28 noiembrie: Eugen Negrici, n. 28 nov. 1941
Din Rm Vâlcea, fiu al unui ofiţer, viitorul estetician a făcut liceul din urbea natală, absolvit în 1957, apoi filologia din Bucureşti, cu licenţa în 1964, după care a urmat o carieră universitară la Craiova, pînă la nivelul de decan. După 1990 a fost doi ani directorul editurii Eminescu, apoi profesor la Filologia de la Universitatea din Bucureşti. Preocupat de devenirea literaturii şi a culturii în general, a început prin a-i studia pe cronicari şi întemeietorii culturii noastre. Antim Ivireanu, Grigore Ureche, Miron Costin, s-a ocupat de evoluţia limbii literare, dând studii de mare subtilitate, privind "expresivitatea involuntară". De fiecare dată studiile sale dovedesc o deosebită putere de pătrundere a lucrurilor, abordări originale, inspirate, cu norocoase intuiţii privind esenţa fenomenelor lingvistice, de evoluţie, de creativitate şi cultură. Treptat, după elucidarea preliminariilor literare româneşti, s-a aplecat asupra stării de fapt, actuale, a literaturii de după al doilea război. O radiografiere a perioadei proletcultiste, studii despre marii literaţi ai Postbelicului şi de curând o privire de ansamblu asupra "iluziilor literaturii române", o carte care a stârnit vii discuţii, căci este o punere în abis a destinului literaturii române din ultima jumătate de veac, considerată un demers constituit din prea multe eşecuri sau semieşecuri care nu salvează situaţia de ansamblu a literaturii noastre. Iată o frază din cronica lui Alex. Ştefănescu: "Iluziile literaturii române reprezintă, poate, pentru Eugen Negrici forma sa de defulare, revanşa furibundă pe care şi-o ia pentru miile de ore în care a trebuit să fie un cititor solemn, în loc să meargă liber, cu părul în vânt, la vânătoare. " Citiţi tot articolul: http://www.romlit.ro/eugen_negrici_se_neal
Strălucit teoretician şi eseist, dar şi
stilist fără egal printre colegii de critică şi exegeză, cu o scriitură
de cel mai înalt nivel, invidiabilă, fluidă, limpede; perseverent, pătrunzător,
aplicat, nu ia nimic în uşor, ci duce cercetarea până la ultimele consecinţe,
fie ele şi negative. Nu vorbeşte niciodată "pe deasupra", ci în
diverse întâlniri publice altfel ocazionale, dă citire unor texte îndelung
elaborate, după cercetarea textelor/autorului în discuţie. Când subiectul
analizei este un autor, nu se poate să nu-i scoată în evidenţă absolut toate
calităţile literare, virtuţile stilistice, virtualităţile, aşa încât a putut
surprinde pe cei care îi urmăresc demersul exegetic concluzia negativistă cu
privire la chiar sensul literaturii din România ultimelor decenii. O carte
incitantă, care pune pe gânduri şi poate descuraja doar pe scriitorii care
nu-şi păstrează cumpătul, în această patetică "bătălie pierdută".
Opera literară: Antim. Logos şi personalitate, Bucureşti,
1971; Naraţiunea în cronicile
lui Gr. Ureche şi Miron Costin, Bucureşti,
1972; Expresivitatea
involuntară, Bucureşti,
1977; Figura spiritului
creator, Bucureşti,
1978; Istoria limbii române
literare, Craiova,
1979; Imanenţa literaturii, Bucureşti, 1981; Introducere în poezia contemporană, Bucureşti, 1985; Sistematica poeziei, Bucureşti, 1988; Poezia medievală în limba română, Craiova, 1996; Literatura română sub comunism.
Proza, Bucureşti,
2002; Literatura română sub comunism. Poezia, I, Bucureşti, 2003; Iluziile literaturii române,
Bucureşti, 2008.
Antologii: Poezia unei religii politice. Patru
decenii de agitaţie şi propagandă, introducerea
editorului, Bucureşti, 1995.
Citiţi mai mult: http://www.crispedia.ro/Eugen_Negrici
http://www.autorii.com/scriitori/eugen-negrici/
http://revistaramuri.ro/index.php?id=1899&editie=69&autor=de%20Gabriela%20Gheorghi%BAor
1999.
De fel din comuna Daneş, lângă Sighişoara, şi-a făcut liceul la Cluj, unde a început Literele şi Filosofia, dar continuând la Sibiu, căci Universitatea s-a strămutat pentru perioada cedării Ardealului de Nord. Cerchist notoriu, prieten pe toată viaţa cu Radu Stanca, Ion Negoiţescu, I. D. Sârbu, Nicolae Balotă, Ştefan Augustin Doinaş şi Ioanichie Olteanu. Sprijinindu-se pe ajutorul lor şi sprijinindu-i pe fiecare în parte, după puteri, în restriştea vremurilor staliniste.
Profesor, cercetător, redactor, s-a
strămutat la Bucureşti în 1955. Licenţa în 1942, iar doctoratul abia în 1973,
cu teza Ion Agârbiceanu şi
demonii. Alte studii substanţiale, despre ardelenii Pavel Dan, Titus
Popovici, ca şi despre mari scriitori: Mihail Sadoveanu, Marin Sorescu. Ca şi
despre colegi de generaţie: Geo Dumitrescu, Şt. Aug. Doinaş, Emil Botta, C-tin
Ţoiu, Şt. Bănulescu. Specializat în cronici literare, foiletoane, cu rubrici
permanente la marile reviste literare ale vremii. Mereu despre cărţi
recent apărute, dar şi despre cronicile cu privire la aceste cărţi. Stil foarte
personal, vizând valoarea literară intrinsecă, cu accent pe împlinirile ori
minusurile stilistice. Nu doar detaşat de actanţii momentului, ci şi
ironic-maliţios adesea, a stârnit antipatii, pe care le contracara imediat cu
note pamfletare, înviorate de calambururi şi aluzii culturale. Confluenţe literare, Cărţi, autori,
tendinţe, Cică nişte cronicari..., sunt culegerile de cronici care l-au
făcut cunoscut şi l-au impus. Un critic literar vigilent, mereu la
datorie, niciodată complezent, pe cât de urban în abordările sale.
Jurnalul meu literar de după 1979, din
care unele fragmente au apărut în Scene
din viaţa literară, este înţesat de referiri la Cornel Regman, pe care nu
mai ştiu bine în ce împrejurare l-am cunoscut. Era însă permisiv cu actanţii,
fie ei şi debutanţi, mereu afabil, nesofisticat. În lumea literară se simţea
precum peştele în apă, cu sublinierea că înţelegea să-i lase şi pe alţi
"catindaţi" să-şi încerce norocul. De o urbanitate desăvârşită,
neprezumpţios, mereu calm, lipsit de inprevizibile reacţii. N-ai fi bănuit ce
fel de om (cumsecade!) sălăşluieşte în domnul cam ţeapăn din faţa
ta. Dar acceptându-te în anturajul său, cât anume te lăsa să afli din
taina sa de om?
http://www.autorii.com/scriitori/cornel-regman/
Ion Lazu: Evocare Cornel Regman.
Băbenilor-Ungureni, comuna de oieri
transhumanţi a lui Dragoş Vrânceanu, de la confluenţa Luncavăţului cu Oltul,
le-a urmat, în campania din vara lui ’79 satul Sticlărie din Goranu, o comună
suburbană a Râmnicului Vâlcea, situată pe celălalt mal, estic, al Oltului.
Practic în ultimii vreo zece ani lucrasem mai
cu seamă în judeţul Vâlcea şi în judeţele limitrofe, aşa că îmi făcusem
în reşedinţa vâlceană câţiva prieteni cu preocupări literare şi nu lipseam de
la activităţile culturale mai importante din timpul verilor. La una dintre
aceste acţiuni, poate chiar lansarea cenaclului literar judeţean „Dragoş
Vrânceanu – Casa de sub pădure”, cu participarea câtorva invitaţi de marcă din
Bucureşti, aveam să-l revăd pe Cornel Regman, cu care mă întâlnisem de câteva
ori în Bucureşti. Era de data asta însoţit de soţia sa, doamna Zorina, care a
făcut o impresie extraordinară participanţilor, cu deosebire tinerelor care se
învârteau în lumea culturală a Vâlcii: poete, pictoriţe, actriţe la trupa de
teatru a Casei de cultură judeţene, care în zilele respective au roit pur şi
simplu în jurul soţiei criticului, numind-o marea doamnă a evenimentului în
desfăşurare, şi încercând să-i reţină atenţia cu recitări, cântece, etc. Jindul
după capitală? Un subterfugiu pentru a se exhiba în faţa întregului grup?
Prezenţa regizoarei de film Malvina Urşianu, care se menţinea în espectativă?
Nu stau să descâlcesc dedesubturile acestui comportament pe muchie de cuţit al
tinerelor în chestiune. Din grupul de la Bucureşti i-am reţinut pe Paul Anghel
(soţia sa, regizoarea Malvina Urşianu este de fel din Guşoieni, lângă
Drăgăşani, deci vâlceancă), pe Ilie Purcaru, freneticul reporter, el însuşi de
provenienţă vâlceană, pe George Ţărnea, născut la Şirineasa, comuna de lângă
Băbeni, însă, din ce-mi spunea doamna Pia, care din izolarea Brebenilor-Români
se părea că le ştie pe toate, fiul unei familii de basarabeni, învăţători dacă
nu cumva agronomi, refugiaţi în 1944, ca şi ai mei. Să fi fost printre
participanţi şi Dragoş Serafim, medic de profesie, nepot şi fin al lui Dragoş
Vrânceanu, tânăr prozator în plină afirmare? N-aş şti să spun, după atâţia ani.
Întâlniri la librăria mare din centrul urbei, alta la Liceul Lahovari, o
întâlnire la biblioteca judeţeană Antim Ivireanu, al cărui director era
pe-atunci foarte activul prof. de literatură Ioan St. Lazăr, poet el însuşi şi
folclorist cu larg orizont de cuprindere. Biblioteca judeţeană etala într-o
expoziţie tematică o vastă donaţie de carte Dragoş Vrânceanu, foarte multe
exemplare având preţioase autografe primite de reputatul poet. S-au rostit
emoţionante alocuţiuni, excelând ca de fiecare dată Ilie Purcaru, un fel de
fac-totum când era vorba de treburi culturale la nivel judeţean. Aveam bănuiala
că reporterul, mereu pe fază şi eficient, se va fi aflat şi în spatele unor
acţiuni care au produs, la momentul respectiv, o mare emoţie printre localnici,
căci, folosindu-se de relaţiile antebelice ale lui Dragoş Vrânceanu, mijlocise
nişte deplasări în Italia ale formaţiei folclorice din Băbenii-Ungureni, poate
şi din alte localităţi ale oierilor vâlceni, precum Vaideeni, Polovragi. Am
întâlnit în Băbeni oameni care erau încântaţi la culme, mândri de a fi
consăteni cu poetul D.V., recunoscători acestuia şi convinşi în sinea lor de
puterile aproape nelimitate ale poeţilor. M-am ferit cu dinadins să-i clintesc
din ferma lor convingere că aşa stau lucrurile.
Nu-mi aduc aminte ca dl Cornel Regman să
fi luat cuvântul cu prilejul deschiderii cenaclului, nu părea omul care să se
expună când îşi dădea seama că alţii ţin neapărat să o facă. A urmat o zi de
excursie la Mănăstirea Bistriţa şi la Arnota, poate şi la Horezu, nu mai ştiu
bine. În orice caz, nişte locuri cunoscute mie, bătute cu pasul în campaniile
mele. Mi-a făcut plăcare să le spun celor din preajmă unele lucruri nu la
îndemâna oricui. Erau peşteri, erau izvoare carstice spectaculoase, atâtea alte
lucruri care pot stârni interesul. Iar dl Cornel Regman se dovedea atent la tot
ce se întâmpla în jurul său. De fapt şi în timpul întâlnirilor noastre de la
Bucureşti, de cele mai multe ori chiar la restaurantul scriitorilor, de câte
ori treceam să-l salut, imediat mă invita la masă, fie că era singur, fie că
era în compania lui Nicolae Carandino, a lui Mihai Şora, a lui Ion Sofia
Manolescu sau a lui Gh. Grigurcu sau Al. Protopopescu.
Mă gândesc bine şi îmi e foarte greu să
găsesc un alt intelectual care să-i semene în comportament. Sobru, reţinut,
fără zâmbete de circumstanţă, fără efuziuni şi gesturi factice, ai fi zis că nu
vei trece niciodată de salutul protocolar al acestui domn înalt, palid, cu nas
foarte lung – un subiect la îndemâna caricaturiştilor, care preferă liniile
simple, simplificându-le şi mai mult. Sunt oameni care ţin să afli imediat că
ei au un statut privilegiat, aceştia se lasă greu abordaţi, iar dacă totuşi ai ajuns
în proximitatea lor, par să guste cu îndelungi delicii postura ta de
solicitant, timiditatea care te paralizează în astfel de situaţii. Nimic mai
străin de dl Cornel Regman. Imediat stabilea contactul cu comesenii, spunea
ceva, făcea o scurtă remarcă, întreba, aştepta răspunsul. Mai simplu spus,
profita de orice împrejurare pentru a se informa. Prea puţine lucruri despre
mine aş fi îndrăznit să-i spun. Cu atât mai puţin să-l întreb din viaţa sa
personală. Şi atunci vorbeam despre cărţi şi reviste, despre articolele citite,
despre evenimentele literar-culturale, despre scenele la care luasem parte. Nu
ştiu pe altcineva care să dovedească un mai real şi insaţiabil interes pentru
toate acestea: cărţi şi literaţi. S-ar fi zis că e împotriva uzanţei ca reputatul
critic, rodat la şcoala înaltă a Cercului literar, în preajma marelui Blaga,
să-l asculte pe un debutant ca mine dându-şi cu părerea despre cărţile citite
în ultima campanie, româneşti sau în traducere, poezii, romane, eseuri, în
devălmăşie. C.R. asculta cu o atenţie totală, cu deplină solicitudine şi
seriozitate; nu i se părea că e în pierdere, că iroseşte timp preţios, ci te
asculta vorbind de parcă ar fi citit o cronică, însă rezervându-şi dreptul
să-şi spună opinia alcândva, în alte condiţii. Setos de informaţie, atent la
opţiuni, la opinii oricât de disjuncte. Nimic doctoral în ceea ce el însuşi
spunea în astfel de ocazii. Îţi comunica impresia la lectura cutărei cărţi pe
care o avea în lucru şi conchidea: „ cartea asta îmi face bube pe creier, iar
cronica o să iasă cum o să iasă.” Nu ţinea să acrediteze ideea că el e omul cu
pâinea şi cuţitul în literatura vremii, ci făcea doar observaţia că toţi
scriitorii vor să le proclami în gura mare marele talent, chiar să-i numeşti
geniali, de ce nu? Să dea dl Regman semne de plictiseală, la mijlocul unei
discuţii? Să conteste susţinerile convivilor, să ricaneze din două în două
fraze, cum se obişnuieşte în lumea literară, ferit-a sfântul! Când colegii mei
de generaţie, unii dintre ei talentaţi, ce-i drept, însă destui alţii fără o
bază solidă, fără lecturi temeinice, nu aveau răbdare să asculte o opinie a
altcuiva, retezându-ţi din scurt demonstraţia, neînstare să se gândască decât
la năzărelile proprii (nu cumva o să iasă o poezie din asta?) sau dacă nu, atunci
atenţi la intrigi şi deriziuni -, atitudinea coparticipativă, solicitudinea şi
până la urmă generozitatea lui C.R., dincolo de urbanitatea lui ca de pe altă
lume, parcă inventată anume, mă răscumpăra de toate amărăciunile pe care mi le
pricinuiau contactele cu lumea literară. Iar faimoasele calambururi ale
criticului, unele savuroase, toate foarte ascuţite, memorabile, reluate de
convivi, devenite un fel de folclor al breslei, puneau un accent cu deosebire
uman prestaţiei lui C.R. şi făceau sarea şi piperul întâlnirilor cu domnia-sa.
Abia după Decembrie a avut îndrazneala să le adune într-un volum, altfel bine
primit, azi intruvabil – căci „reflexiile şi reflexele” respective erau pentru
acele vremuri un fel de a te juca cu focul. Ele atrăgeau atenţia asupra altei
laturi mai greu de sesizat a firii sale cu multe faţete: caracterul ludic,
plăcerea jocului lexical, care a răzbătut până şi în titlul uneia dintre
culegerile sale de critice: Cică nişte cronicari... Iar pamfletele sale, care
îl făcuseră de temut printre confraţi, dincolo de afirmarea opiniilor
personale, diferite de ale preopinentului, ţineau să instituie o relativizare a
lucrurilor, acreditând ideea că nici o interpretare, oricât de la obiect, nu
trebuie considerată ca ultima şi infailibilă, exclusivă şi bătută în cuie.
Având personalitate, C.R, era un om
surprinzător, nu lesne de dibuit, interesant şi delectabil în atitudinile sale
inedite. Cronicile sale erau însă limpezi, tranşante, nu trăgeau în mai multe
părţi, cum se mai obişnuieşte. Prezent în presa literară, nu se grăbea să-şi
adune cronicile în volum, o făcea destul de rar şi cu acribie, titlul Selecţie din selecţie fiind edificator
în acest sens. S-a ocupat şi de lucrări de tip monografic, dând la început
prioritate scriitorilor ardeleni: Pavel Dan, Ion Agârbiceanu, dar extinzându-şi
apoi aria de investigaţie.
Un context mai mult decât onorant pentru
mine, întâlnirile cu C.R. şi prietenii săi. Aşa se face că la un moment dat,
însă de fapt foarte târziu, după cunoştinţă de un deceniu cu Cornel Regman, am
îndrăznit să-i înmânez manuscrisul volumului meu de poezii, depus cu ani în
urmă la Eminescu şi care era amânat la nesfârşit. Mai întâi sub un pretext
destul de plauzibil: nu puteai să apari cu două cărţi în acelaşi an, la aceeaşi
editură...Ce se întâmplă? La vreun an după depunerea poeziilor, în aşteptarea
apariţiei volumului în care îmi pusesem toate nădejdile mele de poet, am
început să scriu proze scurte şi chiar am depus, la aceeaşi editură, căci nu
prea aveai de ales, un volum de proze care a fost bine primit în redacţie şi a
apărut în anul următor: Ningea în ochii
ei albaştri, 1970. În 1971 mi-a apărut o nouă carte de proză, micul roman
Despre vii, numai bine. Mă resemnam cu amânarea apariţiei poeziilor. După care
lucrurile au... îngheţat: nimic din ce duceam la redacţii nu părea să mai
răspundă exigenţelor. Cauza acestei răsturnări de situaţie am aflat-o doar din
întâmplare: la Europa Liberă se vorbise elogios despre curajul cu care descriam
realităţile din ţară. Abia în 1978 mi-a apărut la Cartea Românească, graţie
curajului lui Mircea Ciobanu, cartea de povestiri Blana de viezure. Însă cei de
la Eminescu păreau să nu mă fi scos de pe lista neagră. A venit însă, în mod
salutar, referatul pozitiv al lui Cornel Regman şi aşa se face că în 1981, după
aşteptare de 13 ani, apărea volumul de poezii, numit de aceea Muzeul Poetului. Se făceau trimiteri la
Arghezi, la Blaga. Iar regretul meu, dacă este să vorbesc şi despre un regret
într-o poveste cu final fericit, este că acel text decisiv pentru soarta
poeziilor mele nu a apărut şi în revistă, autorul, din motive care îmi scapă, nu
l-a publicat, cum se obişnuia în astfel de cazuri.
Nu l-am căutat niciodată la redacţia
Vieţii Româneşti, unde ştiam că lucrează, aveam pudoarea să nu abuzez de
simpatia pe care mi-o arătase. Îl întâlneam însă pe critic uneori prin Piaţa
Romană sau pe bulevardul Dacia, căci am înţeles că făcea perpedes drumul din
strada Galaţi până la redacţie. Probabil inima îi făcea feste şi se impunea
mişcarea pe jos... A fost nevoie în ultimă instanţă de o intervenţie pe cord
deschis – cu care ocazie C.R., transilvănean de pe Târnave, s-a dat pe mâna
unor medici în care avea mare încredere, din Tg. Mureş. Operaţia a reuşit, iar
C.R., recunoscător acelor mari specialişti, îi lăuda cu toate ocaziile.
Afinităţi elective, li s-a spus. De aceea
nu am temeiuri să regret că am ratat destule ocazii de a mă apropia de unii
scriitori importanţi ai vremii, pentru simplul fapt că nu aveam o bază comună
de idei, aspiraţii, opţiuni, spre a ne înţelege şi apropia sufleteşte. Pot însă
spune că regret faptul că nu am avut curajul să mă apropii mai mult de Cornel
Regman, care cred că ar fi agreat aceasta, fiind un om dornic de comuniune
spirituală, în căutare de prieteni devotaţi, după ce împrejurări vitrege îl văduviseră
de compania cerchiştilor. Spre sfârşitul cunoştinţei noastre, numărul cărţilor
mele crescuse în mod decent, iar diferenţa de vârstă dintre actanţi se atenuase
ea însăşi, prin acea împrejurare a vieţii care ne face să fim tineri fiecare pe
cont propriu şi să ni se pară că îmbătrânim împreună cu toţi cei din jurul
nostru... Totuşi, un fel de meschinărie sufletească greu de escamotat din
parte-mi, dacă nu pur şi simplu lipsa mea de aplomb în abordarea relaţiilor cu
semenii, m-au menţinut în rezervă. Cândva, în primii ani de după revoluţie,
militând din toată inima pentru revenirea Basarabiei şi Bucovinei la Patria
mumă, am avut bucuria şi surpriza să-l urmez, din mijlocul demonstranţilor pe
Cornel Regman aflat împreună cu Corneliu Coposu şi alţi câţiva militanţi de
elită, în cuşca grupului Ilaşcu. Regretând o posibilă prietenie, păstrez toate
prerogativele celui care crede că ar fi putut-o obţine.
C.R. a fost, ştiu asta, omul unor mari
prietenii, în primul rând cu cerchiştii, cu Ion Negoiţescu, Nicolae Balotă,
Ştefan Augustin Doinaş, I.D. Sârbu, Radu şi Dominic Stanca, Eta Boeriu etc.,
cărora le-a făcut proba unui devotament exemplar, în împrejurările cumplite ale
prigoanei împotriva intelectualităţii, din primele două decenii de după război.
Dar şi cu Dragoş Vrânceanu, cu alţii pe care i-am amintit mai sus. A păstrat
legătura cu Lucian Blaga, participând la toate întâlnirile cu marele poet
ostracizat, de câte ori acesta descindea în Bucureşti, deşi toate mişcările
Poetului erau atent supravegheate de Oblonita instituţie. Cândva, după o
reuniune comemorativă Lucian Blaga, (Cornel Regman a conferenţiat despre verbul
în poezia lui Blaga, subliniind că poetul a ales în mod programatic formele
vorbirii obişnuite, mai expresive, iar nicidecum termeni neologistici sau
sofisticaţi), ne-am regăsit simpatetic, pe trotuarul din faţa Conservatorului
de pe Ştirbei Vodă cu Zorina şi Cornel Regman, Bianca şi Nicolae Balotă, Cezar
Baltag şi Lidia Lazu şi, înainte să ne risipim care încotro, pe străzile din
preajma Cişmigiului, am adăstat un scurt răgaz, sub taina serii împrimăvărate,
cu spiritele încălzite la lumina evocărilor care îl priviseră pe poetul Nebănuitelor trepte...
Alţi scriitori:
Jean Bart, n. 28 noiembrie 1874 - d. 12 mai 1933
Dan Tărchilă, n. 1923
T. T. Coşovei, n. 1954 – d. 1 ian. 2014
Dimitrie Stelaru, m. 1971
Martha Bibescu, n. 28 ianuarie
1889 - d. 28 noiembrie 1973.
Ioana Postelnicu, n. 18 martie 1910 - d. 28 noiembrie 2004.
Poezia zilei: Virgil Diaconu, n. 28 nov. 1948
Trandafir negru
O femeie în care cobori seară de seară.
Seară de seară în adâncul nopții,
În adâncul acestui trandafir.
În adâncul acestui trandafir.,
Care te închide în petalele lui.
Desigur, eu vorbesc
Din îmbrățișarea trandafirului negru.
Care petală a strigat că nu sunt aevea?
(din
Secol, 2011)
Castelul - Virgil Diaconu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu