Testul Roşia Montană, de Ion Pop, în revista Cultura, 3 oct.2013 http://revistacultura.ro/nou/2013/10/testul-rosia-montana/
Vezi, despre prof. univ. dr. Ion Pop, poet şi critic literar din Cluj : http://ro.wikipedia.org/wiki/Ion_Pop
Vezi : http://proiectromania.wordpress.com/2013/09/29/tu-abia-iti-duci-zilele-iar-romania-doneaza-aproximativ-10-miliarde-de-dolari-stirea-deceniului-dovada-tradarii-nationale/
Scriitorul zilei: Georges Astaloş http://ilazu.blogspot.ro/2012/10/scriitorul-zilei-george-astalos-poezia.html
Poezia zilei - Gabriela Melinescu, n. 1942
Vedenia
Pe poetul Emil Botta
despre care auzisem că a murit
acum trei ani,
jucând viaţa în teatru,
după ce practicase strălucit
în viaţă teatrul,
l-am întâlnit într-un oraş necunoscut,
uimită că ştiam
cât de mult îi displace călătoria.
Stătea pe un pod de beton
cu aerul său hamletian
murmurând în graiul păsărilor:
ce minune, Gabrielina, ce minune.
Clopote
Clopotele vestitoare
din înalt s-au prăbuşit
ca trupuri de profeţi neascultaţi.
În ţărână stă ecoul.
Ce spune limba între dinţi?
Copiii pedepsiţi vor fi pentru părinţi.
Clopotele căzute
nimeni nu le poate clinti din loc
ca morminte de profeţi fierbinţi.
Sunet subteran ajunge până în somn.
Copiii pedepsiţi vor fi pentru părinţi.
Clopotele prin care Domnul vorbea au tăcut.
Reveniţi la viaţă, spui tu, limbă între dinţi.
Copiii pedepsiţi vor fi pentru părinţi.
(din Poezia românească din exil, Ed. ICR, 2006)
Lidia . Acropole 1... http://youtu.be/LNE1Lsvyv2k
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1994
Cărţile din bibliotecă : Georges Astaloş, Nicolae Manolescu, Octavian Paler, Theodor Răpan.
Ion Lazu - Fotografii de prieteni scriitori
Vezi, despre prof. univ. dr. Ion Pop, poet şi critic literar din Cluj : http://ro.wikipedia.org/wiki/Ion_Pop
Vezi : http://proiectromania.wordpress.com/2013/09/29/tu-abia-iti-duci-zilele-iar-romania-doneaza-aproximativ-10-miliarde-de-dolari-stirea-deceniului-dovada-tradarii-nationale/
Scriitorul zilei: Georges Astaloş http://ilazu.blogspot.ro/2012/10/scriitorul-zilei-george-astalos-poezia.html
Poezia zilei - Gabriela Melinescu, n. 1942
Vedenia
Pe poetul Emil Botta
despre care auzisem că a murit
acum trei ani,
jucând viaţa în teatru,
după ce practicase strălucit
în viaţă teatrul,
l-am întâlnit într-un oraş necunoscut,
uimită că ştiam
cât de mult îi displace călătoria.
Stătea pe un pod de beton
cu aerul său hamletian
murmurând în graiul păsărilor:
ce minune, Gabrielina, ce minune.
Clopote
Clopotele vestitoare
din înalt s-au prăbuşit
ca trupuri de profeţi neascultaţi.
În ţărână stă ecoul.
Ce spune limba între dinţi?
Copiii pedepsiţi vor fi pentru părinţi.
Clopotele căzute
nimeni nu le poate clinti din loc
ca morminte de profeţi fierbinţi.
Sunet subteran ajunge până în somn.
Copiii pedepsiţi vor fi pentru părinţi.
Clopotele prin care Domnul vorbea au tăcut.
Reveniţi la viaţă, spui tu, limbă între dinţi.
Copiii pedepsiţi vor fi pentru părinţi.
(din Poezia românească din exil, Ed. ICR, 2006)
Lidia . Acropole 1... http://youtu.be/LNE1Lsvyv2k
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1994
26 iulie, marţi. A trecut anul! exclamă
Onu, panicat că am trecut de jumătatea verii, ca orice gospodar destoinic. După
amiază cu găzdacii şi Sandu la fîn. Seara Onu revine la tema preferată: prea
multă muncă în zadar, am să renunţ la toate animalele astea. Are scroafă cu 9
purcei de 5 săptămîni, scroafa i-a făcut mari stricăciuni în şop, nemaiavînd sîrmă
în nas. Are bivolă cu viţel de o lună şi ceva, are vacă, e beteagă, se rătăcea
la întoarcere, o căutau noaptea pe viroage; şi, pentru că nu era de-ajuns, a
luat o mare trîntă răsturnînd carul cu fîn pe marginea şoselei, calul fiind
speriat de un camion; are oi la stînă. Zice că va renunţa la toate aceste
animale care îi mănîncă ziua şi vlaga, le-a ţinut ca să aibă copiii lapte,
brînză, de acum o să cumpere de la piaţă “lucruri slabe”.
Ajutându-l
la strâns fîn pe Onu, vine vorba de
yoghini, Sandu îi consideră dăunători, nu ştiu de familie, de naţiune, de
patrie. Eu: nişte monumente de egoism. Dar să-i vezi cum se solidarizează cînd
e vorba de alt yoghin, atunci nu mai par izolaţi, ci gaşcă, sectă. Caută
încrîncenaţi fericirea. Or, fericirea dă ea peste tine, dacă e să ai parte de
ea…
Onu
despre sceleratul de vecin, care îi stă ca un spin în carne. Patru neveste.
Copii de la două, o fiică umblă cu turcii; are nepoţi pe care îi învaţă la
rele. Un ţicnit, un tiran, ăsta dacă ar avea stăpînire pe mai mulţi ar fi un
Hitler! Zugrav, s-ar zice, artist, îşi dă aere. Incendiator. Beat criţă, casa
luase foc. Onu l-a udat o noapte întreagă cu furtunul, doar s-o îmbolnăvi, să
scape de diavolul. Şi într-adevăr, s-ar putea imagina o mai flagrantă deosebire
între aceşti doi oameni cam de aceeaşi vîrstă, locuind gard în gard, unul
zdupăind din zori pînă la miezul nopţii, celălalt tăind frunză la cîini cu anii,
într-o casă pustie, părăginită, din care uneori izbucnesc strigăte, înjurături,
bufnituri… Ce eforturi supraomeneşti face Onu ca să nu-l strîngă de gît, în
orice moment al vieţii lui! Parcă suntem în Slavici, nu? (Şi nu suntem decât la
Avrig...)
Aseară
îmi arunc ochii la tv, Simonne Signoret într-un film englezesc după Pescăruşul. Din nou m-a impresionat
mărturisirea scriitorului Trigorin, alias Cehov, cum mereu e la pîndă după
subiecte, după idei. Nemaiputînd să se bucure în tihnă de nimic. Zice: „Nu mă
plac, ca scriitor; cartea cînd apare îmi e nesuferită. Totul îmi sună greşit.
Numai peisajele îmi reuşesc, restul e fals. Laudele mă bucură, criticile mă
indispun 2-3 zile. Bunicel, se spune despre mine; dar lui Tolstoi nu-i ajunge
nici la genunchi. Faţă de cunoscuţi nu sunt într-o situaţie firească. Mereu mi
se pare că îmi bat joc de viaţa mea. Numai cînd scriu îmi e bine.” Etc.
Deci
scena cu fetişcana. Ea e atrasă de gloria, de personalitatea lui recunoscută.
El joacă scena sincerităţii. Mai precis, în film el joacă pe cartea
sincerităţii, însă la actorul interpret nu se vede premeditarea, cît de cît.
Bine şi aşa. Îmi dau seama că modernitatea lui Cehov stă în îndrăzneala şi
riscul de a vorbi fără menajamente despre propria persoană, ca scriitor. M-au
chemat la masă, în termeni de urgenţă, ca la foc, aşa că nu am văzut ultima
parte a filmului. Fata arunca un pescăruş pe care îl împuşcase Constantin,
iubitul ei respins. Trigorin îşi notează un nou subiect: „o fată ce a crescut
lîngă un lac, ca un pescăruş. Trece cineva pe acolo şi, din plictiseală, o
nenoroceşte...” Cred că în realitate
chiar aşa suna notiţa de la care a plecat totul.
Îi
spun toate astea lui Niky O., cînd ne revedem, la el, în seara venirii şi din
felul cum reacţionează îmi dau seama că sugestia i-a scăpat.
Ieri,
la Arhivele armatei de la Piteşti, să iau situaţia frontului pentru unchiul
Mihail; vorbesc cu o mulţime de veterani, toţi oameni cu scaun la cap. Dau
pacheţelul cu mîncare unui moş în cîrjă, rufos, prăpădit, care a făcut la
jandarmi. Toţi ar fi vrut Basarabia înapoi, inclusiv arhivarul.
Moldovenii
semi-sălbatici de la Mîrşa, întorcîndu-se beţi de la lucru, înjurînd groaznic
şi bătînd cărţile în compartimentul vecin. Clasa muncitoare merge în paradis. Pe culoar un ins cu sacoşa plină de
ştiuleţi furaţi, voia să-i vîndă pe nimic. M-am abţinut să-i spun: Voiam să mă
apuc şi eu de furat, dar văd că nu merită! Însă ce nu face omul pentru băutură?!
Oricum, face ce n-ar face în ruptul capului pentru familia lui…
va urma
Cărţile din bibliotecă : Georges Astaloş, Nicolae Manolescu, Octavian Paler, Theodor Răpan.
Ion Lazu - Fotografii de prieteni scriitori
George Bălăiţă |
Florin Costinescu |
Gabriela Creţan |
Mihai Miltiade Nenoiu |
Magda Ursache |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu