Scriitorul zilei: Hortensia Papadat Bengescu...
http://ilazu.blogspot.ro/2012/03/scriitorul-zilei-hortensia-papadat.html
O nouă cronică la Odiseea plăcilor memoriale,
Cărţile prietenilor mei: Magda Ursache, Vieţile cărţarilor contimporani după Magda U., Ed. Eikon, 2012.
Fotografii cu scriitori...
http://ilazu.blogspot.ro/2012/03/scriitorul-zilei-hortensia-papadat.html
O nouă cronică la Odiseea plăcilor memoriale,
Magda URSACHE
Despre scriitori „cu pension” şi nu numai... I
Devotatul, generosul Ion Lazu a
aflat timp pentru grea războire cu boala uitării ca nimeni altcineva din
breasla scriitorilor. Şi-a părăsit masa de scris/ citit pentru o lucrare în marmoră.
Cine are vreme de dăruit pro memoria?
USR, MNLR sau nimeni. A început chibzuit să făptuiască o istorie lapidară a
celor duşi dincolo, fără să se lase descumpănit, demobilizat de piedici peste
piedici, pe care cred că nici nu şi le-a imaginat. Bun povestaş cum îl ştim,
ne-a împărtăşit Odiseea plăcilor
memoriale (Ed. Biblioteca Bucureştilor, 2012), iar epicitatea finului psiholog e mai mult decît
remarcabilă.
În 5 ianuarie 2008, nota în
jurnal: „De la prima oră, lucrez la Proiectul Memorialul scriitorilor români încarceraţi”. Asta cînd împlinea 68
de ani. Vedea monumentul aducerii aminte ca pe o carte verticală, înaltă de
vreo doi metri; pe feţele-copertă, cîteva dungi de bazalt, închipuind gratii.
Pînă să vină aprobările necesare, mai era de făcut ceva: să fixeze dreptunghiurile
de piatră albă, pentru fortificarea memoriei comunităţii. Şi cîtă nevoie de
repere culturale avem, cînd „barbarii” cîştigă teren! Lazu a decupat din Osip
Mandelştam un motto pentru romanul Sălbaticul:
„Secol al meu, sălbaticule, cine te-ar putea privi în ochi?”. Asta despre cel
trecut, însă nici al XXI-lea nu se lasă mai prejos întru sălbăticire, cultivînd
dezinteresul. Amnezia duce la amnistia strategiilor desfiinţării elitei, iar oficioşii
socialismului defunct se întorc să-şi laude isprăvile culturalizatoare. Blaga a
fost urmărit pînă la groapă de Securitate, prezentă şi acolo ca să cenzureze
cuvîntările, două. Una a lui Aurel Rău, cealaltă a lui D.D. Roşca, filosoful
citind, cu risc maxim, şi ce se cenzurase. Vasile Netea a făcut 7 ani puşcărie
pentru că organizase sărbătorirea poetului la 60 de ani. L-au interzis pe Blaga
de la Nobel; semianalfabetul Ioşka Chişinevschi s-a opus, în '56, să fie
reprimit în Academie; după ce l-a trecut pe
muchie de cuţit, Beniuc a aprobat ajutor de înmormîntare clasa a treia;
„toboşarul”, rămas şi după '64 lipit de URSS (soţia primă, Emma, fosta tovarăşă
de viaţă a lui Marcel Breslaşu, ilegalist, s-a dovedit a fi agentă a
spionajului sovietic), a fost răsplătit de PCR ca meritocrat clasa întîi.
E „treabă de detectiv” să cauţi
adrese „pe picioare”; mai rău, după ce
le-ai găsit, să te loveşti de netrebnicia locatarilor, să te expui la
ameninţări. Perforaţi pereţii, o să plătiţi daune, „ce, aici e cimitir?” În
prima zi de alergătură epuizantă, în 10 ore, Ion Lazu a reuşit să ridice pe
zidurile cetăţii doar 7 plăci. Şi înainte mult mai este! Mîhnit, a constatat că
nu mai există nu doar case, ci străzi întregi, demolate de zelosul arhitect-şef
al mun’cipiului, Ceauşescu, dar şi de alţi zeloşi postsocialişti, la întrecere.
Aşa-i şi-n Iaşi: „mai rău ca la bombardament, te ia cu fiori”.
Am o pasiune pentru clădiri
vechi. Cine n-are? Cei care „răspund” de arhitectura Dulcelui Tîrg! N-a fost de
ajuns că Academia Mihăileană, precursoarea primei universităţi a ţării, unde
Kogălniceanu a ţinut primul curs de istorie a românilor, a fost demolată de
Dej; acum, în casa Dosoftei, o vreme sediu al Securităţii, funcţionează un bar
sordid; casa Muzicescu e adăpost pentru aurolaci. Casa Sadoveanu, fostă
Kogălniceanu, fostă reşedinţă a baronului Neushotz, din Podul Verde, cum se
numea bulevardul Copou, e în litigiu: nepoţii sau cine-or fi vor restituire. S-a
„recuperat” şi Casa Vornic Alecsandri, Muzeul Teatrului. Poetul Lucian Vasiliu
a avut gîndul bun de-a face să se audă de dincolo de moarte, în 13 martie 2004,
vocea de neconfundat a magistrului Mihai Ursachi. Suna taumaturgic. De acolo au
plecat spre Eternitate şi alţii. Nu mai e posibil. Clădirea înstrăinată se
năruie. Primarele? E ocupat să taie teii – emblema Iaşului – de pe Ştefan cel
Mare şi să-i înlocuiască pe negîndite cu nu’ş ce arbori chinezeşti.
Proiectul URME, inaugurat de
fostul de la Cultură-Culte, Toader Paleologu? Nici urmă! Palatului Culturii i
s-a suit în cîrcă un MALL lucios, bisericile sînt acoperite de oribile hoteluri
termopanate...
În Bucureşti, casa lui Al.
Rosetti (clădire de patrimoniu?) – praf şi pulbere; a ars casa lui Vasile
Alecsandri, din Bacău. Să fie cultura naţională bună de pus pe foc, ca BCU, în
decembrie '89? Una dintre cele două plăci memoriale Sadoveanu a fost dată jos
de locatari cu apetenţă revoluţionară. Lazu notează că în „Cancan” s-a putut
citi că locuinţa lui Ilarie Voronca e denumită „casa cu fantome”, din cauza
degradării, pesemne. O intra în viziunea turistică Dracula Land?
„Toţi ne daţi afară din literatură,
fiecare pe cît poate, unii din dicţionare, alţii din Istorii, alţii din
antologii, alţii din albume. Şi scriitorul ce să facă?” notează diaristul
contrariat, dacă nu stupefiat. Îi răspund lui Ion Lazu: să nu se lase bîntuit
de acedie. E nevoie de participarea întregii colectivităţi pentru apărarea
zestrei culturale comune, pe care ne-am repezit s-o minimalizăm.
Unii au parte de onoruri, de
plăci memoriale pe „faţade domnoase” (ca G.C. Nicolescu, de ce?), alţii – nu.
Norocosul albanez Victor Eftimiu are placă, pusă la 110 ani de la naştere.
Prevăzător, îşi comandase şi-şi plătise statuia. G. Călinescu deţine un bust
(de sculptorul Constantin Popovici), e şi nume de stradă, la fel Arghezi, la
fel Al. Philippide; veşnicului chiriaş grăbit Topîrceanu nu i se ştie adresa
trecătoare prin Bucureşti. Puţini, foarte puţini condeieri au avut parte de
răcoarea şi verdeaţa Cartierului Primăverii, al nomenklaturii; sărăntocii,
majoritari, au stat pe nisipuri mişcătoare: situaţii sociale instabile egal
domicilii instabile. Amărîţii de cărţari au tot schimbat 5-10 adrese; nu le-a
ocupat mintea construcţia de vile, ci truda jurnalieră a scrisului. Ca G.
Almosnino, bătînd la maşină cu stînga, după ce „palma dreaptă nu mai
funcţiona”. De morte douce a avut
parte Paler, moarte dulce însemnînd, după mine, să poţi lucra pînă aproape de
capăt.
Damian Stănoiu, răs-călugăritul,
a fost în civilie chiriaş. G.M. Zamfirescu a murit (ca homeless) la o secţie de
poliţie. După închisoare, Stelaru a locuit în prelungirea Ferentari, fără canalizare/
bec/ sonerie. Dar ce vers a scris! „Noi, Dimitrie Stelaru, n-am cunoscut
fericirea...”
Camil Petrescu are intrare cu
numele său şi basorelief în bronz; dar casa unde a locuit înainte de război
(Cîmpineanu, 58) nu mai există: loc ocupat de un bloc turn. A rămas cea unde a
murit, nefericit de soţia-actriţă care-i aducea musafiri suspecţi. Ochii săi
fantastici care vedeau idei, vedeau boxeri. Şi cîte bîrfeme nu află discretul
domn Lazu de la vecini indiscreţi: că pe Sonia Larian o brusca Lucian Raicu,
soţul, că Aurel Dragoş Munteanu ar fi fost nepotul lui Brucan... Despre D.I.
Suchianu istoriseşte, cu un zîmbet, că îşi desena, cochet, pe chelie cîteva
fire de păr. A purtat Romulus Vulcănescu paltonul soţiei cînd locuia pe colţ cu
Calea Plevnei? Dacă atunci ieşise din puşcărie (s-a ferit mereu, nu l-am auzit
vorbind vreodată despre asta) nu-i exclus.
Gigi Astaloş crede că ştie: „Da,
Ahoe a stat şi pe Polonă. La el erau atîtea ploşniţe”. Şi ce departe de răutate
e prietenul Ion Murgeanu care îl visează pe Cezar Ivănescu nu altfel decît
„curat, tînăr, resemnat”, „însă foarte trist”. Fiica spirituală a lui Don Cezar
a refuzat placa venită de la USR, motivînd că poetul s-a stins chinuit de o
acuzaţie nedreaptă şi că Uniunea s-a debarasat de caz. Şi Geo Dumitrescu s-a
dus singur, deşi îi ajutase pe mulţi să ajungă scriitori.
Dureroasa neîmplinire a lui Ion
Lazu? Deşi proiectul în memoria scriitorilor martiri fusese votat în 30
ianuarie 2008 de Uniune, „Ministerul nu aprobă monumentul în curtea USR, e
imobil de patrimoniu. N.M. mai încearcă”. Va rămîne numai în visul lui Lazu Memorialul
celor victimizaţi de comunism, pe care îl şi vedea plasat „lîngă tufa roz
înflorită”: sediul a fost pierdut...
(va urma)
(va urma)
Cărţile prietenilor mei: Magda Ursache, Vieţile cărţarilor contimporani după Magda U., Ed. Eikon, 2012.
Fotografii cu scriitori...
Petru Ursache şi Ion Lazu |
Petru Ursache, Ion Lazu şi Camilian Propinaţiu |
Magda Ursache, Radu Mareş, Bedros Horasangian |
..., Magda Ursache, Radu Mareş, Bedros Horasangian |
Decît să comentez, mai bine mai citesc odată!
RăspundețiȘtergereCulai