vineri, 2 februarie 2024

 2 febriarie: Ion Marin Sadoveanu, n. 15 iunie 1893 - d. 2 februarie 1964

           

 

Fiul unui medic primar, a făcut şcoala elementară la Constanţa, apoi gimnaziul la Mircea cel Bătrân şi liceul la Sf. Sava, absolvit în 1912. Face studii de filosofie la Bucureşti, continuate la Paris, dar revine imediat după Război. Debutase cu poeme, dar s-a exersat apoi în scrieri dramatice, considerate mai târziu drept exerciţii de stil, căci se orientează spre roman. Din 1926 este inspector al teatrelor, apoi director la Naţionalul bucureştean, până în 1941, când este destituit; devine redactor la Timpul, la Universul. Redevine directorul Naţionalului în 1956.

Principalele opere: Sfârşit de veac în Bucureşti, 1942; Ion Sântu, 1957;  Taurul mării, 1962. S-a ocupat de  cronica dramatică, a ţinut conferinţe, a tradus din marii clasici. Opera sa de căpătâi rămâne Sfârşit de veac..., mereu reeditată, în tiraje de masă, căci impecabilă stilistic, din lumea burgheziei în ascensiune, însă cu pregnantă culoare a capitalei acelor vremuri; cu un memorabil personaj Iancu Urmatecu. Ion Sântu continuă relatarea din precedentul roman, în primele decenii ale veacului XX, cu prelucrarea a numeroase elemente autobiografice.


 

  

I-am pus placă memorială în str. Dem. Dobrescu nr. 15, sector 1 (bloc Wilson)

 

Poezia zilei:

Mircea Petean, n. 2 februarie 1955 


   
  




 

xxx

ce faci acolo
ce întuneric –
am poftă de scris

atunci du-te şi scrie
şi lasă-mă pe mine să dorm
iar când mă voi trezi
să-mi fie gata cafeaua –
ai priceput

mai încape vorbă
cuvântul tău e Lege
pentru mine
eu sunt deja la a doua
pianul lui Chopin îmi cântă
din somn brusc m-am desfăcut

iar în lumina dimineţii
de început de noiembrie ciorile
zboară întins de la Vest la Est
invers de cum fac românii
carevasăzică

exodul lor nu încetează deşi
ba unul
ba altul
singuri sau în cuplu
se-ntorc să moară aici
cu râul copilăriei la căpătâi
cu dealul cu fuiorul la picioare
şi ramul de stejar deasupra capului

aleleu măicuţă
aleleu tăicuţă
moale şi frumos
mirositoare-i sfânta
şi-nierbata
strâmta potecuţă-a dorului

xxx

şed într-un colţ de bucătărie
şi mă uit la tine
cum calci
vorbind întruna

călcătorul lunecă pe cămaşa încreţită
purtat măiestru de mâinile tale dibace
cuvintele se preling de pe mierea buzelor
sub atenta supraveghere a ochilor tăi
mai strălucitori
ca oricând

nu mi-ar părea nici un pic rău
de-ar fi să pier acum
singurul regret
poate
ar fi
că mor în sol străin

xxx

scriu de câteva ceasuri
dar ce zic – scriu de câteva zile
ce spun eu – scriu de câţiva ani
dar adevărul e că scriu de mai bine de-o jumătate de veac
neîntrerupt scriu
la drept vorbind scriu de când mă ştiu

şi mi-e frig
– Ana –
lasă-mă să mă ghemuiesc lângă tine
mi-e frig de parcă-n vălurile umede şi reci
ale primei dimineţi din viaţa lumii mi-ar fi înfăşurat
trupul gol-goluţ

 

Alţi scriitori:

C. Rădulescu Motru, n. 1868

 I.C. Visarion, n. 1879

N. Beldiceanu, m. 1896

C. Prisnea, n. 1914

Mircea Petean, n. 1955

Dragoş Morărescu, m. 2005 













 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu