrigi şi ne despărţim. Mă întrebase şi de Lidia, de cartea ei: s-a
vîndut, 500 exemplare, nu mai avem în casă decît două-trei exemplare! Că a
cîntat în catedrala de la Satu Mare, visul vieţii ei, a sunat extraordinar. De
A. că e un copil foarte ataşat, tandru, că ne merge foarte bine la toţi trei. E
teribil ce mult se poate bucura pentru bucuriile mele! Poate lucrul cel mai
impresionant, în afară de faptul că-mi oferă prietenia lui necondiţionată şi că
face dovada unei reale consideraţii pentru scrisul meu.
Vin acasă cu această mare bucurie, împărtăşită Lidiei, după ce-i
dădusem alte două veşti bune: că C. Turturică vrea ca ea să dea un recital la
Casa Americii Latine şi că m-a căutat la telefon N. Corjos, care se arată
interesat de scenariile mele, îndeosebi de cel cu Basarabia.
Lidia bucuroasă de aceste veşti. Îi zic: Vezi, nu degeaba băteam eu la Jurnal. Ea: O să-l iau la lectură şi o
să fac o primă selecţie, la fel cu poeziile. Zice: Mă cam temeam că n-ai să mai
reuşeşti să publici. Tot ieri aflasem de la Rodica: soţia lui Nelu Ivan are o
tumoră la creier. “Asta după ce toată viaţa a tras atîtea cu ea.”
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu