9 septembrie: Dana Dumitriu, n. 9 sept. 1943 - d. 10 oct. 1987
Bucureşteancă din cartierul Griviţa, fiică a unui cofetar, a urmat liceul Petru Groza, bacalaureat 1961, apoi a făcut Filologia, cu licenţa în 1966, după care a colaborat la Radio, la ziarul Munca, iar din 1968 a devenit redactor la România literară, de unde, în 1985 s-a transferat la Secolul XX. A debutat cu articole de critică literară, a scris eseuri şi a dat câteva romane ce au făcut bună impresie. A murit la doar 44 de ani de necruţătoarea boală a secolului.
Marian Popa şi N. Manolescu observă la debut o interesantă proză de analiză psihologică pe linia H. P. Bengescu, scrisă îndeobşte la persoana I-a, ca mai apoi autoarea să recurgă la "ambasadori", personajele care îl suplinesc pe autor, prezentând puncte de vedere diferite, în efortul de obiectivare a actului scriptural. Capodopera autoarei ar fi romanul istoric Prinţul Ghica, în 3 volume, tratând perioada Unirii Principatelor, cu înscăunarea lui Al. I. Cuza şi toată perioada ce se încheie prin detronarea acestuia, prin intrigile fostului prieten şi comiliton Ion Ghica, dornic să preia puterea, ca prim-ministru. N. M. acordă notă maximă acestei realizări romaneşti, pe când M.P., observând şi împlinirile dar şi dificultăţile, consideră că autoarea ar fi dat, la maturitate, pe un subiect original, scrieri mai împlinite.
Opera literară: Migraţii, nuvele, 1971; Masa zarafului, roman, 1972; Duminica mironosiţelor, roman, 1977; Întoarcerea lui Pascal, roman, 1979; Prinţul Ghica, I,II,III, roman istoric, 1982-1986. Eseuri critice: Ambasadorii sau despre realismul psihologic, 1976; Introducere în opera lui C. A. Rosetti, 1984
Citiţi mai mult: incitante fragmente dintr-un jurnal inedit: http://www.romlit.ro/dana_dumitriu_n_posteritate_-_jurnal_inedit_din_ianuarie_1985
*
Am pus o placă memorială la adresa din Dionisie Lupu, nr. 74, bloc în care a locuit Dana Dumitriu, dar și alți șapte scriitori menționți pe placă.
Poezia zilei, Lucia Negoiţă, n. 9 sept. 1944
|
Lidia Lazu şi Lucia Negoiţă la Mrea Samurcăşeşti, august 2010 |
*
Implorat
să inunde...
...întârzie
duhul
am
găsit piatra pe care să-mi întemeiez rugăciunea
(copia
stelei ce-mi pregăteşte sălaşul)
floarea
atingerii la nesfârşit urzeşte
chiar
sfârşitul
în
treierul landei sârguincios şi umil
grea
e partea de suflet, curând ai s-o afli,
uşoară
partea de trup.
despărţirea
lor suferitoare viaţa pre viaţă călcând-o,
pe
pământ înspre cer
la
zenit, singur El
Limba
Lui, izvorul de-acolo
îndurării
de-aici.
Câmp
luminos ţesut ăn raza minţii...
...pe
locul unde ultima chacră
sprijină
cerul
sufletul
unduitor aţipeşte
precum
sideful negrăbit şi vrednic
licărul
seminal
smălţuie
embrionul divin
în
uterul nopţii
cu
genunchii la gură
în
rugăciune
am
vegheat, Mamă,
la
naşterea ta întunecată
ocrotită
n-am mai fost de atunci
măcar
de cuvântul tău geamăt
măcar
de lacrimi sau de lumina ce le-a urmat
şi
rupt de carnea veche
ce
miros acriu de placentă
poartă
prin cete
îngerul
prea ostenit de strigarea
numelui
meu
Pe
strada Eliade-ntre vii
miros
incestuos, înnecăcios de cărbune
pe
urmele limacşilor la intrarea-n depozit,
cu
tatăl de mână pe Eliade-ntre vii,
spre
un altar de-ntuneric
un
buncăr decapitat ştrandul Obor fără apă
fete
şi soldaţi de duminică,
buze-inimioară
şi miros de briantină
pe
sub norii milei şi spaimei
de
la Gara de Est
şi
iar mirosul dezgheţului, primăvara,
întărâtat
de gambele unui copil
pasarela
are scândura putredă
doar
aerul otrăvit o ţine în aer
când
şuieră vreun tren al apocalipsei
-
va fi o fulgurare, nu vom şti când,
acea
fulgurare -
"Zboară,
eşti vulture, zboară", şuieră glasul
dar
teci somnoroase trezite la viaţă
mă-ntorc
din chemare.
"cazi,
te vrem caldă lăuză, aici,
pentru
asta eşti bună, hai, repede, cazi"
târziu,
mai târziu va fi rândul
acelui
crâng curat, acelui râu
ce
doar sufletu-i trece, nu pasul
şi
crucea lung purtată
întinsă
între
maluri s-ajungă,
ce
uşoară-mi aprinde,
lumina
spre celălalt ţărm
A
venit rândul tău, Acriviţo
...să
te cer din Mahalaua Negustorilor
celor
doi taţi ai tăi, unul Hagi Cănuţă
toptangiu
pe vremuri şi cam iflifiu
celălalt,
care te-a scris, Nenea Iancu,
bine
ţi-ar sta într-un muzeu de ceară
"alţii
moare, ş-aşa n-are
fos-mu,
parighoria tu Kosmu"
(lumina
mea, mângâierea lumii)
privirea
ta crucişă, gura ta slobodă
inventând
iar şi iar, o basnă de pe lacul Căldăruşani
cu
păcătoasa cea veselă şi duhovnicul ei
"frunzuliţă
lobodă, of! ţaţo,
gura
lumii slobodă"
dar
tu eşti prea mulţumită şi lepădată de toate cuvintele,
lumina
mea, mângâierea lumii
mai
un şeptic, mai o cinzeacă,
împăcată
cu Sfântul Petru
de-a
binelea
În
Amfiteatrul Odobescu...
...ce
moţăială fără pic de metafizică
indigestul
curs de slavă veche
o
scenă de-amor cu ambii învinşi după gratii
frânghia
de salvare
scara
lui Iacov la cer
o
pojghiţă de argint a-nghiţit
acel
"aerian bulevard"
şi
doar bastonul tău de orb, Zahei,
mai
ciopârţeşte soarele în asfinţit
pe
buzele vreunui bătrânel în loden
de
m-aş ruga acum când ceara-i răbdătoare
din
urmă vine Domnul Amărăciune
(capul
plecat înspre dreapta, obrazul de cretă
Botta,
Amărăciune, lavaliera, Milul Umilul)
şi
părul paj al fetei de la Arhitectură
suspendat
la mansardă, oglindă se face,
perie
aspră, crâng fraged, perdea de atlaz
până
în halta mizeră
unde
igrasia îşi eternizează mirosul
între
nările unei femei încă tinere
(stearpă,
e înşelată acum
de
spasmul fals al coapselor ei strâmte)
vai,
ulcerul meu înfloreşte din spori de cenuşă
cărbunele
alb-lăcrimos dă pe-afară
primul
vers cu litera uşor ondulată
din
pagina putredă a antologiei Des Granges
balsamul
cu opium, victorie!
pe
aspra cocoaşă a veacului 12
Jacopone
da Todi poartă cercel în ureche
versul
e arteziană cu vocale deschise
"o
Figlio, Figlio,
amoroso
giglio
Figlio,
chi da consiglio
al
mio cor angostiato"
de
m-aş ruga acum când ceara-i răbdătoare
un
rând mai în spate - Gheorghe (Pituţ) al pădurii
şi
Marius (Robescu) fără caiete de note
cu
o ţigară-ntre degete galbene
a
stat o noapte întreagă la birt
cu
profesorul, unchiul meu din Perugia,
şi
Cati şi Anca şi Pigu,
în
aripa de lângă fereastră
Gabriela
(Melinescu) a îngerilor
îşi
retezase părul într-abaţie
şi
cum ne-a implorat Gabriela
şi
cât de mult ne-a promis
însoţirea
cu îngerii
văzul
feţei lor nevăzute
Am
fost în Chelsea Hotel no 2...
...şi
mărturisesc
am
stat la o masă cu târfa lui Leonard Cohen
am
fumat iarbă până la ziuă
Lady,
unfold me> repeta acel frate virgin
printre
înjurături şi bancuri obscene
veneau
spre urechile noastre
sunetele
castrate ale văduvoilor mării
And
Jesus was a sailor>
singurul
punct de odihnă
e
creierul meu
cli-po-ci-tor
când
iluminat, când lovit de-ntuneric
şi
iar vin şi mărturisesc
desfrâul
ca un antidot al deznădejdii
la
masă, la ziuă, în Chelsea Hotel
tuşeam
ca o eretică
ascunsă
între zidurile unei sacristii
unde
o călugăricioară face semnul crucii
"Maică,
tu-ţi strângi copilul la piept,
dară
eu..."
nici
în somn nu sunt liberă
de
ochii femeii injectaţi cu alcool
revolta
limfei m-a învins cu totul
am
plâns cât am plâns
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu