12 mai: Jean Bart, n. 28 noiembrie 1874 - d. 12 mai 1933
Fratele mai mic cu 10 ani, Octav Botez, a făcut studii
filosofice şi i-a urmat la catedră lui Garabet Ibrăileanu. Iar în fapt, ambii
fraţi au făcut parte din cercul de la Viaţa Românească şi au fost influenţaţi
de marii scriitori de acolo, în primul rând de ideologia lui Ibrăileanu şi de
nuvelistica lui Sadoveanu.
Opera: Jurnal
de bord, Schiţe de bord şi marine, 1901; Datorii
uitate, 1916, memorii de război; În
cuşca leului, 1916, memorii de război; Prinţesa
Bibiţa, roman, 1923; În
Deltă..., 1925; Pe
drumuri de apă, 1931; Europolis,
roman, 1933
Citeşte ami mult. http://ro.wikipedia.org/wiki/Jean_Bart
Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale
4 aprilie 2007: (...) Ţintă cartierul Floreasca. O zi primăvăratică,
aş vrea să identific casa lui Eugeniu P. Botez-Jean Bart. Planul îmi
indică o stradă Doamna Oltea desprinzându-se din B. Văcărescu, imediat pe
partea stângă. Îl abordez pe un ins care îşi spală maşina, la intrarea
garajului, îmi indică prin gesturi: undeva, mai departe, însă eu găsesc la doar
câţiva paşi intrarea pe strada căutată, planul meu e mai deştept decât al
domnului Logan. De unde ştiu că EB a stat pe strada asta? Păi din cartea de
telefon a anilor 30, consultată la Academie. Strada Dna Oltea nu are case decât
pe partea dreaptă, iar în stânga îmi dau seama, este zidul spre stadionul
Dinamo. Case liniştite, parcă o enclavă de vechi cartier, netulburat de
schimbările acestor ultime decenii. Spaţii aerisite. Zarzări înfloriţi. Dar
devin neliniştit, căci caut un număr 158, iar strada, cât o văd eu, nu e
destul de lungă şi nu poate cuprinde nici jumătate dintre ele. La Nr. 56 deja intru
la idei, întreb pe o doamnă pândită la geam, nu ştie, dar mă îndrumă la o
doamnă de vis-a-vis, în vârstă. O chem la portiţă. Nu ştie de un Jean Bart,
nici de Eugen Botez, deşi o stradă cu numele acesta există în cartier. Oamenii
aceştia pe ce lume trăiesc? Derută. Iată ce-mi spune, totuşi: la nr. 62 a stat
nepoata lui Kogălniceanu. A stat, dar nu mai trăieşte...
Ajung la intersecţie, îmi apare din dreapta un domn pe bicicletă, ca la 60 de ani, îi fac semn să oprească. Nu ştie de un număr 158, iar Jean Bart a fost un actor care trăia pe-o stradă vecină, a jucat în filmul Erupţia şi i-o trăgea Licăi Gheorghiu. Ştiţi cine era Lica? Păi ştiu. Iar strada Eugen Botez e ca o potcoavă, pleacă din Barbu Văcărescu, ocoleşte spre stadion şi revine în Barbu Văcărescu. Derutat, merg mai departe pe Doamna Oltea, dar ea se opreşte la numărul 76. Eh, aici deja sunt case-vile în reconstrucţie, în transformare. Trec pe strada Eugen Botez şi avansez pe partea ei stângă, foarte atent. Aşa că printr-un noroc zăresc o tăbliţă veche, uitată, dar cât de necesară mie! pe care scrie Eugen Botez, fostă Parc Dna Oltea nr.154. Măi să fie! Înseamnă că a existat o altă numerotaţie şi că eu mă aflu foarte aproape de ceea ce caut. Caut înainte şi înapoi, din calculele mele reiese că e una dintre casele dinspre zidul depoului auto Floreasca. Strig generic: Allo, Allo!, apare o doamnă la scara din spatele clădirii, intru, întreb. Ea e aici de exact 50 de ani, de când a terminat facultatea, este de fel din Iaşi, dar spre mirarea mea nu ştie de scriitorul de la Viaţa românească Jean Bart, de Comandor, de... Ies, revin la intersecţie, tot socotind numerele vechi din doi în doi. Există pe hartă un parc Eugen Botez. Şi o stradă Comandor E. Botez. Apar două doamne foarte vârstnice, le întreb de Jean Bart, de Eugen Botez, nu au auzit de scriitor, nici de Comandor, însă una dintre ele îşi aminteşte că pe o altă stradă se află casa lui Grigore Băjenaru, acum decedat, autorul cărţii Cişmigiu et Co. Am să dau singur de adresa respectivă, ea nu mă poate însoţi, are mari dureri de picioare. Cu atât mai puţin cealaltă, chiar mai dărăpănată decât prima, roşcată la faţă, basedoffiană, cu ochelari groşi de-un deget. E sora ei, îmi spune, a venit în vizită, din Canada. Eu, totdeauna galant: Aţi pândit o vreme foarte frumoasă, ia uităţi ce magnolii minunate! Şi cea mai tânără, localnica, nemairezistând seducţiei mele, îi transferă cheile surorii mai mari, explicându-i ce şi cum, declarându-mi că mă însoţeşte până la casa Băjenaru. Pornim, în ritmul ales de însoţitoarea mea prea amabilă. Îmi spune că mai este o casă, pe colţ, cu un înscris, însă nu l-a citit niciodată. Soţie de medic ORL-ist, decedat, iar unicul lor fiu este plecat în Germania. Mergând în acest ritm „de recuperare”, pe strada Buestrului, zăresc o placă memorială pentru pictorul Schwaitzer-Cumpăna. Însăţitoarei mele nu-i reproşez că nu mi-a spus nimic despre această placă. Îmi amintesc a fi asistat la un vernisaj S-C, la galeria Simeza, pe la mijlocul anilor 60, împreună cu colegul LP, asta după ce, tot acolo, văzusem Păsările căzând ale lui Eugen Ciucă, plecat mai apoi în Italia, din câte am aflat. Fac două poze, din mers. Ea are mari dureri faciale, un coleg al soţului a consultat-o, nu are ce-i face. Zic, foarte doct: Cea mai păcătoasă durere facială: nevralgia de trigemen! (Vorba lui Mircea Crişan: Cultura mi-am făcut-o din conversaţii...) Şi pe când mergeam spre casa lui Băjenaru, ne pomenim la colţul unde doamna cea amabilă îmi arată o inscripţie, cea pe care nu a citit-o niciodată. Minune! Este vorba despre basorelieful cu placă memorială al lui Jean Bart! Iată că Uniunea, Muzeul, nu au un control asupra a ceea ce s-a făcut deja pentru memoria scriitorilor dispăruţi. Comandorul a cărui adresă o căutam, în ideea de a-i pune o placă memorială autorului lui Europolis... Doamna rămâne crucită. Iar eu cum nu se poate mai mirat. Ce-i drept, placa este pusă de curând, aurie, strălucitoare-şanjantă, pe metal, deci cam greu să citeşti din stradă. Răsuflu uşurat. O excursie instructivă. Mergem mai departe, la colţul spre Calea Floreasca, pe stânga, e o casă mare, o vilă cu etaj şi cu două intrări, aici a locuit Grigore Băjenaru. Un domn în curte, spre 40 de ani, mai nou pe-aici, dar amabil îmi dă telefonul lor, să vorbesc deseară cu soţia, care ştie mai multe, căci dânsa a copilărit aici. Revenim încetinel la vi
la Botez, o rog pe amabila doamnă să stea în faţa inscripţiei, vreau să intre în poză. Fac poze şi notez ce scrie sub efigia de bronz a bărbosului căpitan: „Aici a trăit şi a creat între anii 1928-1933 comandorul Eugen Botez 1874-1933 prozator şi publicist de marină cu pseudonimul Jean Bart, membru fondator şi secretar al Ligii Navale Române. Liga navală română, 2003”. Adresa exactă: str. Comandor Eugen Botez, nr. 22, S.II.
(Imaginea se află și în
albumul Literaturile Bucureștiului,
2009.)
Şi aflu că dânsa provine din extremul nord
al ţării, practic din Bucovina şi se numeşte Şerban Varvara. Nume românesc,
zic. Doamnă, exclam, într-o ieşire sentimentală, şi eu sunt refugiat basarabean,
am plecat de-acolo la numai 4 ani, însă îmi amintesc şi azi că pe una dintre
vecinele noastre o chema Varvara, cu ai cărei copii mă jucam în drum. (Şi nu-i
mai spun că una dintre primele mele amintiri este acea femeie care chemase
puişorii şi le azvârlea bulgur – boabe de grâu măcinate foarte mare). Poate nu
mă credeţi: dar nici nu vă daţi seama ce bine se leagă lucrurile în viaţa asta,
îi spun, cu fior. O mai conduc câţiva paşi, apoi îmi iau rămas bun, sub semnul
acestei emoţii izbucnite irepresibil.
Alţi scriitori:
G. Bariţ, n. 4 iunie 1812 - d. 2 mai
1893.
C. Ciopraga, n. 1916
Lucian Raicu, n. 1934
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu