Scriitorul zilei: Ileana Vulpescu
http://ilazu.blogspot.ro/2012/05/scriitorul-zilei-ileana-vulpescu-poezii.html
Pagini de jurnal, 1992
Cărţile prietenilor mei
Fotografii de autor...
http://ilazu.blogspot.ro/2012/05/scriitorul-zilei-ileana-vulpescu-poezii.html
Pagini de jurnal, 1992
O paranteză:
Ţuţea povesteşte că pe vremea şcolii s-a dovedit deosebit de dotat intelectual,
însă complet neîndemînatec, nu putea face mai nimic cu mîinile. (M-am temut că
o să spună asta şi chiar a spus-o...) Poate şi acest aspect să-l fi descurajat
de munca practică, să-l fi împins spre speculativ, spre abstracţiuni... Nu pot
spune că m-am dovedit de mic un îndemînatec, mai ales că nu aveam ocazia să-mi
exersaz dexterităţile, să le exercit sau măcar să încerc. Cu timpul, ceea ce
s-ar numi la mine îndemînare s-ar putea să nu fie decît rezultatul perseverenţei,
rudă bună cu buna-credinţă şi cu ingeniozitatea, poate şi cu ceva exasperare:
nu-mi place să văd că lucrul rămîne nefăcut. La nivelul lăcătuşului, nu suport
tirania unei uşi care nu se închide bine – caz concret: uşa de la primăria unde
locuiesc, pe moment. Pe de altă parte, eu nu sunt într-o ceartă cu lucrurile,
la alţii văd un divorţ de ele, eu nu am duşmănie pe ele, ci mă apropii cu
prietenie, căutînd înţelegere, conciliere; un rezultat mulţumitor.
Nici în
privinţa scrisului, eu nu căşun pe cititor, să-l scot dintr-ale lui, să-i
prezint o lume insolită, pe dos – ci eu mă străduiesc să-mi fac pe cît posibil
explicită propria părere. Sigur, cu un asemenea mod de a vedea rostul
scrisului, nu poţi ajunge prea departe întru glorie. Mulţi ţi-o vor lua
înainte. Ci eu, repet, nu vreau să întrec pe nimeni, nu vreau să o iau altuia
înainte; am pus cîndva asta pe seama unui deficit de vitalitate, apoi pe seama
unei rău-înţelese modestii, sau direct pe seama unei nu prea bune păreri despre
sine. Poate să nu fie decît mulţumirea de sine a omului mediocru, care îşi
spune şi ar vrea să spună şi altora: sunt aşa cum sunt şi asta mă bucură atît
de tare, că nu are nici un rost să mai cîrtesc şi să-mi doresc mai mult. Dar
sunt şi un om demn, deci nu mă exhib, nu mă dau peste cap numai ca să atrag
atenţia. Dacă voi avea ceva de spus, o voi face în mod firesc, convins că
mesajul meu va ajunge la cititor. Izvorul e izvor şi dacă ţîşneşte din stîncă
şi dacă se prelinge discret în iarbă; apa vie e apă vie oriunde şi oricum s-ar
prezenta.
Ţuţea: Dacă nu
ai conştiinţa existenţei metafizice, bătrîneţea e o ofensă. (De ce nu o ai,
bătrîne domn?)
Poezia În tine
îmi pun nădejdea, frunză - vezi ms.
Poezia: S-au scris demult toate poeziile…-
vezi ms.
***
Elţîn declară
că problema Transnistriei nu trebuie rezolvată decît pe cale politică, prin
negocieri; el “exclude rezolvarea pe cale militară”. Dar ce constatăm? Lebed
îşi vede de treaba lui şi Elţîn nu-i spune un cuvinţel: “Cavalere treci la
loc!” Vorba lui C.: lefurile le vin de la Moscova, în continuare. Nu li se taie
subvenţiile.
Spun unii, cam
aceiaşi: sub comunism, cultura nu a pierit, ea a mers mai departe. Pare un
elogiu adus literaturii, forţei creative, în general, dar cînd vezi cine aduce
aceste elogii, te întrebi dacă nu vor să-l scuze pe dictator, arătînd că dracul
nu e aşa de negru, iar ceea ce era important a fost salvgardat. Creatorul român
a rezistat cenzurii, şi-a scris cărţile şi chiar a reuşit să le strecoare.
Mă întreb în
continuare cum a fost, de fapt. Şi cum ar fi fost dacă în literatura română nu
ar fi survenit nefericitul hiatus, dacă ea şi-ar fi urmat linia fericită dintre
războaie, cu oamenii care-şi făcuseră mîna atunci etc, etc.
Ce-au făcut
unii şi alţii dintre scriitorii de seamă, rămîne de amănunţit. Unii n-au putut
să publice nimic important, alţii s-au dat cu puterea ca să aibă un os de ros,
iar cei mai mulţi au încercat să rămînă decenţi, cînd exista un sistem bine pus
la puct de a-l constrînge pe autor să facă toate concesiile, să se compromită
deci. Cum au încercat unii şi cu mine, de ex. I Horea, în mai multe rînduri,
cerîndu-mi poezii şi articole “pe linie”; l-am respins politicos, dar ferm. Se
va fi gîndit: să mai scrie şi alţii, să mă pierd printre atîţia care s-au
mînjit. Îmi amintesc că mi-a cerut prin ‘84 un ciclu de Ziua femeii; probabil o
fi sperat să-i duc ceva cu Savanta. Aveam nişte poezii de dragoste, i le-am
dus, de bună credinţă, nu le-a publicat niciodată. Dar acum aş vrea să caut un
răspuns la altă întrebare: Mi-ar fi apărut mie cărţile într-un regim democratic
(de tip capitalist)? Şi iată că răspunsul nu e nici net, nici concludent. Cum
au stat, în fapt, lucrurile? Am început să scriu poezii (neocazionale) după
terminarea facultăţii şi am trimis la Poşta redacţiei, la Luceafărul, la
Contemporanul. Mi-au răspuns pozitiv Mihu Dragomir şi Geo Dumitrescu. Am
debutat cu două scurte poezii în Ateneu, în decembrie ‘64, apoi am mai pulbicat
ici colo poezii, ba şi vreo 2 proze scurte ăn Ateneu; pînă în ‘70, cînd mi-a
apărut primul volum de proze scurte. Nefiind pe teme conjuncturale, aş zice că
ar fi apărut cu atît mai lesne sub un alt regim politic. Cred că şi volumele
următoare mi-ar fi ieşit, bine-înţeles fără atâta întârziere, dar şi fără să
facă gaură în cer, fără să–mi aducă faimă şi bani. Aş fi devenit mare scriitor
mare? Greu de spus.
E greu de spus
ce-ar fi devenit România însăşi. Nici asemenea Italiei, nici Greciei, nici
Turciei – şi atunci îmi e greu să estimez. Ce ar fi fost cu mine, cu familia
mea? Ne întorceam pe malul Nistrului? Mi-e greu să mă gîndesc, de fapt nici
nu-mi convine, sînt solidar cu trecutul meu, vezi-bine…
Poezia Are baba o grădiniţă lată de un pas…
Cărţile prietenilor mei
Fotografii de autor...
Mormântul scriitorului Mircea Ciobanu |
Un mormânt de sculptorul George Apostu |
Biserica cimitirului Eroilor Revoluţiei |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu