joi, 19 octombrie 2023

 19 octambrie: Ion Iuga, n. 10 ian. 1940 - 19 oct. 1993

    

 

Opera lierară Tăcerineprimite, Editura pentru Literatură, 1968; Almar, Editura Albatros, 1970; Ţara Fântânilor, Editura Eminescu, 1971; Irosirea zăpezilor, Cartea Românească, 1974;  Cămaşă patriei, Editura Albatros, 1975;  Din Marmaţia, Editura Eminescu, 1977; Conştiinţa revoluţionară, Editura Politică, 1979 (colaborare cu Andrei Sida); Binecuvântata civilizaţie, Cartea Românească, 1980; Casa poemelor, Cartea Românească, 1980; Ieşire din vis, Editura Eminescu, 1982; Fântâni pentru bronzul eroilor, Editura Militară, 1983; Povara umbrei, Cartea Românească, 1987;  Cântece, Cartea Românească, 1989.

 

 

Poezia zilei, Ion Iuga:

 

Autoportret

 

Un cântec alb pahare îngheţate mov

răspund cenzurii care mă dezmiardă

firav ghioc pe jilava mea palmă

şi sfântă iarbă în alcov brumatul cântec

în mersul meu cădelniţă şi rugă

cine-n mări alin să-l fiarbă

când salcia ţâşnită prin jocul grav de pântec

e schilav policandru o vai pe-o clapă oarbă

şi doarme-n sine somn al meu

mai vânăt iarăși și mai clar

ca un cuvânt

pedestră rarişte uitată-n mine

pe unde-am fost pe unde sunt

acelaşi Ion Iuga rug prea sfânt

din sfântul Gheorghe coborât albastru

şi sclavele în mine se fac un nou mormânt

în sabie m-aşază de ceaţă rele chipuri

odihnă-n semn pe unde trec proscrişii

tăiş să-mi fie scrumul osu-mi blestemat

pe fir de plumb în jos

pe alba-mi zodie 

 

 

Bărbatul din nord

 

Sunt cel mai frumos bărbat din nord

cu ochii trişti de-atâta spălăcit albastru

- păduri de bălţi -

Sunt cel mai frumos bărbat din nord

cu trupul descojit de arbori

zvelt, unduit de aspre vânturi,

brăzdat de trăsnete şi-asemeni crud,

port brâie de lumină fulgerată

să plac şi cerului şi fetelor deodată.


Sunt cel mai frumos bărbat din nord

latin la vorbă, turbure în sânge;

cânt şi păduri boreale hăuie

sufletul meu printre stâncile ţării.


Sunt cel mai frumos bărbat din nord;

port pe chip ceaţa bunilor mei,

între pleoape hârburile lumii viitoare,

inima în româneşti cuvinte

se mistuie neagră

ca un soare.


Sunt cel mai frumos bărbat din nord

pizmuit asemeni munţilor frumoşi... 

 

*

Am pus o placă memorială pentru poetul Ion Iuga la adresa din str. Tunari nr. 6, S.II. Imaginea casei în care a trăit autorul în ultimii săi ani se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, MNLR, 2009.

 

Alţi scriitori:

D. Almaş, n. 1908

Aurelian Chivu, n. 1941


Ion Lazu - Din arhiva foto a familiei







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu