Scriitorul zilei: Ştefan Bănulescu
http://ilazu.blogspot.ro/2012/09/scriitorul-zilei-stefan-banulescu.html
Pagini de jurnal 1992
Poezii de Elisabeta Isanos
Braţe seculare
Se-ntind spre mine braţe seculare,
Ca nişte crengi de carne şi de oase,
Nu sunt cu totul vie ci mă ţine
Pământul unor inimi arboroase.
Eu nu trăiesc de tot, ci numai par,
Cum face orice pasăre când cântă,
Eu vieţuiesc atât cât e nevoie
De mine-n pumnul care mă frământă,
Eu nu de tot m-am tras din primul gând,
Ci doar cât între vorbe o tăcere,
De-aceea veşnic braţul secular
Mă zgâlţâie şi a-nvia îmi cere,
Dar eu las viaţa să se odihnească,
Trăiesc încet de tot, se-ntind zadarnic
Braţe din veac din vis să mă trezească.
(Din Poemele Dagmarei / Les poemes de Dagmar, Ed. Lucman, 2013)
Cărţile prietenilor mei: Florina Ladislau, Culori scrise, Ed. Semne, 2013
ion lazu, Fotografii...în Groapa Văcăreşti...
http://ilazu.blogspot.ro/2012/09/scriitorul-zilei-stefan-banulescu.html
Pagini de jurnal 1992
4 august, continuare: Pe valea
Arieşului Mic, altă lume, gospodării frumoase, case-vile, de parcă te afli în
Elveţia, iar peisajul este mirific. Vizităm Muzeul Avram Iancu, în mare măsură
un muzeu etnografic, ai mei au ce vedea şi-i interesează ce le explic. Mergem
la vale prin sate şi vedem cascada Vidra, apoi prindem o ocazie şi ajungem la
Cîmpeni, de unde abia la 8 seara luăm autobuzul spre Arieşeni. Ne oprim la
Gîrda de Sus, găsim unde să dormim la o profesoară care s-a reprofilat pe
agroturism. În centru se construieşte o biserică di granda, gust îndoielnic. Însă noi vizităm, a doua zi dimineaţa
vechea bisericuţă de lemn, 1792 – două sute de ani încheiaţi! - căci pe cînd
ajunsesem în dreptul ei, încep să bată clopotele, e slujbă, stăm de la început,
oameni adunaţi de prin sălaşele de munte, preotul ne cădelniţează, credincioşii
cîntă textele împreună, în cor. Podele legănătoare, pereţi de lemn, zugrăviţi,
lumina venită prin ferestre, glasuri frumoase, genul de melopee, ceva între
muzica bisericească şi doinele moţeşti trăgănate. S-a citit din Evanghelii,
apoi preotul a ieşit să cădelniţeze şi a trecut prin faţa fiecărui enoriaş,
parcă dîndu-i odată cu fumul de tămîie şi puţin har; în faţa mea s-a oprit şi
m-a întrebat dacă am găsit loc de găzduire, a trecut în pronaos cu tămîierea şi
la întoarcere s-a mai oprit o dată în faţa noastră, cădelniţînd, cu o solemnă
înclinare a capului.
Andrei trăgea
să plecăm, desigur cu gîndul la gheţar, dar Lidia nu s-ar mai fi desprins din
acea atmosferă, cu cîntece-balade, lumină şi fum de tămîie. Am ieşit în fine,
aş fi făcut vreo poză cu cimitirul din jurul bisericuţei cu turlă semeaţă, căci
erau aspecte nostime: pălării negre puse pe cruci, desagi atîrnaţi de braţele
de piatră. Dar L. nu m-a lăsat, i se va fi părut că stric vraja momentului.
Pîrîul Gîrda
Seacă ne-a fermecat, apa ca un fel de miere prelingîndu-se pe mari lespezi, de
fapt hidroxizii de fier din calcare. Urcăm preţ de cîteva ore, mereu pe
drumeaguri cotite, de car şi de picior, printre poieni şi perdele de pădure, intersectîndu-ne
cu 2-3 grupuri de tineri care coborau de la gheţar. Pe platou, case aşezate
ciudat, pe mari blocuri de piatră; fîntîni cu par şi găleată. Gheţarul e o
încîntare: se coboară într-un gol carstic oarecum patratic, pe trepte foarte
dese, abrupte, de fier; descinzi direct pe podeaua de gheaţă albă-tulbure.
Chiar în această antecameră dai de un prim cort de gheaţă, din care pe vremuri
localnicii tăiau cu securea gheaţă pentru a ţine rece apa, aici o mare
problemă, fiind vorba de o zonă carstică, aridă; mai departe un canin imens
atîrnînd din falca peşterii; pe lîngă el pătrunzi în camera principală,
coborînd încă un rînd de scări: stalactite şi stalacmite de gheaţă, înalte de
5-10 m, strălimpezi şi avînd forme umane ori animaliere – o privelişte
mirifică, precum în castelele de cleştar din basme. Temperatura +1 grad vara,
iarna – 7 grade, cînd formele cresc în dimensiuni, pe cînd vara se reduc cu o
treime. Gheaţa de sub noi a fost sondată şi are 25 m grosime. Sunt şi alte
încăperi, dar nu se vizitează, cum nici cele cu stalactite şi stalacmite de
calcar colorate diferit. Fac vreo două poze pe scară, urcînd. Luasem un calup
de gheţă translucidă în punga de plastic cu fructe.
Căutăm o poiană
cu izvor, la sugestia ghidului. Acolo am mîncat şi am adăstat cîteva ore bune,
L.+ A. au adunat chimen din fîneaţă de mi-au umplut rucsacul. Am ridicat tabăra
pe la 6 pm şi am coborît spre Gîrda, pe acelaşi drum. Cînd să ajungem jos,
întîlnire cu un nene cam beat, epitrop, ne văzuse la slujbă. Lungă discuţie:
religie, naţiune, politică, le lăudăm bisericuţa şi preotul, dar trebuie să-i
scot din cap năzbîtiile despre Rege: Nu e deajuns că l-au calomniat bolşevicii
45 de ani, acum noi să repetăm ce au născocit ei? Seara, relaxare acasă, somn
bun; a doua zi pe la 9:30 plecăm de tot. Ne abatem pe la Peştera Poarta lui
Ionel, ne minunăm de formele carstice date de şuvoaiele de apă, un fel de
bazinete din care apa se prelinge, apoi intrăm în peşteră cu doar lanterna mea
şi vedem ce s-a putut, deşi ar mai fi fost. Moment grav, cît pe ce să păşesc în
golul unui aven fără fund. Frisoane de groază, dar nu le spun nimic. Ne
retragem binişor, coborînd pe o scară de lemn cam putredă, cu fuştei lipsă.
Masa o luăm în faţa peşterii, la soare, lîngă şuvoaiele şi bazinetele
strălimpezi…
(Din Lamentaţiile Uitucului)
va urma
Braţe seculare
Se-ntind spre mine braţe seculare,
Ca nişte crengi de carne şi de oase,
Nu sunt cu totul vie ci mă ţine
Pământul unor inimi arboroase.
Eu nu trăiesc de tot, ci numai par,
Cum face orice pasăre când cântă,
Eu vieţuiesc atât cât e nevoie
De mine-n pumnul care mă frământă,
Eu nu de tot m-am tras din primul gând,
Ci doar cât între vorbe o tăcere,
De-aceea veşnic braţul secular
Mă zgâlţâie şi a-nvia îmi cere,
Dar eu las viaţa să se odihnească,
Trăiesc încet de tot, se-ntind zadarnic
Braţe din veac din vis să mă trezească.
(Din Poemele Dagmarei / Les poemes de Dagmar, Ed. Lucman, 2013)
Cărţile prietenilor mei: Florina Ladislau, Culori scrise, Ed. Semne, 2013
ion lazu, Fotografii...în Groapa Văcăreşti...
"Eu nu trăiesc de tot, ci numai par,
RăspundețiȘtergereCum face orice pasăre când cântă,
Eu vieţuiesc atât cât e nevoie
De mine-n pumnul care mă frământă"...
Ce frumos refren de baladă!
Ce frumoase amintiri scrise, fotografiate.
Cetind, privind, nu poţi să stai deoparte
cînd amintiri năvală dau, să-ţi vadă
că inima zvîcneşte-a bucurie
că le-ai trăit ori le-ai visat... Cine mai ştie...
Aşadar, în 1992, împreună cu "L + A", aţi fost pe meleagurile Bulzeştilor, nu doar ca "vizitatori", ci aţi şi locuit o vreme. Şi aţi avut timp să hălăduiţi în voie prin cele locuri...
RăspundețiȘtergereÎn cazul d-voastră, vorba "Călătorului îi şade bine cu drumul" trebuie însoţită de completarea: "şi cu povestitul"! Am citit cu mare plăcere!
Citesc cu interes şi paginile de jurnal, o cronică lucidă a anilor în care vedeam cum se năruie, una după alta, speranţele noastre într-o evoluţie normală a lucrurilor.
Fotografiile - întotdeauna prilej de delectare şi de invidie... Printre altele, şi pentru zâmbetul ferestrelor casei d-voastră, împodobite de "Zâna Florilor" cu "fetele" ei multicolore şi vesele!
Gânduri bune,
Sânziana Batişte
Da, stimată Sânziana Batişte... am făcut o campanie la Bulzeştii de Sus, deci în Apuseni, unde nu mai lucrasem de prin 1968, trimis an de an în cu totul altă zonă...Şi bucuria mea a fost să-i pot avea alături pe iubiţii mei Lidia şi Andrei. Dar ce vară minunată! De neuitat, de neuitat... Desigur, fiind mai tot timpul cu cei doi, n-am prea avut vreme de buchisit la cele însemnări zilnice. Şi cîte n-ar fi fost de notat, doamne! Totuşi, Andrei fiind deja şcolar, au fost nevoiţi să părăsească Bulzeştii; cu mare jale...Un tărâm mirific, cum ni s-a prezentat nouă, îndrăgostiţi de Natură, de aer, ape, munţi, păsări... IAR ÎN LUNA CÂT AM MAI RĂMAS ACOLO, AM DAT GATA ROMANUL RUPTURA, Amintirea unei poveşti de amor din vremea studenţiei...Scris în 1992, totuşi romanul a apărut de-abia în 2004... Cine ar înţelege?! Cenzura economică, mai drastică decât cea oficială...
RăspundețiȘtergereMulţumesc pentru frumoasele "cuvinte împreună". Devotat, Lazu
P.S. V-am trimis au ba acest mic roman, despre care apoi s-a scris destul de frumos?
I.L.
Aţi practicat o meserie grea, care v-a ţinut multă vreme, din câte înţeleg, departe de casă, dar iată că uneori v-a răsplătit şi cu bucuria de a împărtăşi cu cei dragi încântarea prilejuită de vraja unor locuri mirifice. Cele la care se ajunge cu pasul, cu rucsacul în spate, cu cinstită năduşeală... Şi care, odată părăsite, nu se "veştezesc", ci-l însoţesc pe om, umplându-i sufletul cu amintiri luminoase. Dovadă: entuziasmul şi emoţia cu care vorbiţi şi azi despre ele. Aţi descris tare frumos popasul la bisericuţa cea veche... Dar acesta este şi un subiect dureros. Deşi Ministerul Culturii şi Cultelor a inclus, într-un ordin din 2004, 58 de biserici de lemn hunedorene într-o listă a monumentelor istorice, din nepăsarea autorităţilor, din neştiinţa locuitorilor şi din dorinţa lor şi a unor preoţi de a avea biserici MAAARI (!), de FALĂ, multe sunt sortite pieirii! Piere o dată cu ele orice urmă a civilizaţiei lemnului, făurite de meşteri cu har. Piere "sufletul satului"...
RăspundețiȘtergereLa fel se întâmplă cu vechi biserici de piatră din Zarand, unele intrate în patrimoniul UNESCO, în care picturile interioare, adevărate comori de artă, dar şi de istorie (ctitorii lor, reprezentaţi în fresce, fiind cnejii Zarandului) sunt lăsate să se degradeze sau sunt distruse de-a dreptul).
E dezolant să vezi că aceia dintre oamenii de cultură care au putere de influenţă, unii dintre ei chiar putere de decizie, se comportă jalnic, când e vorba de apărarea patrimoniului naţional!
Nu degeaba vorbeam despre invidie! La Bulzeştii de Jos am fost şi eu, în timpul liceului, într-o excursie având ca ţintă Podul Grohotului. Mai târziu, prin Bulzeştii de Sus, am fost la Muntele Găina. Şi aici e greşeala mea!:) N-am profitat de renumele Târgului, ca să găsesc un rucsac de bărbat, de care să mă agaţ, ca să mă ducă mai apoi şi-n alte locuri frumoase ale zonei:) D-voastră sunteţi mult mai familiarizat cu ea! Ferice de "L.+ A"!
Nu mi-aţi trimis romanul. Mi-ar face plăcere să-l citesc.
Gânduri bune,
Sânziana Batişte
Stimată Sânziana Batişte, iată şi varianta lirică, a Lidiei, despre episodul Bisericuţa de lemn de la Gârda de Sus. A dedicat această poezie dlui Mihai Şora, cunoscut de noi la începutul anilor 80 şi de care ne leagă o frumoasă prietenie admirativă. Avem preţioase dedicaâii pe cărţi de-ale domniei sale. Filosoful fiind legat prin naştere de Munţii Apuseni, dedicaţia Lidiei este cu atât mai de înţeles...
RăspundețiȘtergereDupă cum veţi constata singură, şi de data asta emoţia s-a executat la patru mâini...
***
Filosofului Mihai Şora
Bisericuţa de lemn se vaietă la fiece pas
Dacă nu ştii să-i fereşti încheieturile bătrîne
Pe pereţi sunt zugrăviţi cîţiva meşteri
Cu priviri curate şi o maică neadormită
Care veghează
enoriaşii cîntă slujba de-odată cu preotul –
O doină care ţi se prinde de inimă
Să ai mai mult spor la drum
Şi bucată aleasă pe masă
Fum albăstrui şi lame de soare
Printre brazi
Bisericuţa de lemn este înconjurată de cruci
Ale căror suflete adastă prin preajmă
Şi se bucură de orice pălărie sau traistă
Aninată direct de braţul de piatră
Aşteptînd ca însuţi să mulţumeşti
Fiecărei clipe trecute aici
Fiecărui zbor pe care îl vezi sau îl presimţi
Bisericuţa de lemn ce nu putrezeşte vreodată
Este mai mîndră la mine în gînd
Decît o catedrală bogată.
Lidia Lazu
Din volumul "Continuarea cuvântului", Ed. Vinea, 1999.
Da, emoţia trăită atunci rămâne proaspătă, bisericuţa renăscând şi în poezie, cu "încheieturile bătrîne" şi cu "zugrăviţii scrişi pe zid" (spune frumos Ion Barbu): "cîţiva meşteri/ cu priviri curate şi o maică neadormită/ Care veghează"...
RăspundețiȘtergereVie rămâne şi imaginea crucilor sărăcuţe, învăluite în "fum albăstrui şi lame de soare", cu câte-o "pălărie sau traistă/Aninată direct de braţul de piatră"...
Sunt sigură că şi-n sufletul lui A. "parfum, culoare, sunet se-ngână şi-şi răspund" şi acum...
Gânduri bune,
Sânziana Batişte