sâmbătă, 25 mai 2013

Scriitorul zilei: Ştefan Bănulescu
http://ilazu.blogspot.ro/2012/09/scriitorul-zilei-stefan-banulescu.html

Pagini de jurnal 1992
4 august, continuare: Pe valea Arieşului Mic, altă lume, gospodării frumoase, case-vile, de parcă te afli în Elveţia, iar peisajul este mirific. Vizităm Muzeul Avram Iancu, în mare măsură un muzeu etnografic, ai mei au ce vedea şi-i interesează ce le explic. Mergem la vale prin sate şi vedem cascada Vidra, apoi prindem o ocazie şi ajungem la Cîmpeni, de unde abia la 8 seara luăm autobuzul spre Arieşeni. Ne oprim la Gîrda de Sus, găsim unde să dormim la o profesoară care s-a reprofilat pe agroturism. În centru se construieşte o biserică di granda, gust îndoielnic. Însă noi vizităm, a doua zi dimineaţa vechea bisericuţă de lemn, 1792 – două sute de ani încheiaţi! - căci pe cînd ajunsesem în dreptul ei, încep să bată clopotele, e slujbă, stăm de la început, oameni adunaţi de prin sălaşele de munte, preotul ne cădelniţează, credincioşii cîntă textele împreună, în cor. Podele legănătoare, pereţi de lemn, zugrăviţi, lumina venită prin ferestre, glasuri frumoase, genul de melopee, ceva între muzica bisericească şi doinele moţeşti trăgănate. S-a citit din Evanghelii, apoi preotul a ieşit să cădelniţeze şi a trecut prin faţa fiecărui enoriaş, parcă dîndu-i odată cu fumul de tămîie şi puţin har; în faţa mea s-a oprit şi m-a întrebat dacă am găsit loc de găzduire, a trecut în pronaos cu tămîierea şi la întoarcere s-a mai oprit o dată în faţa noastră, cădelniţînd, cu o solemnă înclinare a capului.
Andrei trăgea să plecăm, desigur cu gîndul la gheţar, dar Lidia nu s-ar mai fi desprins din acea atmosferă, cu cîntece-balade, lumină şi fum de tămîie. Am ieşit în fine, aş fi făcut vreo poză cu cimitirul din jurul bisericuţei cu turlă semeaţă, căci erau aspecte nostime: pălării negre puse pe cruci, desagi atîrnaţi de braţele de piatră. Dar L. nu m-a lăsat, i se va fi părut că stric vraja momentului.
Pîrîul Gîrda Seacă ne-a fermecat, apa ca un fel de miere prelingîndu-se pe mari lespezi, de fapt hidroxizii de fier din calcare. Urcăm preţ de cîteva ore, mereu pe drumeaguri cotite, de car şi de picior, printre poieni şi perdele de pădure, intersectîndu-ne cu 2-3 grupuri de tineri care coborau de la gheţar. Pe platou, case aşezate ciudat, pe mari blocuri de piatră; fîntîni cu par şi găleată. Gheţarul e o încîntare: se coboară într-un gol carstic oarecum patratic, pe trepte foarte dese, abrupte, de fier; descinzi direct pe podeaua de gheaţă albă-tulbure. Chiar în această antecameră dai de un prim cort de gheaţă, din care pe vremuri localnicii tăiau cu securea gheaţă pentru a ţine rece apa, aici o mare problemă, fiind vorba de o zonă carstică, aridă; mai departe un canin imens atîrnînd din falca peşterii; pe lîngă el pătrunzi în camera principală, coborînd încă un rînd de scări: stalactite şi stalacmite de gheaţă, înalte de 5-10 m, strălimpezi şi avînd forme umane ori animaliere – o privelişte mirifică, precum în castelele de cleştar din basme. Temperatura +1 grad vara, iarna – 7 grade, cînd formele cresc în dimensiuni, pe cînd vara se reduc cu o treime. Gheaţa de sub noi a fost sondată şi are 25 m grosime. Sunt şi alte încăperi, dar nu se vizitează, cum nici cele cu stalactite şi stalacmite de calcar colorate diferit. Fac vreo două poze pe scară, urcînd. Luasem un calup de gheţă translucidă în punga de plastic cu fructe.
Căutăm o poiană cu izvor, la sugestia ghidului. Acolo am mîncat şi am adăstat cîteva ore bune, L.+ A. au adunat chimen din fîneaţă de mi-au umplut rucsacul. Am ridicat tabăra pe la 6 pm şi am coborît spre Gîrda, pe acelaşi drum. Cînd să ajungem jos, întîlnire cu un nene cam beat, epitrop, ne văzuse la slujbă. Lungă discuţie: religie, naţiune, politică, le lăudăm bisericuţa şi preotul, dar trebuie să-i scot din cap năzbîtiile despre Rege: Nu e deajuns că l-au calomniat bolşevicii 45 de ani, acum noi să repetăm ce au născocit ei? Seara, relaxare acasă, somn bun; a doua zi pe la 9:30 plecăm de tot. Ne abatem pe la Peştera Poarta lui Ionel, ne minunăm de formele carstice date de şuvoaiele de apă, un fel de bazinete din care apa se prelinge, apoi intrăm în peşteră cu doar lanterna mea şi vedem ce s-a putut, deşi ar mai fi fost. Moment grav, cît pe ce să păşesc în golul unui aven fără fund. Frisoane de groază, dar nu le spun nimic. Ne retragem binişor, coborînd pe o scară de lemn cam putredă, cu fuştei lipsă. Masa o luăm în faţa peşterii, la soare, lîngă şuvoaiele şi bazinetele strălimpezi…
(Din Lamentaţiile Uitucului)
va urma 

Poezii de Elisabeta Isanos

Braţe seculare

Se-ntind spre mine braţe seculare,
Ca nişte crengi de carne şi de oase,
Nu sunt cu totul vie ci mă ţine
Pământul unor inimi arboroase.

Eu nu trăiesc de tot, ci numai par,
Cum face orice pasăre când cântă,
Eu vieţuiesc atât cât e nevoie
De mine-n pumnul care mă frământă,

Eu nu de tot m-am tras din primul gând,
Ci doar cât între vorbe o tăcere,
De-aceea veşnic braţul secular
Mă zgâlţâie şi a-nvia îmi cere,

Dar eu las viaţa să se odihnească,
Trăiesc încet de tot, se-ntind zadarnic
Braţe din veac din vis să mă trezească.

(Din Poemele Dagmarei / Les poemes de Dagmar, Ed. Lucman, 2013)


Cărţile prietenilor mei: Florina Ladislau, Culori scrise, Ed. Semne, 2013


  














ion lazu, Fotografii...în Groapa Văcăreşti...




6 comentarii:

  1. "Eu nu trăiesc de tot, ci numai par,
    Cum face orice pasăre când cântă,
    Eu vieţuiesc atât cât e nevoie
    De mine-n pumnul care mă frământă"...

    Ce frumos refren de baladă!

    Ce frumoase amintiri scrise, fotografiate.

    Cetind, privind, nu poţi să stai deoparte
    cînd amintiri năvală dau, să-ţi vadă
    că inima zvîcneşte-a bucurie
    că le-ai trăit ori le-ai visat... Cine mai ştie...

    RăspundețiȘtergere
  2. Aşadar, în 1992, împreună cu "L + A", aţi fost pe meleagurile Bulzeştilor, nu doar ca "vizitatori", ci aţi şi locuit o vreme. Şi aţi avut timp să hălăduiţi în voie prin cele locuri...

    În cazul d-voastră, vorba "Călătorului îi şade bine cu drumul" trebuie însoţită de completarea: "şi cu povestitul"! Am citit cu mare plăcere!

    Citesc cu interes şi paginile de jurnal, o cronică lucidă a anilor în care vedeam cum se năruie, una după alta, speranţele noastre într-o evoluţie normală a lucrurilor.

    Fotografiile - întotdeauna prilej de delectare şi de invidie... Printre altele, şi pentru zâmbetul ferestrelor casei d-voastră, împodobite de "Zâna Florilor" cu "fetele" ei multicolore şi vesele!

    Gânduri bune,
    Sânziana Batişte

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, stimată Sânziana Batişte... am făcut o campanie la Bulzeştii de Sus, deci în Apuseni, unde nu mai lucrasem de prin 1968, trimis an de an în cu totul altă zonă...Şi bucuria mea a fost să-i pot avea alături pe iubiţii mei Lidia şi Andrei. Dar ce vară minunată! De neuitat, de neuitat... Desigur, fiind mai tot timpul cu cei doi, n-am prea avut vreme de buchisit la cele însemnări zilnice. Şi cîte n-ar fi fost de notat, doamne! Totuşi, Andrei fiind deja şcolar, au fost nevoiţi să părăsească Bulzeştii; cu mare jale...Un tărâm mirific, cum ni s-a prezentat nouă, îndrăgostiţi de Natură, de aer, ape, munţi, păsări... IAR ÎN LUNA CÂT AM MAI RĂMAS ACOLO, AM DAT GATA ROMANUL RUPTURA, Amintirea unei poveşti de amor din vremea studenţiei...Scris în 1992, totuşi romanul a apărut de-abia în 2004... Cine ar înţelege?! Cenzura economică, mai drastică decât cea oficială...
    Mulţumesc pentru frumoasele "cuvinte împreună". Devotat, Lazu
    P.S. V-am trimis au ba acest mic roman, despre care apoi s-a scris destul de frumos?
    I.L.

    RăspundețiȘtergere
  4. Aţi practicat o meserie grea, care v-a ţinut multă vreme, din câte înţeleg, departe de casă, dar iată că uneori v-a răsplătit şi cu bucuria de a împărtăşi cu cei dragi încântarea prilejuită de vraja unor locuri mirifice. Cele la care se ajunge cu pasul, cu rucsacul în spate, cu cinstită năduşeală... Şi care, odată părăsite, nu se "veştezesc", ci-l însoţesc pe om, umplându-i sufletul cu amintiri luminoase. Dovadă: entuziasmul şi emoţia cu care vorbiţi şi azi despre ele. Aţi descris tare frumos popasul la bisericuţa cea veche... Dar acesta este şi un subiect dureros. Deşi Ministerul Culturii şi Cultelor a inclus, într-un ordin din 2004, 58 de biserici de lemn hunedorene într-o listă a monumentelor istorice, din nepăsarea autorităţilor, din neştiinţa locuitorilor şi din dorinţa lor şi a unor preoţi de a avea biserici MAAARI (!), de FALĂ, multe sunt sortite pieirii! Piere o dată cu ele orice urmă a civilizaţiei lemnului, făurite de meşteri cu har. Piere "sufletul satului"...
    La fel se întâmplă cu vechi biserici de piatră din Zarand, unele intrate în patrimoniul UNESCO, în care picturile interioare, adevărate comori de artă, dar şi de istorie (ctitorii lor, reprezentaţi în fresce, fiind cnejii Zarandului) sunt lăsate să se degradeze sau sunt distruse de-a dreptul).
    E dezolant să vezi că aceia dintre oamenii de cultură care au putere de influenţă, unii dintre ei chiar putere de decizie, se comportă jalnic, când e vorba de apărarea patrimoniului naţional!

    Nu degeaba vorbeam despre invidie! La Bulzeştii de Jos am fost şi eu, în timpul liceului, într-o excursie având ca ţintă Podul Grohotului. Mai târziu, prin Bulzeştii de Sus, am fost la Muntele Găina. Şi aici e greşeala mea!:) N-am profitat de renumele Târgului, ca să găsesc un rucsac de bărbat, de care să mă agaţ, ca să mă ducă mai apoi şi-n alte locuri frumoase ale zonei:) D-voastră sunteţi mult mai familiarizat cu ea! Ferice de "L.+ A"!

    Nu mi-aţi trimis romanul. Mi-ar face plăcere să-l citesc.

    Gânduri bune,
    Sânziana Batişte

    RăspundețiȘtergere
  5. Stimată Sânziana Batişte, iată şi varianta lirică, a Lidiei, despre episodul Bisericuţa de lemn de la Gârda de Sus. A dedicat această poezie dlui Mihai Şora, cunoscut de noi la începutul anilor 80 şi de care ne leagă o frumoasă prietenie admirativă. Avem preţioase dedicaâii pe cărţi de-ale domniei sale. Filosoful fiind legat prin naştere de Munţii Apuseni, dedicaţia Lidiei este cu atât mai de înţeles...
    După cum veţi constata singură, şi de data asta emoţia s-a executat la patru mâini...


    ***

    Filosofului Mihai Şora

    Bisericuţa de lemn se vaietă la fiece pas
    Dacă nu ştii să-i fereşti încheieturile bătrîne
    Pe pereţi sunt zugrăviţi cîţiva meşteri
    Cu priviri curate şi o maică neadormită
    Care veghează
    enoriaşii cîntă slujba de-odată cu preotul –
    O doină care ţi se prinde de inimă
    Să ai mai mult spor la drum
    Şi bucată aleasă pe masă
    Fum albăstrui şi lame de soare
    Printre brazi

    Bisericuţa de lemn este înconjurată de cruci
    Ale căror suflete adastă prin preajmă
    Şi se bucură de orice pălărie sau traistă
    Aninată direct de braţul de piatră
    Aşteptînd ca însuţi să mulţumeşti
    Fiecărei clipe trecute aici
    Fiecărui zbor pe care îl vezi sau îl presimţi

    Bisericuţa de lemn ce nu putrezeşte vreodată
    Este mai mîndră la mine în gînd
    Decît o catedrală bogată.
    Lidia Lazu
    Din volumul "Continuarea cuvântului", Ed. Vinea, 1999.

    RăspundețiȘtergere
  6. Da, emoţia trăită atunci rămâne proaspătă, bisericuţa renăscând şi în poezie, cu "încheieturile bătrîne" şi cu "zugrăviţii scrişi pe zid" (spune frumos Ion Barbu): "cîţiva meşteri/ cu priviri curate şi o maică neadormită/ Care veghează"...

    Vie rămâne şi imaginea crucilor sărăcuţe, învăluite în "fum albăstrui şi lame de soare", cu câte-o "pălărie sau traistă/Aninată direct de braţul de piatră"...

    Sunt sigură că şi-n sufletul lui A. "parfum, culoare, sunet se-ngână şi-şi răspund" şi acum...

    Gânduri bune,
    Sânziana Batişte

    RăspundețiȘtergere