duminică, 17 martie 2013

O pagină de jurnal, 1991, Cărţile prietenilor mei, Fotografii...

Scriitorul zilei, Al.O. Teodoreanu (Păstorel)
http://ilazu.blogspot.ro/2012/03/scriitorul-zilei-alo-teodoreanu.html

O pagină de jurnal, 1991 
7 aug. Veste bună: putem sta încă o perioadă de timp în acest cămin. Îi dau vestea Lidiei, care se bucură, în felul ei total şi cuceritor. Apoi îmi spune că Niki a aranjat cu Caius să-l ajute. Vom vedea dacă e chiar aşa. Caius şi-a luat câteva zile ca să se documenteze asupra lui N.O.
Bilanţ tragic: 82 morţi, 26 dispăruţi; 68.000 ha inundate. Asta îmi aminteşte o spunere de-a mamei: Focul îl stingi cu apă; dar apei ce să-i opui?
Joi, 8 aug. În prima parte a zilei, plecând pe ceaţă şi rouă mare, fac cu Andrei pe jos drumul până la Sâncel şi apoi spre dl. Zăpodia, discutând, explicându-i diverse lucruri din agricultură, de unde şi noua lui idee: că atunci când va fi mare se va face inginer agronom, ca să le spună ţăranilor ce au de făcut, să nu mai rămână roadele pe câmp.
Pare impresionat că porumbul e nelucrat, că sfecla nu e copilită de frunze, că lanuri mari de grâu au rămas nesecerate. Îl învăţ ce e un spic, cum se freacă în palmă şi ce gust au boabele de grâu-ceară. Se apucă să plivească sfecla, cu acea pornire a lui inimoasă, din totdeauna.
Urcând din Sâncel spre Zăpodia Mare, ne ajunge din urmă un car cu boi (apoi am văzut că erau vaci, cufurite, - din cauza ierbii crude-ude - cum sunt toate vitele în sat.) A. a remarcat că băietanul tăcut şi cu cipilică din car seamănă cu Adi al lui Ionel. Ne-au îmbiat să urcăm în car, dar am refuzat. Apoi, văzând că am hărţi şi îl întreb de Hula lui Bucuroiu, îmi spune de cele trei Zăpodii; coboară din car, se uită pe hartă - ştie să le folosească de la armată. Ar avea nevoie ei de hărţile vechi, cu căile de altădată, nu astea tăiate de ceapeu, pentru că au mari probleme cu împărţitul pământuului. Cei de la Fondul funciar nu au aceste hărţi, spun că s-au predat, dar ele sunt şi chiar anul acesta a obţinut permis să se uite pe ele cu ing. agronom din sat. Vine în jos de pe deal un Trabant, îl cheamă pe popa din sat (dusese oamenii sus la lucru) se uită şi el pe hartă, le explic că le-o pot împrumuta, dar ei au nevoie de vechile hotare. Săteanul stă chiar lângă biserică, am ocolit-o chiar la întoarcere, e ctitorită 1834.
Ne ajunge din urmă un bătrân, e îmbiat în car, se urcă sărind peste loitră. Săteanul meu zice, admirativ: Uite un om de 88 de ani care sare în căruţă! Eu, tot admirativ: Bravo! Mai bine să nu te naşti! zice moşul. Aflu că a făcut armata, războiul doi ani la ruşi (nu erau aşa săraci, aveau vite, hambare, au sărăcit mai apoi, le dădeau săptămânal alimente…). Multe am pătimit pentru coţofana asta, spune moşul, arătând spre gură. O gură curată acum, fără nici un dinte! A fost dat chiabur, 300 de feldere de lua de pe câmp, unul nu-i rămânea, el nu reuşea să-şi plătească cotele, cereale nu găsea de cumpărat în zonă, se ducea după ele pe la Alba Iulia-Aiud. Altfel îl băgau la închisoare, ca duşman al poporului. Îl întreb: Ai primit pensie de veterean de război? Nici nu m-am dus! Dar de ce? E dreptul dumitale. Ţara îţi e datoare! Nici nu mă duc pe acolo! Mi-e urât de ei, să nu-i văd, să nu aud. Dar din ce o să trăieşti? l-aş fi întrebat. Şi probabil mi-ar fi răspuns: Din nimic, cum am trăit şi până acum. Şi mergem aşa vreo jumătate de oră, tot vorbind, ei din car, eu din urma lui, A. cu mâna pe loitră, opintindu-se să ajute la deal cufuritele de vaci, inimos ca todeauna.
Grâul e compromis din cauza ploilor neîntrerupte, a rămas pe tarlale, nimeni nu o să-l atingă până la primăvară; dar porumbul, din aceleaşi cauze, o să se facă, însă ca să-l culeagă depinde ce toamnă o să fie, scurtă, ploioasă, sau lungă şi călduroasă… Nu li s-au dat Glorii pentru secerat. Dar manual nu s-ar putea, cu secera, cu coasa? Nu se poate, că e tot la coletiv. Ba s-ar putea, crede moşul.
După masa de seară, refac în minte această discuţie. Spun cu voce tare, alterată de obidă: Bieţi oameni! Când va fi dreptate şi pentru voi?! Şi mă năpădesc lacrimile, cu hîrtiile în mînă.
Sondajele IRSOP de ieri arată o situaţie disperată: 8-12% din cei chestionaţi ar vrea să părăsească ţara. Oare ce zice C. despre situaţia jalnică ce reiese din sondaje? Tot i se mai pare că e bine şi că vina e a opoziţiei?
9 aug. La ora 11 a murit Cella Delavrancea, la 104 ani, perfect lucidă.
Snegur dezminte iar că ar vrea să semneze tratatul unional. Un subsecretar de stat pentru legăturile cu Basarabia.
Discuţii despre drepturile naţionalităţilor. Domokos Geza: şovinismul românesc! Am auzit-o şi pe asta!
 (Va urma)



Cărţile prietenilor mei : Vasile Andru, Muntele calvarului, Ed. Militară, 1991, 254 pagini.


 













 



ion lazu, Un comentariu pe Blogul poetului Ion Murgeanu

Nu sunt de părere că este potrivită iniţiativa ca Brâncuşi să fie reînmormântat la Hobiţa. Indiferent ce a simţit şi scris el în pragul morţii sale. Este foarte de înţeles dorinţa sa de a fi înmormântat lângă mama sa, căreia îi păstra o minunată amintire... Este şi mai impresionantă opţiunea sa de a nu renunţa la cetăţenia română până în ultimul an de viaţă... Ştim toate acestea... Totuşi, lucrurile sunt aşa cum sunt, atelierul a rămas unde a rămas, Brâncuşi însuşi a solicitat în ultimele luni cetăţenia franceză şi a cedat atelierul francezilor. (Indiferent că acum se iscă voci de circumstanţă care susţin contrariu etc.) Iar în fapt, sunt atâtea cazuri celebre când nu a fost respectată dorinţa  muribundului. Brâncuşi este cunoscut  la Paris (la New York, la Los Angeles...), în Franţa îl vizitează mii şi mii de admiratori în fiecare an. Acolo e atelierul, mormântul, Sărutul... Acolo îl ştie o lume, din 1957 încoace, deci de aproape 60 de ani. Personal, am lucrat câteva campanii în nordul Olteniei, în Gorj, la Tismana, la Peştişani etc şi am constatat că mai nimeni nu vizitează casa memorială de la Hobiţa, fie că este autentică sau înlocuită... Dar vizitatorul ajunge cu greu la Hobiţa, chiar dacă a venit să viziteze Complexul de la Tg. Jiu. Chiar dacă doreşte să ajungă la Mrea Tismana... E o realitate, greu de crezut că lucrurile se vor schimba  din temelii odată cu aducerea la Hobiţa a rămăşiţelor pământeşti ale lui Brâncuşi.
Sigur, regimul comunist a mutilat grav istoria românilor, mulţi mari creatori au murit în exil. Enescu,  e doar unul dintre numele celebre), dar întrebarea este dacă soluţiile propuse sunt cele ce vor îndrepta realmente starea de lucruri. A-l reîngropa pe Brâncuşi la Hobiţa ar putea însemna a-i îngropa numele, faima, nemurirea, în cazul său pe deplin meritată. Înseamnă a-l "ascunde" faţă de admiratorii săi din toată lumea.
Ion Lazu.

Fotografii...La MNLR, premierea câştigătorilor celui de al treilea Concurs  literar pentru elevi din toată ţara (organizat împreună cu Şcoala generală nr. 139 Mircea Sântimbreanu din Bucureşti)...Tema: Vis de copil (poezie, proză, jurnal)



Lidia Lazu în recital: Eminescu, Blaga, Bacovia...
Poeta Lidia Lazu, prof. Mioara Chiriţă, muzeograf prof. Oana Oros.



2 comentarii:

  1. Zăpodea...
    Zăpodia... Zapodia... Toponime aproape omonime (ei, bine, na:paronime!), disipate-n Ardeal, Muntenia buzoiană, Moldova băcăuană şi nu doar... Deocamdată, asta-mi internetul arată...
    Că, tot pe (la) o "zăpodie" - şes, loc plat, cultivabil într-o vale/depresiune ocrotită de coline - aveau ai mei, înainte de întovărăşire/colectivă, una din palmele de ogor. Că erau vre-o 3-4, dar toate adunate cam la cîteva zeci de prăjini, nema ha sau iugăre... Că tata-i spunea "la zapădia", mama-l rostea "zapadiia", dar eu nu l-am ajuns niciodată. Ei, deşi muncitori şi locuitori la tîrg, ca să se mai ajungă de alimente pe vremea cartelelor, se învoiau zile pentru arat/semănat/prăşit/recoltat, ori se înţelegeau cu rudele rămase la ţară: cum să fie ajutaţi şi ce să primească-n natură acelea. De pe urma acestor petice de ogor, înainte de colectivizare (la noi, prin 1960 impusă), în beci poposeau cîţiva saci de barabule şi vreo cîteva zeci bostani (plăcerea porcilor din coteţ, dar şi a noastră pentru seminţe). Iar, în pod: roţi de soreancă, coşărci de fasole şi mai ales straturi de ştiuleţi de popuşoi. La aiştia, dezghiocam toată iarna, de ne beleam mînurile, să adunăm de un sac-doi de grăunţe, pe care tata-i ducea cu roaba ori sania de mînă pe la morile mărginaşe. Unde pierdea o noapte la rînd, ca să vină cu sarcina înjumătăţită, dar cu făină şi ceva tărîţe... Şi, de cum făina ajungea la fundul sacului, aceeaşi caznă se relua, pînă tîrziu în vară, cînd pîinea se făcea mai ieftină după seceriş... Apoi iar şi iar, an de an... Eu, ca prostul, m-am bucurat în mintea mea necoaptă de colectivizare. Însă, de îmi aduc aminte (tot mai bine!), cam de pe atunci au intrat neajunsurile materiale, zîzania şi discordia în casa noastră... Că, de intră sărăcia pe geam, pe horn, liniştea cu pacea de mînă o zbugheşte pe uşă, iar înapoi nu mai vine, oricum ai momi-o.

    Tot din vagi amintiri, acea zapodie se afla pe valea Moldovei între platoul Romanului şi-acela al Trifeşti-Dulceştilor, avînd ca limită nordică un cot al Moldovei. Şi peste ea, către Roman coborînd Boteştii,Simioneştii, Pildeştii, Cordun-ul... Poftim, de mai dă peste ea, cînd nici celor rămaşi la sate nu le-a mai ajuns cît pămînt au recuperat după 1990...
    Culai

    RăspundețiȘtergere
  2. Prietene Culai, din aproape orice ne putem lăsa furaţi de-ale noastre amintiri. Acum, dacă-i vorba de toponimice, apoi cred că destul de puţini concetăţeni de-ai mei au avut mai des ca mine ocazia să rumege astfel de voroave. Le găseam pe hărţi, mai cu osebire în zonele montane, nelocuite, prăvălatice. Şi în timp ce nevoiam spre locurile de pe hartă însemnate cu astfel de nume: Sboina Verde, Sboina Neagră, Smida, Smida cu Butoară, Sihla, Seciuri, Lazul, Pojorâta, etc etc, aveam destulă vreme ca, trudindu-mă să mă caţăr, strecurâbdu-mă prin hăţişuri, năduşind, relaxându-mă, făcându-mi observaţiile şi însemnările şi schiţele şi recoltările de probe şi altele, ale meseriei, îmi rămânea, zic, destul spaţiu de manevră al gândurilor spre a mesteca la nesfârşit sonorităţile şi enigmele unor astfel de vocabule intraductibile pentru alde mine, într-un atunci, care acum mi se pare dintr-o străină viaţă, singur prin pustietăţi, cu mintea zumzăind ca un urdiniş...Or, de aici pînă la idolatrie, la poezie, la idioţie nu sunt mulţi paşi... Ci fuse viaţa mea de mulţi ani, singurel pe coclauri, numai cu gândurile mele, cu aceste cuvinte ruminate-rulate-lustruite, cu rămăşiţele de slavisme, amuşinate... Zapodia? sugestia fiind de loc cucerit pentru agricultură, undeva, departe de sat, pe un podiş..., iar zapad, din ruseşte îmi sugera expunerea către apus... Şi era de fiecare dată vorba despre un versant expus soarelui spre sud-apus, plat, lin-lis, numai bun de agricultură... Am trăit mereu încercând să mă substitui omului primordial, nevoit să se strecoare, să se înpământenească undeva şi să scoată din muţenia pământului inert-răbduriu: cele de trebuinţă pentru foamea sa şi a familei sale... Slavi veniţi, împământeniţi, sciţi vechi, gepizi, pecenegi... numai dicţionare nu aveam eu la-ndemână, prin anii 60, când urcam Măgurile Caşinului, ale trotuşului, în Munţii Vrancei, ai Buzăului... cu atât mai puţin pe cineva căruia să mă adresez cu nedumeririle mele.. academice. Dar ce-am simţit am simţit şi m-am identificat cu locurile, cu cei de dinaintea-mi, până la Adam... Şi mi se impuneau astfel de cadenţe: Nu m-am pierdut prin pădurile noastre nicicând / Felul de-a fi totdeauna m-a tras către oameni... Sau: Îmi place să ştiu / Că mă voi pierde pe.-aceste cărări... Sau: La urmă mi-ar place / Un nume de pârâu...
    De-ale firii mele, în pierdere-regăsire de sine...
    Lazu

    RăspundețiȘtergere